naučte mě soustružit
Dobrý den vám všem,
je mi přes čtyřicet, jsem strojař a pracuji jako technolog-programátor. Pomocí CAM programu vytvářím programy pro obráběcí centra /chcete-li frézky/. Pro vlastní potřebu jsem si pořídil značně jetý, starý soustruh SV 16. r.v. 1941, výrobce Zbrojovka Brno /pokusím se vložit sem obrázek/ Mám však zásadní problém : nikdy jsem na soustruhu nepracoval. Nevadí, postupně se vše naučím. Jako samouk metodou pokus omyl to však nebude nic moc. Všichni příbuzní a známí, kteří byli v tomto oboru mistři však již zemřeli nebo jsou v takovém věku, že mi již nepomohou. Proto se na vás, kteří k tomu máte co říci obracím s prosbou : dokážete a chcete mě pomoci ? Vím jak se soustruh zapíná, to je celkem málo. Netuším co se jak dělá, jaký použít nůž a proč, jaké zvolit otáčky/toto bych však dokázal spočítat nebo najít v tabulkách/ a posuv, jakou zabrat šponu, prostě neumím zhola nic /a vůbec mě to netěší/. někteří z vás mi pomohli s identifikací nečitelných nápisů na páčkách /za to jim velký dík/. já však nevím jakou kombinaci páček při zapnutí mohu zvolit /postupovat tak že jsem něco navolil a při pokusu spustit strojní posuv škrtaly kola v některé převodovce o sebe povazuji za cestu vedoucí pouze k devastaci stroje /.
Byl bych proto rád pokud by se mezi vámi našli takoví, kteří by byli ochotni naprostého laika úplně od začátku něco naučit, stylem : nastavíš ty a ty páčky tak a tak /proto a proto/, zapneš to a to, atd.
Díky moc.
Jirka