Výhody unipolární vs. bipolární řízení

validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

28. 9. 2008, 12:48

Ahoj. Má tento krokový motor (http://cncshop.cz/KM/42HS03.htm) nějaké výhody v unipolárním zapojení(kromě jednoduššího ovládání)? Připadá mi že má jen nevýhody, ale krokové motory moc neznám.
Uživatelský avatar
digisonic
Příspěvky: 249
Registrován: 19. 11. 2006, 8:40
Bydliště: Karviná
Kontaktovat uživatele:

28. 9. 2008, 5:31

validator125 píše:Ahoj. Má tento krokový motor (http://cncshop.cz/KM/42HS03.htm) nějaké výhody v unipolárním zapojení(kromě jednoduššího ovládání)? Připadá mi že má jen nevýhody, ale krokové motory moc neznám.
Ten diagram hovori sam za sebe. Zapojeni paralelni a napajeni vic jak 30V. K
Přílohy
STG_42HS03.jpg
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

28. 9. 2008, 6:55

A když tomu dám jen 12V tak se stane co? Bude fungovat?
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

28. 9. 2008, 7:04

A jak se dá vypočítat potřebné napětí? Nějak mi to podle ohmova zákona moc nehraje.
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

28. 9. 2008, 7:36

Zkuste hledat na své otázky odpovědi ve fóru. Ohledně napětí třeba zde: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?t=374
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

28. 9. 2008, 8:09

Tak teď jsem z toho jelen. Kolik je tedy to šťitkové napětí toho motoru které jsem uvedl a které není nikde uvedené a jakým napětím bych to měl pohánět, pokud to bude mít nejvýš 200 kroků/s?
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

28. 9. 2008, 8:22

Za statické (štítkové) napětí lze považovat I * R - záleží tedy na zapojení.
Ve vašem případě bych doporučoval přečtení i nějaké učebnice základů elektroniky. Pokud jde o napětí (což je jinak řečeno "rozdíl potenciálů"), tak to nikama neproháníte, to můžete maximálně připojovat na svorky motoru - tento rozdíl potenciálů pak v cívce motoru vyvolá určité reakce v podobě postupného nárůstu proudu a magnetického pole.
Napájecí napětí použijete takové, jaké bude nejlépe vyhovovat budiči a při jakém bude chod motoru pro Vás přijatelný.

Tomáš
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

28. 9. 2008, 8:56

validator125 píše:Tak teď jsem z toho jelen. Kolik je tedy to šťitkové napětí toho motoru které jsem uvedl a které není nikde uvedené a jakým napětím bych to měl pohánět, pokud to bude mít nejvýš 200 kroků/s?
Štítkové napätie motoru nemá prakticky nič spoločné s napájacím napätím koncového stupňa elektroniky . Podstatne vyššie napätie sa používa preto , lebo každý motor má svoju indukčnosť a nárast prúdu prechádzajúci motorom bude tým rýchlejší , čím vyššie bude napájacie napätie . Tohto sa využíva pri PVM budení , kde elektronika uzatvorí prívod do motoru po dosiahnutí nastaveného prúdu . Pri napájaní nízkym napätím možno ešte sa bude motor točiť aj pri vyšších otáčkach , ale nebude mať prakticky žiadny moment a tým aj výkon . :)
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

28. 9. 2008, 9:05

Ve vašem případě bych doporučoval přečtení i nějaké učebnice základů elektroniky.
Neříkám že tomu nějak moc rozumím, ale R.I ještě zvládnu, jen jsem se chtěl ujistit co se u takového motoru bere jako "štítkové napětí". Jinak děkuji za odpověď. Víc jak 12 V mu určitě nepustím(mám 12V akumulátor jako zdroj napětí). Pokud tomu rozumím, tak to znamená, že čím rychlejší krokování, tím se proud "snižuje", protože nestačí nabýt vyšší hodnotu a tím pádem si mohu dovolit vyšší napětí abych tam ten proud rychleji protlačil. To je docela logický. Problém ovšem nastává, když budu chtít motor zastavit. Jak se to dělá v praxi? Pouští se mu nepřerušovaně proud(a nižší napětím samozřejmě) nebo se to dá udělat i tak, že se mu pouští přerušovaně do stejných vodičů a tím pádem může být i vyšší napětí? Pokud mám pravdu a používá se 2. možnost(někde jsem to už myslím viděl), tak bych z toho mohl vyvodit, že čím menší krokování, tím větší množstí přerušení na jednu fázi. Je to tak?
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

