Stránka 1 z 1
Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 5:29
od theodor
Ahoj,
mám takový možná pro někoho absurdní dotaz, ale mne už docela dovádí k šílenství. Používám na vysokoot. vřeteni ER kleštiny.
Výkon vřetene 2 kw ( 23 000 ot./min), frézuji drážky rychlost 1,5 m/min (pr. 3 mm - hloubka dva 2 mm mdf).když chci vyměnit nástroj, a sundám matici, tak kleština stále drží v pouzdře a musím ji doslova vymlátit. Mám asi 4 kleštiny a pořád je to stejné. Zkoušel jsem to namazat to nepomohlo, pak zase odmastit a nic. Je možné, že stroj třeba moc honím, ale třeba se do ná nějak jednoduše vyřešit.
Díky za radu.
Theodor.
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 5:50
od Radek-B
Klestiny mivaji na cele tvar ktery zajistuje ze pri povoleni matice se v urcitem miste pri vysrubovani povytahne i klestina. Zkuste zkontrolovat, pokud mate moznost podivat se na jinou matici k tomu vreteni. Take je obcas chybou spravne nasazeni klestiny do matice. Toto se provadi mimo stroj a klestina do matice se musi jakoby lehce nacvaknout. Toto plati i naopak pri vytazeni. Tento tvar se na klestine a matici mohl casem nespravnym nasazovanim primo na vreteni poskodit. Treba tu funkci nekdo vysvetli lepe i z obrazkem.
Ve starsich typech ER matic byva dokonce k videni segerovka ktera zajistuje vytazeni klestiny, v novejsich byva brouseny zapich s vybehem (klestina se nasazuje tlakem dovnitr, vytahuje tlakem do boku)
RADEK

Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 7:22
od theodor
Díky Radku,
myslím, že tam jsem udělal určitě chybu párkrát jsem zasunul klešitnu do trnu a pak utáhl, mně se zdálo divný. Jak to, že může jít vyndat ta kleština když je tam kužel.
Zkontroluji to

.
Tak to vypadá, když frézují inženýři

Ostuda , ostudu
Ale nástroje už nelámu

Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 7:28
od RaS
hloupá otázka, povoluješ tu matici úplně, nejdřív se povolí a "vypadne" nástroj a dalším pootočením třeba o půl otáčky matice povytáhne i kleštinu.. prostě tak jak píše Radek, nevím jestli je i nějaký jiný typ kleštin ER které tento kroužek na vytáhnutí kleštiny na matici nemají (já mám všechny takové s kroužkem), ale pokud takovou matici nemáš tak by asi stačilo takovou matici sehnat..
podle mě nejde nasadit špatně kleština, resp špatně nasazená kleština neutáhne a nesevře nástroj tak aby to neházelo..
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 7:55
od sidonie
Radek-B píše:Klestiny mivaji na cele tvar ktery zajistuje ze pri povoleni matice se v urcitem miste pri vysrubovani povytahne i klestina. Zkuste zkontrolovat, pokud mate moznost podivat se na jinou matici k tomu vreteni. Take je obcas chybou spravne nasazeni klestiny do matice. Toto se provadi mimo stroj a klestina do matice se musi jakoby lehce nacvaknout. Toto plati i naopak pri vytazeni. Tento tvar se na klestine a matici mohl casem nespravnym nasazovanim primo na vreteni poskodit. Treba tu funkci nekdo vysvetli lepe i z obrazkem.
Ve starsich typech ER matic byva dokonce k videni segerovka ktera zajistuje vytazeni klestiny, v novejsich byva brouseny zapich s vybehem (klestina se nasazuje tlakem dovnitr, vytahuje tlakem do boku)
RADEK

