Konstrukce velkeho ramu

Selic
Příspěvky: 676
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

3. 9. 2011, 8:54

Chystám se vyrobit velký rám pro frézu na výrobu křídel pro modely letadel. Jednoduchý náčrtek v programu sketchup přikládám.
Základním materiálem jsou jekly 200x100x4. Rozměr stolu šířka 1m x délka 2 až 2,5m.
Na vrchní stranu přijde navařit pásovina pro uložení profilů drážkového stolu.
Kolejnice lineárního vedení by měly být široké 25mm s vozíky s lehkým předpětím. Otázka je, jak vyrobit a vyvrtat drážky pro uložení.
V okolí jsem našel firmu, co má hoblík s pojezdem 3m a nedokážu si představit, jestli to lze tímto opracovat s dostatečnou přesností.
Přílohy
Perspektiva.png
Naposledy upravil(a) Selic dne 4. 9. 2011, 11:42, celkem upraveno 1 x.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22983
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 7:42

zeptej se v jakem je stavu
drive se bezne hoblovali napriklad rybiny
takze jestli neni vylitanej tak by mohl byt ok
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 10:29

To chceš do těch tenkostěnných jeklů něco hoblovat? Nevím, jestli je to dobrý nápad. Já bych raději volil silnostěnné, tvářené za tepla. Například jsem dělal cosi z profilu 100 x 100 x 10, do toho (frézovanou) drážku pro kolejnici myslím 2 mm hlubokou, a po obrobení se to nijak měřitelně nehnulo. Ale pravda je, že ten jekl byl jen 1/2 metru dlouhý, na delší bych si podomácku netroufnul, hlavně pro potíže s ustavením těch kolejnic (tak jako tak se to bude muset podkládat a nebude úplně snadné sehnat referenční rovinu).
Aleš Procháska
Selic
Příspěvky: 676
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

4. 9. 2011, 11:46

Do jeklu se bude maximálně vrtat. Na obrobení drážky přijde navařit pásovina min. 8mm tlustá (kresleno zeleně) a zafrézování pro uchycení stolu modře.
Takhle jsem to okouknul na profi mašině.

V rozměru jeklu jsem se upsal a už jsem to opravil. V tom rozměru 4mm na tuhost konstrukce stačí a silnější už se blbě shání a svařuje.
Přílohy
Kolejnice.png
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 3:22

Osmička pásovina navařená na čtyřku jekl, to bych se skoro bál, že se to bude kroutit, i když to bude dobře svařené, zvlášť kdy to bude skoro třímetrová plácačka.
Silnostěnné jekly jsou běžný sortiment, třeba http://www.ocel.cz" onclick="window.open(this.href);return false;. Samozřejmě se nevaří, ale šroubují, se zafrézováním nebo na kolíky a té pásovině se úplně vyhneš.
Co takhle třeba do těch podélníků vyfrézovat drážky pro konce těch příčných jeklů, příčné jekly na horizontální frézce přesně zarovnat a ojet obvod a pak to stáhnout pořádnými svorníky skrz příčníky? Nebo tam vymyslet nějaké zámky?
Aleš Procháska
Selic
Příspěvky: 676
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

4. 9. 2011, 4:52

To myslíš http://www.ocel.cz/akfs/index.php?menu=205" onclick="window.open(this.href);return false; ? Tam se bojím těch móc kg/m, aby se to neprohlo vlastní vahou.
Původně jsem ten stůl chtěl poskládat z HEM profilů na kolíky, ale narazil jsem, že se to prohne samo od sebe a navíc to nemá dostatečnou tuhost do "boku".
Kompletní portál bude mít v každém případě pod 50kg, tak není potřeba žádná velká masa.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

4. 9. 2011, 6:07

Jen tak pro zajímavost. Jakou technologií budeš vyrábět ta křídla ?
Díky. Miloš.
Zbýňa
Příspěvky: 2086
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

4. 9. 2011, 6:16

Navařit takhle podélně pásovinu na jednu stranu jackelu je špatný i když bude plocháč jenom nastehovanej, tak ohne jackel jako luk a když ho neohne díky z druhý strany navařenejm žebrům tak minimálně vnese velký pnutí
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 7:19

Selic píše:To myslíš http://www.ocel.cz/akfs/index.php?menu=205" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Ano, přesně tyhle.
Selic píše:Tam se bojím těch móc kg/m, aby se to neprohlo vlastní vahou.
Naopak, vlastní vahou se víc prohnou ty tenké :-) Průhyb roste přímo úměrně váze profilu a klesá se čtvercem tloušťky stěny. Schválně si vezmi třeba tlustej a tenkej svářecí drát a podrž je vodorovně v ruce.

