Stránka 1 z 1

Kolejnice

Napsal: 27. 11. 2010, 5:49
od martinodipraga
Ahoj,

stále mě vrtá hlavou využití starých kolenic,nevím co to je za material,viděl jsem kdysi v kovošrotu lamače na kolenice.koleje tam praskaly jako litina.Mám od té doby jeden kousek používám ho jako kovadlinu.Tvarem přímo vybízí k výrobě koníka,nevím jaké má ten mareriál kluzné a tlumící vlastnosti.Co z něj vyrobit třeba lože na soustruh nebo podobně?

Díky za reakce. Martin

Re: Kolejnice

Napsal: 27. 11. 2010, 11:23
od tumlik
citace:
Vývoj kolejnicových materiálů postupoval od ocelí pevnosti minimálně 600 MPa
(asi do roku 1934) s relativně nízkým obsahem C (0,40 až 0,50%), stopovým obsahem
křemíku a obsahem manganu do 1%. Pro výrobu se používala Thomasova ocel. Nízký
obsah křemíku v této oceli svědčí o tom, že ingoty nebyly dezoxidovány ferosiliciem, tzn.
byly odlity z oceli neuklidněné. Dosahovaly velmi nízkou vrubovou houževnatost,
především za záporných teplot (KCU2 při teplotě –20°C cca 5 až 10 J.cm-2).
Po roce 1950 byly do tratí ČSD zabudovávány kolejnice z oceli jakosti 10 650.0,
10 750.0 a 10 800.0 o nejmenší pevnosti 650 MPa, 750 MPa a 800 MPa v závislosti na
obsahu uhlíku.
Plné zvládnutí techniky vakuového odlévání otevřelo možnost zvýšení středního
obsahu uhlíku na 0,55 až 0,75% (obsah manganu 0,75 až 1,4 %, křemíku 0,15 až 0,50%)
při eliminaci nebezpečí vzniku vločkovitosti kolejnicové oceli. Od roku 1968 byly
vyráběny vakuované kolejnice ve čtyřech jakostních třídách podle pevnosti (800-849
MPa, 850 - 890 MPa, 900 - 949 MPa, nad 950 MPa) [2].
S rostoucími nápravovými tlaky a především provozními rychlostmi se požaduje
od nově aplikovaných materiálů v rámci Evropských tratí soulad s technickými dodacími
podmínkami na bázi UIC 860, DB/DR-TL 91 8234.
V současné době patří mezi nejpoužívanější kolejnicové materiály oceli na bázi
C-Mn, jejichž mechanické vlastnosti, zejména pak odolnost proti opotřebení, odpovídá
pevnostním stupňům, odvozeným od obsahu uhlíku v rozmezí 0,40 až 0,82 hm.%, resp.
obsahu Mn od 0,75 do 1,7 hm.%. Pro Evropu jsou standardizovány jakostními stupni
podle technických podmínek UIC 860, které odpovídají chemickým složením
i deklarovanými mechanickými vlastnostmi jakostem podle BS (pro Británii) a AREA
(pro USA a Kanadu). Kategorie vývojově starších typů jsou v podstatě srovnatelné i u nás
původně vyráběnými tradičními značkami ocelí s označením ČSD (tab. 2.1). Z uvedeného
sortimentu jsou kolejnice z materiálu UIC 700 používány již pouze v omezeném rozsahu.
Nejvíce se používají kolejnice jakosti UIC 900A i na stavbu nově budovaných
železničních koridorů.

holt je to věda :D

Re: Kolejnice

Napsal: 28. 11. 2010, 7:19
od peter1
tak nevim ten tumlik je strojar alebo železničiar ked o tych kolajniciach tolko tu píše :D :D :D

Re: Kolejnice

Napsal: 28. 11. 2010, 9:02
od tumlik
železničář nejsem :D , ale protože martinodipraga je můj dobrý kamarád tak jsem mu vyhledal jenom vyčerpávající informace, je to z nějakých skript, proto tam je citace: :wink:
mě už od průmky stačila obecná informace, že kolejnice se dělají z desítky a posunovači mají nejradši nádražní dvanáctku :D

Re: Kolejnice

Napsal: 3. 12. 2010, 4:14
od mato
tak využitie starých koľajníc je takéto, teda čo aj poznám:
-cigoši (cigáni/cikáni) ich veľmi radi kradnú a zanesú do kovošrotu
-veľmi dobré štiepacie kliny
-náhrada za kovadlinu
-vykovali sa z toho aj motyky a rýle, ktoré sa tak rýchlo neopotrebovali ako kupované

Re: Kolejnice

Napsal: 3. 12. 2010, 4:58
od prochaska
Z kolejnic se ale zejména dělají nože Kukri. Všechna ostatní využití, včetně železničního svršku, jsou ve srovnání s tím zcela marginální :-)

Re: Kolejnice

Napsal: 3. 12. 2010, 5:10
od robokop
rikas ze ten tvar je zcela idealne navrzen na prekovani jednou ranou v zapustce na profil takovehoto noze
takze kolejnice v metrazi je vlastne polotovar pro nozire a nejakym marketingovym nedopatrenim to zacly nakupovat i drazni spolecnosi

Re: Kolejnice

Napsal: 3. 12. 2010, 7:24
od prochaska
robokop píše:rikas ze ten tvar je zcela idealne navrzen na prekovani jednou ranou v zapustce na profil takovehoto noze
takze kolejnice v metrazi je vlastne polotovar pro nozire a nejakym marketingovym nedopatrenim to zacly nakupovat i drazni spolecnosi
Ano, pochopil jsi to úplně správně :-)

Re: Kolejnice

Napsal: 6. 12. 2010, 9:11
od martinodipraga
Díky za odpovědi,kudly asi dělat nebudu,do toho kousku co mám mlátim už 30 let,no ale aspon vím z čeho to je.

Martin

Re: Kolejnice

Napsal: 7. 12. 2010, 8:19
od Avenger
Kolejnice je taky výborný materiál pro první ročníky odborných učilišť a středních škol, kde z toho studenti musí jen za pomoci tupého pilníku a ruční pilky na železo dělat kladívko (s vyžadovanou přesností na setiny). :D Byli sice mezi námi i tací co ihned poté co se za mistrem zabouchly dveře zapínali brusku v rohu dílny, ale pak nedokázali mistrovi vysvětlit fialovou barvu opilovaného povrchu materiálu. :lol:

Re: Kolejnice

Napsal: 7. 12. 2010, 12:50
od purs
My jsme delali "stipaci kleste" z pasoviny. Pakarna a to jsme byli elektro :D

Re: Kolejnice

Napsal: 7. 12. 2010, 1:09
od motorovy
ja som tiež elektro, my sme robili matice z pásoviny a našli sa experti ktorý vzali hotovú maticu a patrične ju domlatili, ale to majster aj tak hneď odhalil :)

Re: Kolejnice

Napsal: 7. 12. 2010, 10:34
od Avenger
To je docela zajímavý, protože i já byl elektro. To musí být spiknutí. :) Taky jsme dělali z 6ti hranné tyčoviny kulatinu :)

Re: Kolejnice

Napsal: 8. 12. 2010, 8:50
od Josef
To proto, že i elektrikář by měl umět řezat a pilovat tak, aby to alespoň trochu vypadalo.
Nebo vás to trápilo a trápí, neb máte "olšové ruce"?