Polymerbeton

Odpovědět
miv
Příspěvky: 144
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

7. 12. 2019, 12:50

grade065 píše:
5. 12. 2019, 11:24
No... Nějak si to neumím představit první/poslední matka na stavěcích šroubech... Nenahodil bys náčrtek? Mimochodem kolejnice rozhodně nejsou rovné, to víš?
Tak tuto informaci jsem potřeboval. Díky. Tím je tento nápad pasé. Celé to samozřejmě závisí na tom, že jsou kolejnice rovné. V okamžiku, kdy toto neplatí, je nutné udělat rovné uložení. Nicméně popsaný postup možná použiju pro usazení těch vodících lišt, na nichž budou kolejnice přišroubovány.
K tomu náčrtku - zatím sháním informace. Jakmile budu mít něco namodelováno, dám sem 3D modely jednotlivých dílů i s popisem. Chci eliminovat co nejvíce svých chyb předem. Ještě jednou díky za info o rovinnosti - respektive nedostatku rovinnosti kolejnic.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 750
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

7. 12. 2019, 7:08

Ahoj Miv,

Já řešil podobný problém. Nejdřív jsem si naivně myslel, že kolejnice přece musí být přesné a tak jsem si chtěl na mé monstrum udělat takovou pomocnou konstrukci na kterou nainstaluji dočasnou frézku a to mi podle "přesných" kolejnic obrousí rovinu na kterou pak kolejnice přijde. Totální blbost. Asi by to šlo realizovat na nějaké malé mašině, ale na mém betonovém monstru těžko.
Jelikož jsem měl již hranoly (50x50mm) pro budoucí usazení kolejnic napevno zality v betonu, nebyla jiná možnost než začít brousit. Měl jsem jedno pravítko 1500/II a příměrnou desku 610x430/AA. Jo, ještě digitální vodováhu s přesností 0,1st. Brousil jsem a brousil, ale bylo to stále křivé. Jedna strana šla do kopce, druhá z kopce, navíc o 3mm celá byla výš, prostě masakr.
Měl jsem dvě možnosti. Rozbít 4t betonu nebo vymyslet nějakou konstrukcí nad tu gantry co už mám. Tam byl další problém. I kdyby mi někdo obrobil třeba L profil 2m dlouhý (200x200/20mm), tak stejně se mi při šroubování na mou"zíďku" prohne. Vyhozené peníze a ztráta času. Totéž platí o nějaké té broušené oceli. Navíc stejně mají jen 1m dlouhé a já potřeboval 2x tolik.
Druhá možnost byla vylití nějakým tím plastem. Zase jsem to udělal blbě, ale nechtěl jsem už do toho investovat. Prostě jsem v to nevěřil. Kdybych to udělal jak jsem chtěl, mám to i v rovině. Stačilo udělat kanál mezi gantry a rám/formu do které se nalije tak 2cm plastu. Třeba SmoothyCast 327, který má viskozitu skoro jako voda a krásně se rozlije. To jsem ovšem neudělal, protože bych potřeboval 10x více plastu a nevěřil jsem tomu. Nakonec jsem každou stranu udělal samostatně a navíc z jiného plastu. Když to zaschlo tak jsem vzal pravítko a nestačil se divit. Bylo to v rovině !!! Takže funguje. Stačilo udělat kanál a nalít najednou !!! No ale co už. Má to ale jeden háček. Měl jsem již udělány díry na šrouby pro kolejnice a tak jsem to při zalévání udělal tak, že jsem našrouboval šrouby do děr, aby se nezalily. Při tuhnutí směsi se projevily fyzikální zákony a hladina se zakřivila. Bavíme se asi o 0,5mm a celkem pravidelně, ale je to tam. Takže zalívat bez děr a větší plochu. Já udělal jen proužek široký jako ten hranol, tedy 50mm. Kdybych to udělal 100mm a bez děr, nemusel bych nic brousit. SmoothyCast 327 se rozlila přesně, ale 385 už tak dobře ne. Je ale tvrdší, takže kdybych to ještě jednou takto dělal, použiji tu 385ku.

