vřeteno ISO40

RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

7. 3. 2011, 2:54

mám hřídel vřetena s kuželem ISO40 a zvažuju z ní udělat vřeteno frézy, problém je v tom že to není hřídel klasické konstrukce kdy by se daly jednotlivá ložiska stáhnout maticí ale matice je pouze na konci.. takže jediná varianta která mě napadla je znázorněna na obrázku, vepředu jsou 2ks vřetenových kosouhlych ložisek 7210 , poté rozpěrná trubka pak válečkové ložisko a pak řemenice s perem to vše jako celek staženo maticí.. otázkou je jestli to má smysl takhle dělat? nebo jestli bude nějaký problém..?
teď je to řešeno dost nešťastně kdy je použitý litinový obal který má v sobě díru cca 120mm a jsou tam dvě kuželýková ložiska.. pana Konstruktera ktery to navrhoval nenapadlo nic lešího než z každé strany do té trubky nasadit hliníkový mezikus do něj vnější kroužky ložisek a celé to sesadit a stáhnout.. problém je ten že to není v ose neboť pan Konstrukter bylo soustružnické pako, celý ten hliníkový kroužek se nahoře protáčí a podle natočení a dotažení ložisek se mění zatížení a kňučení ložisek.. prostě varianta rychle levně nahovno.. takže celé vřeteno ačkoli by mělo určitě navíc je limitováno otáčkami cca 3000ot .. takže zvažuju jak to předělat..

pokud bych jakkoliv zasohoval do hotové hřídele tak je jednodušší udělat rovnou novou, otázkou je jestli to takhle má smysl řešit, případně jestli Vás nenapadá lepší řešení
Přílohy
vřeteno .JPG
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
Miller
Sponzor fora
Příspěvky: 1036
Registrován: 22. 8. 2009, 9:24
Bydliště: Louny

7. 3. 2011, 4:58

Asi něco nevidím, ale zdá se mi, že když na to vřeteno u kuželu zatlačím, tak ho zamáčknu dovnitř do vřeteníku :?:
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

7. 3. 2011, 7:13

Miller píše:Asi něco nevidím, ale zdá se mi, že když na to vřeteno u kuželu zatlačím, tak ho zamáčknu dovnitř do vřeteníku :?:
axiální jištění zajišťují ty dvě kosouhla ložiska vepředu, jsou vsazena do tubusu vřetene kde jsou doražena na odsazení takže dovnitř nepůjdou a aby nešly ven tak je to zajištěno tou zelenou přítlačnou deskou která se přišroubuje do tubusu a stáhne vnější kroužky ložisek.. rovněž v té zelené podložce bude nějaké gufero případně něco jiného..
to válečkové ložisko vzadu, vnější kroužek je opět zaražen až na odsazený doraz a bude staženo opět takovou podložkou jako je ta zelená vepředu (vzadu není nakreslena) a vlastní válečky ložiska budou umožňovat axiální pohyb při změně teploty..
potom je tam dvojitá řemenice a vše stažené maticí..

otázkou ještě je pokud použiju vřetenová ložiska pro univerzální párování a dám je jen takhle k sobě jestli je to OK a nebo jestli jim tam nacpat broušené podložky a zvednout předpětí?

já v tom v podstatě nevidím funkční problém, otázka co na to místní odborníci..? samozřejmě pokud by člověk dělal vřeteno celé nové, řešil by to jinak, ale tohle je prostě řešením úpravy už hotového
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
Miller
Sponzor fora
Příspěvky: 1036
Registrován: 22. 8. 2009, 9:24
Bydliště: Louny

7. 3. 2011, 11:27

Jo, tak už je to jasné, dík.

Edit: Já si nemůžu pomoct, já když vidím dobře udělaný výkres ve 2D, tak je mi to často jasnější, než ty prostorové obrázky. Ještě tak, když si s ním můžu točit, tak to uznávám, to je paráda, ale když dostanu k nakouknutí jen jeden statcký snímek, tak se v těch čárách ztratím :(
Naposledy upravil(a) Miller dne 9. 3. 2011, 9:47, celkem upraveno 1 x.
PBr
Příspěvky: 1002
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2011, 7:47

Nie som ziadny odbornik na tieto veci, ale na rychlobeznom vretene z FNGJ su medzi spodnymi kosouhlymi loziskami brusene kruzky asi 10mm. Takisto by som asi zrusil to osadenie na hornej strane a skor by som axialny pohyb zafixoval tym spodnym zelenym vekom.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

