Stránka 1 z 1
Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 9:25
od lubos
Dneska jsem kecal s klukama v dílně a dostali jsme se do fáze že nevíme jestli jsme blbci my nebo tico to tvrdí. Nové TSI motory mají údajně turba která točí až 250 tis otáček. Když vemu v úvahu že průměr lopatek kompresuru je cca 40-50mm tak mi při 40 mm vychází oběhová rychlost 523m/s a rychlost zvuku je okolo 331m/s. Už jsem párkrát točil vrtuli na 0.8 machu a byl to fakt hukot tak nějak nechápu jak by to dmychadlo mohlo tohle utočit s rázovou vlnou a druhá věc je že lopatky které celek nahání od výfuku jsou velice často špinavé a tak rozhoně nejso vyvážené natolik aby to mohlo běhat takhlehodně, co myslíte spletli si 0, jsem idiot nebo krmí blbosti.
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 9:46
od Pavelono
Ahoj nespletly se o 0 ? To bych chtěl vidět jestli by to ten olej 0-30W co se tam lije by to umazal ?
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 9:50
od lubos
to je další věc, někde sem zas četl že už se do nedá mazat na vlně olejem ale že tam dávají kuličková ložiska což mi hlava nebere

Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 9:50
od packa
o nulu určitě ne , vím že i turba u aut před deseti lety točily kolem 150 tisíc
ale 250 už je opravdu hodně
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 10:09
od tumlik
Japonci prý vyvinuli elektromotor který točí 16tisíc otáček, pochopitelně za sekundu

tak to zas nebere hlava mě páč to je skoro mega za minutu

Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 11:02
od Ferrit
Nemohu posoudit - nejsem strojař - ale co se dostane do komerce je už dávno ("za vysokými zdmi") předmětem vývoje.
Vzpomeňte na dobu kdy 100MHz taktu procesoru bylo to pravé a kdy hovořit o dnešních 3GHz na 64 jádrech patřilo do Verneovky.
Když jsem se seznamoval s tím, co jsou to ložiska, zjistil jsem, že ta bílá nejsou stínem pro chybějící foto, ale funkční keramická (cena 16 tisKč za ks). Tak ty určitě nikdo nemaže. Takže u mě 250tis/min dobrý. No a MagLev zavěšení u motorů se dnes běžně používá - samozřejmě ne na soustruh nebo vrtačku.
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 29. 12. 2010, 11:16
od motorovy
http://cs.wikipedia.org/wiki/Turbodmychadlo
Wiki píše:Dmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min. v závislosti na velikosti, váze rotujících částí, nárůstu tlaku a konstrukci turbodmychadla. Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat. Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou oleje. Olej se většinou bere z mazací soustavy motoru a musí být po průchodu turbodmychadlem chlazen olejovým chladičem.
Aby se zabránilo poškození turbodmychadla a motoru při uzavření škrticí klapky (např. při řazení u manuálních převodovek), kdy vzduch stlačený turbodmychadlem nemá kam proudit, jsou přeplňované motory vybaveny přepouštěcím ventilem.[zdroj?] Při zavření škrtící klapky za ní vznikne podtlak, který se využije k otevření přepouštěcího ventilu. Přebytečný vzduch se tak vyfoukne ven z motoru nebo zpět do sání. Při tom vzniká charakteristický zvuk.[zdroj?]
Pro regulaci otáček turbodmychadla a tím i regulaci tlaku se používá systém, který přepouští nadbytečné výfukové plyny za turbínu turbodmychadla. Ventil je řízen tlakem produkovaným dmychadlem.
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 30. 12. 2010, 10:32
od lubos
nemám problém s 250tis problém je že při téhle rychlosti mají konce lopatek 2x rychlsot zvuku tedy už při nějakých 160 tis musí dojít k rázové vlně.... což by bylo dost slyšet

Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 30. 12. 2010, 12:56
od Radek-B
Nevim to presne , ale rekl bych ze u turba obycejny selsky rozum neplati. Ono je do toho vzorce potreba pripocist i promenne jako teplota , tlak a dalsi. Rychlost zvuku totiz ovlivnuje pomerne dost parametru neni to konstanta.
RADEK
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 31. 12. 2010, 7:27
od Martinhora
U modelářských turbín se běžně pohybují max. otáčky okolo 130 tis. Miniaturní turbínky točí dokonce 260 tis. A vše je uloženo v ložiskách s keramickými kuličkami. To je ovšem u motoru v autě nepoužitelné nepoužitelné, protože životnost je okolo 50h provozu. U modelářské turbíny strašně dlouhá doba, ale u auta je to jen dvakrát do Chorvatska. Jinak rychlost výstupních plynů (i konců oběžných kol) se pohybuje okolo 1600 km/h a při překročení rychlosti zvuku není nic slyšet (tedy ta rázová vlna) .....
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 31. 12. 2010, 9:41
od lubos
Jasně modlářská turbína nemá požadavek na životnost ani cenu jako turbo, nejde ale o rychlost plynu. Pokud se těleso ( lopatky ) pohybují okolo rychlosti zvuku tak při překonání této rychlosti pevným tělesem dochází k aerodynamickému třesku protože vzduch je velice stlačený. Proto jsou běžné vrtule limitovány touto rychlostí protože se zktátka při přetočení při této rázové vlně roztrhnou. U turba které by mělo točit tyto otáčky to bude podobné, pokud se konce lopatek budou pohybobat na rychlost zvuku tak k té rázové vlně musí dojít, natu rychlost zvuku má samozřejmně vliv i teplota a tlak bohužel tlak který lopakty vytvářejí rychlost zvuku znižuje ale teplota ji zase zvětší tuží ze 25°C dělá asi +30m/s. Když už ti tu nakousl že vám některé turbíny 250tis točí, jaký mají průměr lopatek a jak tyto otáčkyměříte?
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 31. 12. 2010, 12:04
od Martinhora
Já takhle malinkou turbínku nemám. Ale průměr oběžných kol bude cca 35-40 mm. Mám turbíny, které mají průměr turbínového kola a kompresoru 70mm a točí 123 tis.ot/min. Je to vše řízeno elektronikou pro tento účel spev. vyrobenou a její součástí jsou optické snímače (v předním kuželu je díra 4mm a z krz to to prosvětluje). Obvodová rychlost kola 70mm při 123 tis.ot. mi vychází na 450 m/s což je cca 1600 km/h. Źádná rána slyšet není, ale možná ji zakreje celkový hluk motoru ......
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 31. 12. 2010, 12:13
od packa
co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm takže dost malinkou a mazáno je to značným tlakem,
jak jsou mazané ty modelářské turbínky? nebo se ta keramická ložiska nemažou??
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 31. 12. 2010, 12:18
od Martinhora
Samozřejmě, že se musí mazat. V palivu (kerosin) je 5% turbínového oleje. Před vstupem do spal.komory je vytvořena odbočka (ta má na sobě samozřejmě zůžení) a ta ústí před ložisko. Palivo s olejem projde ložisky a vzadu vylétne ven - takže ztrátové mazání, ale jedná se hodně malé množství
Re: Turbokompresor 250tis otáček
Napsal: 1. 1. 2011, 9:00
od Gustavson
packa píše:co jsem koukal tak malé motory o kolo obsahu 1300 mají v turbu turbínku v průměru 35mm
Já měl rozebraný turbo ze Smarta 800ccm TD.Tam je turbínka jen 20mm.Mám ty turba 2 a chtěl jsem je dávat do VW GolfII 1,6D.