Motory pro elektromobil/elektomotocykl

Mashynka
Příspěvky: 2
Registrován: 18. 6. 2011, 6:01

29. 3. 2012, 6:01

Zdravím na fóru a budu mít asi dotaz trochu mimo zaměření tohoto fóra. Chtěl bych se zeptat, jestli je možné použít krokové motory na pohon vozidel a pokud ano, tak jaké výkony by asi museli mít. Upřednostňoval bych pohon v každém kole vozidla (případně jen na jedné nápravě = 2motory). U motocyklu ale jen jeden motor v zadním kole.
Pokud to není stupidní dotaz, odpoví mi někdo?
Předem děkuji.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22415
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 3. 2012, 6:03

nedaly
ale mistni uzivatel "lubos" vyrabi profesionalne motory ktere by se pouzit daly
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6959
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

29. 3. 2012, 7:24

hledej ta zvané BLDC motory , jsou to elektronicky komutované motory , hojně se využívají v kolech elektromobilech apod
yaqwsx
Příspěvky: 137
Registrován: 9. 9. 2011, 1:12

29. 3. 2012, 8:20

Mrkni na http://www.goldenmotor.com/ - hodně zajímavá firma. Škoda, že se nedrží "asijských zvyků" a neposílají bez poštovného - vysoké poštovné je jeidné, co mě odrazuje od nákupu...
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

29. 3. 2012, 8:38

Krokový motor by teoreticky použít šel ale musel by se řídit trochu jinak a bylo by to dosti složité.
Pokud uvažuješ o tom že by to mělo být k něčemu, zapomen na motory v kolech.
Použij 1 motor a převodovku 3 kvalty stačí.
Dělám bldcčka a v koukám že golden motor má skoro stejnou cenu jako já bez daně :D , no tak to už asi pracuju za cenu číny.
Zapomne že je to jen o tom připojit motor a máš elektroauto. Dnes jsem celý den instaloval BMS systém pro 16 Lifepo, musíš mít mnoho ochran, havarijní odpojení, kontrolu trakce, dobijení palubních 12V, odstavení regulátoru při chybových stavech, nečekaném poklesu napětí, ochrana aby nešlo se rozjet při nabijení, velkému proudu.....
Je toho dost, jejprve si udělej koncepci a pak rozpracuje jednotlivé prvky. Počítej že at to uděláš jak koliv tak samotná elektrifikace s dojezdem 100Km a výkonem 20KW te bez tvé práce jen v komponenetech přijde minimálně na 200tis
Malé video pro inspiraci
Přílohy
MOV00665.zip
(2.38 MiB) Staženo 1269 x
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

29. 3. 2012, 10:39

jen tak pro zajímavost na kolik vyjde provoz elektromobilu?
když vezmu nějakej malej osobák s 1,2l motorem výkonem kolem 50kw třeba Hyundai i10 tak se s tím dá jezdit v průměru třeba za 4,5l což při ceně třeba 35kč/l je 1,6Kč/km s pořizovací cenou v plné výbavě s klimou atd třeba 220 000 když vezmu životnost bez zásahu do motoru 10let a zůstatkovou hodnotu 50 000 a při 25000km ročně tak mě vyjde auto ročně na 17000 + 40 000 benzin a na km tedy celkové náklady cca 2,3kč/km myslím celkem reálné hodnoty..
a na kolik vyjde provoz elektromobilu?
bude 20kW elektromotoru výkonově konkurenceschopných 50 kw spalovacímu motoru?
na kolik vyjde reálně ujetých 100km? když si vezmu že pojede 100km/h tak pojede 1h a tedy při pnlném výkonu 20kw a tedy při třeba 80% účinnosti dobíjení do toho musím nacpat 25kW energie krát 4kč jsem na 1kč/km je to reálné? a nebo to není reálné?
jakou mají životnost baterie? kolik vydrží resp kolikrát se vymění za 10let a 250000km?
na kolik vyjde celé auto?

vyplatí se to vůbec?

celá otázka je čistě ze zajímavosti, nad nákupem elektromobilu neuvažuju ale prostě si pořád myslím že se to nevyplatí tak jak je to tedy?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Mashynka
Příspěvky: 2
Registrován: 18. 6. 2011, 6:01

29. 3. 2012, 11:43

Pěkná a asi i reálná kalkulace. Jen si nejsem jistý, jak dlouho bude ještě platit. No, to ale mě už asi nebude pálit = jsem důchodce.
Samo, že by se to muselo při současné ceně za el. dobíjet v noci, nebo ze slunce, nebo větru. A cena auta? Uvažoval jsem o přestavbě klasického na elektrické, ale po zjištění, co by to stálo a co všechno by se muselo absolvovat, tak by zřejmě ani těch 200táců nestačilo ...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7220
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

30. 3. 2012, 4:31

to Lubos:
gratuluju
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
pajda
Příspěvky: 170
Registrován: 19. 3. 2010, 8:38
Bydliště: Hradec Králové

