Stránka 1 z 2
Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobilů.
Napsal: 26. 3. 2011, 7:33
od Bob
Nedávno jsme měli mezi kolegy v práci diskuzi ( samo, že o přestávce ) proč mají hliníkové disky kol os. automobilů, převážně lichý počet paprsků, (nevím jestli je to správné slovo paprsek, možná, že se dá i použít slovo loukotě ). A nějak jsme se nedopracovali k žádnému vysledku, byly různé názory, ale jestli byly správné, tak to nevíme, nenapadá Vás něco, proč je tomu tak?

Rosťa
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 26. 3. 2011, 7:37
od Ben Ash
Možná platí stejné pravidlo jako v jídle, jde o estetiku sudý počet na talíři vypadá divně na rozdíl od lichého. dvě loukotě nemůžou být z technického důvodu, tři v pohodě, čtyři jsou divný, pět v pohodě a dál už je to myslím skoro fuk.
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 26. 3. 2011, 8:24
od motorovy
existovali disky aj s dvoma paprskami (nenapadá mi preklad loukotě, aj keď mu rozumiem) a vyzeralo to odpudivo a hnusne
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 26. 3. 2011, 8:32
od packa
je to určitě věc estetiky , bylo pár pokusů vyrobyt kola se čtyřmy paprsky a vždy to vypadalo odporně prostě lichý počet je vzhlednější, a nebo musí být paprsků tolik že je letmým pohledem nespočítáš a pak to je jedno.
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 26. 3. 2011, 8:55
od Miller
Možná platí stejné pravidlo jako v jídle, jde o estetiku sudý počet na talíři vypadá divně na rozdíl od lichého
Když je hlad, jde estetika stranou, mezi 5 a 6 knedlíky si vyberu vždycinky těch 6 ! Pravda je, nepočítám maso, to to doplní na ten lichý počet

Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 8:49
od RaS
jedna automobilka vyrábí jednoloukotová kola jestli se to tedy da nazvat jeste loukoti..je to takova ca 20cm siroka loukot obsahujici stred.. vypada to taky zajimave hnusne..
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 8:51
od robokop
a to neni nevyvazene?
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 11:01
od Ferrit
robokop píše:a to neni nevyvazene?
Ano je to hnusné, ale perfektně vyvážené ale nehomologované a nehomologovatelné - tuším nějaké (evropská?) norma říká minimálně 3 paprsky(loukotě)
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 1:40
od RaS
ja myslím že je to z nějakýho saabu nebo volva mám tam vsugenerovanou nějakou severskou zemi.. a normálně to jezdí i u nás tak to má asi nějakou vyjímku..
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 2:53
od unudle
Ano je to hnusné, ale perfektně vyvážené ale nehomologované a nehomologovatelné - tuším nějaké (evropská?) norma říká minimálně 3 paprsky(loukotě)
podle mně se těmto kolům říká loukoťová proto, že mají paprsky jako stará loukoťová kola, ale loukotě byly ty dřevěné kousky co se z nich skládal vlastní obvod kola do obruče. To jen tak pro upřesnění.
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 4:50
od Miller
unudle píše:Ano je to hnusné, ale perfektně vyvážené ale nehomologované a nehomologovatelné - tuším nějaké (evropská?) norma říká minimálně 3 paprsky(loukotě)
podle mně se těmto kolům říká loukoťová proto, že mají paprsky jako stará loukoťová kola, ale loukotě byly ty dřevěné kousky co se z nich skládal vlastní obvod kola do obruče. To jen tak pro upřesnění.
Tak asi ještě přesněji vzato, ty kousky měly možná taky nějaký název, ale když se sestavily dohromady, tak se tomu teprve říkalo loukoť. Těm špicím se říkalo ramena, nebo prameny a středu se říkalo hlava, nebo z němčiny nába. Mám to ze starého obrázkového česko-německého slovníku. Jsou tam popisy řemesel.
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 5:46
od friu
Akurat včera sme sa isli s priatelkou prejst a videli sme bmw so 4 paprskami a vizeralo to velmi vkusne

Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 6:34
od testone
Lichý počet paprsků se u kol ( a litých řemenic, ozubených kol a podobných odlitků) používá také z důvodu tepelných dilatací. Pokud máte u takovéhleho odlitku paprsky proti sobě, způsobuje to velký napnelismus v relativně tenkých paprscích proti obvykle masivnějšímu obvodu kola. Jsou-li paprsky mimo sebe - proto ten lichý počet - lépe to vyrovnává napjatosti vzniklé tepelnou roztažností materiálu. Tak pravila jakási učebnice z mého mládí (pokud si to dobře pamatuju

).
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 7:37
od MišoS
motorovy píše:existovali disky aj s dvoma paprskami (nenapadá mi preklad loukotě, aj keď mu rozumiem) a vyzeralo to odpudivo a hnusne
V Slovenčine loukoť = bahor. A keďže ani mne nejde do huby termín "bahorové disky", tak sa mu radšej vyhýbam.
Re: Hliníkové, nebo elektronové disky kol osobních automobil
Napsal: 27. 3. 2011, 7:41
od MišoS
Tak mi napadlo, že za komančov Metalex (asi Praha) vyrábal a montoval na súťažné Žigulíky štvorlúčové, elektrónové disky. A boli veru pekné.