Ponaučení je jasné. Bez referenční roviny neuděláš nic. Myslet si, že to srovnáš bez pořádného granitového pravítka v přesností 00 nebo bez strojní vodováhy s rozlišením 0,02mm/1m, je naprostá naivita. U malých staveb je to jednoduché, ale u něčeho většího je to zřejmě nemožné.

Kdybych stavěl totéž, tak nejdříve udělám skelet z profilů, které můžu seřizovat stavěcími šrouby a tu budu tak dlouho seřizovat, až to seřídím. Hranoly pod lineáry bych si nechal někde obrousit, protože pak už s tím moc nenadělám.
Nejdříve je třeba ustavit základní rovinu, tedy nějakou příměrnou desku kterou dostanu do váhy a od ní pak můžu měřit všechny směry. Podle ni tedy usadím ty hranoly a pak to zaliji a budu se modlit, aby se to nepohnulo díky zrání. No ale o tom nejsem vůbec přesvědčený.
Když bych mohl dělat vše opačně, tedy skládat to na příměrné desce, tak tam by to snad šlo zalít naopak. Těžko říct.
chb
Příspěvky: 2654
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

7. 12. 2019, 9:09

existuje ještě jedna metoda :-)
do toho betonu zalít pořádný kus materiálu a pak to hodit na káru a odvézt někam, kde mi opracují všechny plochy v potřebné přesnosti.

sice přijdu o radosti shánět pravítka která někam vlepím, granitová pravítka která jinak nepoužiji a také přijdu o zkušenost, že zaškrabat takovouto plochu není až taková sranda, pokud jsem to nikdy nedělal.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
pafik
Příspěvky: 733
Registrován: 10. 2. 2013, 5:07
Bydliště: Praha 4

7. 12. 2019, 9:18

Taky můžeš Víto zalejt do toho betonu rovnou ty granitový pravítka a na ně pak usadit lineáry :lol:
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 17553
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

7. 12. 2019, 9:25

Jak dobre pak v tom nalitem polymeru budou drzet lineary? Nebo to hodlas nejak roznest prez nejaka pravitka do plochy tech 50mm?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Reinkarnace
Příspěvky: 660
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

7. 12. 2019, 9:34

chb píše:
7. 12. 2019, 9:09
existuje ještě jedna metoda :-)
do toho betonu zalít pořádný kus materiálu a pak to hodit na káru a odvézt někam, kde mi opracují všechny plochy v potřebné přesnosti.....
Mrosconi píše:
7. 12. 2019, 7:08
....Měl jsem dvě možnosti. Rozbít 4t betonu nebo vymyslet nějakou konstrukcí nad tu gantry co už mám.....
To by asi jen tak nějaká kára neodvezla (a mašina neobrobila), nehledě na to, že by Marian musel asi napřed vybourat půl sklepa. :D
Uživatelský avatar
grade065
Příspěvky: 955
Registrován: 9. 1. 2015, 12:45

7. 12. 2019, 9:56

miv píše:
7. 12. 2019, 12:50
Nicméně popsaný postup možná použiju pro usazení těch vodících lišt, na nichž budou kolejnice přišroubovány.
Může být, jen ty vodící lišty musí být masivní a samonosné aby se nekroutily. Taky si uvědom, že každý materiál vyžaduje čas, aby se potřebné vlastnosti ustálili. Dřevo vyžaduje před výrobou nábytku sušárnu. Svařované konstrukce žíhání či vibrování. To samé platí u polymerbetonu, nebo třeba UHPC betonu....
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
miv
Příspěvky: 144
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

