Začátečník - frézování postupy (ne CNC, zatím)

Technologicke postupy a měřidla v dílně
reboot1
Příspěvky: 5
Registrován: 8. 3. 2012, 8:34

7. 10. 2012, 6:03

Ahoj,
mám Bernardo KF-20 (asi 4 dní). Zatím jsem odstranil konzervační tuk, namazal dle návodu něco vazelínou, něco olejem.
První tuning - vyhozeno plexi krycí sklíčidlo a nasazeny ochranné brýle.
A mám spoustu dotazů:
Zkoušel jsem vrtat a frézovat, plast, plexisklo, hliník.
Jak správně volit otáčky a řeznou rychlost (posuv)?
Zatím nemám chlazení, takže otáčky, aby se nástroje nepřehřály (hliník při frézování mažu olejem).
Hliník super, v plexi jsem o natavenou hranu od řezání pilkou při dojíždění frézy ulomil jeden břit-moje chyba.
Kdy se používá 4 břitá a kdy 2 břitá fréza?
Jak se chovat při najíždění do materiálu, nebo frézování např. odfrézovat šířku 2mm od kraje materiálu 4mm frézou - když půlka průměru frézy je mimo materiál?
Když mám kostku hliníku 40x40x40 a potřebuju odfrézovat 5 mm, je lepší najíždět shora, nebo nejdřív nastavit hloubku frézování a najet ze strany? Je lepší pomalý posun a hloubka třeba na celou frézu, když to motor zvládá, nebo po 2-3mm
na několikrát (jednu už jsem zlomil)?
Jak mají při správných parametrech vypadat špony z hliníku - drobné (piliny), nebo větší, případně šponka vcelku jak při vrtání?
Je nutné i při frézování např. plexiskla fixovat všechny posuvy? Nedělal jsem to, zdálo se mi, že posun frézovací hlavy jde dost ztuha, ale jednou mi asi vibracemi v průběhu práce o 0,4 mm sjela.
Jak zajistit rovnoběžnost čelistí svěráku s příčným posuvem stolu, když ho relativně často budu sundavat?
Na frézce je kužel MK3. Myslel jsem, že je to ten systém, co se vyráží klínem, tento má na konci šroub.
Sklíčidlo, co bylo u frézky, hází. Hlavně zvenku dost (mám ji sjet na soustruhu?), upnutý nástroj je lepší (nemám hodinky na změření), do plastu házivost asi vyhovuje.
Koupil jsem frézy http://shop.boukal.cz/prislusenstvi/ber ... ez-4-12mm/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mají vyfrézovanou plošku - jak se jmenuje způsob upínání? Existuje na to nějaký trn do této frézky? Bude to v trnu mít menší házivost?
Překvapil mne mrtvý krok posuvů.
Když chci dodělat chlazení (typu akvačerpadlo, filtr, pekáček), musí se nějak upravit stůl? Vyvrtat nějaké odvodňovací otvory, aby v T drážkách nestála kapalina? Neublíží to posuvům (jsou částečně kryté)?
Podélný posuv jde trošku víc ztuha, než příčný. Je normální- je to kostrukcí (vahou, co se posunuje), nebo špatně seřízené vedení?
A jak se T drážky čistí, v případě nemagnetických špon? Stlačený vzduch? To musím pokaždé sundavat svěrák?
Tak čistá, jako když přišla asi už nikdy nebude. :-)

Díky každému, kdo to dočetl až sem, a dá nějaké rady na takové to domácí frézování....
budisov1
Příspěvky: 49
Registrován: 9. 10. 2011, 9:16

7. 10. 2012, 6:50

Dost informací o frézování a nejenom oněm nalezneš tady: http://www.tumlikovo.cz/" onclick="window.open(this.href);return false;
A stručně k některým záležitostem. Praktické informace je nejlepší řešit s někým osobně poněvadž to by byla nekonečný kniha. Ale například k tomu čištění bych se omezil na štěteček a košťátko stlačeným vzduchem si špony akorát zafoukneš různě pod kryty a po celé dílně. A já jako nástrojař vůbec chlazení čerpadlem nepoužívám jenom štěteček namáčím do chladící kapaliny (emulzin). Ale to záleží kolik se toho dělá. K tomu upínání stou ploškou se to jmenuje WELDON ale můžeš to dát do obyč kleštiny ten weldon líp drží jako že ti třeba fréza nevyjíždí z držáků při hrubování.
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

7. 10. 2012, 7:01

takovejch otázek..
to jestli frézovat tak či jinak je o zkušenostech a těžko ti tady někdo napíše příručku, snad jen že je dobré držet se doporučeného posuvu na zub třeba 0,05mm na zub a nešidit to tak že to dáš méně a budeš ubírat víc,pak samozřejmě doporučené řezné hodnoty.. jestli tak či tak je na vlastním stroji a co dovolí, ty frézy s ploškou jsou weldon, upínají se do držáku kde je jmenovitá díra a zajistíš to šroubem do té plošky, případně je upneš i do kleštiny..
to že je půlka frézy mimo materiál je naprosto normální, tak se obrábí většinu času ..
špony budou vždy krátké lupínky, nikdy neuděláš dlouhou šponu jako od vrtáku, musej to bejt špony ne prach..
morse je kužel ve vřetenu, u frézky musí být kužel zajistěn šroubem jinak by při frézování vypadl vibracemi ven, takže proto tam je to zajištění šroubem..jinak je to ale stejné na vrtání tam klidně můžeš dát vyrážecí morse kužel
svěrák dáš do roviny pomocí hodinek a naklepeš to do nuly.. pro ne uplně přesné najetí rovnoběžnosti (tak 2-5stovek rovnoběžnost na délce svěráku) stačí když rovnou hranu svěráku (pokud tam tedy je) srovnáš s krajem stolu např pomocí podkládacích broušených hranolků.. na většinu věcí to tak stačí, případně si našroubovat kostky které jednou vystředíš a pak už je tam necháš..
sklíčidlo většinou zvenku hází, ach ta čína.. nicméně pokud nehází nástroj tak to neřeš..
mrtvola u trapézu se musí seřídit, ale i tak tam asi nějáká zbyde.. to samé rybiny

snad si v tom něco najdeš..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
vruboun
Příspěvky: 375
Registrován: 25. 3. 2010, 7:11

