Pro normální řezání závitů je tam teda zbytečných informací například střední průměr stejnak měřit nebudeš atd.
M a G závity
Tyto tabulky jsou myslím někde na netu ty samé jsem si vytisknul do práce že je mám někde zavěšený na skříňce abych nemusel hledat pokaždý tabulky. 
Pro normální řezání závitů je tam teda zbytečných informací například střední průměr stejnak měřit nebudeš atd.
Pro normální řezání závitů je tam teda zbytečných informací například střední průměr stejnak měřit nebudeš atd.
U vnitřních závitů nehledej nic složitého. Pokud to má vrcholový úhel 60°, tak jednoduše odečti od jmenovitého rozměru závitu stoupání a máš průměr vrtáku. Stoupání víš, nebo si jej změříš třeba na šroubu, nebo závitníku...
Už jsem to sem dával vícekrát k dobru.
Už jsem to sem dával vícekrát k dobru.
-
soustružník
- Příspěvky: 820
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Velký průměr u M 10 je sice 10 mm, ale výrobní tolerance je třeba 9,79 až 9,93 mm.
Strojírenské tabulky jsou určitě užitečné, ale při tom bordelu, co je dnes v normách a při schopnostech řady dnešních konstruktérů(na počítači dělají krásné obrázky, ale technický cit a znalost obvyklých řešení jim chybí), je už jejich význam dost omezený.
Strojírenské tabulky jsou určitě užitečné, ale při tom bordelu, co je dnes v normách a při schopnostech řady dnešních konstruktérů(na počítači dělají krásné obrázky, ale technický cit a znalost obvyklých řešení jim chybí), je už jejich význam dost omezený.
Tohle mi je už tedy jasný. Teď se spíš motám v těch coulovejch. Rozměry při řezání vnitřního/vnějšího závitu už jsem si celkem dle tabulek ujasnil. Nicméně teď mi jde o profil. Vím, že trubkový závit má stejný profil jako W, čili 55 stupňů. Jenže na rozdíl od metrickýho není jeho profil ostrej. Ty vrcholky jsou dokulata. Jak tohle udělám na soustruhu s běžným nožem? Vždyť u těhlech závitů je pak důležité, aby to těsnilo. Ten nůž mi udělá podobný profil jako u M, jen s jiným úhlem.
TOS S32
nedělej z toho vědu
prohlídni si pár topenářskejch fitinků, je to každej pes jiná ves
a pak závit co ti vyleze ze závitnice
až jich budeš dělat desítky tisíc, tak si snadno pořídíš kalibry a profilprojektor a destičky atd
sem tam na jeden závit na tom h... záleží
a jestli ten závit bude mít na jedný straně profilu 30 st. a na na druhý 36,789 tak to smontovat půjde taky
když budeš mít na noži úplně špičatej břit tak ho hned urazíš nebo upálíš
prohlídni si pár topenářskejch fitinků, je to každej pes jiná ves
a pak závit co ti vyleze ze závitnice
až jich budeš dělat desítky tisíc, tak si snadno pořídíš kalibry a profilprojektor a destičky atd
sem tam na jeden závit na tom h... záleží
a jestli ten závit bude mít na jedný straně profilu 30 st. a na na druhý 36,789 tak to smontovat půjde taky
když budeš mít na noži úplně špičatej břit tak ho hned urazíš nebo upálíš
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
sakra , Pane Mistr děkuju za sebe.... tohle je SUPER taháktumlik píše:Ad1. Tady máš zapálený amatére, první tabulku si vytiskni, vystřihni, ohni a slep a tu druhou vlastně taky, pak to do sebe zasuň jak do maminy a nemusíš už nikdy nic počítat
.........
Neboj když tam nepůjde tak ho prostě protáhneš víc a je to.
U coulových závitů bych si nedělal vůbec hlavu. Pokud je to na nějakou vodu a podobně ty bývají často všelijaký.
Většinou chce každý ať tam jde volně protože tam cpou dříve konopí na těsnění dnes různý teflonový pásky apod.
Pokud chceš mít závity co se profilu týče a vlastně i hloubky zprávně tak existují třeba kotoučový nože pro závity.
Kde se kotouč mění na každý závit respektive stoupání. a má přesně takový profil a hloubku jaká má být.
Jestli se teda něco takovýho dneska dělá.
U coulových závitů bych si nedělal vůbec hlavu. Pokud je to na nějakou vodu a podobně ty bývají často všelijaký.
Většinou chce každý ať tam jde volně protože tam cpou dříve konopí na těsnění dnes různý teflonový pásky apod.
Pokud chceš mít závity co se profilu týče a vlastně i hloubky zprávně tak existují třeba kotoučový nože pro závity.
Kde se kotouč mění na každý závit respektive stoupání. a má přesně takový profil a hloubku jaká má být.
