Turboprop

Odpovědět
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 999
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

17. 1. 2013, 7:23

Původně jsem tady s tím nechtěl obtěžovat (vzhledem k tomu, že to není můj výrobek) ALE znáte to - člověk se rád pochlubí a přeci jen je to krásná strojařina. Jako dlouholetý stavitel a provozovatel model.turbín jsem si splnil sen a zakoupil turboprop anglické firmy WREN. Vždy mě odrazovala cena - která je závratná až astronomická, ale bylo to s véélikou slevou - no nekupte to. Vrtule není natvrdo spojena s turbínou, ale jedná se o tzv. volnou turbínu. Základem je klasická malá modelářská turbína, která volně (myšleno výfuk.plyny) pohání další turbínové kolo. A to přes převodovku pohání vrtuli. Konkrétně u tohoto modelu se jedná o planetovou převodovku. Na jednom z obrázků je vidět řez o něco většího bratříčka, který má převodovku klasickou. Celková hmotnost motoru je cca 1600g max. otáčky na turbíně 195 000 volnoběh 55 000 akcelerace 2s. Jen decelerace je okolo 8s - důvod je ten, aby vrtule setrvačností nepřetáčela převodovku. Na výstupu může být díky volné turbíně vrtule 18-24 palců. Oproti běžným turbínám to má hodně malou spotřebu. Na plný výkon cca 160ml/min. S optimální vrtulí (myšleno co největší) dosahuje tahu až 16kg. S koupí jsem dlouho otálel - přeci jen šlo o dost velký obnos. Nakonec na to padly všechny našudlené peníze, které jsem měl na stavbu svého dalšího CNC (výhradně na dural v masivním provedení) - teď to bude muset počkat - teď už se na tenhle skvost staví EMB-312 Tucano 1/5 . Všichni mi říkají, co se stane až ti to spadne - já řikám nic, protože se naučím padat pozadu :P
Přílohy
2.jpg
DSC_9988.jpg
DSC_9989.jpg
DSC_9990.jpg
DSC_9994.jpg
DSCN2970.JPG
DSCN2971.JPG
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7024
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

17. 1. 2013, 7:49

tak to je krasavec , nemáš prosímtě nějaké video , hlavně ten zvuk mě zajímá
díky
Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1405
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

17. 1. 2013, 7:51

mmmm tak to šeš velkej hráč :-) Mě tyhle strojky fascinujou, do Mašůvek to nemám daleko a tak když už si to asi nebudu moct nikdy dovolit koupit, byl jsem se aspoň několikrát podívat, jak se s tím lítá a jak to pěkně zvučí.
Per aspera ad astra
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 999
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

17. 1. 2013, 8:09

Video prvního startu natáčel kamarád tady http://rcmpilot.rajce.idnes.cz/Turbopoh ... boprop.jpg
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7024
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

17. 1. 2013, 8:18

to je fakt paráda , co to vlastně spaluje ? to stratování se provádí jakým plynem ?
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

17. 1. 2013, 8:33

Gratuluji. Jaký je převodový poměr té převodovky? Fascinujou mi ty otáčky.
Uživatelský avatar
garulus
Příspěvky: 455
Registrován: 21. 8. 2009, 1:10
Bydliště: United Kingdom(England)
Kontaktovat uživatele:

17. 1. 2013, 8:44

Uživatelský avatar
Ben Ash
Site Admin
Příspěvky: 1405
Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
Bydliště: Vladislav
Kontaktovat uživatele:

17. 1. 2013, 8:49

Spaluje to kerosin stejně jako dospělé turbíny a start je na propanbutan, jsou ale turbíny které startují na kerosin. Ale v minulosti se používaly i turbíny které jely i v provozu na propanbutan.
Per aspera ad astra
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 999
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

17. 1. 2013, 8:53

Převodový poměr z volné turbíny je pravděpodobně 1:9 nebo 9:1 :idea:
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

17. 1. 2013, 9:16

Mě vychází tak 20-22:1. Ale 200 000ot/min, to je něco. Když to porovnám s tvojí rukou, tam bych maximální průměr rotoru odhadl tak na 50mm. To už budou ty lopatky pěkně namáhané na tah.
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 999
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

18. 1. 2013, 6:26

No ono to není tak úplně jak myslíš. Těch 195 tis je na turbíně (ta má oběžná kola 44mm). Výfukové plyny pak pohánějí další turbínové kolo, které je větší a má úplně jinou geometrii lopatek (aby vytvářelo dostatečný kroutící moment). Na tomto kole už zdaleka není 195 tis. ale zhruba tak polovina
zami
Příspěvky: 654
Registrován: 25. 1. 2011, 2:07
Bydliště: Třebíč

18. 1. 2013, 7:16

Tak to je Martine trochu jiná liga ! Jenom čumím....
Miloš
karelw
Příspěvky: 85
Registrován: 19. 11. 2010, 6:53
Bydliště: Napajedla

18. 1. 2013, 7:41

Nádhera.
Nedávno jsem narazil na asi hodinový dokument o výrobě motoru pro Jumbo Jet.
http://www.youtube.com/watch?v=VfomloUg2Gw
Radek.P
Příspěvky: 62
Registrován: 23. 6. 2012, 9:15

23. 1. 2013, 8:03

Tak tohle ti ale vůbec nezávidim, v práci mám turbovrtulových motorů až dost! :)
Dělám si legraci. Je to moc krásný kousek.
https://www.facebook.com/1422.cz
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“