30. 3. 2012, 4:46

Lubos: Paráda :)

to vozítko je vlastní návrh, nebo nějaká přestavba/stavebnice? v každém případě je to velice roztomilé a pěkné :)
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 5:26

Do toho vozítka děláme jen el pohon :D , dá se do toho vjet s inv. vozíkem
více na http://www.elbee.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektromobily nejsou úplně ani ekonomické ani ekologické ale je to něco jiného a pokud se zlepší baterie a klesne jejich cena tak to bude i velice ekonomické. Není to volba jak ušetřit, i když ve finále úspora je prvotní investice je větší. Je to relativně pokroková technologie s mnoha vývojem a ta už z principu nemůže být levná. Každý by chtěl ferari za cenu škodovky.
S tou kalkulací
auto 220 tis
roční náklady pri 30 tis
2x olej, filtry, cca 5 tis
cca za 2-3 roky rozvody cca 10tis
provozní kapaliny ( nemrznoucí směs ) cca 1000Kč rok
Baterka u nových aut cca 3 roky,
Taky dost často se mění po 3 letech startéry, případně altíky.
Dělám v servisu a neznám auto na které by se nemuselo po dobu 6 let šáhnout .
Pokud kupuju auto nové tak samo jezdím na garančky a tam při jedné návštěvě taky nechám pěkné peníze
když to cca zaokrouhlím tak roční provozní náklady na auto budou cca 15 tis
když najedu ročně tedy 25 tis ( 454 km týdně) tak to bude cca 0,5kč režijka.
Jo ještě taky spojka, čas od času turbo no ve spalovacím motoru je dost věcí do se může vysrat.
oproti tomu elektromotor je dost jednoduchý a tak stačí max vyměnit ložiska.
nevím za kolik kdo jezdí ale v reálu se nikdo koho znám nedostane pod 5 litrů ( pokud neberu že někdo jezdí sám a lechtá to).
nafta cca 37 kč tedy 1,85 kč km , takže reálně mě km stojí 2,5 kč.
když vemu tu plechovku co jsem si dělali pro sem ( daewo matiz).
Píšu rovině ale je to že se jede z mírného kopečka a pak do mírného kopečka ( takový okruh)
pro 50 km rychlost po rovině ve dvou lidech příkon 5 Kw
pro 30 km rychlost po rovině 2,5kw
pro 80 km rychlost po rovině 10-12 kw
(víc jsme nezkoušeli, ono jezdit s prototypem bez papíru není prča)
výkonově motor dá 20 kw takže by to asi těch 110 jelo.
pokud budu nabíjet na noční proud tak při 10KWH bateriích najedu 50km rychlostí 100km za 10 kwh,

elekřina je v rozmezí 2,4 až 5,7 Kwh tedy plné nabití za 24 až 57 kč
tedy jen km za 0,27-0,57 kč
baterie mají cca 3000cyklů po kterých mají cca 80% kapacity , tedy na baterie za 95 tis
teoreticky s nima najedu 250 tis km a ještě nebudou k ničmu tedy budu počítat cca 0,2-0,3 kč km
tedy mě to vychází u malého auta na 0,5-1kč km oproti 2,5 kč u běžného spalováku.

Reálná kalkulace na přestavbu malého auta s dojezdem cca 100km, 20 kw motor, systém bms pro baterie a kravinama okolo je 250-300 tis, svépomocí to může být o něco méně,
ceny bez dph
baterie 10kwh cca 95000kč
motor + regulace 70000kč
bms cca 20 000 kč
el podtl. pumpa 3-10 tis kč
el. pl. pedál 2500kč
nabíječ 8tis a více
stykače, konektory kabely 10 tis
v bratru 210 tis
pak mechanické úpravy, nějký display, kraviny cca 10 tis.
Vlastní práce cca 200-400 hodin.

Sám bych si něco rád předělal ale není vhodný vůz, původně jsem chtěl smarta protože má náhon na zadek a je ideální pro přestavbu ale 40 za jetou mrchu nedám protože jsem zjistil že váží stejně jako fabie ( ale líbí se mi víc)
nedávné mi unikl smart s vadou motoru za 15tis ( neměl jsem zrovna prašule) a to by pak stálo za to. Stačí mi 60 km dojezd a pak je cena za motor baterie a regulátor skoro poloviční.
No tak asi tak.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