7. 12. 2019, 10:21

Mrosconi píše:
7. 12. 2019, 7:08
Ahoj Miv,

Já řešil podobný problém. Nejdřív jsem si naivně myslel, že kolejnice přece musí být přesné a tak jsem si chtěl na mé monstrum udělat takovou pomocnou konstrukci na kterou nainstaluji dočasnou frézku a to mi podle "přesných" kolejnic obrousí rovinu na kterou pak kolejnice přijde. Totální blbost. Asi by to šlo realizovat na nějaké malé mašině, ale na mém betonovém monstru těžko.
Jelikož jsem měl již hranoly (50x50mm) pro budoucí usazení kolejnic napevno zality v betonu, nebyla jiná možnost než začít brousit. Měl jsem jedno pravítko 1500/II a příměrnou desku 610x430/AA. Jo, ještě digitální vodováhu s přesností 0,1st. Brousil jsem a brousil, ale bylo to stále křivé. Jedna strana šla do kopce, druhá z kopce, navíc o 3mm celá byla výš, prostě masakr.
Měl jsem dvě možnosti. Rozbít 4t betonu nebo vymyslet nějakou konstrukcí nad tu gantry co už mám. Tam byl další problém. I kdyby mi někdo obrobil třeba L profil 2m dlouhý (200x200/20mm), tak stejně se mi při šroubování na mou"zíďku" prohne. Vyhozené peníze a ztráta času. Totéž platí o nějaké té broušené oceli. Navíc stejně mají jen 1m dlouhé a já potřeboval 2x tolik.
Druhá možnost byla vylití nějakým tím plastem. Zase jsem to udělal blbě, ale nechtěl jsem už do toho investovat. Prostě jsem v to nevěřil. Kdybych to udělal jak jsem chtěl, mám to i v rovině. Stačilo udělat kanál mezi gantry a rám/formu do které se nalije tak 2cm plastu. Třeba SmoothyCast 327, který má viskozitu skoro jako voda a krásně se rozlije. To jsem ovšem neudělal, protože bych potřeboval 10x více plastu a nevěřil jsem tomu. Nakonec jsem každou stranu udělal samostatně a navíc z jiného plastu. Když to zaschlo tak jsem vzal pravítko a nestačil se divit. Bylo to v rovině !!! Takže funguje. Stačilo udělat kanál a nalít najednou !!! No ale co už. Má to ale jeden háček. Měl jsem již udělány díry na šrouby pro kolejnice a tak jsem to při zalévání udělal tak, že jsem našrouboval šrouby do děr, aby se nezalily. Při tuhnutí směsi se projevily fyzikální zákony a hladina se zakřivila. Bavíme se asi o 0,5mm a celkem pravidelně, ale je to tam. Takže zalívat bez děr a větší plochu. Já udělal jen proužek široký jako ten hranol, tedy 50mm. Kdybych to udělal 100mm a bez děr, nemusel bych nic brousit. SmoothyCast 327 se rozlila přesně, ale 385 už tak dobře ne. Je ale tvrdší, takže kdybych to ještě jednou takto dělal, použiji tu 385ku.

Ponaučení je jasné. Bez referenční roviny neuděláš nic. Myslet si, že to srovnáš bez pořádného granitového pravítka v přesností 00 nebo bez strojní vodováhy s rozlišením 0,02mm/1m, je naprostá naivita. U malých staveb je to jednoduché, ale u něčeho většího je to zřejmě nemožné.

Kdybych stavěl totéž, tak nejdříve udělám skelet z profilů, které můžu seřizovat stavěcími šrouby a tu budu tak dlouho seřizovat, až to seřídím. Hranoly pod lineáry bych si nechal někde obrousit, protože pak už s tím moc nenadělám.
Nejdříve je třeba ustavit základní rovinu, tedy nějakou příměrnou desku kterou dostanu do váhy a od ní pak můžu měřit všechny směry. Podle ni tedy usadím ty hranoly a pak to zaliji a budu se modlit, aby se to nepohnulo díky zrání. No ale o tom nejsem vůbec přesvědčený.
Když bych mohl dělat vše opačně, tedy skládat to na příměrné desce, tak tam by to snad šlo zalít naopak. Těžko říct.
Já jsem za ten poslední měsíc, co sháním informace, zjistil, že to podlévání je metoda dobrá. Pokud je dostatečně nízká viskozita podlévací hmoty, pak se to rozleje do roviny, kterou neuděláš na žádném obráběcím stroji. Navíc ty epoxidové pryskyřice mají téměř nulovou smrštivost při zrání. Alespoň to tvrdí výrobce. Já ještě tu metodu, kterou jsem původně chtěl použít, úplně nezavrhuji. Pohrávám si s myšlenkou do toho polymerového rámu udělat obdélníkové korýtko (tedy udělat - nechat tam jádro z polystyrenu). Pod ním zalít podélné hranoly pro následné vrtání děr a závitů pro upevnění lineárů. Po zatuhnutí polymeru zalít korýtko vysoce tekutou pryskyřicí. Tím získám prakticky dokonalou rovinu. Pochopitelně za předpokladu, že se mi nebude měnit vektor gravitace. :wink:
Pak šroubovat lineáry. Lze to i bez referenční hrany trvalé - jak jsem si přečetl u Hiwina, stačí montážní. Referenční hrana pro lineáry by konec-konců šla přišroubovat dodatečně také.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 750
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

