Srouby pro stavbu
https://www.youtube.com/watch?v=9fYpPf9AHYE" onclick="window.open(this.href);return false;
takhle se utahuje na moment
takhle se utahuje na moment
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
-
- Příspěvky: 58
- Registrován: 9. 10. 2012, 2:04
- Bydliště: Lanškroun - kdesi ve východních čechách
no chlapci, že něco nevíte a nepoužíváte neznamená, že se to neexistuje a v praxi se nepoužívá.
to RaS - jak myslíš, že se v katalogu pro montáž lineárního vedení objevila doporučená hodnota pro utahování šroubů? Někdo ji spočítal.
A ještě se chlapci zamyslete, k čemu se předepnuté šrouby používají. Především se to používají pro cyklycky namáhané spoje a pro spoje, kdy je šroub namáhán radiální silou.
Vysvětlovat Vám to nemá smysl, protože o to nestojíte.
A nakonec příklad z praxe. Pro jednoduchost třeba šrouby, které drží hlavu motoru. Ikdyž by ty šrouby mohly být mnohem kratší, tak se používají o délce větší než 10D. Kdyby byly šrouby málo utažené, tak hlava nebude těsnit a časem se povolí. Kdyby byly hodně utažené, tak výhuchy paliva ve válci by šrouby přetrhly.
to RaS - jak myslíš, že se v katalogu pro montáž lineárního vedení objevila doporučená hodnota pro utahování šroubů? Někdo ji spočítal.
A ještě se chlapci zamyslete, k čemu se předepnuté šrouby používají. Především se to používají pro cyklycky namáhané spoje a pro spoje, kdy je šroub namáhán radiální silou.
Vysvětlovat Vám to nemá smysl, protože o to nestojíte.
A nakonec příklad z praxe. Pro jednoduchost třeba šrouby, které drží hlavu motoru. Ikdyž by ty šrouby mohly být mnohem kratší, tak se používají o délce větší než 10D. Kdyby byly šrouby málo utažené, tak hlava nebude těsnit a časem se povolí. Kdyby byly hodně utažené, tak výhuchy paliva ve válci by šrouby přetrhly.
jen vysvětluj : když vezmeš dva šrouby M8 jeden bude dlouhý 20mm/10mm závit a bude stahovat 2 desky 10mm silné a druhej bude dlouhej 100mm/10mm závit a bude stahovat desku 90mm+stejnou desku 10mm se stejným závitem a oba dva je utáhneš stejným momentem třeba 40Nm tak jakej bude rozdíl v namáhání toho šroubu?
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
-
- Příspěvky: 660
- Registrován: 10. 2. 2009, 6:21
Ja, ako laik, si tipnem, ze optimalna dlzka srobu bude taka, kde je medza strhnutia urcitej pracovnej dlzky zavitu blizka medze roztrhnutia srobu nad pracovnym zavitom resp v nezataznej casti srobu pod hlavickou.., ci?
Poloboh vetra a mora, hrdina mužov.. radikalny ultra heterosexual
-
- Příspěvky: 58
- Registrován: 9. 10. 2012, 2:04
- Bydliště: Lanškroun - kdesi ve východních čechách
RaS , já nevim jestli seš tak mimo, nebo jestli se jen rád hádáš.
Když si přečteš příspěvek od Cjuze na který jsem reagoval, tak zjistíš, že se Cjuz ptal, jestli je rozdíl v délce šroubů podle obrázku. Já jsem mu napsal, že jsou lepší delší šrouby protože se dají předepnout! Nikdy jsem nenapsal, že by delší šrouby byly méně namáhány. Tuhle hovadinu si napsal ty. Šrouby budou namáhány úplně stejně. Ale rozdíl je v tom, že při zvýšení vnější zatěžující síly se krátký šroub přetrhne a dlouhý se protáhne. Zkusi si o tom něco přečíst a až potom se zeptej.
Když si přečteš příspěvek od Cjuze na který jsem reagoval, tak zjistíš, že se Cjuz ptal, jestli je rozdíl v délce šroubů podle obrázku. Já jsem mu napsal, že jsou lepší delší šrouby protože se dají předepnout! Nikdy jsem nenapsal, že by delší šrouby byly méně namáhány. Tuhle hovadinu si napsal ty. Šrouby budou namáhány úplně stejně. Ale rozdíl je v tom, že při zvýšení vnější zatěžující síly se krátký šroub přetrhne a dlouhý se protáhne. Zkusi si o tom něco přečíst a až potom se zeptej.
no právě že budou namáhány stejně..a to jestli se dá či nedá předepnout nezáleží ani tak na tom jestli je o 10mm delší viz Cjuzuv obrázek, ale mnohem větší vliv na tom má jak se namaže protože to má vliv na pnutí ve šroubu daleko větší.. takže ve finále je nějakej tabulkovej moment kterej je nezávislej na délce šroubu to je to co jsem tady psal já...jinak já se nehádám já s tebou v podstatě souhlasím.. jen je to podle mě napsané trošku nešťastně..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
A ty si zase trochu více nastuduj to o čem píšeš než začneš dráždit hada (RaSe) bosou nohouspony píše:RaS , já nevim jestli seš tak mimo, nebo jestli se jen rád hádáš.
Když si přečteš příspěvek od Cjuze na který jsem reagoval, tak zjistíš, že se Cjuz ptal, jestli je rozdíl v délce šroubů podle obrázku. Já jsem mu napsal, že jsou lepší delší šrouby protože se dají předepnout! Nikdy jsem nenapsal, že by delší šrouby byly méně namáhány. Tuhle hovadinu si napsal ty. Šrouby budou namáhány úplně stejně. Ale rozdíl je v tom, že při zvýšení vnější zatěžující síly se krátký šroub přetrhne a dlouhý se protáhne. Zkusi si o tom něco přečíst a až potom se zeptej.




