Stránka 1 z 3

Uprava krokových motorů

Napsal: 30. 10. 2007, 4:54
od Bob
Získal jsem tyto krokove motory,ale mají hřídel otočenou na méně vhodnou stranu.Někde na foru jsem myslím,četl,že by se krokové motory neměly rozdělavat prý hrozí nevratné poškození magnetizmu atd.Platí tento názor,nebo se motor dá rozdělat,pro otočení rotoru nebo není pro toto nějaký trik abych předešel případnému znehodnocení motoru.Dík za odpověd´

Napsal: 30. 10. 2007, 5:04
od Radpav
Tak to přidělej pomocí distančních sloubků něco jako na www.amcnc.cz má to tak udělané.

Napsal: 30. 10. 2007, 5:19
od robokop
rozdelat a slozit to jde
o magnetizmus neprijdete ale je treba venovat maximalni peclivost sesazovani protoze vzduchova mezera je velmi mala dale se pak muze stat ze motor nebude uplne dobre chodit
protoze bude rotor ulozen ve statoru mimo stred

Napsal: 21. 11. 2007, 5:28
od Large
Mám doma asi čtyři krokové motory které maji vyvedených 5 drátu.
Jsou pro muj bipolarni driver nepoužitelne.
Proto bych se rad zeptal jestli je možne motory rozdělat a přerusit k sobě spojene polovični faze jesli rozumite co tim myslim a nechat jen zapojene 4 vodiče a motor použit jako bipolar.Co si o tom myslite mělo by to klapnout ne?

Napsal: 21. 11. 2007, 6:47
od robokop
asi to pujdenikdy jsem to nedelal

Napsal: 21. 11. 2007, 6:59
od Pupak
Jde to naprosto bez problemu.Jen musi byt spoje jedn fazi dobre pristupne. Ohledne ztraty magnetismu je treba postupovat opatrne,jinak se motor nevratne poskodi.Rotor se nesmi vytrhnout,ale pomalu vysouvat.

Napsal: 21. 11. 2007, 7:05
od robokop
jaka je podstata te ztraty magnetizmu?

Napsal: 21. 11. 2007, 7:14
od Pupak
Podstata zpociva v tom,ze kdyz se dva magnety odrhnou od se be rychle,dojde ke snizeni mg. indukce.Vynalozena energie na odtrhnuti,zpusobi zeslabeni pridrzne sily.Pokud se mg oddali pozvolna, efekt snizeni indukce je vyrazne mensi.Pri rychle zmene mg dipolky prekmitnou do opacne polohy a nektere v ni zustanou.Tim se mg. snizi.

re

Napsal: 21. 11. 2007, 7:27
od Radek-B
Demagnetizace rotoru samozrejme hrozi. Ale u takovehoto maleho krokoveho motoru je to asi zanedbatelne. Proste se to pri zniceni zahodi a najde se jiny.

Predevsim u servomotoru starsi vyroby , je presne popsan zpusob repase (lozisek a jinych mech. casti) kde hrozi demagnetizace rotoru jeho neodbornym vysunutim z klece (statoru) kde je magneticky okruh stale uzavren. U starsich motoru je predevsim nutno po nejakem case menit loziska , ktera jsou namahana divili byste se mozna predevsim silnym magnetickym polem, a ne mechanicky.
Finta spociva v tom , ze se po demontazi vik rotor presune znova do klece.
Demagnetizace hrozi predevsim u starsich motoru kde je trvaly magnet vyroben ZMAGNETIZOVANIM.
U modernejsich , kde je magnet tvoren NdFeB (Neodym-železo-bór) takoveto problemy nejsou.
Ovsem pozor zase na poskozeni mechanicke. Nebo zaneseni kovovych necistot.(strasne blbe se to cisti, a magnety jsou vestinou pokoveny velmi silnou vrstvou CR nebot v ciste forme na vzduchu velmi silne koroduji, pri mechanickem poskozeni to ztraci velke procento ucinnosti)

RADEK

Napsal: 21. 11. 2007, 8:41
od QNX
"Rotor se nesmi vytrhnout,ale pomalu vysouvat." to se mi moc nezdá, že by mohlo vést k demagnetizaci. Střídání magnetického pole při běžném provozu motorů a generátorů je jistě podstatně rychlejší, než při demontáži motoru a k demagnetizaci také nedojde.

Napsal: 21. 11. 2007, 9:09
od 1strojni
Repasoval sem krokace po povodnich. Rozebrat, odrezit, vycistit, loziska atd.
Nic se nestalo a fungujou. Fakt je, ze i jedna zapomenuta spona ho zneschopni. A bacha při montáži. Vlitne to tam a přirazí prst pod víko.
Tak bych to zkusil. Je to pěknej atyp, ta hřídel z druhé strany.
Třeba to pude smontovat obraceně, do přelisovani hridele bych nesel.

Napsal: 21. 11. 2007, 9:16
od Pupak
Demagnetizace vlivem prudkeho odtrzeni permanentnich magnetu je jednoznacne prokazana zalezitost.Za nasis casu to byla latka 8. tridy ve Fyzice.Nicmene i u ss motoru s permanentnimi poly dochazi ke snizeni magnetismu,pokud se rotor vytahne a necha treba nekolik dni venku.
To je sice jiny mechanismus,ale vede to zrovna tak ke snizeni momentu motoru. Magnetismus se ztraci udery,teplotou v oblasti Curierova bodu a spustou dalsich vlivu.S tim vsim je treba pocitat.

Napsal: 22. 11. 2007, 5:59
od Large
Zdavim vas panove,diky za reagce.Uprava motoru probehla bez problemu ani u jednoho jsem nemusel vysunou rotor ven.Vinuti jednotlivich civek jsou od sebe dobre rozeznatelne a pristupne.U jednoho motoru dokonce stacilo preskrabnout spoj na plosnaku uvnitr motoru.Jenom je skoda ze me to nenapadlo driv mohl jsem si usetrit starosti s hledanim novych motoru.Hold zacatky byvaji nekdy tezke,ale to je dobre protoze jinak by me to urcite nebavilo. :lol:

Napsal: 22. 11. 2007, 8:22
od QNX
Pupak? když odtržení demagnetizuje, tak jak je možné že samotná funkce motoru to nedělá? Když se motor točí, tak jde o jedno odtržení za druhým a nijak mu to nevadí.

Napsal: 22. 11. 2007, 8:37
od robokop
to ze zelezo drzi remanentni magnetizmus blbe a podle slozeni treba taky vubec ne ostatne na nerezi magne ani nedrzi) ale ze by se ten magnet odmagnetoval rychlym spojovanim a rozpojovanim magnetickeho obvodu je fakt asi nejaka fama

si predstav ty historicka dynama s jednopolovym rotorem a podkovou zmagnetovaneho zeleza misto statoru. tam se to muselo dit zakra rychle a nektery z tech zazraku makaj doted

mozna tam nejakej vliv bude ale asi celkem zanedbatelnej
ostatne mam tu bednu plnou krokacu tak se klidne muzu pokusit jeden dva timhle zpusobem znicit