Stránka 1 z 2
způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 3:34
od RaS
Ahoj, měl bych jeden konstrukční dotaz
Jaké zvolit uložení hřídele klapky, teplotní rozsah -20až 150st, cyklické rychlé změny teploty (delta t 100st cca 20s), otočný pohyb klapky 0až 90st za 10s,
1, kluzná pouzdra s volným axiálním pohybem kvůli teplotní dilataci
2, kuličková ložiska
3, jiné
co byste zvolili a proč?
děkuji za názory
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 4:13
od jean
Nieco na baze teflonu, zedex, iglidur. Ale nepises, ake tlaky su v tom ulozeni. Ja si to predstavujem ako klapku v potrubi, takze tlaky prd?
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 4:17
od t256
150C není zas tak moc, na věc typu klapka by mělo vyhovovat i obyčejné ložisko. Pro jistotu bych dal řadu s větší vůlí nebo třeba SKF VA201 jež mají rozsah až do 350C. Je to spíš o vhodném mazivu.
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 4:49
od RaS
je to v podstatě klapka v potrubí, působí na to síla proudícího vzduchu na plochu klapky cca 0,3m2, osa je v ose klapky, takže zatížení v podstatě nic moc.. přemýšlím o hřídeli 15mm (max 20mm)
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 4:54
od Dawe
V tom teplotnim rozsahu a ulozeni do oceli porad bez vetsich problemu loziska valiva (kulickova,valeckova, jehlova,...podle urceni ) s patricne zvetsenou radialni vuli. Do Al taky, ale uz je potreba spocitat spravne presah vnejsiho krouzku. Kam to je?
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 4:59
od RaS
hřídel bude ocelová, domky pro ložisko (pokud budou ložiska) bude z hliníkové slitiny nějaká 2007 asi..
v podstatě celá klapka je hliníková
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 5:11
od Dawe
Tak to bude v poho s kulickovyma. Jen si spocti at mas licovani se zarucenym presahem v celem rozsahu teplot (rozdil alfa ocel_vs_Al x rozdil teplot ). Podobne (-40..160degC) to jezdi v autech ma malych klapkach.
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 5:50
od RaS
takže závěr: lepší ložiska než kluzná pouzdra
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 6:30
od t256
To určitě, u kuzného to nejspíš časem zatuhne. Maximálně bych ještě bych zvážil jehlové. Kuličkové nemají úplně rády takové to krátké šolíchání o kousek tam a zpět, přestanou se mazat. I když 90°už bude nejspíš stačit. Zkus to pro jistotu ověřit u dealera.
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 6:50
od RaS
a jak řešit axiální dilataci, při tom teplotním rozdílu a délce cca 1,5m se mě prodlouží délka klapky cca o 2mm, udělat axiálně pevné domky a vnější uložení ložisek a nechat to axiálně volné na hřídeli klapky? ve styku hřídel/vnitřní kroužek ložiska by nemělo vlivem stejného materiálu docházet ke zmenšování vůle
díra 32mm (vnější průměr ložiska) v hliníku by se měla zvětšit asi o 0,03mm tomu se asi dá přizpůsobit přesah ložiska a zvolit volnější C3 ?
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 6:59
od jean
To znie strasne spolahlivo

Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 7:08
od RaS
jako co konkrétně?
original je plechová klapka, usazená v plastovejch čudlech ze vstřikolisu v plechovým kroutícím se rámu
osobně si myslím, že cokoliv uložené v ložiskách bude fungovat a nemá smysl to víc řešit, ale proč se nezeptat na názor a udělat to lépe..
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 8:03
od jean
Ono by to chcelo ist pozriet do nejakej vyroby, kde nieco podobne maju - nikdy som tam nevidel valive loziska, prave kvoli spolahlivosti. Vzdy to je na klznom ulozeni. A ozaj nechapem, co by mohlo zatuhnut na pouzivanom zariadeni.
A ty tu pises o axialne pousvnom bazmegu, to bude urcite fungovat spolahlivo a bezudrzbovo

Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 8:15
od RaS
Proto jsem zalozil diskuzi aby zaznely nazory
Dekuji za ne..
Re: způsob uložení
Napsal: 3. 10. 2025, 9:28
od picom
Nikdy jsem neviděl u klapky kuličková ložiska (pečící/ zchlazovací komory) . Vždy pouze kluzné uložení. Vazelína v ložisku časem ztuhne, kuličky zreznou, ložisko se zadře.