7. 12. 2019, 11:15

Ciao "MIV",

referenční hrany pro Y a Z nepotřebuješ, ale jsou samozřejmě lepší. Na X, kde ti bude viset celé Z-ko je ale hrana podle mně nezbytná. Jedině že bys měl vedení velikostí 45 a výš a váhu tak 150kg. V mém případě si myslím, že ji musím mít.
Bez čeho ale stavěn určitě nejde je referenční "rovina". Tedy já ji tak nazývám. Prostě nejdřív si ustavit základ podle čeho můžu vše změřit.
Nečetl jsem celé vlákno, tak nevím jak si to myslel s podléváním, ale to o čem jsem mluvil já asi není to co jsi myslel Ty. Já ten plast použil jako základ, který jsem pak opracoval. Podle vodováhy.
Po vylití 5mm vrstvy SmoothyCastu327 (viskozita skoro jako voda se šťávou) se mi rovina "N E S R O V N A L A ! ! !". Je třeba udělat žláb 60-80mm široký a vrstva aby byla alespoň 10-12mm. Pak se to rozlije a uprostřed to bude vodorovné. Ke okrajům se to bude lepit na formu. A nezapomeň, že to musíš udělat vyšší než samotnou konstrukci (ganrty), protože pak to budeš muset tak či onak vyhradit. K tomu určitě použiješ rovné pravítko a budeš hladit hranou. Takto se krásně brousí. Pokud by se to nepovedlo, tak pak jedině mostové nebo granitové pravítko, nalepit na celou plochu smírkové plátno a tahat tam a zpět. Pravítko ale musí být delší než samotná opracovávaná plocha. Jinak nedosáhneš roviny.
Takto jsem teď zbrousil 0,27mm kopec na celé délce stolu, co mi opracovali v jedné firmě na MCV 1016ce.
IMG_20191114_104714.jpg
Takto jsem to asi za 2h zbrousil:
VID_20191128_174338.mp4
(11.39 MiB) Staženo 17 x
No jak již někdo napsal, nemohl jsem to nechat někde obrobit. Po zkušenostech však vím, že to ani tak moc nedá a bez broušení a měření se neobejdeš. Jen mít podle čeho měřit.

Mít hoooodně peněz, tak koupím mostové pravítka, položil bych je na dno formy, které tvoří příměrná deska a pak to vše zalil. Jenže to je trochu drahý špás.

Apropo toho obrábění. Nikdy se tu neřešily ceny. Máte někdo představu o ceně obrobení kusu mašiny třeba jen 1000x1000x300mm aby výsledná rovina byla v tolerancí 0,01mm? Doma, po sundání z mašiny a ne na stole.