Jen dodám, že kleštinu je nutné nasazovat do matice bez nástroje !!! To samé platí i o demontáži.
1. kleštinu nasadit do matice.
2. lehce našroubovat matici i s kleštinou na vřeteno.
3. nasunout nástroj na požadované vyložení.
4. dotáhnout matici (upnout nástroj)
Demontáž provádět od kroku 4 ke kroku 1
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 7:59
od sidonie
RaS píše:hloupá otázka, povoluješ tu matici úplně, nejdřív se povolí a "vypadne" nástroj a dalším pootočením třeba o půl otáčky matice povytáhne i kleštinu.. prostě tak jak píše Radek, nevím jestli je i nějaký jiný typ kleštin ER které tento kroužek na vytáhnutí kleštiny na matici nemají (já mám všechny takové s kroužkem), ale pokud takovou matici nemáš tak by asi stačilo takovou matici sehnat..
podle mě nejde nasadit špatně kleština, resp špatně nasazená kleština neutáhne a nesevře nástroj tak aby to neházelo..
Všechno jde, stačí, když párkrát nasadí kleštinu do vřetene i s nástrojem a pak našroubuje matici. Výsledkem je upnutý nástroj mimo osu vřetene, zničená matice, po chvilce frézování ulomený nástroj.
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 9:45
od RaS
ale jistě že to jde, jen předpokládám že pokud někdo nasadí nástroj který hází, že začne hledat chybu a nebude frézovat..
je zajímavé kolik se dá napsat příspěvků k tak jednoduché věci jako je nasazení kleštiny
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 10:10
od sidonie
Čím je věc složitější, tím je pravděpodobnější, že vše dopadne dobře. Základní věci nebo velmi jednoduché jsou pro některé naprosto nepochopitelné. Pokud jde věc chytit za dva různé konce, pak 80% uchopí přesně opačný konec než jsi myslel. Kolikrát se nestačím divit, kolik možností upnutí jednoduchého kusu do svěráku obsluha vymyslí.
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 11:55
od ivčo
k Atasovému vřetýnku jsem dokoupil matice a kleštiny ER 16. Ještě jsem to nikdy neviděl, tak jsem to chvilku zkoumal
Ta matice má vevnitř něco jako část závitu, přesně jak zde již někdo uvedl, takovým specifickým pohybem tam kleština hezky vklouzne. Nástroj je nutné dávat až potom.
S kolegou digisonicem jsme kdysi v začátcích docela těžce páčili kleštinu z hřídele kterou jsem dotáhnul (i když jenom rukou)bez nástroje a bez řádně usazené kleštiny v matici...
Už u vřetene Kress se mi osvědčilo u každé kleštiny mít i zvláštní matici, tzn., že operace vyjímání kleštiny z matice odpadá.
K tomu je třeba (aby to nebylo moc nákladné) se dopracovat určitou vyšší spotřebou vřeten... Ke každému dalšímu už je matice navíc a ty předchozí jsou k použití, neboť mají větší trvanlivost než motor.
K ATASU jsem si zatím dokoupil 3 kusy matic, není nijak dramatická položka a je s tím mnohem snadnější manipulace. Myslím, že i opotřebení matice a kleštiny bude menší. U ATASE ovšem nepředpokládám tak vysokou spotřebu motorů jako u KRESSE
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 5. 5. 2011, 5:31
od theodor
Dával jsem to tam špatně, dotáhl jsem kleštinu přes matici, matici jsem dával až nakonec. A proto se vždy utáhla a nemohla ven

.
Chyba, ale už to vím. nezdálo se mně že to hází. Nic se naštěstí nezlomilo

.
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 6. 5. 2011, 5:11
od Max
názorná ukázka:
montáž a demontáž kleštiny.jpg
Re: Zaseknutá kleština
Napsal: 11. 6. 2011, 6:47
od RAIDEN
Tak 5let zpátky jsem k takové hlavičce přístup měl,respektive jsem si vzal vždy nástroj připravený od seřizovače. Tam to myslím skutečně takhle fungovalo,že se kleština upínala pouhým nacvaknutím a vyjmutí vykloněním a povytažením z matice.
Teď mám k dispozici jinou hlavičku (výrobce bohužel nevím) ,tam když bych aplikoval stejný postup tak kleštinu do matice můžu dobíjet kladivem!
Teda jako ono to jde,třeba u průměru 20mm jde kleština upínat velmi snadno,ale u průměru 2mm je už kolem kleštiny samé "maso" a tam to jde skutečně obtížně.
Kolega kleštinu upíná nacvaknutím a vyjímá ji tak,že ji jednoduše nechá spadnout na ponk a kleština vypadne.
Mně se to furt prostě nezdálo...
Tak to dělám jinak,kleštinu vykloním co nejvíc do strany a jakoby ji pootočením zašroubuji do matice.Kleština krásně zapadne ať je průměr jakýkoliv.
Při vyjmutí to samé,opět jen naklonit a pootočením vyšroubovat.