9. 3. 2011, 7:55

broušený kroužky mezi ložiskami to je právě kvůli nastavení předpětí ložisek.. to tady v tom konceptu není to na tu konstrukci nemá v podstatě vliv..
ten horní kroužek bude držet pouze venkovní kroužek válečkového ložiska, pokud by to tam nebylo tak by ložisku (vnějšímu kroužku) v podstatě nic nebránilo tomu aby vycestoval ven.. to ložisko je rozebiratelné a axiálně volné..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
PBr
Příspěvky: 1002
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

9. 3. 2011, 9:03

Este som niekde cital, ze kruzky medzi kosouhle loziska sa davaju aj kvoli dosiahnutiu vacsej tuhosti tym, ze su dalej od seba. Som nevedel, ze valcekove loziska sa mozu pohybovat axialne...inak na ake otacky to planujes?
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

9. 3. 2011, 9:18

na jasně to s tím taky souvisí nicméně to na tuhle koncepci nemá vliv..
právě že je to vlastnost válečkových ložisek proto se tam dávají.. já mám spíš problém že to ložisko nemám :) nové stojí asi 6000 a přitom mám 4ks kosouhlych vřetenových daného rozměru, nicmeně přijde mě technicky špatně tam nacpat 2+2kosouhle... otázkou je jestli by to šlo kdyby se nechali vnější kroužky vzadu volné pro případný axiální pohyb.. ale prostě mě to příjde proti všem zásadám..
otáčky 6-8000
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

9. 3. 2011, 11:37

Já bych to otočil. Přední dvouřadé válečkové a zadní kosoúhlé. U některých soustruhů jsou zadní ložiska o dvě řady větší a jsou na trubce, která je nasunutá na vřetenu takže se nechají stahovat obě zvlášť. Jenže to by se ti tam asi nevešlo.
Dvouřadé válečkové ložisko řady NN30xxK, má ale kuželovou díru a tím se nechá nepatrně roztáhnout. Přitahuje se k broušenému dištanc. kroužku, který se dobrušuje na míru.
Dvě kosoúhlé u sebe a bez dištanců budou asi axiálně lítat.
Sběratel strojů :-)
martinodipraga
Příspěvky: 250
Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
Bydliště: Praha

9. 3. 2011, 11:57

Já bych tam dal jedno autoložisko do kola jsou to 2kosoůhlá dohromady výhoda větší otáčky dají se sehnat na aukru za slušný ceny akorát je problém zjistit rozměry v čísle to nemají zakodovaný a na druhou stranu uplně obyč kuličkový zakrytovaný aby se do něj nepášilo.

Martin
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

10. 3. 2011, 6:31

martinodipraga píše:Já bych tam dal jedno autoložisko do kola jsou to 2kosoůhlá dohromady výhoda větší otáčky dají se sehnat na aukru za slušný ceny akorát je problém zjistit rozměry v čísle to nemají zakodovaný a na druhou stranu uplně obyč kuličkový zakrytovaný aby se do něj nepášilo.

Martin
a nebo tam můžu dát čínský s hranatejma kuličkama :D
děkuji za názor ale tudy cesta nevede stavím vřeteno na frezovaní ne kombajn nebo mlátičku na obilí..
ty automobilový ložiska jsou běžná ložiska akorád většinou s upraveným nějákým rozměrem oproti standartním ložiskum a většinou jsou i dražší než to klasické.. s přesností nemají nic společného.. co se týká otáček tak ty mě jsou ukradený, otáčky které budu využívat jsou třetinové než co ty ložiska zvládnou..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Uživatelský avatar
lamoz
Sponzor fora
Příspěvky: 366
Registrován: 31. 1. 2008, 1:26
Bydliště: Praha

10. 3. 2011, 7:06

Panove, doporucuju prozkoumat tento dokument.
Mozna to pomuze zvolit spravnou konstrukce... :mrgreen:
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

10. 3. 2011, 10:06

nakonec zvolím variantu 4ks kosouhlych dvojice zády k sobě vepředu a vzadu, ta dvojice vzadu bude mít vnější kroužek axiálně volný.. vše staženo vzadu maticí.. 4ks ložiska B7210.. pro univerzální párování totiž už mám.. jakákoliv jiná varianta s válečkovým ložiskem je problematická neboť přesná ložiska jsou s kuželovou dírou a v tomto případě by to znamenalo třeba montáž pomocí kuželového pouzdra s vlastním závitem pro dotažení správného předpětí jinak by to asi bez zásahu do hřídele udělat nešlo..

děkuji všem za názory..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
martinodipraga
Příspěvky: 250
Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
Bydliště: Praha

10. 3. 2011, 2:08

RaS píše:
martinodipraga píše:Já bych tam dal jedno autoložisko do kola jsou to 2kosoůhlá dohromady výhoda větší otáčky dají se sehnat na aukru za slušný ceny akorát je problém zjistit rozměry v čísle to nemají zakodovaný a na druhou stranu uplně obyč kuličkový zakrytovaný aby se do něj nepášilo.