Díky
miv
Příspěvky: 144
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

7. 12. 2019, 4:17

Mrosconi píše:
7. 12. 2019, 11:15
Ciao "MIV",

referenční hrany pro Y a Z nepotřebuješ, ale jsou samozřejmě lepší. Na X, kde ti bude viset celé Z-ko je ale hrana podle mně nezbytná. Jedině že bys měl vedení velikostí 45 a výš a váhu tak 150kg. V mém případě si myslím, že ji musím mít.
Bez čeho ale stavěn určitě nejde je referenční "rovina". Tedy já ji tak nazývám. Prostě nejdřív si ustavit základ podle čeho můžu vše změřit.
Nečetl jsem celé vlákno, tak nevím jak si to myslel s podléváním, ale to o čem jsem mluvil já asi není to co jsi myslel Ty. Já ten plast použil jako základ, který jsem pak opracoval. Podle vodováhy.
Po vylití 5mm vrstvy SmoothyCastu327 (viskozita skoro jako voda se šťávou) se mi rovina "N E S R O V N A L A ! ! !". Je třeba udělat žláb 60-80mm široký a vrstva aby byla alespoň 10-12mm. Pak se to rozlije a uprostřed to bude vodorovné. Ke okrajům se to bude lepit na formu. A nezapomeň, že to musíš udělat vyšší než samotnou konstrukci (ganrty), protože pak to budeš muset tak či onak vyhradit. K tomu určitě použiješ rovné pravítko a budeš hladit hranou. Takto se krásně brousí. Pokud by se to nepovedlo, tak pak jedině mostové nebo granitové pravítko, nalepit na celou plochu smírkové plátno a tahat tam a zpět. Pravítko ale musí být delší než samotná opracovávaná plocha. Jinak nedosáhneš roviny.
Takto jsem teď zbrousil 0,27mm kopec na celé délce stolu, co mi opracovali v jedné firmě na MCV 1016ce.
IMG_20191114_104714.jpg

Takto jsem to asi za 2h zbrousil:
VID_20191128_174338.mp4

No jak již někdo napsal, nemohl jsem to nechat někde obrobit. Po zkušenostech však vím, že to ani tak moc nedá a bez broušení a měření se neobejdeš. Jen mít podle čeho měřit.

Mít hoooodně peněz, tak koupím mostové pravítka, položil bych je na dno formy, které tvoří příměrná deska a pak to vše zalil. Jenže to je trochu drahý špás.

Apropo toho obrábění. Nikdy se tu neřešily ceny. Máte někdo představu o ceně obrobení kusu mašiny třeba jen 1000x1000x300mm aby výsledná rovina byla v tolerancí 0,01mm? Doma, po sundání z mašiny a ne na stole.

Díky
Ahoj Mariane.
Když tak čtu tvé zkušenosti, tak začínám být přesvědčen, že to opravdu půjde.

Představ si situaci, kdy mám polymerovovou základnu (ta bude pseudo-rovná podle formy, což bude lamino deska). Tudíž odhaduji tak do půl milimetru nerovností.

Po uzrání bych tu desku usadil pomocí strojní vodováhy na betonový stojan (na kterém plánuji hotovou frézku umístit).

Takto usazenou základnu opatřím bočnicemi - ohrádkou pro zalití.

Zaliju CELOU plochu - vrstvu budu konzultovat s výrobcem pryskyřice.

Protože jsou okraje, po kterých bude pryskyřice vzlínat dost daleko od umístění lineárů,
bude prostor pro lineáry dokonale rovný.

Navíc v té velké ploše očekávám možnost menší potřebné vrstvy, takže vyšší výslednou tvrdost.

Pak budu obrábět pouze okraje a nikoliv funkční usazovací plochu.

Je to zatím jen teorie, ale budu shánět informace u výrobců pryskyřice a uvidím, zda je to totální nesmysl či nikoliv.

Bude to určitě chtít nějaké vibrování a pryskyřici s pomalým tuhnutím.

Ahoj Milan
r4cv
Příspěvky: 1601
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

7. 12. 2019, 4:59

miv píše:
7. 12. 2019, 4:17
Tudíž odhaduji tak do půl milimetru nerovností.

