citace:
Vývoj kolejnicových materiálů postupoval od ocelí pevnosti minimálně 600 MPa
(asi do roku 1934) s relativně nízkým obsahem C (0,40 až 0,50%), stopovým obsahem
křemíku a obsahem manganu do 1%. Pro výrobu se používala Thomasova ocel. Nízký
obsah křemíku v této oceli svědčí o tom, že ingoty nebyly dezoxidovány ferosiliciem, tzn.
byly odlity z oceli neuklidněné. Dosahovaly velmi nízkou vrubovou houževnatost,
především za záporných teplot (KCU2 při teplotě –20°C cca 5 až 10 J.cm-2).
Po roce 1950 byly do tratí ČSD zabudovávány kolejnice z oceli jakosti 10 650.0,
10 750.0 a 10 800.0 o nejmenší pevnosti 650 MPa, 750 MPa a 800 MPa v závislosti na
obsahu uhlíku.
Plné zvládnutí techniky vakuového odlévání otevřelo možnost zvýšení středního
obsahu uhlíku na 0,55 až 0,75% (obsah manganu 0,75 až 1,4 %, křemíku 0,15 až 0,50%)
při eliminaci nebezpečí vzniku vločkovitosti kolejnicové oceli. Od roku 1968 byly
vyráběny vakuované kolejnice ve čtyřech jakostních třídách podle pevnosti (800-849
MPa, 850 - 890 MPa, 900 - 949 MPa, nad 950 MPa) [2].
S rostoucími nápravovými tlaky a především provozními rychlostmi se požaduje
od nově aplikovaných materiálů v rámci Evropských tratí soulad s technickými dodacími
podmínkami na bázi UIC 860, DB/DR-TL 91 8234.
V současné době patří mezi nejpoužívanější kolejnicové materiály oceli na bázi
C-Mn, jejichž mechanické vlastnosti, zejména pak odolnost proti opotřebení, odpovídá
pevnostním stupňům, odvozeným od obsahu uhlíku v rozmezí 0,40 až 0,82 hm.%, resp.
obsahu Mn od 0,75 do 1,7 hm.%. Pro Evropu jsou standardizovány jakostními stupni
podle technických podmínek UIC 860, které odpovídají chemickým složením
i deklarovanými mechanickými vlastnostmi jakostem podle BS (pro Británii) a AREA
(pro USA a Kanadu). Kategorie vývojově starších typů jsou v podstatě srovnatelné i u nás
původně vyráběnými tradičními značkami ocelí s označením ČSD (tab. 2.1). Z uvedeného
sortimentu jsou kolejnice z materiálu UIC 700 používány již pouze v omezeném rozsahu.
Nejvíce se používají kolejnice jakosti UIC 900A i na stavbu nově budovaných
železničních koridorů.
holt je to věda
