CNC Cjuz - frézování hliníku
Pomalu se to začíná dostávat do požadovaného stavu.
Dřevo, plasty, gravírování do Al bude OK ale reálné frézování hliníku je mimo. Zkoušel jsem ručně šimrat nějaké 3mm plechy a celé to drnčí a povrch tomu odpovídá. Holt volné tyčky jsou volné tyčky.
Video z prvního pokusu http://youtu.be/Y7arN_G98q4
A foto výsledku. Laser je potřeba ještě dost sladit, balza se hodně propaluje je potřeba najít nějaký optimální stav.
Dřevo, plasty, gravírování do Al bude OK ale reálné frézování hliníku je mimo. Zkoušel jsem ručně šimrat nějaké 3mm plechy a celé to drnčí a povrch tomu odpovídá. Holt volné tyčky jsou volné tyčky.
Video z prvního pokusu http://youtu.be/Y7arN_G98q4
A foto výsledku. Laser je potřeba ještě dost sladit, balza se hodně propaluje je potřeba najít nějaký optimální stav.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Cjuz píše: reálné frézování hliníku je mimo. Zkoušel jsem ručně šimrat nějaké 3mm plechy a celé to drnčí a povrch tomu odpovídá. Holt volné tyčky jsou volné tyčky.[/attachment]
až budeš dělat tu svoji brožurku pro začínající CNCčkaře tak tam tohle dej.. jsi jeden z mála co to takhle přizná.. ostatní jezděj po desetině a tvrděj jak to jde

věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Jakou frézou, za jakých (řezných) podmínek?Cjuz píše:Pomalu se to začíná dostávat do požadovaného stavu.
Dřevo, plasty, gravírování do Al bude OK ale reálné frézování hliníku je mimo. Zkoušel jsem ručně šimrat nějaké 3mm plechy a celé to drnčí a povrch tomu odpovídá. Holt volné tyčky jsou volné tyčky.
Co je to za frézu? Mi přijde, že to jedeš ukrutně pomalu, uměl bych si to představit klidně desetkrát rychlejc (já s balzou nikdy nedělal, tak nevim, možná je to potřeba)..Cjuz píše:Video z prvního pokusu http://youtu.be/Y7arN_G98q4
Jinak gratulace k prvním pohybům, já myslím, že i ten dural časem nějak vyladíš..
T.
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Podmínky byly asi nic moc, došlo mi to když jsme se o tom bavily v práci
Fréza byla jednobřitá 5mm, otáčky cca 10.000, posuv úplně malinký. "Frézoval" jsem skoro čistý hliník 3mm nikoliv dural a ještě bez chlazení. Nejspíše když si naštuduji jak se to vlastně má provozovat asi se sem tam bude dát něco ušmudlat. Zatím potřeba není.
Fréza je dvoubřitá vroubkovaná fréza, typ 626 1mm
Balza neklade skoro žádný odpor určitě by se dalo jet rychleji ale to je ten začátečnický strach
Díky za gratulaci, teď to začíná být pořádná zábava.

Fréza byla jednobřitá 5mm, otáčky cca 10.000, posuv úplně malinký. "Frézoval" jsem skoro čistý hliník 3mm nikoliv dural a ještě bez chlazení. Nejspíše když si naštuduji jak se to vlastně má provozovat asi se sem tam bude dát něco ušmudlat. Zatím potřeba není.
Fréza je dvoubřitá vroubkovaná fréza, typ 626 1mm
Balza neklade skoro žádný odpor určitě by se dalo jet rychleji ale to je ten začátečnický strach

Díky za gratulaci, teď to začíná být pořádná zábava.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Tu malou frézu 1mm pouštím do balzy 1500mm/min a vřeteno naplno, což je asi 25000ot/minutu do hloubky 3.2mm, tak aby prošla prkýnkem balzy a do březové překližky, která je o dost pevnejší než třeba topolová, dávám posuv 800mm/min. Hloubka stejná. Jediný problém, který nastane je když se na frézu namotají vlákna dřeva, udělá se takový "zamotanec" a fréza se může štípnout. To by ale udělalo i při posuvu 200mm/min.. Teď ale tu překližku dělám 1.5mm frézou, tam to pouštím i 1200mm/min. Hloubka pořád kolem 3mm. A myslím si, že by to šlo i rychleji, u některých místních borců jsem to tady i četl..Cjuz píše:Podmínky byly asi nic moc, došlo mi to když jsme se o tom bavily v práci![]()
Fréza byla jednobřitá 5mm, otáčky cca 10.000, posuv úplně malinký. "Frézoval" jsem skoro čistý hliník 3mm nikoliv dural a ještě bez chlazení. Nejspíše když si naštuduji jak se to vlastně má provozovat asi se sem tam bude dát něco ušmudlat. Zatím potřeba není.
Fréza je dvoubřitá vroubkovaná fréza, typ 626 1mm
Balza neklade skoro žádný odpor určitě by se dalo jet rychleji ale to je ten začátečnický strach![]()
Díky za gratulaci, teď to začíná být pořádná zábava.
Ale chápu obavy při prvních pokusech, měl jsem to tak před rokem naprosto stejné.. To jsem jezdil do dřeva s 6mm kulovkou při 3d obrabění posuv do 500mm/min a sr.lo mě, že se to pálí a nechává to otřepy atd.. Dneska u 3d jezdím kolem 2200mm/min a to jen proto, protože víc se nechce frézce. Teda ona jede i trochu rychleji někde ke 3000mm/min, ale v rámci spolehlivosti modré desky a všech ostatních věcí to až tak nehrotím, nerad po pár hodinovém frézování zjišťuju, že se v polovině programu stratil krok, a obrobek je na vyhození.
Takže přeju hodně zdaru a co nejdřív vylaď ten laser, docela mě to zajímá, občas bych taky nějaké ty dílce rád popsal... Takže budu sledovat..
S pozdravem Marek
Tajný to není akorát to asi nedám úplně dohromadyB.J.A. píše:hezkýna kolik tě to celý vyšlo? Jestli to není tajný

