4. 11. 2011, 5:50
Josef máš ve všem pravdu, ale nedovedu si představit v této délce řešit pohon řemenem a jak bys kompenzoval nepřesnosti vlivem smrštění nebo prohnutí řemenu, případně celkové "gumové" vlastnosti řemenů. Na poznámku vymezení vůle doporučím motory uložit na přírubu, která bude s rámem stroje spojena na čepu umožňující správné dosednutí ozubeného pastorku do hřebenu. Vozíky lineárů doporučuji umístit pokud možno do rovnostranného trojúhelníku to jest o mnoho dál od sebe. Tím je myšleno, že výška portálu od lineárů musí být stejná jako výšky ostatních stran k jednotlivým vrcholům trojúhelníku. Střed vozíků se bere jako vrchol trojúhelníku.
Poznámka ke konstrukci.
Podložit lineár musíš, ale ne takto jen v omezené šířce jeklu, podloží bych doporučil z pásoviny stejné šíře jako jekl, bude se to i lépe svařovat "stehovat cik cak" . Hřeben doporučuji umístit ne z boku jeklu, ale na podloží vedle lineárů, klidně bych to udělal k jedné straně lineáry a k druhé hřeben. Stejně budeš muset vyřešit nějaké krytování jak lineárů, tak hřebenu. Předpokládám, že jekly budeš chtít vylít nějakou hmotou, nejlépe polymer betonem pro zvýšení tuhosti a navýšení celkové váhy na správném místě, to jest v podstavci, který se nesmí ani hnout.
Doporučuji ti, aby jsi si zhruba do tvého návrhu zanesl lineáry osy Y i s vozíky + křížový suport YZ a osu Z uvidíš, jak se ti vše strašně vyloží od toho portálového jeklu a hned budeš vědět, že vozíky musíš umístit do pravoúhlého trojúhelníku tak, aby byla alespoň možnost pochytat krutné síly při pohybu v jednom směru na ose X.
Máš se nad čím zamýšlet. Stavbě zdar.