
Turboprop
- Martinhora
- Příspěvky: 998
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Původně jsem tady s tím nechtěl obtěžovat (vzhledem k tomu, že to není můj výrobek) ALE znáte to - člověk se rád pochlubí a přeci jen je to krásná strojařina. Jako dlouholetý stavitel a provozovatel model.turbín jsem si splnil sen a zakoupil turboprop anglické firmy WREN. Vždy mě odrazovala cena - která je závratná až astronomická, ale bylo to s véélikou slevou - no nekupte to. Vrtule není natvrdo spojena s turbínou, ale jedná se o tzv. volnou turbínu. Základem je klasická malá modelářská turbína, která volně (myšleno výfuk.plyny) pohání další turbínové kolo. A to přes převodovku pohání vrtuli. Konkrétně u tohoto modelu se jedná o planetovou převodovku. Na jednom z obrázků je vidět řez o něco většího bratříčka, který má převodovku klasickou. Celková hmotnost motoru je cca 1600g max. otáčky na turbíně 195 000 volnoběh 55 000 akcelerace 2s. Jen decelerace je okolo 8s - důvod je ten, aby vrtule setrvačností nepřetáčela převodovku. Na výstupu může být díky volné turbíně vrtule 18-24 palců. Oproti běžným turbínám to má hodně malou spotřebu. Na plný výkon cca 160ml/min. S optimální vrtulí (myšleno co největší) dosahuje tahu až 16kg. S koupí jsem dlouho otálel - přeci jen šlo o dost velký obnos. Nakonec na to padly všechny našudlené peníze, které jsem měl na stavbu svého dalšího CNC (výhradně na dural v masivním provedení) - teď to bude muset počkat - teď už se na tenhle skvost staví EMB-312 Tucano 1/5 . Všichni mi říkají, co se stane až ti to spadne - já řikám nic, protože se naučím padat pozadu 

- Ben Ash
- Site Admin
- Příspěvky: 1405
- Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
- Bydliště: Vladislav
- Kontaktovat uživatele:
mmmm tak to šeš velkej hráč
Mě tyhle strojky fascinujou, do Mašůvek to nemám daleko a tak když už si to asi nebudu moct nikdy dovolit koupit, byl jsem se aspoň několikrát podívat, jak se s tím lítá a jak to pěkně zvučí.

Per aspera ad astra
- Martinhora
- Příspěvky: 998
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Video prvního startu natáčel kamarád tady http://rcmpilot.rajce.idnes.cz/Turbopoh ... boprop.jpg
- Ben Ash
- Site Admin
- Příspěvky: 1405
- Registrován: 25. 3. 2009, 8:02
- Bydliště: Vladislav
- Kontaktovat uživatele:
Spaluje to kerosin stejně jako dospělé turbíny a start je na propanbutan, jsou ale turbíny které startují na kerosin. Ale v minulosti se používaly i turbíny které jely i v provozu na propanbutan.
Per aspera ad astra
- Martinhora
- Příspěvky: 998
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Převodový poměr z volné turbíny je pravděpodobně 1:9 nebo 9:1 

- Martinhora
- Příspěvky: 998
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
No ono to není tak úplně jak myslíš. Těch 195 tis je na turbíně (ta má oběžná kola 44mm). Výfukové plyny pak pohánějí další turbínové kolo, které je větší a má úplně jinou geometrii lopatek (aby vytvářelo dostatečný kroutící moment). Na tomto kole už zdaleka není 195 tis. ale zhruba tak polovina
Nádhera.
Nedávno jsem narazil na asi hodinový dokument o výrobě motoru pro Jumbo Jet.
http://www.youtube.com/watch?v=VfomloUg2Gw
Nedávno jsem narazil na asi hodinový dokument o výrobě motoru pro Jumbo Jet.
http://www.youtube.com/watch?v=VfomloUg2Gw