Stránka 1 z 2

Krokový motor na tempomat?

Napsal: 31. 8. 2010, 10:09
od petero88
Zdravým
Mám otázku mozno nie uplne vhodnú pre toto fórum,ale verím, ze mi niekto dokáze poradit.
Takze staviam tempomat na stárý karburátorový favorit. Moja predstava bude taká, že na krokový motor sa bude navíjať lanko plynového pedálu. Moja otázka znie tak aký motor by som na to mal použit. Ja mysím že by to mal byť určite krokový moror aby mohol dlhsie drzať svoju pozíciu a dalej aby sa napríklad pri neakej poruche vrátil spätnou silou karburátora späť do východzej polohy, preto myslím, ze servomotor by na to nebol vhodný,pretože aspom podla mna sa servomotor nemože mechanicky pretáčat bez napätia. Dalšia otázka je kde by som taký motor mohol zohnať, teda myslím, neaký vhodný a dsoť silný. Dúfam, ze som tu nenapísal vela blbostí a aspom niekto ma pochopí :-) Každa rada dobrá. Dákujem

Napsal: 31. 8. 2010, 11:58
od ferguson
a ako to mas vymyslene, pokial by si brzdil?

Napsal: 1. 9. 2010, 12:56
od paveljuna
To si myslím že bude velice jednoduché, pokud chce použít krokový motor bude muset k tomu mít nějakou řídící elektroniku pravděpodobně s nějakým mcu. Na řídící desku přidá vstup z brzdového spínače, který po aktivaci (brzdění) stáhne plyn. Horší to bude ze získáním údaje o rychlosti vozidla, pokud vím tak Feldy mají ještě mechanický náhon tachometru, ale to se dá také vyřešit třeba držením konstantních otáček motoru.

Napsal: 1. 9. 2010, 4:43
od Mad_BOXs
Další signál OFF musí být ze spojkového pedálu. Jako pohon, bych použil již hotovou věc, např. ford fiesta, escord a jiné - karburátorový jednobod. Je tam přímo servomotor na udržení volnoběžných otáček.
Až tak jednoduché to zase není. Co se týká mech. konstrukce, tak to se pořešit dá, ale s tou elektronikou je trochu problém. Ono vyladit tempomat, tak aby řádně makal a nebyl "líný" za plynem, nebo obráceně, je docela dosti ladění. Např. mě u octavie celkem silně zasahuje do řízení plynu, až to je někdy nepříjemné, např. jízda z mírného kopce. Tempomat si přidá, auto zatáhne a hned ubere, takže je to znatelně cítit. A to je origo a nemyslím, že ten SW dělal nějaký amatér, přeci jenom tihle páni z koncernů něco už musí umět. A dělá to i nová II Octávie.
Přeji mnoho štěstí a klidné nervy.

Napsal: 1. 9. 2010, 6:46
od prochaska
Možná by bylo lepší než navíjet lanko použít motorek s klikou která by přímo ovládala klapku. Jenom by se o ni opírala, žádné pevné spojení. A vratnou pružinu která by vracela do nulove polohy tu hridel motorku.

Napsal: 1. 9. 2010, 6:49
od prochaska
Mad_BOXs píše:Ono vyladit tempomat, tak aby řádně makal a nebyl "líný" za plynem, nebo obráceně, je docela dosti ladění. Např. mě u octavie celkem silně zasahuje do řízení plynu, až to je někdy nepříjemné, např. jízda z mírného kopce. Tempomat si přidá, auto zatáhne a hned ubere, takže je to znatelně cítit.
A to ladeni jeste pekne pro kazdy prevod zvlast :-) To uz by se mozna vyplatilo si udelat matematicky model auta a na nem ten regulator zacvicit :-)

