
Driver M880 problem
Ahoj všem, mám na své mašince 2x driver M880A oddělovací desku z CNCShopu a 1x driver s TA8435. Problém je, že mašinka fungovala několik měsíců bez problémů. Minulý týden mi, ale z ničeho nic odešely v driveru na ose X 2 tranzistory IRF540N. Při koupi driverů jsem je nastavil na půlkroky a stalo se úplně to samé, po odeslání driverů s motory mi bylo řečeno, že je to velkou indukčností motorů a tak jsou driver nastaveny na hodně jemné mikrokrokování a do minulého týdne byl klid. Tranzistory jsem dal nové a po namontování zpět bum to samé na ose Y. Opravil jsem a jedu dál. Včera, ale opět osa X. zase ty dva tranzistory. Opravil jsem a dneska to samé dokonce 2x. Už mě to celkem nebaví, nehledě na to, že ty tranzistory něco stojej a čas taky není zadarmo. Stává se to vždycky po startu. Zapnu PC, najedu EMC, potom zapnu elektroniku do sítě. Zatím klid, pak načtu program stisknu F1, F2 drivery svítí ready. chci pohnout osou a najednou červená kontrolka a error. Nikdy mi to nehodí error když to přežije start. Vždycky jen po stisku F1,F2. Prosím pomoc už mám toho pájení plné zuby. 

To jsem si taky říkal, ale ono to nedělá vždy u první osy. Udělá to třeba i když stisknu F1, F2 pak popojedu s osou Y vše OK a pak sáhnu na X a bum zase tranzistory v čoudu.
V elektro prodejně mi doporučil tranzistory pro vyšší proud a stejné napětí, včera jsem vzal 4 ks, funguje už jen jeden, zbylé 3 jsou v koši. Možná by to chtělo spíš tranzistory pro vyšší napětí. Co myslíš?
- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22977
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jeste si projdi a promer vse okolo aby nebyl problem nekde uplne jinde
protoze kdyz to celou dobu jelo a ted najednou je problem a vymena tranzistoru nepomaha tak mi to napovida ze problem urcite bude nekde jinde
spaleny tranzistor je jen symptom
protoze kdyz to celou dobu jelo a ted najednou je problem a vymena tranzistoru nepomaha tak mi to napovida ze problem urcite bude nekde jinde
spaleny tranzistor je jen symptom
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
A poradil by někdo kde začít hledat závadu? Nejsem v elektronice moc zběhlej.
Neznám ani driver, ani motory (nespecifikuješ, ale stejně bych asi nehledal/nestudoval datasheet), ale pokud patří k sobě, neměl by být problém proud. To se dá konec konců porovnat staticky (údaje z motoru a driveru) a možná má driver i nastavení max. proudu. Navíc ty IRF mají tuším přes 20A, to není zrovna málo.AcemanLB píše:V elektro prodejně mi doporučil tranzistory pro vyšší proud a stejné napětí, včera jsem vzal 4 ks, funguje už jen jeden, zbylé 3 jsou v koši. Možná by to chtělo spíš tranzistory pro vyšší napětí. Co myslíš?
Hlavně nepíšeš nic o "okolí", napájení. Problém bych viděl spíš v napěťovém průrazu -- zvlášť mají-li motory větší indučnost (U=L.dI/dt). Doporučil bych najít něco s vyšším průrazným napětím.
K hledání příčiny:
Snížit napájecí napětí? Změřit špičkové napětí (osciloskop, špičkový voltmetr [orientačně jistě postačí dioda+kondík k běžnému multimetru s dostatečným vstupním odporem, což jsou dnes všechny])?
Taky je divný to chování "jen po startu", nenabije se ti naprázdno filtrační kapacita na víc, než má (za provozu pak napětí klesne)?
Byť by součástky měly katalogové parametry splňovat s rezervou, provozovat je na hranici nemá dobrý vliv na spolehlivost. Nemluvě o tom, že údajně se v maloobchodech typu "se Slonem" a pod. objevují podivně značené série (z podivných zdrojů) s nápadně velkou poruchovostí (nemohu potvrdit, jen jsem to z více stran slyšel).
HTH,
H.


- robokop
- Site Admin
- Příspěvky: 22977
- Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
nezaclo to delat po te vymene zdroje?
to by mohlo znamenat: napeti na hrane snesitelne drivery + velka indukcnost ktera taky vytvari napeti a jsi treba na pruraznem napeti (napeti ktere uz tranzistory nezvladnou)
to by mohlo znamenat: napeti na hrane snesitelne drivery + velka indukcnost ktera taky vytvari napeti a jsi treba na pruraznem napeti (napeti ktere uz tranzistory nezvladnou)
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Jo, doufám.AcemanLB píše:Díky za rady, jen se zeptám, mluvíš ještě česky?
![]()

Ruka se hodíAcemanLB píše:Tohle asi bude chtít odborníka, zkusím popátrat jestli najdu v Liberci nějakého ochotného člověka co by mi pomohl.