7. 10. 2012, 7:33

nebo si to zkus tady pročíst:
http://strojirenstvi-frezovani.blogspot.cz/" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8338
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

7. 10. 2012, 10:22

To sklíčidlo vyhoď! Kup si kleštinový upínač s Morse kuželem + sadu kleštin. Dodává například Pilana MCT nebo Bison. Ten házet nebude, nebo by aspoň neměl :-) Pro tvoje použití bude naprosto vyhovovat, Weldon je zbytečný. Ale zase kdybys upínal jenom jeden průměr, tak upínač Weldon vyjde levněji, ale to si určitě zjistíš sám v katalogu, co je lepší.

Já čistím drážky štětcem, případně nějakým klacíkem :-). Se vzduchem opatrně, já ho používám nanejvýš s redukovaným průtokem na sfouknutí chladicí emulze z obrobku nebo stolu nebo tak. Jinak ti nalítají špony kam nemají.

Na odtok emulze se dělává dírka na jednom konci stolu + hadička. Ale já jsem to měl u klasiky naopak vždycky zaslepené, protože u domácího frézování stačí chladit třeba injekční stříkačkou. Hadička překáží, utrhne se a emulze pak teče na podlahu. Velké stroje (klasika) mívají díru na kraji stolu a různé důmyslné nálitky a žlábky na usměrňování emulze, nevím jak tenhle strojek.

Posuvy si seřiď, podle citu. Stejně se to musí čas od času udělat.

Co se týká řezných podmínek, pro začátek je dobré použít vždycky podmínky doporučované výrobcem nástroje nebo alespoň nějakého podobného nástroje. Většinou vyhoví, jen pro termoplast bývají uvedené špatně nebo chybí vůbec -- tam doporučuji nižší otáčky a vyšší posuvy než pro hliníkové slitiny.
Aleš Procháska
chb
Příspěvky: 3856
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

31. 3. 2013, 10:27

přidám dotaz - jak moc se utahuje Morse kužel na takovémto malém stroji ? (třeba BF20)
upínací M10 má osazení takže umí s trochou dynamiky kužel uvolnit - stačí takto ? nebo je třeba uvolnění podpořit úderem ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1407
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

31. 3. 2013, 11:07

Normálně by jsi to měl mít utažené tak, aby po povolení morse sám nevypadl, ale musíš na povolenou matku klepnout. Dělá se to na všech konvenčních strojích a někdy do toho musíš fakt říznout, aby to vypadlo.
Per aspera ad astra
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

31. 3. 2013, 11:15

to já teda na všech frézkách co jsem viděl, tu upevňovací tyč s takovým kroužkem, kterej se při povolování opřel a vyrazil/vytlačil to sám, mlátit do toho nebylo potřeba..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Goor
Příspěvky: 82
Registrován: 23. 3. 2009, 5:38

2. 4. 2013, 9:00

To je pravda, je to tak, jenže někdy drží trn ve vřetenu tak moc, že ho nevytlačíš. Potom se klepnutí do šroubu nevyhneš. Navíc, čím déle je trn ve vřetenu, tím to jde hůř.
chb
Příspěvky: 3856
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

19. 5. 2013, 7:50

OK, sílu upínání Morse MK2 zvládám, stačí skutečně s citem a pak to jde povolit prudším pootočením klíčky - a většinou i uvolnit druhým prudším pohybem.

Jak moc utahovat kleštinu ER25 ?

A jak moc utahovat přímé kleštiny ? (MK2)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

19. 5. 2013, 8:53

u ER25ky udávaj max 130Nm ono tím klíčem co k tomu je stejně normální člověk asi víc nedá
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
rogi
Příspěvky: 238
Registrován: 23. 5. 2010, 7:47
Bydliště: SK, pri TRNAVE

20. 5. 2013, 2:52

pánku 130Nm, to je síla, :wink: vo fabrike ked tlmič perovania ručne dotahujem na 100Nm je už dosť a to páka na momentaku má dĺžku 60cm
RaS
Příspěvky: 8572
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

20. 5. 2013, 3:25

to je údaj výrobce, ve skutečnosti to tak asi nikdo neutahuje.. ER25kovej klíč má tak 30cm (pokud to není nějakej čínskej 15cm), mám cca 50cm momenťák a dát tomu 130Nm to už se člověk musí řádně zapřít..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Doghi
Příspěvky: 85
Registrován: 30. 11. 2012, 5:39
Bydliště: Ostrava

24. 5. 2013, 8:26

Už se mi nejednou stalo, že při utažení ER25 na 100 Nm držák v závitu praskl, což pak jde vidět, jak krásně fréza háže :D
Takže ne vždy se dá údajům výrobce věřit ;)
SolidWorks 2014 + HSMWorks (Last development version)
Neznám slovo NEJDE. Buď to neumím nebo se mi nechce :D
chb
Příspěvky: 3856
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

26. 5. 2013, 8:58

takže ER25 na utáhnout pořádně ...

a co přímé kleštiny ? uvolnit jdou výrazně lépe než samotný MK2
jak moc je utahovat, aby se nástroj neprotočil ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“