Napsal: 1. 9. 2010, 1:04
od petero88
No rýchlosť auta som zosnímal presne ako bolo povedané z mechanického náhonu tachometra,ale je pravda aj to, ze by to mohlo byt riesené aj tak , že by to udrziavalo konštantné otáčky aj to je možnosť, pretože mám aj zosnímané otáčky motora z indukčnej cievky, vsetko to riadim mikroprocesorom atmega aj ten krokový motor chcem tým riadit. Len neviem aký krokový motor tam hodit a kde ho zohnať, pretože som študent a neaký nový a hlavne drahý nechcem kupovať. Najlepšie keby som ho mohol niekde vymontovať. Možno ani z toho forda by to nebol zlý nápad. A to ze ked skocím na brzdu alebo spojku a vlastne aj na plyn, tak sa musí ten krokáč vrátit do východzej polohy no to mi je jasné. A aj pri výskyte neakej chyby sa musí ten motor samovolne vrátit do vývhodzej polohy, napríklad keby zblbol obsluzný program alebo bohvie co, tak to cele vypnem a krokác sa musí vrátit aby auto normalne dalej fungovalo.

Napsal: 1. 9. 2010, 3:56
od lubos
možná by bylo nejjednoduší tam dát krokáč jako aktuátor co má v sobě závitovou tyč, dělá to myslím microcon ( někde mi doma leží tak se můžu podívat). Jinak dost často bývá u tachometru taky jazíčkové relé které spíná 2 x za otočku tachometru ( já tento výstup používám pro měření rychlosti v matizu predělaném na elektropohon- taky tam mám atmegu). Jen si nejsem jistý zda to bude dostatečně rychlé. Nebylo by jednoduší to celé napasovat do motorového počítače? ( nevím - možná by se dal použít vstup s protiklepacího čidla - pokud tam je). Další věc je že pokud tam bude ten krokáč nebude možné pomocí plynového pedálu přidávat plyn protože ten krokáč nepřetáhneš, to už by bylo lepší vyměnit stávající pedál za elektronický a místo krokáče použít klasické modelářské servo ( bud upravené nebo přímo co je třeba na plachetnice jako navijákové to má přímo talíř na navijení a delší chod)

Napsal: 1. 9. 2010, 4:08
od paveljuna
To servo pro plachetnice bude mít skoro větší hodnotu než celé auto... :D

http://www.rcshop.eu/futaba-pro-lode-c- ... 13c6c0f1bd

Napsal: 1. 9. 2010, 7:17
od Mad_BOXs
Když už modelářské servo, tak S 9451 a podobné. Je to bezjádrový motor, řídíš to šířkou 5V pulsu, to má ATmega v sobě a pokud mu shodíš napájení, tak s ním jde volně otáčet. Zabudoval bych ho s exentrickou pákou, aby jen přidával na páce plynu, žádný šmodrchátko, to je dle mého názoru jen následná komplikace a možnost dalších kolapsů.

Napsal: 1. 9. 2010, 8:13
od lubos
nejspíš by bylo nejjednoduší připojit mod. servo přímo na klapku karburátoru a lanko úplně vypustit, maximálně k tomu připojit pružinu aby v případě kolapsu a výpadku napětí pružina přetáhla servo do zaškrcené polohy.

Napsal: 1. 9. 2010, 8:51
od Mad_BOXs
To servo chodí tak úžasně volně, bez napájení, že když jsem ho před pár roky měl prvně v ruce, tak jsem si myslel, že jsem mu strhnul převody.

Napsal: 2. 9. 2010, 2:28
od petero88
No to potom hej, ak by bolo neaké servo, ktoré v pohode bez napätia pretočím rukou tak aj to by bola moznosť a riadilo by sa to PWM. No lanko by som chcel zacovať, teda presnejsie dve lanka, jedno by bolo tak ako je terat na plynový pedál, normálne klasický a druhé by bolo akokeby paralelne s tým pôvodným od pedála, tým pádom keby som zoslapol plynový pedál, tak lanko na ten servomotorcek by sa vlastne iba povolilo, neako by iba ovislo a tak isto aj v opačnom prípade, ked by bol v akcií servomotorcek.

Napsal: 2. 9. 2010, 7:03
od Mad_BOXs
Tohle servo se neřídí PWM, ale změnou šířky pusu na opakovací frekvenci 50Hz. Na netu je o tom hodně popsáno.

Napsal: 2. 9. 2010, 8:26
od paveljuna
To je jedno a to samé... :D