Špíznul jsem na ty IRF540N, mají jen 100V, což není pro indukční zátěž (motory) zas tak velká rezerva. A jo, myslím "tranzistory pro vyšší napětí", aspoň 150, líp 200V. V krámě ti snad poradí, co vhodného mají skladem.AcemanLB píše:Jinak k tomu průraznému napětí, myslíš jako tranzistory pro vyšší napětí?. Původně jsem totiž měl k těmhle driverům zdroj PS 500 / 70 ( 70V, 7A) a s ním to moc nefungovalo tak mi pan Quis poslal zdroj 60V a pak to jelo v pohodě. Nicméně snižovat napětí nechci, je to k mašince kde jsou dlouhé přejezdy a rád bych jezdil ještě rychleji než pomaleji.
Na zkrat bych to spíš neviděl. Ty trandy snesou trvale 33A za studena (a po zapnutí studené jsou), což je vzhledem k 7A zdroji celkem dost.
Zlom vaz,
H.
Celé to chování co popisuješ je takové divné a v takových případech se jedná většinou o nějakou blbost, která nikoho nenapadne a snaží se místo toho hledat nějaké "rozumné" vysvětlení.
Ten driver by měl být úplně v pořádku co se týče používání napájecího napětí 70V, v manuálu je to doporučená hodnota. Tzn. bych se výhradně soustředil na to, co používáš za motory? a pak co píší kolegové výše tj. na spojení mezi driverem a motory, zkrat, jestli používáš stíněné kabely...
Mimochodem u driverů pro vyšší napětí (cca od 100V) se k výstupnímu můstku (H-mústek nebo 3f. můstek) připojuje tzv. "snubber" obvod, který si právě s napěťovými špičkami od indukčnosti motoru poradí. Nejednoduší zapojení snubber obvodu je, že se ke každé dvojici (ty nad sebou) tranzistorů v můstku připojí paralelně co nejblíž! kondenzátor o kapacitě řádově jednotek pF, ale i až uF pro opravdu velké indukčnosti,. Kondenzátor musí být vždy na vysoké napětí, tj. běžně alespoň 500V.
Takže pokud nic nenajdeš a myslíš si že je prostě všechno v pořádku a "ono to nefunguje protože to nefunguje", tak tam pro začátek zkus šoupnout mosfety IRF640N (ty jsou na 200V), a pokud to pomůže tak považuj věc za vyřízenou
Ten driver by měl být úplně v pořádku co se týče používání napájecího napětí 70V, v manuálu je to doporučená hodnota. Tzn. bych se výhradně soustředil na to, co používáš za motory? a pak co píší kolegové výše tj. na spojení mezi driverem a motory, zkrat, jestli používáš stíněné kabely...
Mimochodem u driverů pro vyšší napětí (cca od 100V) se k výstupnímu můstku (H-mústek nebo 3f. můstek) připojuje tzv. "snubber" obvod, který si právě s napěťovými špičkami od indukčnosti motoru poradí. Nejednoduší zapojení snubber obvodu je, že se ke každé dvojici (ty nad sebou) tranzistorů v můstku připojí paralelně co nejblíž! kondenzátor o kapacitě řádově jednotek pF, ale i až uF pro opravdu velké indukčnosti,. Kondenzátor musí být vždy na vysoké napětí, tj. běžně alespoň 500V.
Takže pokud nic nenajdeš a myslíš si že je prostě všechno v pořádku a "ono to nefunguje protože to nefunguje", tak tam pro začátek zkus šoupnout mosfety IRF640N (ty jsou na 200V), a pokud to pomůže tak považuj věc za vyřízenou

Mno neviem, IRF540 je celkom zaujimava volba do drivera s napajanim 70V, kedze ma Udsmax 100V. Kazdopadne by to chcelo pomerat nejake okolite suciastky, studene spoje atd...
Ne, právě požitím slabšího zdroje se to uklidnilo a nic nehořelo.robokop píše:nezaclo to delat po te vymene zdroje?
Koukal jsem na kabely jen zběžně, nic viditelně porušené tam není, zítra zkusím rozebrat a proměřit.Radek-B píše:Pali se ti anebo skratuje vinuti v krokaci. Take se ti mohly prodrit buzirky dratu ke krokacum. Promer cely konec.
Motory jsou velmi podobné těmto 103-H8222-6340, přesné označení motorů jsem na netu nikde nenašel. Kabely jsou stíněné.pajda píše:Tzn. bych se výhradně soustředil na to, co používáš za motory? a pak co píší kolegové výše tj. na spojení mezi driverem a motory, zkrat, jestli používáš stíněné kabely...
- Přílohy
-
- Krokove_motory_2009-10_150dpi.pdf.pdf
- (203.1 KiB) Staženo 342 x