POMOC ZAČÁTEČNÍKOVI S CNC FRÉZKOU

fotky našich strojů, aneb co máme doma
JKD
Příspěvky: 25
Registrován: 28. 10. 2011, 6:18

28. 10. 2011, 6:42

ZDRAVÍM ODBORNÍKY, CHCI SE ZEPTAT NA VAŠE NÁZORY NA TUTO KONSTRUKCI. POJEZDY NA LINEÁRNÍM VEDENÍ VELIKOSTI 25 mm. NA OSE X 2x MOTOR 6,8 Nm, OSTATNÍ OSY 4 Nm. PRŮMĚR KULIČKOVÉHO ŠROUBU NA OSE X 25 mm A OSTATNÍ 20 mm. CO ŘÍKÁTE NA DIMENZACI? JSEM ZAČÁTEČNÍK TAK JEN DO MĚ! :oops: :)
Bez názvu.jpg
Naposledy upravil(a) JKD dne 9. 11. 2011, 7:49, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

28. 10. 2011, 8:03

Já bych se na dva šrouby na osu X vyprdnul a dal tam jeden do prostřed napevno na rám a na portál poháněnou matici.
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1005
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

29. 10. 2011, 7:29

Popravdě si neumím představit točit s 2.2m dlouhýma šroubama (to že jsou 25mm je úplně jedno) - u takhle velkýho stroje budeš potřebovat rychlejší přejezdy a šrouby se budou klepat jako ratlík ...
Ještě by to chtělo lépe zavětrovat osu Y (do stran ve směru Y) a osobně bych předělal to Z-ko - tohle je dost subtilní
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

1. 11. 2011, 7:51

Taky bych to viděl radši na hřeben, nedokážu si představit s jak velkým průměrem by jsi musel kroutit v takové dýlce, aby se ti šroub neprohýbal. Z toho plyne, že při velké hmotnosti šroubu budeš mít i obrovskou setrvačnou sílu, kterou budeš muset pokaždé při změně směru překonat = silnej motor, kterej nepřinutíš ke sprintu. Hřeben je podle mě v této dýlce jediná rozumná možnost a nebudeš potřebovat super silnej motor.
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

1. 11. 2011, 8:03

Nejlevnější řešení je přes ozubenej řemen, použitej místo ozubeného hřebene. Dvě kladky a jedna řemenice. Ona i ta mou prve doporučená poháněná matice by byla nejspíš namáhaná od průhybu šroubu. Chtělo by to výpočet.
JKD
Příspěvky: 25
Registrován: 28. 10. 2011, 6:18

3. 11. 2011, 8:50

TAK JSEM PO PÁR ÚVAHÁCH TROCHU PŘEKOPAL CELOU KONCEPCI. CO VY NA TO? V SOUČASNÉ DOBĚ ŘEŠÍM OSU X. POHON DVĚMA MOTORY NA KAŽDÉ STRANĚ PŘES OZUBENÝ HŘEBEN, JE MOŽNO TO TAKTO ŘEŠIT? CO ROZTEČ A UMÍSTĚNÍ TĚCH LINEÁRŮ?
1.jpg
2.jpg
Naposledy upravil(a) JKD dne 9. 11. 2011, 7:51, celkem upraveno 1 x.
RaS
Příspěvky: 8592
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

3. 11. 2011, 9:19

proč nedáš ty vozíky lineárů dál od sebe jako to máš na tom prvním obrázku?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

3. 11. 2011, 9:49

To budeš hnát napřímo od motoru na hřeben? Jak budeš vymezovat vůli pastorek - hřeben? Nebude levnější a možná i přesnější ozubený řemen? dá se lépe eliminovat vůle.
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

4. 11. 2011, 5:50

Josef máš ve všem pravdu, ale nedovedu si představit v této délce řešit pohon řemenem a jak bys kompenzoval nepřesnosti vlivem smrštění nebo prohnutí řemenu, případně celkové "gumové" vlastnosti řemenů. Na poznámku vymezení vůle doporučím motory uložit na přírubu, která bude s rámem stroje spojena na čepu umožňující správné dosednutí ozubeného pastorku do hřebenu. Vozíky lineárů doporučuji umístit pokud možno do rovnostranného trojúhelníku to jest o mnoho dál od sebe. Tím je myšleno, že výška portálu od lineárů musí být stejná jako výšky ostatních stran k jednotlivým vrcholům trojúhelníku. Střed vozíků se bere jako vrchol trojúhelníku.
Poznámka ke konstrukci.
Podložit lineár musíš, ale ne takto jen v omezené šířce jeklu, podloží bych doporučil z pásoviny stejné šíře jako jekl, bude se to i lépe svařovat "stehovat cik cak" . Hřeben doporučuji umístit ne z boku jeklu, ale na podloží vedle lineárů, klidně bych to udělal k jedné straně lineáry a k druhé hřeben. Stejně budeš muset vyřešit nějaké krytování jak lineárů, tak hřebenu. Předpokládám, že jekly budeš chtít vylít nějakou hmotou, nejlépe polymer betonem pro zvýšení tuhosti a navýšení celkové váhy na správném místě, to jest v podstavci, který se nesmí ani hnout.

