Samodo vřeteno - má to smysl?
Stavím malé CNC. Ani pro to nemám využití, jen mě to baví, tak se snažím vše dělat sám. Zkusil jsem vyrobit vřeteno, ale z něj už tak dobrý pocit nemám.
ER11 kleština z Ebay.
Ložiskový domek z jiného stroje.
2x ZKL 6200 2Z
10,10mm pružná spojka jen jako doraz.
10,5mm spojka.
1000kV inrunner.
8mm hlavní hliníková deska
24V, 15A zdroj.
Celé je to vyrobené a sestavené v mezích možností malé dílny. Co jsem nemohl moc změřit, je souosost motor-kleština, nicméně jsem motorem hýbal tak dlouho, až hřídel šla do spojky prakticky bez dotyku, přesně na střed.
Kleština hází kolem +-0,015mm, což se mi líbí. Naprázdno odebírá 4,5A (24V).
Co se mi nelíbí je hluk a zahřívání ložisek. Celé to tak nějak drnčí - nevím odkud to jde, ale možná jen hliník zesiluje hluk vlastního motoru. Problém jsou ložiska, po jedné minutě na domku neudržím ruku.
Předpokládám, že je to tím, že ložisko je napěchované vazelínou. Zlepší se to, až trochu vazelíny uteče kolem prachovky?
A celkově se ptám, má to smysl, nebo takové domáci vřeteno nikdy nebude fungovat?
ER11 kleština z Ebay.
Ložiskový domek z jiného stroje.
2x ZKL 6200 2Z
10,10mm pružná spojka jen jako doraz.
10,5mm spojka.
1000kV inrunner.
8mm hlavní hliníková deska
24V, 15A zdroj.
Celé je to vyrobené a sestavené v mezích možností malé dílny. Co jsem nemohl moc změřit, je souosost motor-kleština, nicméně jsem motorem hýbal tak dlouho, až hřídel šla do spojky prakticky bez dotyku, přesně na střed.
Kleština hází kolem +-0,015mm, což se mi líbí. Naprázdno odebírá 4,5A (24V).
Co se mi nelíbí je hluk a zahřívání ložisek. Celé to tak nějak drnčí - nevím odkud to jde, ale možná jen hliník zesiluje hluk vlastního motoru. Problém jsou ložiska, po jedné minutě na domku neudržím ruku.
Předpokládám, že je to tím, že ložisko je napěchované vazelínou. Zlepší se to, až trochu vazelíny uteče kolem prachovky?
A celkově se ptám, má to smysl, nebo takové domáci vřeteno nikdy nebude fungovat?
- jova
- Příspěvky: 2543
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
S ložisky ti neporadím, ale za to "drnčení" můžou určitě ty spojky.
Při těch otáčkách, stačí sebemenší nevyvážení a jsou z toho vibrace jako hrom. Ty červíky a nepravidelné prořezy dělají své.
Propoj to zkušebně jen nějakou bužírkou a uvidíš.
Při těch otáčkách, stačí sebemenší nevyvážení a jsou z toho vibrace jako hrom. Ty červíky a nepravidelné prořezy dělají své.
Propoj to zkušebně jen nějakou bužírkou a uvidíš.
pokud máš ložiska plná tuku, bude se to hřát jako pr...
tak maximálně 1/4 objemu volného prostoru kolem kuliček, tzn. jen máznout
další velmi důležitá věc
nepřesnosti na průměrech a nesouososti atd ploch kolem ložiska dokážou vyvolat o několik řádů vyšší namáhání ložisek než je provozní zatížení - výsledkem je řev, nadměrné zahřívání a velmi malá životnost, pří správném uložení se počítá v desítkách tisíc hodin při jmenovitém zatížení, tj. v daném případě nafurt
plochy související s ložisky by měly být vyrobeny minimálně v IT6
nelze-li to vyrobit tak přesně, je lépe související díly vyrobit spíše s vůlí než s hovadským přesahem
otázka také je, zda v uložení nemáš nějakou fatální konstrukční chybu typu stažení pevného uložení všech kroužků atd
dej sem řez tím uložením
pokud tím otočíš rukou, musí to jít naprosto lehce, hladce, sametově, "smoothly"
jakýkoli náznak odporu nebo zadrhávání atd udělá problém
ty spojky takhle dvě za sebou být nemůžou, to je nesmysl, to bude drnčet nevývažkem a nic s tím neuděláš
motor takhle uložený se ti rozkmitá do stran, to je špatně
pokud ho chceš připevnit na spodní čelo, musí být na masivní desce a ne na tom plíšku
lépe ho chytit za obvod
tak maximálně 1/4 objemu volného prostoru kolem kuliček, tzn. jen máznout
další velmi důležitá věc
nepřesnosti na průměrech a nesouososti atd ploch kolem ložiska dokážou vyvolat o několik řádů vyšší namáhání ložisek než je provozní zatížení - výsledkem je řev, nadměrné zahřívání a velmi malá životnost, pří správném uložení se počítá v desítkách tisíc hodin při jmenovitém zatížení, tj. v daném případě nafurt
plochy související s ložisky by měly být vyrobeny minimálně v IT6
nelze-li to vyrobit tak přesně, je lépe související díly vyrobit spíše s vůlí než s hovadským přesahem
otázka také je, zda v uložení nemáš nějakou fatální konstrukční chybu typu stažení pevného uložení všech kroužků atd
dej sem řez tím uložením
pokud tím otočíš rukou, musí to jít naprosto lehce, hladce, sametově, "smoothly"
jakýkoli náznak odporu nebo zadrhávání atd udělá problém
ty spojky takhle dvě za sebou být nemůžou, to je nesmysl, to bude drnčet nevývažkem a nic s tím neuděláš
motor takhle uložený se ti rozkmitá do stran, to je špatně
pokud ho chceš připevnit na spodní čelo, musí být na masivní desce a ne na tom plíšku
lépe ho chytit za obvod
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martinhora
- Příspěvky: 999
- Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
- Bydliště: Rokycany
Kdysi dávno jsem dělal něco podobného. Měl jsem tam taky pružnou spojku, ale musel jsem ji dynamicky vyvážit - jinak to bylo utrpení. Ložiska mi taky hořela. Trochu pomohlo vyměnit tuk za olej. Ale nakonec jsem tam musel dotáhnout vodní chlazení (na inruneru je taky - viz foto). Celé to byla slepá cesta a zaplať pánbů za Teknomotory.