28. 9. 2008, 9:16

Krokovanie na veľkosť prúdu prechádzajúceho motorom nemá podstatný vplyv , pri zastavení motoru prechádza ním taký istý prúd ako pri krokovaní . Kvalitnejšie elektroniky majú pre prípad zastavenia chodu motora omedzovač prúdu , ktorý tento zmenší na 50-60% hodnotu ako pri krokovaní - tzv. pridržiavací prúd . Tých 12 volt bude asi málo .
Uživatelský avatar
RadekCX
Příspěvky: 622
Registrován: 14. 7. 2006, 10:12
Bydliště: Č.Budějovice
Kontaktovat uživatele:

29. 9. 2008, 11:04

validator125 píše:
Ve vašem případě bych doporučoval přečtení i nějaké učebnice základů elektroniky.
Neříkám že tomu nějak moc rozumím, ale R.I ještě zvládnu, jen jsem se chtěl ujistit co se u takového motoru bere jako "štítkové napětí". Jinak děkuji za odpověď. Víc jak 12 V mu určitě nepustím(mám 12V akumulátor jako zdroj napětí). Pokud tomu rozumím, tak to znamená, že čím rychlejší krokování, tím se proud "snižuje", protože nestačí nabýt vyšší hodnotu a tím pádem si mohu dovolit vyšší napětí abych tam ten proud rychleji protlačil. To je docela logický. Problém ovšem nastává, když budu chtít motor zastavit. Jak se to dělá v praxi? Pouští se mu nepřerušovaně proud(a nižší napětím samozřejmě) nebo se to dá udělat i tak, že se mu pouští přerušovaně do stejných vodičů a tím pádem může být i vyšší napětí? Pokud mám pravdu a používá se 2. možnost(někde jsem to už myslím viděl), tak bych z toho mohl vyvodit, že čím menší krokování, tím větší množstí přerušení na jednu fázi. Je to tak?
obavam se, ze uvazovat pro napajeni KM jako maximum 12V je opravdu jen na nejake pokusy a hrani si

pri krokovani zacne dochazet ke snizovani (nedostatecnemu buzeni) velmi rychle - prakticky okamzite po roztoceni - zalezi jen na konstrukci motoru ja rychle se to zacne projevovat a na tom jak se s tim popere driver
Napajeni driveru byvaji bezne kolem 50V, ale i 75 a i vice. To co ma jit do motoru si pak ohlida elektronika na ktere si nastavis jaky proud chces pustit do motoru. Pro vetsi proudy je prakticky nezbytne snizovat proud pri zastaveni - jinak te to pak omezuje v tom, ze nemuzes nastavit maximalni proud co motor umi

to co leze do motoru se neda rozhodne zjednodusit na Ohmuv zakon - drivery vetsinou pouzivaji tzv. choper PWM coz je jista obmena klasicke PWM - pokud nemas osciloskop a jeste nevis ceho si vsimat tak se niceho nedomeris

vlakna o tom jak by to melo fungovat se zde resila uz nekolikrat
RadekCX
======================================================================
http://www.cncnet.info - problematika CNC a automatizace
http://www.jakjevenku.info - webová meteostanice
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

29. 9. 2008, 4:06

Tak se zeptám jinak. Jaké krokové motorky a od jakých výrobců bych měl použít pro napájení 12V a jaký signál bych jim měl posílat? Ovládat budu jednočipem atmel. Na internetu hledám již několikátý týden, ale moc datailních informací o pohonech jsem nenašel a ani nějaký závratný sortiment motorků jsem neobjevil.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

29. 9. 2008, 4:16

Elektroniky na ovládanie krokáčov je veľa , stačí pohľadať . Prečo chceš silou mocou to napájať 12timi voltami ? Je to málo na hocijaký krokáč .
http://www.pminmo.com/
validator125
Příspěvky: 16
Registrován: 28. 9. 2008, 12:22

29. 9. 2008, 5:08

Protože budu stavět takového mobilního robota manipulátora a tyto krokové motory chci použít pro podvozek. A napájení je nejideálnější 12V akumulátorem.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

29. 9. 2008, 6:05

Jednoduchým meničom i toto napätie ide zvýšiť .
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“