Pro uložení kolejnic vedení jsou ty momenty spočítané proto aby působili určitou silou na kolejnici vedení (a nedeformovali ji) a nikoliv proto aby se nepřetrhly, nebo nějako moc netrpěly šrouby

Utažený šroub je předepnutý VŽDY

Stejně tak je blbost tvrdit že šroub který má krátkou část mezi hlavou a závitem matice (nebo prostě závitem v části do které se šroubuje) je míň předepnutý než ten který má tuto část dlouhou.
Hookuv zákon platí pro oba naprosto stejně a při stejném utahovacím momentu bude předepnutí naprosto stejné

Síla předepnutí je spočítána tak aby byla větší než statické a danymické síly působící axiálně na šroub -> Pracovní síly tedy nikdy nepřekročí sílu předepnutí a s místem spoje nepohnou (ze šroubu tedy není nějká pružina která by potřebovala "pracovní prostor" daný vzdáleností hlavy šroubu a závitu matice).
Pokud jsou síly větší než zvládne buďto šroub a nebo závit matice tak to prostě rupne

Výpočet probíhá zvolením potřebné axiální síly šroubového spoje. Podle té se zvolí velikost šroubu tak aby nebylo přesaženo maximální napětí ve šroubu v axiálním směru. Stejně tak se musí spočítat maximální napětí na plochu tvořenou závitem (z toho plyne minimální délka závitu v závislosti na materiálu matice a materiálu šroubu). Z geometrického tvaru závitu je spočítán potřebný moment pro dosažení dané síly bez uvažování tření. K tomuto momentu se přičte třecí moment (který závisí na geometrii závitu, geometrii hlavy šroubu, materiálu matice, materiálu šroubu, použitého maziva atd).
Součet těchto sil mi dá nějaký výsledný utahovací moment. Z tohoto momentu je znovu počítáno torzní napětí vzniklé ve šroubu aby nebylo překročeno a šroub se neukroutil.
Při troše matematiky a fyziky se dá velice přesně spočítat správný utahovací moment pro daný spoj (včetně bezpečnostních koeficientů). Ale protož je to pakárna tak jsou pro "typycké aplikace" tyto momenty vypočítané.
(šrouby v hlavě motoru musí být dlouhé právě kvůli dovolenému napětí v závitu matice - tedy slitiny hliníku, která má velice nízkou mez kluzu v porovnáním s ocelí ze které je šroub. Tam kde bohatě stačí 1,5D Oceli je potřeba aspoň 3,5D hliníku - samozřejmě nelze paušalizovat, to záleží vlastnostech dané slitiny. Stejně tak je potřeba počítat s protažením šroubu a závity blíže k hlavě mají větší rozestupy - závit tam více trpí atc..)
Zajímavé připomínky mě přivádí na myšlénku.
Já závit můžu udělat s délkou "jakou chci", mám místa dost. Asi bude tedy lepší (pro šroub i závit) udělat do oceli klidně 2,5D než těch 1,5D, že?
Já závit můžu udělat s délkou "jakou chci", mám místa dost. Asi bude tedy lepší (pro šroub i závit) udělat do oceli klidně 2,5D než těch 1,5D, že?