30. 3. 2012, 6:12

několik aut jsem už měl a baterka mě nikdy nevydržela pouhé 3 roky.. v podstatě mě baterka neodešla na mejch cca 4 autech nikdy (nikdy jsem neměl starší auto 7mi let a vždy byly originál, možná štěstí, ale 3 roky je podle mě blbost, nemrzku jsem do auta nedolejval taky nikdy a neznám nikoho kdo by ji každej rok měnil, starter altík taky nikdy ale to je jedno.. nicméně garančky, pokud si koupím elektromobil tak na ty garančky budu muset jezdit uplně stejně a osobně si myslím, že garančka na elektromobil ačkoliv s tím nic neudělaj bude stát víc než na běžné auto ale o tom nemá smysl diskutovat ono nakonec ty jsi uvedl 2,5kč/km já 2,3 takže to je obdobné
mě hlavně zajímala ta vlastní spotřeba.. ono upřímně pokud budu jezdit s tou i10kou do 80ti tak budu jezdit za 4l, mě zajímal normální provoz tzn 50/90/130 v nějakejch normálních poměrech..
zajímavé by bylo prostě vzít tyhle dvě auta a porovnat to stejným stylem jízdy.. a pak to přepočítat..
mě tam prostě nesedí tak nějak že by to auto jezdilo v průměru na nějakejch 12-15kW když mě je málo cca 90 :D

jinak novej matiz před pár lety stál pod 150000, dnešní spark stojí kolem 170000, výroba elektromobilu je sice pěkná, ale to nebude dělat naprostá většina, zajímá mě cena finální kdy to koupím hotové nové stejně jako toho benzíňáka... kolik to tedy stojí? prostě si pořád myslím ,že se to za životnost nevrátí..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5093
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

30. 3. 2012, 6:58

Já myslím že vrátí, k tomu jsem do toho nepočítal hodnotu auta,
i když koupíš auto za 220 tis a budeš uvažovat že ho po ujetých 220 tis prodáš tak bude mít hodnotu tak 30 tis. tedy tratíš skoro 1kč /km k tomu benzín nebo nafta a jsi i bez jakýchkoliv dalších nákladů na 2.85kč.
pokud budu uvažovat současný elektromobil který při stejným stylem jízdy jako za 4 litry beznínu ujedu na nabití 100km za cenu nočního proudu tak jsem v nejhoším případě na 0.7kč/km v lepším 0.4kč/km jen za elektriku to v porovnání s 1.5kč za naftu je 2-3x levnější.
Mám auto 11 leté a u mě jezdí asi 6 let, za tu dobu mě běžné opravy ( 2x baterka, 1x startér ( kdo jezdí hodně krátkých úseků to zná) , 1x turbo ( ve 180 tis odchází skoro u každého pekáče,) nějaké spojovačky, tlumiče, destičky, kotouče, ramena ( české silnice jsou dost k hovnu), jednou přebroušení hlavy, a další cca 60 tis). Ročně najedu 20-30 tis. Mě by se malé autíčko vyplatilo. Taky jízda v koloně, v Praze se podle mě za 4 litry nedá realizovat a pokud chci ušetřit tak pojedu na kole a nemá smysl o tom přemýšlet :D .
Už ted se dají koupit elektrická auta v rozmezí 600 až 1.1 mil dojezdy mají podobné 100-160 km. Zásadní problém je že nejsou dobré baterie s dostatečnou energetickou hustotou. A výhledově se výrobci bojí že pokud se objeví tak by jejich případné vozi stratili cenu což je jasné, proto všichni čekají až budou rozumné baterie. Dovedu si představit že toto nastane do 5 let. Pak si dovedu představit že bude auto ve velikosti fabie s dojezdem 500-1000 km na jedno nabití s cenou tak 500-600 tis.
Ono jde taky o to že stát elektromobily nechce, proč taky jak zdaní elektriku pro auta místo nafty a benzínu?

Není to jednoznačné a jak jsem psal nemusí to být ekonomické ani ekologické pro každého ale pro určitou skupinu lidí se to už ted vyplatí a výhledově se tato skupina bude zvětšovat.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
pajda
Příspěvky: 170
Registrován: 19. 3. 2010, 8:38
Bydliště: Hradec Králové

30. 3. 2012, 6:59

Luboši dík za informace a zajímavou rozvahu, hlavně okolo těch cen.

RaS: k té ceně, v podstatě jeden z mála "běžně" prodávaných elektromobilů u nás je Peugeot iOn (původní Mitsubishi i MiEV) za bratru necelých 600k http://www.peugeot.cz/katalogy-osobni-i0n-cenik/" onclick="window.open(this.href);return false;. Opel Ampera myslím stojí rovný mega a tuším, že ho jen u nás jen tak neseženeš.

nicméně letos má přijít na trh cenou zajímavý hybrid: Toyota Yaris Hybrid, který by měl stát kolem 16k Eur. Tolik asi k těm cenám a dostupnosti.
pajda
Příspěvky: 170
Registrován: 19. 3. 2010, 8:38
Bydliště: Hradec Králové

30. 3. 2012, 7:01

já myslím, že jestli mají někde ve světě přijít na to, jak zdanit trakční elektřinu, tak to bude právě u nás :?
RaS
Příspěvky: 8589
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

30. 3. 2012, 7:04

no dobře 600000 za auto když rozpočátám do těch 250000km/10let a odečtu zůstatkovou cenu třeba 100000 tak jsem taky v pořizovací ceně 2kč/km a v podstatě se to za těch 10 let vyrovná.. takže podle mě si to koupí jen ten co neví co s penězi a chce si to zaparkovat vedle svého BMW na normální svezení :D
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“