Stránka 1 z 1

Spa 500

Napsal: 28. 11. 2010, 2:24
od Baxi.bax
Vlastním soustruh Spa 500 od Promy.Dnes jsem asi špatně upnul do univerzálky šestihran ,ten se povolil a nůž zajel pod něj.Než jsem to stačil vypnout tak to začalo skákat.To , že mi odešel nůž by nebylo tak hrozný, ale ,když teď vezmu univerzálku a táhnu nahoru celá včetně převodovky s olejem se hýbe a to hodně.Někde jsem asi urval šroub, který tu převodovku s univerzálkou drží.Neporadí mi někdo, kde se ten šroub nachází a nebo co jsem vlastně provedl?Děkuji za odpovědi.

Re: Spa 500

Napsal: 28. 11. 2010, 5:24
od rogi
ak sa hýbe skriňa prevodovky, tak asi sa vytrhli skrutky čo ju držia o lože, to môj názor, foto by pomohlo

Re: Spa 500

Napsal: 28. 11. 2010, 10:22
od Krutor
Pravděpodobně praskl pravý ze dvou šroubů, které přitahují vřeteník k loži. Jsou tam jen 2 šrouby M8. Nebo praskl litinový kámen, ve kterém je ten šroub utažený. Já osobně jsem při přestavbě tohoto soustruhu na CNC převrtal závity zespodu vřeteníku na M12, kameny vyrobil ocelové tl. 25 mm, a dotáhl jsem to "na bejka".

Re: Spa 500

Napsal: 29. 11. 2010, 11:03
od Baxi.bax
To Krutor:Díky za radu.Byl uvolněný šroub M8 a kámen zapadl za litinu.(Byl jen jeden šroub)Když jsem to obrátil, tak vypadl.Šroub jsem koupil nový ,v těle byl závit dobrý, tak jsem to utáhl a už to maká.Ještě jednu drobnou radu:Lze použít jakýkoli převodový olej, nebo je přímo určený na soustruhy nějaký olej?
(To jsme celí my Hobysti)

Re: Spa 500

Napsal: 14. 9. 2011, 10:52
od Ben Ash
Navážu na tebe když už tedy ten soustruh změnil majitele :-)
Jak je řešená u tohohle soustruhu montáž univerzálky? Jde mi o to jestli je ta hřídel vřeteníku vytočená z jednoho kusu i s přírubou na univerzálu a nebo jestli je příruba našroubovaná na vřeteni. (zase nevšiml jsem si žádného svěrného kroužku)
Primárně jde o to jak snadno přehazovat univerzály, sekundárně pak o možnost ubastlit nějakou redukci na soustružení v kleštinách.
--------------------------------------
Tak po čase co ten soustruh mám si odpovím sám kdyby to někdy zajímalo taky někoho jiného :-)
Hřídel je z jednoho kusu, univerzála se upíná třemi šrouby na středící osazení příruby. Kleštinové upínače existují zřejmě dva typy, jeden jednodušší pro kleštinu ER s upínáním maticí. A druhá verze která používá kleštiny 5C, přičemž se utahuje klíčem obdobně jako se utahuje univerzálka.