Jestli se teda něco takovýho dneska dělá.
a když to vyfrkneš 63,227 nožem, tak to smontuješ taky....koumes9 píše:Právě o to mi jde. Jestli když si jednou za uherskej roky vyfrknu normálním nožem 55st nějakou přechodku nebo něco z mosazi na vodu nebo vzduch, jestli to padne do těch fitinek, co se všude prodávaj. Už jsem klidnější.
pokud potřebuješ závit s přesným profilem vč. normovaného radiusu v patě a zkosení na špičce, kup si závitovou destičku s tzv. úplným profilem
na průměr kalibr
jestli si chceš hrát, můžeš si změřit průměr závitu "přes drátky"
na měřený kus položíš (přilepíš vazelínou) 3 drátky (1mm vrtáčky, drát CO2) shodného vhodného průměru (aby se dotýkaly boků závitu a kousek koukaly ven a přes ně to změříš běžným mikrometrem
tuším že průměry těch drátků jsou normované a vyráběly se v sadách, pro srovnání s jiným kusem ti stačí metoda viz výše
.....
vezmi si dva fitinky co jdou do sebe a zjistíš, že to má vůli jako prase
zrovna tak běžná matice a šroub
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
prochaska
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8420
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Není, prostě jsem do celého sloupečku nastavil dvě desetinná místa, aby to správně zobrazovalo vrták 2.05 pro M 2.5 (který shodou okolností mám, protože se speciálně pro M 2.5 dodává), ale pro běžné použití si to každý musí zaokrouhlit podle citu a zkušenosti. Závity co mají být přesné (třeba zrovna ten G5/8 co se používá pro vysokotlak v potápěčské technice) beztak soustružím nebo frézuju a tam se dělá přídavek podle toho co mám v mašině za nůž nebo jaký typ frézy používám.RaS píše:na vodovodní kohoutek je to fuk, ale třeba na ty tvoje potápěčský vysokotlaky by třeba ta setina hrála roli co já vím, proč to máš tak šíleně..prochaska píše:Jasně, jdu dělat přípojku pro vodovodní kohoutek a dokud mi nepřijde na zakázku vyrobený vrták 20.99 tak se nehnu dál
Aleš Procháska
-
prochaska
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8420
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Potřebný průměr přes drátky se dá vypočítat i pro jiné než normované drátky (třeba zrovna ty vrtáčky). Nebude to sice pravý střední průměr měřený uprostřed profilu, ale pokud zrovna nevyrábíš závitové kalibry tak to stačí. Výpočet viz ta moje excelovská tabulka, stačí jen přepsat průměr drátku a vypočítá se to samo.testone píše:jestli si chceš hrát, můžeš si změřit průměr závitu "přes drátky"
na měřený kus položíš (přilepíš vazelínou) 3 drátky (1mm vrtáčky, drát CO2) shodného vhodného průměru (aby se dotýkaly boků závitu a kousek koukaly ven a přes ně to změříš běžným mikrometrem
tuším že průměry těch drátků jsou normované a vyráběly se v sadách, pro srovnání s jiným kusem ti stačí metoda viz výše
Aleš Procháska
-
prochaska
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8420
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Existují dva typy profilů, těsnící mezi boky závitu a netěsnící. Ten první opravdu musí mít zaoblené hřebeny závitů a najdeš ho třeba v hrdlech tlakových lahví, některých typech hydraulických přípojek apod., ten druhý vlastně všude v topenařině apod. a tam je skoro fuk jak vypadá profil, protože topenář ho napřed zmačkne hasákem, pak omotá koudelí, mezitím mu to třikrát upadne na zem, a pak to tam silou nějak narve. Na soustruhu se při kusové výrobě běžně sráží a nezaobluje. Pokud to budeš chtít mít opravdu správně podle normy, tak si kup závitový nůž na výměnné břitové destičky a do něj tzv. plnoprofilové závitové destičky, těmi uděláš ten závit přesně jak má být. Ale potřebuješ na každé stoupání jinou destičku a ta stojí vždycky pár stovek nebo klidně i přes tisícovku, podle typu.koumes9 píše:Tohle mi je už tedy jasný. Teď se spíš motám v těch coulovejch. Rozměry při řezání vnitřního/vnějšího závitu už jsem si celkem dle tabulek ujasnil. Nicméně teď mi jde o profil. Vím, že trubkový závit má stejný profil jako W, čili 55 stupňů. Jenže na rozdíl od metrickýho není jeho profil ostrej. Ty vrcholky jsou dokulata. Jak tohle udělám na soustruhu s běžným nožem? Vždyť u těhlech závitů je pak důležité, aby to těsnilo. Ten nůž mi udělá podobný profil jako u M, jen s jiným úhlem.
Aleš Procháska
Aha, už to začíná být jasné. O přesných profilových nožích vím, jenže tam bych potřeboval na G závity domů minimálně 4 pro ta různá stoupání. Vystačím si s běžným nožem. A říkáte tedy po vyzávitování na soustruhu srazit ten ostrý profil třeba naběrákem?
TOS S32