Vše jde otáčet naprosto hladce. (samozřejmě bez motoru, ten krokuje po pólech) Ten domek je vyrobený precizně, někde k němu mohu vyhrabat výkres, ale vzhledem k tomu, jak tam ložiska zapadla, bude to ok.
Ložiska mají vůli C3, tzn. trochu se naklápět mohou.
Ta spojka blíž k ložiskům nijak kmitat nemůže, nespojuje 2 hřídele, ale skrz ní jde jen jeden.
Asi bude problém s uložením motoru a jeho kmitáním... ten plech je sice 3mm silný, nedovedu si představit, jak může kmitat, ale možné to je. Bohužel mě nenapadá jiný způsob, u kterého by bylo motor možné posouvat, seřídit.
Až budu mít chvíli, zkusím u spojek dát červy proti sobě.
Ložiska mají vůli C3, tzn. trochu se naklápět mohou.
Ta spojka blíž k ložiskům nijak kmitat nemůže, nespojuje 2 hřídele, ale skrz ní jde jen jeden.
Asi bude problém s uložením motoru a jeho kmitáním... ten plech je sice 3mm silný, nedovedu si představit, jak může kmitat, ale možné to je. Bohužel mě nenapadá jiný způsob, u kterého by bylo motor možné posouvat, seřídit.
Až budu mít chvíli, zkusím u spojek dát červy proti sobě.
Zdravím, to drnčení může být také od osové vůle (axiálně), protože použitá ložiska nemohou axiální vůli vymezit (pokud by tam nebyla např. rozpínací pružina). Kosoúhlá ložiska by byla lepší-už se to tu řešilo. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Točím na nich méně než 24000, to je maximu, co dá motor bez zátěže, reálně méně, změřím osciloskopem až bude čas. Dle výrobce jsou do 25000 s plastickým mazivem.
Když koupím vřeteno z Číny, bude tam něco lepšího, než ložiska do kočárku s vazelínou? Přece nemažou mlhou...
Když koupím vřeteno z Číny, bude tam něco lepšího, než ložiska do kočárku s vazelínou? Přece nemažou mlhou...
nedavej tam zadnou spojku, dej motor primo do hridele a udelej mu zachyt momentu, loziska by se tolik hrat nemela, zkontroluj, jestli na ne neni vyvijen axialni tlak, mam udelane podobne, jen s motorem z ponorneho mixeru
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Ono pokud nemáš přístup k odpovídajícímu strojnímu vybavení tak to asi moc smysl nemá .
Lepší je asi koupit na ebay číňana s měničem . Není to žádný zázrak ,ale funkční to je .
Nebo potom nějaké to malé 300w vřetýnko . Já jsem ho koupil zhruba za 1000,- .
Do dřeva a do plastů se s tím dá celkem v pohodě , jediný problém je ta slabá hřídelka co tam je .
Záleží co od toho očekáváš .
Lepší je asi koupit na ebay číňana s měničem . Není to žádný zázrak ,ale funkční to je .
Nebo potom nějaké to malé 300w vřetýnko . Já jsem ho koupil zhruba za 1000,- .
Do dřeva a do plastů se s tím dá celkem v pohodě , jediný problém je ta slabá hřídelka co tam je .
Záleží co od toho očekáváš .
Ložiska jsem otevřel a plná maziva rozhodně nejsou. Tak nevím, jaký důvod mají hřát. Amatérská otázka - mohou se ložiska nějak zaběhnout? Že bych je nechal točit třeba celý den na ne moc vysoké otáčky?
Samozřejmě mohu koupit hotové vřeteno. Když už, tak asi ATAS. Chtěl jsem to zkusit prvně sám.
Samozřejmě mohu koupit hotové vřeteno. Když už, tak asi ATAS. Chtěl jsem to zkusit prvně sám.
odborne se tomu rika zachyt reakcebacman píše:Můžeš prosím ukázat, co znamená "záchyt momentu"?
Motor na hřídel nedostanu. Hledal jsem outrunnery, co mají hřídel 10mm, ty jsou zas pomalé. Tento inrunner má hřídel jen 5mm. Navíc hřídel kleštiny je dutý. Jak to spojit bez podobné spojky?
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."