Stránka 1 z 1

Brzdenie 3f motora

Napsal: 24. 8. 2010, 6:54
od J0hny
Zdar, mam na vas dotaz, ci by to fungovalo :D

Napsal: 24. 8. 2010, 11:25
od Gustavson
Též se připojuji s dotazem.Jak brzdit 3f motor na sloupové vrtačce?Tedy kromě použití fr. měniče.

Napsal: 24. 8. 2010, 1:08
od PBr
Johny, ist to ide, ale chcelo by to podla mna tyristorovy regulator miesto tej diody.

Napsal: 24. 8. 2010, 7:54
od risa
teoreticky by to fungovalo, ale....
při jednocesném usměrnění ti to bude bzučet, a asi spáliš vinutí

vinutí může být do hvězdy,konce dvou vinutí propojit na společný pol,a třetí konec vinutí na opačný,
nebo stačí napáje ss proudem jenom jedno vinutí

jenom dej pozor ,abys nepřekročil maximální proud vinutí.

pro střídavé napětí platí Xl=2*pí*f*L , Xl -reaktance cívky
pí-3,1415
f-frekvence
L- indukčnost

pro ss napětí R=U/I tedy U=R*I I- proud vinutí daný na stítky
R-rezistivita (odpor) vinutí

polopatě-brzdící ss napětí musí mít takovou velikost, aby vinutím procházel jmenovitý proud
může být i menší -delší dobu brzdí
nebo může být i větší ,ale po ktratší dobu ,aby se vinutí nespálilo
s jmenovitým nebo nenším máš jistotu ,že to motor přežije

u malých motorů stačí trafo do 24V/cca .500mA s usměrnovačem popř kondesátorem

jo a nezapoměň na blokování

Napsal: 24. 8. 2010, 10:55
od J0hny
Jedna sa o upravu drevospracujucich strojov, hriadel vretena vazi nad 50kg, takze to zastavuje mimo normy, a mechanicke vydrzia sotva rok ked sa masina brzdi 10-20x denne.
Snad to vinutie za 10sekund nezhori ked to bude vsecko v serii, skusim poexperimentovat, dik za prispevky.
AK mas/te na mysli blokovanie proti stalemu brzdeniu, tak to bude brzdit len po dobu stlaceneho tlacitka ktore je na vypinanie hlavneho vretena + casove rele 8 sekund, navyse akusticka a opticka signalizacia, keby sa nahodou nieco stalo, stale je tam E-stop s aretaciou :-)

Napsal: 24. 8. 2010, 11:02
od gnat
Nebylo by lepší ty vinutí zkratovat přes odpor ? Tohle bude dělat podle mě docela velkej bordel na síti. V podstatě bude jedno ve fázi a to bude buzený a 2 v protifázi a ty budou ndukovat špičky.

Napsal: 25. 8. 2010, 7:39
od risa
- dle hmoty vřetena počítam ,že se jedná o větší motor.takže trafo bude muset být silnější.

je zde ještě možnost brzdit protiproudem ,ale při té hmotě by to vyhazovalo pojistky,
leda tak brzdit protiproudem ve hvězdě s vykoným rezistorem v každné fazi ,ale to by byl macek

problém bude asi přehřívání motoru při častém brzdění(věškerá energie zůstane v motoru ve formě tepla).

Napsal: 27. 8. 2010, 3:00
od J0hny
To je ono, super. Nasiel som v stroji prachom zapadnutu povodnu schemu, tam je to robene presne jak podla schemy v tom PDF, akurat bez trafa, z kazdej fazy jedna 25A dioda a casove rele na 5 sekund.
Motor ma 5,5kw, takze brzdenie "na reverz" nehrozi, rozvod je len 25A.
Nezohnal som tak silne diody, takze pouzijem na kazdu fazu diodovy mostik 50A/1000V, to musi byt neznicitelne :lol:
Skusim este trafo 24V/250W, myslite ze to bude stacit ?

Napsal: 27. 8. 2010, 7:10
od risa
nejdřiv bych vyzkoušel zapojení co je v pdf s 24V,trafo by mělo proudově stačil +jeden diodový můstek+filtrační kondesátor.

zapojit do každé fáze (při brzdění) diodový můstek, a pak to připojit na 230V je blbost
protože při jedné diodě máš efektivní napětí po usměrnění poloviční (resp. Udc=0,45*Uf)
ale při diodovém můstku je to Udc=0,9*Uf a to nepočítam filtraci(maximální napětí)
dejme tomu ,že vinutí v 1 fazi má odpor 10 ohmů,pak při usměrněných 230V procházelo vinutím 20A

Když se použije zapojení co je v PDF tak celkový odpor motoru pri tomto zapojení je
Rc=R/2+R ,za podmínky,že jsou hodnoty R stejné.
dejme tomu že odpor všech trí cívek motoru je 10R ... Rc=15ohmů

takže při 24V je proud 1,6A ( 2,2)A

Napsal: 28. 8. 2010, 12:19
od magi
Pokud si dobře pamatuji, tak u sloupových vrtaček a frézek se aplikovalo brždění DC proudem. 230 V šlo přez můstek stykačem do motoru, popř. ještě časové relé určovalo brzdný čas. To samé bylo i u soustuhu SUI, po stisku tlačítka total stop motor stál okamžitě. Kdyby jste chtěli detailní schéma, tak hledejte ovládání hlavního motoru frézky např. FA3V (U),(H).

Napsal: 28. 8. 2010, 11:53
od zbek
tady je hotovej vyrobek http://www.oskom.cz/cz/produkty/rele-a- ... otoru/c320

použivá se i zkratovaní vynuti přes odpory

Napsal: 28. 8. 2010, 4:00
od magi
Nebo tady http://www.aef-hitachi.cz/ sekce produkty - brzdy

3f brzda

Napsal: 30. 8. 2010, 9:33
od mmzdenal
snad to někomu pomůže

Napsal: 30. 8. 2010, 10:03
od magi
Toto přesně jsem myslel. Je to ale nějaká novější verze, já to znám ještě se stykači. Tiskuto u nás v Třebíči v bývalé tiskárně Novina :-)