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
-
- Příspěvky: 58
- Registrován: 9. 10. 2012, 2:04
- Bydliště: Lanškroun - kdesi ve východních čechách
Momenty u kolejnic jsou proto, aby kdyz ji maximální dovolenou silou stačíš nedošlo k odlehčení šroubu. Po odlehcení šroubů by se ti ta kolejnice mohla pohnou. To je podstata předepínaní
Co se týče délky závity, to nemá s předpětím nic společného. Podstatná je o délku dříku! Když se koukneš zátěžový diagram šroubového spoje, tak zjistíš, že velikost cyklické síly, při které spoj plní svoji funkci je závislá na změně délky šroubů, takže z toho logicky vyplývá že i na délce šroubů. Viz. Hookuv zákon.
Co se týče délky závity, to nemá s předpětím nic společného. Podstatná je o délku dříku! Když se koukneš zátěžový diagram šroubového spoje, tak zjistíš, že velikost cyklické síly, při které spoj plní svoji funkci je závislá na změně délky šroubů, takže z toho logicky vyplývá že i na délce šroubů. Viz. Hookuv zákon.
A to jsi vyčetl v doporučení kterého výrobce kolejnic? Nebo je to zase nová teorie? Všiml jsi si, že průřez kolejnice je postatně větší, než průřez šroubu? Proboha co to meleš! Já jsem zkoušel mačkat kolejnici vší silou a hodinky se ani nepohly! (dělám si samozřejmě pr...!)spony píše:Momenty u kolejnic jsou proto, aby kdyz ji maximální dovolenou silou stačíš nedošlo k odlehčení šroubu. Po odlehcení šroubů by se ti ta kolejnice mohla pohnou....
No když kolejnici ukotvím nelogicky za vrch a do místa doteku šroubu zatlačím jednou tunou "prohne" se o 5um. Když touto silou natáhnu 20mm M8 prodlouží se asi 2 stovky.Josef píše:A to jsi vyčetl v doporučení kterého výrobce kolejnic? Nebo je to zase nová teorie? Všiml jsi si, že průřez kolejnice je postatně větší, než průřez šroubu? Proboha co to meleš! Já jsem zkoušel mačkat kolejnici vší silou a hodinky se ani nepohly! (dělám si samozřejmě pr...!)spony píše:Momenty u kolejnic jsou proto, aby kdyz ji maximální dovolenou silou stačíš nedošlo k odlehčení šroubu. Po odlehcení šroubů by se ti ta kolejnice mohla pohnou....
Pokud se budeme držet povolených zatížení vozíků myslím že dotažení šroubu je opravdu hodně předimenzované a ani se nehne

Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
To víš, že je to předimenzované. Pokud se to zarve hodně (i na horní hranici doporučeného momentu), tak jsou spíše problémy s poddajností materiálu na kterém leží kolejnice a nastává vyboulení. To ovšem teoretici ani netuší. Příště nám možná budou chtít matematicky lokalizovat polohu bodu "G" uvnitř kosočtverce.