Doporučuji ti, aby jsi si zhruba do tvého návrhu zanesl lineáry osy Y i s vozíky + křížový suport YZ a osu Z uvidíš, jak se ti vše strašně vyloží od toho portálového jeklu a hned budeš vědět, že vozíky musíš umístit do pravoúhlého trojúhelníku tak, aby byla alespoň možnost pochytat krutné síly při pohybu v jednom směru na ose X.

Máš se nad čím zamýšlet. Stavbě zdar.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

4. 11. 2011, 6:56

Když už tam chceš dát ty hřebeny, tak ozubení na spodní stranu, nebo alespoň svisle. Jinak se ti tam bude usazovat bordel do ozubení. Nejlepší by bylo šikmé ozubení, má to lepší záběr v průběhu odvalu. Do jisté míry se dá napružit axiálně pastorek a vymezit vůli, když ozubení jde do V (jedna strana proti druhé).
sidonie
Příspěvky: 1003
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

4. 11. 2011, 7:08

Hřeben se šikmými zuby jsem také doporučoval. Nic nebrání položení hřebenu vedle lineárů tak, aby motor byl ve svislé poloze, bude to i vypadat lépe. Vše je jen na konstruktérovi a každá konstrukční součástka jde zakomponovat minimálně ve dvou variantách z čehož plyne, že čím více komponent, tak tím více variant jak to poskládat a nebo taky po*rat.
JKD
Příspěvky: 25
Registrován: 28. 10. 2011, 6:18

5. 11. 2011, 7:50

TAK JSEM TO ZASE TROCHU PŘEDĚLAL, STÁLE ŘEŠÍM OSU "X". TAKŽE JEN DO MĚ! PORADÍ NĚKDO JAK VYMEZIT TY VŮLE MEZI PASTORKEM A HŘEBENEM?
Sestava10.JPG
Sestava11.jpg
Sestava12.jpg
Naposledy upravil(a) JKD dne 9. 11. 2011, 7:54, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ivčo
Sponzor fora
Příspěvky: 295
Registrován: 11. 2. 2007, 5:17
Bydliště: Slezsko

5. 11. 2011, 8:29

více než vynalézání vynalezeného je někdy dobré věnovat nějaký čas studiu, všechno na co se ptáš již bylo na tomto fóru mnohokrát zodpovězeno a to nemluvím o řešeních skrytých v temných zákoutích celosvětové pavučiny zvané internet. stop. konec přednášky

a tady máš jedno z možných řešení nejen hřebenů ale celé mašiny : http://www.mechmate.com/

netvrdím, že je to jediné a úplně ideální vyřešení problematiky, ale mnoha borcům na zeměkouli to maká :D takže jenom než prolouskáš jejich diskusní fórum uplyne minimálně měsíc :D

a ještě malá prosba, jestli to půjde, oprav prosím to tvrdé i v nadpisu, děkuji
Uživatelský avatar
.xxx.
Příspěvky: 433
Registrován: 29. 8. 2008, 9:24
Bydliště: cz

5. 11. 2011, 9:32

BTW. použít motor napřímo s ozubeným hřebenem bez převodovky (či jiného převodu) je totální nesmysl ... ( uvědom si jaké tam budou dynamické síly při zrychleni a brždění při hmotnosti celého portálu + samotné obrábění a to nemluvím motorech, které na takovéto zatížení, co do tuhosti ložisek .... nejsou dělané ) a co se týká konstrukce tak rozhodně verze 2

ps. ... jak tady někdo mluvil o "smrštění" řemenů, to je také nesmysl - v součastných řemenech se jako nosné prvky používají skelná nebo kevralová vlákna - která se naopak vyznačují svou stálostí rozměrů v čase ve velkém teplotním rozsahu... tuhost se kompenzuje vhodným dimenzováním řemenu, to jest modul a šířka řemenu
Uživatelský avatar
ivčo
Sponzor fora
Příspěvky: 295
Registrován: 11. 2. 2007, 5:17
Bydliště: Slezsko

5. 11. 2011, 6:55

ten řemen (i ten řetěz)ti při našponování bude ty ložiska myslím namáhat úplně stejně
uvažuji o stavbě routeru 3000x2000 a v té velikosti už končí sranda, viděli jste někdo v chodu stroj na ozubených řemenech ??? Bych dovalil na exkurzi :D
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“