- trapézy a bronzové matice (8ks) = 2600,-
- kalené tyče 20mm = 900,-
- hliníkové polotovary odhadem asi 1000,-
- drážkovaný "stůl" cca 700,-
- drivery M542 = 3 x 1590,-
- kleštinový upínač ER16 + kleštiny = 1400,-
- motory 3Nm NEMA23 = 2200,-
- podepřené tyče 16mm + vozíky = 1160,-
- modrý laser 1W + optika = 1200,-
- PC = 800,-
Takže orientačně 15.930,-
Ostatní věci jsem nekupoval tedy lineární ložiska, rám, kabeláž, snímače, energořetězy a ostatní, taky veškeré práce (svařování rámu, soustružení, vrtání, závity...) jsem nějak spáchal sám i když někdy ne úplně správně.
A možná bych mohl připočítat soustruh bez kterého bych to nikdy nedal dokupy.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
odkud máš kleštiny s upínačem za 1400?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Od Zdeňka Valtera, koupil mi je přes ebay a tímto mu děkuji.RaS píše:odkud máš kleštiny s upínačem za 1400?
Je to kleština ER16 na broušené tyčce asi 16x100mm a kleštiny od 2mm do 10mm.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Nastává elektrifikace
Zatím jen senzory a nějaká kabeláž, rozvaděč bude později
Pro vřeteno jsem udělal oplachový vzduch, při krátkých testech mi prach lezl do spodního ložiska a do zářezů v kleštině. Tak mám ofuk mezery před spodním ložiskem a přívod vzduchu do vnitřku kleštiny. Ještě bude odsávání.
Laser má chlazení peltiérovým článkem kdyby někdo pídil proč je to tak uchycené. Při trvalém svícení to dovede udržet tělo laseru na nějakých 10°C.
Vepředu ještě chybí zubové čerpadlo s dávkovací tryskou na polevu pro zdobení perníčků
, to je poslední věc aby tam bylo vše co jsem zamýšlel.
Zatím jen senzory a nějaká kabeláž, rozvaděč bude později
Pro vřeteno jsem udělal oplachový vzduch, při krátkých testech mi prach lezl do spodního ložiska a do zářezů v kleštině. Tak mám ofuk mezery před spodním ložiskem a přívod vzduchu do vnitřku kleštiny. Ještě bude odsávání.
Laser má chlazení peltiérovým článkem kdyby někdo pídil proč je to tak uchycené. Při trvalém svícení to dovede udržet tělo laseru na nějakých 10°C.
Vepředu ještě chybí zubové čerpadlo s dávkovací tryskou na polevu pro zdobení perníčků

Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
a co to umístění těch indukčáků , nezlob se namě , ale tohle je prasárna
najíždět clonou proti snímači !
měl jsi jej umístit zezadu a najíždět vůči snímací ploše ze strany , dokonce jsou pak i přesnější , ověřeno v mnoha aplikacích.

najíždět clonou proti snímači !
měl jsi jej umístit zezadu a najíždět vůči snímací ploše ze strany , dokonce jsou pak i přesnější , ověřeno v mnoha aplikacích.
Ono to tak blbě vypadá ale není to nebezpečné. Na vozíku budou planžety které jsou velmi jemné a nevadí když by se opřely o snímač, ani když se dojede na mechanický doraz.packa píše:a co to umístění těch indukčáků , nezlob se namě , ale tohle je prasárna![]()
najíždět clonou proti snímači !
měl jsi jej umístit zezadu a najíždět vůči snímací ploše ze strany , dokonce jsou pak i přesnější , ověřeno v mnoha aplikacích.
Důvod je tak trochu kvůli konektorům, jakákoliv "správná" pozice tam strašně trčela nebo se blbě ohýbal kabel. Zezadu bude rozvaděč tam dát nejdou.
Takže souhlas, ale zde mě to nevadí - mám je po ruce, přehledně a nic se jim nestane

PS: všechny ostatní jsou už správně

Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Začíná montáž rozvaděče 
Vše bude uvnitř, terminál (možná dotekový) na ramenu vedle.

Vše bude uvnitř, terminál (možná dotekový) na ramenu vedle.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Zatím mechanický ale mám i SSD. Rozvaděč je ovšem na pružných elementech nikoliv natvrdo.twiister píše:HDD mas klasicky mechanicky? Prezije ty vsudypritomne vibrace?
Na druhou stranu někdy vydrží klasický HDD víc než běžné SSD, mám už s pár poruchami zkušenosti v NB.
A pro pobavení
Asi před deseti lety jsem ze srandy připevnil na dveře do dílny klasický HDD a rozjel na tom systém. Běželo to asi týden a to se dveře netrhly. Potom nás to přestalo bavit tak jsme disk oddeklovali. Po měsíci nepřerušovaného provozu jsme zkoušeli disk smazat magnety až se někomu povedlo ťuknout do hlavičky a byl konec. Tedy HDD vydrží opravdu hodně jak si povede zde uvidíme.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.