Motor SV18RA
Mám sv18ra s původním motorem 6kW. Hodně hučí v klidovém stavu (jen zaplý, bez otáček), potřeboval bych ho ztišit, aby jen šustěl. Myslím že příčina hluku je přídavný chladící motorek na hlavním motoru. Zajímá mě, jak moc je tam důležitý. Stroj jede dejme tomu 4-5 hod za den. Co by se dělo, kdybych ho vyřadil z chodu ... Nevíte jestli má svou vlastni pojistku?
Protože vlastní hlavní motor nemá žádnou chladící "vrtuli" jako většina klasickcýh motorů, má cizí chlazení. To je z důvodu, protože se předpokládá časté brzdění protiproudem, to se pak motor dost zahřívá, proto má cizí chlazení, aby se dochlazoval i za klidu motoru vřetene. Hlavní motor M1 by se za běhu vlastně nechladil, pokud by byl ventilátor vyřazen z provozu. Proto bych jej nevyřazoval. Samostatnou pojistku motor ventilátoru nemá, pojistky P2 jsou společné pro motory:
M2 - ventilátor
M3 - čerpadlo mazání
M4 - čerpadlo chladící emulze
Za cenu dalších úprav v zapojení by to "ztišení" šlo řešit více způsoby, ale jde o to jestli to má význam. Kromě ventilátoru, také stále běží i zubové čerpadlo mazání.
M2 - ventilátor
M3 - čerpadlo mazání
M4 - čerpadlo chladící emulze
Za cenu dalších úprav v zapojení by to "ztišení" šlo řešit více způsoby, ale jde o to jestli to má význam. Kromě ventilátoru, také stále běží i zubové čerpadlo mazání.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Asi by bylo nejlepší zjistit proč motorek chlazení dělá hluk ( ložiska, poškozená vrtulka..).
Rozhodně tím, že ho vypneš odstraníš část hluku a naprosto spolehlivě zničíš hlavní motor ne hned, ale je to otázka času. Dlouho to trvat nebude.

Rozhodně tím, že ho vypneš odstraníš část hluku a naprosto spolehlivě zničíš hlavní motor ne hned, ale je to otázka času. Dlouho to trvat nebude.



Krása pomíjí, blbost je věčná
No ono jde o to čemu "Lubomír" říká hluk, to my nevíme. Jedno je ale jisté, že motor ventiátoru i když je zcela v pořádku tak je docela slyšet. Přeci jen chladící vrtule o průměru cca 180mm při 2800 otáčkách/min. udělá své.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Ono to s tím vykucháním nebude tak úplně jednoduché, budeš to asi muset vyndat i s hlavním motorem, aby ses k ventilátoru pořádně dostal. Nejlepší by bylo si zvyknout, že když nějaká mašina běží tak zkrátka rádio není dobrá kulisa k poslouchání, ovšem pokud člověk nechce ohluchnoutLubomír píše:hluk je že hučí tak, že ani rádio neslyším(navíc je v malé místností, kde se to ozývá oto víc) zkusím ten motorek z tama vykuchat a podívu se na to,,,mezitím použiju náhradu stolní větrák


Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Jo je to jeden ze způsobů úprav "ztišení" které jsem měl na mysli, MEZAXIAL už takový hluk nedělá. To co je a obrázku, je řešeno zřejmě z důvodu náhrady původního motoru jiným, podle fotky to vypadá, že i s menším výkonem než byl původní 6kW.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Mám sice jen R 12 ale misto puvodnoho dvouotackoveho2/3 kW tam mám 1,5 kW přes měnič ale pro jistotu(male otačky) jsem tam hodil na kryt motoru ješte mezaxial který běží stále a motor je i po 2-3 h řezání závitu vcelku chladný.. Možná by stálo za to podívat se po nějakém podobně výkonném ventilátoru který nedělá takový kravál.Utlumit aerodynamický hluk moc dobre nejde.V tomhle případě není mezaxial asi nejlepší (pomerne malý výkon)
Já u sebe elektromotor snižoval ze 6kw na 4kw. U něho mám namontovaný ventilátor podobný MEZ-Axialu. Nevím přesně typ, dával to dohromady prodejce elektromotorů. Co se týká hluku, tak mi víc hučí čerpadlo mazání. Původní hluk 6kw elektromotoru se 180w ventilátorem byl docela v pohodě. Klasický zvuk SV18, nic víc. Jestli ti ventilátor řve, že neslyšíš rádio, tak buď drnčí vrtule o kryt a nebo jde o ložiska. Jinak je to jen hučení proudu vzduchu přes žebra motoru.
Co se týká 4kw elektromotoru (20A jističe to udrží), tak ten můj má měkčí náběh, že to není na síti vůbec poznat. To mě víc blikne stará 2,2kw ve frézce.
Co se týká 4kw elektromotoru (20A jističe to udrží), tak ten můj má měkčí náběh, že to není na síti vůbec poznat. To mě víc blikne stará 2,2kw ve frézce.
Odpojit a neřešit. Pokud to nepojede 12 hodin v kuse s reverzacemi tak tam ten motor chlazení není potřeba. Dělá jen kravál a nic víc, já jedu s odpojeným tři roky, ale znám lidi, co jim to chodí desítky let bez chladicího motoru. To je fakt do průmyslu 24/7 a desítce šponě, doma není šance to zahřát na teplotu, co by tomu motoru škodila.
Jasně zkusím odpojit a průběžně zkontroluju teplotu na dotek ruky - taky sem si to myslel, proto sem se uplně v uvodu plal jestli je ten chladící motor nepostradatelný,,, jedu max 6 hodin denně, navíc nebrzdím reverzem, protože mám tam brzdu...coroner píše:Odpojit a neřešit. Pokud to nepojede 12 hodin v kuse s reverzacemi tak tam ten motor chlazení není potřeba. Dělá jen kravál a nic víc, já jedu s odpojeným tři roky, ale znám lidi, co jim to chodí desítky let bez chladicího motoru. To je fakt do průmyslu 24/7 a desítce šponě, doma není šance to zahřát na teplotu, co by tomu motoru škodila.
Tak díky pánové za rady