EDIT: trochu jsem kecal, kouknul jsem se do papírů a není to se čtvercem tloušťky stěny, je to méně, ale i tak je to víc než lineární.
Selic píše:Původně jsem ten stůl chtěl poskládat z HEM profilů na kolíky, ale narazil jsem, že se to prohne samo od sebe a navíc to nemá dostatečnou tuhost do "boku".
Co jsou HEM profily?
Selic píše:Kompletní portál bude mít v každém případě pod 50kg, tak není potřeba žádná velká masa.
Udělej si orientační výpočet a uvidíš. Desetiny tam lítaj jak ptáčci :-)
Hmotnost základu ještě nikdy žádnému obráběcímu stroji neuškodila (snad jedině že by se propadl do sklepa).
Aleš Procháska
Selic
Příspěvky: 676
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

4. 9. 2011, 7:40

Co jsou HEM profily?
HEM je trochu hranatejsi traverza - http://www.atomsteel.cz/profil-hem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Udělej si orientační výpočet a uvidíš. Desetiny tam lítaj jak ptáčci :-)
Hmotnost základu ještě nikdy žádnému obráběcímu stroji neuškodila (snad jedině že by se propadl do sklepa).
Je nejaky vyrazny rozdil mezi tvarenim zastudena a za tepla?
Jsem premyslel o vyliti toho jeklu betonem, ale leknul jsem se vahy.

BTW: do sklepa to prijde. Nikam jinam se nevejde nebo by se pod nim klepala podlaha. Proto musi byt pojezdy po strane, aby prosel sklepnim oknem.
Jen tak pro zajímavost. Jakou technologií budeš vyrábět ta křídla ?
Díky. Miloš.
Laminovanim do negativni formy a sem tam nejaky ze dreva na ofukovani.
Na dostupnych masinach mam problem s kvalitou povrchu, ze se musi vzdy dlouho a pracne rucne brousit. Pripadne je delici rovina formy do "vrtule".
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 8:32

Za studena tvářené mají vyšší pevnost, lepší povrch, větší vnitřní pnutí. Prakticky to znamená, že se po obrobení prohne či zkroutí a těžko se dá předem říct jak.

Za tepla mají okujený povrch (ale natřít se to dá), menší pevnost a malé vnitřní pnutí. Ta menší pevnost nikoho nezajímá, rám stroje je zásadně pevnostně mnohonásobně předimenzovaný (rozhoduje tuhost a ta je v obou případech stejná), ale to pnutí je důležité pro přesnost výroby.

Ty HEM profily vypadají od pohledu dobře, ale nemám s nimi žádnou zkušenost.
Aleš Procháska
pavelb
Příspěvky: 194
Registrován: 23. 11. 2007, 11:01
Bydliště: Prostějov

4. 9. 2011, 8:52

Toho svařování se neboj, záleží na postupu. Svařit první rám a potom přidat plocháč postupně nastřídačku vařit z jedné a z druhé strany. Samozřejmě že to vnese do konstrukce pnutí ale to nemá kam utéct a je z obou stran stejné.Možná bych přidal ještě do mezer slabší jekl. Ta osmička plocháč je málo bude se při vaření vlnit a nevleze se Ti tam zavit a z boku ta dírka, lepší je 4hr 40*40 a nefrézovat drážku ale jen osazení. Co se týká váhy čím těžší tím líp. Tak dlouhý rám nemuže stát na 4 nohách ,ale aspoň na 6 až 8 se seřizováním a tam Ti ta váha pomůže aby to pěkně sedlo. O betonu jsem taky uvažoval ale obyč. se dost smrští a má svoje vlastní pnutí, možná by pro snížení chvění stačilo vysypat jekl pískem. To obrobení na hoblovce by mohlo být dobré pokud to udělají na jedno upnutí. Tyto mašiny většinou byvají vyběhané jen do lavóru a to srovnáš těmi šrouby při vyvažování. Jaká bude konstrukce portálu?
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8368
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2011, 11:19

Ono to i s tím vařením nakonec nějak půjde, ale proč vařit z kousků to, co existuje rovnou hotové? :-)
A proč napravovat hoblováním svařence to, co se dá nepokazit při šroubování?
Aleš Procháska
RaS
Příspěvky: 8593
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

5. 9. 2011, 6:36

stejně bude muset frézovat, nebo snad chcete říct že ty tažené profily jsou tak rovné že to nebude potřeba?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Selic
Příspěvky: 676
Registrován: 17. 2. 2010, 1:58
Bydliště: Novopacko

5. 9. 2011, 8:17

Co to je
4hr 40*40
?

Tomu sroubovani ramu se chci po predchozich zkusenostech vyhnout.
Co se tyce podepreni, tak plan je mensi ram s nasroubovanymi 6ti masivnimi zavitovymi tycemi zalit do betonu. Na tom ustavit tento ram podle strojni vodovahy ve vysce asi 2cm nad betonem (co dovoli matice) a pak cely ram podlit samonivelacni smesi na podlahy nebo polymer betonem. S tim, ze na konci podelniku bude kus mekeho materialu, aby zelezo mohlo pripadne dilatovat bez prohnuti.
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“