...a uvidím, zda je to totální nesmysl či nikoliv.
podľa mňa je tá rovinnosť 0,5mm určite nezmysel.
Uživatelský avatar
grade065
Příspěvky: 955
Registrován: 9. 1. 2015, 12:45

7. 12. 2019, 5:10

Idea s tím litím je přitažlivá ale myslím že to nedopadne... Pryskyřice se při tuhnutí rozpíná a potom zase smršťuje což se s dokonale rovným povrchem neslučuje.... (Pohledová plocha na podlaze určitě fajn ale skutećná rovinnost?) Podívej na tohle video i na následující díl: https://youtu.be/Ax5Ib7GcTqE
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
miv
Příspěvky: 144
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

7. 12. 2019, 5:37

grade065 píše:
7. 12. 2019, 5:10
Idea s tím litím je přitažlivá ale myslím že to nedopadne... Pryskyřice se při tuhnutí rozpíná a potom zase smršťuje což se s dokonale rovným povrchem neslučuje.... (Pohledová plocha na podlaze určitě fajn ale skutećná rovinnost?) Podívej na tohle video i na následující díl: https://youtu.be/Ax5Ib7GcTqE
Poctivě jsem zhlédl ta videa (na další díly také) a ono to ve skutečnosti dopadlo. To první video by nesmysl už od pohledu - to dopadnout nemohlo (malá vrstva a díry). Pak doplnil plechové bočnice pro stažení - aby pomohl pro rozlití - stejně jako když se stahuje latí beton a vyšlo to (na potřetí). A to přesto, že měl poměrně úzký pás na tu délku. Bylo to tak dva metry a dosáhl rovinnosti +- 0.03. Měřil to na granitové desce, pokud jsem dobře viděl.

Já bych chtěl zalévat celou plochu a uvidíme jaká bude nutná vrstva. Vypadá to na potřebu alespoň tak 10 mm.
Díky za odkaz na video. Naplnil jsi mne optimismem. :)
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 750
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

7. 12. 2019, 6:50

Toto je ten polymer. https://www.silikonysro.cz/polyuretany/ ... st-380-385
Je jak med. Rozlít se rozlije, ale rovina to nebude nikdy.
https://www.silikonysro.cz/polyuretany/ ... 335-detail ...tento se rozlívá super, ale je měkčí. Můj portál váží asi 600kg a když jsem to po roce rozebral (budu stavět novou frézku), tak žádné "lití plastů" jak se tady hojně zmírňovalo se nekonalo. Ani v případě 385 (ta je s hliníkem) ani ta tekutá 327ka. Takže pevnost a tvrdost to má dobrou. Jen jak říkám, nezaliješ to tak, aby to bylo v 0,01mm. Tak 0,1mm ale určitě jde docílit. Problém tvoří unikající vzduch z beton nebo dřeva, takže je třeba před litím natřít nějakou penetrací. Bublinky v obou případech odstraníš horkovzduškou.
Uživatelský avatar
grade065
Příspěvky: 955
Registrován: 9. 1. 2015, 12:45

7. 12. 2019, 6:56

miv píše:
7. 12. 2019, 5:37
grade065 píše:
7. 12. 2019, 5:10
Idea s tím litím je přitažlivá ale myslím že to nedopadne... Pryskyřice se při tuhnutí rozpíná a potom zase smršťuje což se s dokonale rovným povrchem neslučuje.... (Pohledová plocha na podlaze určitě fajn ale skutećná rovinnost?) Podívej na tohle video i na následující díl: https://youtu.be/Ax5Ib7GcTqE
Poctivě jsem zhlédl ta videa (na další díly také) a ono to ve skutečnosti dopadlo. To první video by nesmysl už od pohledu - to dopadnout nemohlo (malá vrstva a díry). Pak doplnil plechové bočnice pro stažení - aby pomohl pro rozlití - stejně jako když se stahuje latí beton a vyšlo to (na potřetí). A to přesto, že měl poměrně úzký pás na tu délku. Bylo to tak dva metry a dosáhl rovinnosti +- 0.03. Měřil to na granitové desce, pokud jsem dobře viděl.

Já bych chtěl zalévat celou plochu a uvidíme jaká bude nutná vrstva. Vypadá to na potřebu alespoň tak 10 mm.
Díky za odkaz na video. Naplnil jsi mne optimismem. :)
:lol: Jo tak to jo, já myslel že tě uvedu trochu v realitu která moc růžová není, ale jestli myslíš že je to ok,no tak budiž. PS. Kde tam byla nějaká granitová příměrná deska?
Pro chlupatý koule mistra Kápě pečený na vohni!!
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“