Martin
a nebo tam můžu dát čínský s hranatejma kuličkama :D
děkuji za názor ale tudy cesta nevede stavím vřeteno na frezovaní ne kombajn nebo mlátičku na obilí..
ty automobilový ložiska jsou běžná ložiska akorád většinou s upraveným nějákým rozměrem oproti standartním ložiskum a většinou jsou i dražší než to klasické.. s přesností nemají nic společného.. co se týká otáček tak ty mě jsou ukradený, otáčky které budu využívat jsou třetinové než co ty ložiska zvládnou..
To jsi špatně pochopil,výroba kvalitních automobilů skončila v roce 2000 na aukru se prodávají výpodejová ložiska SKF FAG a podobně a není na nich Made in China stejně jako bych si nekoupil auto mladší roku 2000 tak si nekoupím ložiska na "dojetí "věřím že by ani na tom kombajnu ta ložika nevydržela.Když utáhnu kvalitní ložisko v kole zdůraznuji předepsaným momentem a vezmu za kolo nenaměřím na konci poloměru kola skoro nic a to stojí jenom na jednom ložisku ložiska se zvětšenou vůlí typu C se na kola nedávají to by jsme ta auta neudrželi na silnici lepší jsou už jenom párovaná a potom kuželová pouzdra.
V prvním přspěvku brečíš nad limitací otáček a nakonec jsou ti ukradený,je to jako se ženskou která neví co chce.
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

10. 3. 2011, 2:26

martinodipraga píše: To jsi špatně pochopil,výroba kvalitních automobilů skončila v roce 2000 na aukru se prodávají výpodejová ložiska SKF FAG a podobně a není na nich Made in China stejně jako bych si nekoupil auto mladší roku 2000 tak si nekoupím ložiska na "dojetí "věřím že by ani na tom kombajnu ta ložika nevydržela.Když utáhnu kvalitní ložisko v kole zdůraznuji předepsaným momentem a vezmu za kolo nenaměřím na konci poloměru kola skoro nic a to stojí jenom na jednom ložisku ložiska se zvětšenou vůlí typu C se na kola nedávají to by jsme ta auta neudrželi na silnici lepší jsou už jenom párovaná a potom kuželová pouzdra.
V prvním přspěvku brečíš nad limitací otáček a nakonec jsou ti ukradený,je to jako se ženskou která neví co chce.
v prvním příspěvku brečím nad limitací otáček, ale ne z důvodu použitých ložisek ale z důvodu toho, že Pupák který to vřeteno dělal je konstrukční bezmozek a patlal a nedodržel žádné konstruktérské zásady.. pokud někdo udělá ložiskovej domek kterej bude nesouosej 0,15mm tak to nezachrání žádné ložisko.. a limitující je jen ten řev a hřání ložisek.. pokud by to bylo udělané dobře tak by ta konstrukce asi vyhovovala..

jinak k těm ložiskám jeden z nejdůležitějších parametrů vřetenového ložiska je jeho přesnost, a automobilové ložiska byť sebelepších značek prostě nesplňují požadovanou přesnost, jsou v přesnosti P6 vřetenové v P4S.. nic víc v tom nehledej.. buď můžu mít třeba radiální házení ložiska třeba 25mikronu a nebo taky 3mikrony.. vše je o přesnosti a samozřejmě penězích.. pokud chci stavět dobré vřeteno nemůžu tam dát normální ložiska..pokud použiju špičková ložiska nemůžu to zbastlit, ale musím dodržet jisté přesnosti.. prostě jedno s druhým..
ano chápu že někdo řekne házení 25mikronu nemůžu přece na vřetenu poznat, někdo napíše že lineáru stačí ne 2setiny jak udává výrobce,ale že tomu stačí vzít plochu ručně šmirglem.. někdo vyrábí rotační díly se souosostí 2mikrony tak jak doporučuje výrobce ložisek, někdo jako pan Pupák 2desetiny.. já se snažím vše dělat tak jak jde nejlépe aspoň se pak nemusím divit.. a z tohohle důvodu já nemůžu použít autoložiska ačkoliv pro 99% uživatelů fora budou OK..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“