Předělávka stařičkého soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

5. 8. 2015, 7:33

To fidel47: ta nožová hlava zůstane právě tak, jak je - budou se měnit pouze šrouby za "originální" se čtyřhrannou hlavou, černé a dlouhé ("kostička" má výšku 30 mm - tj. stejnou jako původní odlitek). Na otázku proč ji nevyčistím, nevylapuju, neobrousím hrany, nenaleštím (event. nenachromuju :D :D) jako jiné hlavy, které jsou houfně na internetu? Možná právě proto, aby alespoň onou okujovou patinou se přibližovala archaičnosti stroje. Je to přece jen polovina klasické nožové hlavy bez dolní podstavy a vršek lesklý, spodek tmavý Hm :D . Ale vážně - to teď zrovna vůbec neřeším, protože až budu chobotnička a mít osm párů rukou, už by stařičký stroj vypadal úplně jinak. Zatím si s tím pohrávám pomalu sám, nasávám cenné rady (no cenných je jak šafránu - zatím jen nápady či inspirace k zamyšlení) a pouze o sobotách a nedělích, a to jen o některých těchto víkendech, na to mám čas. Takže dík za inspiraci :-). Ale v pořadí po ložiscích na hřídeli je nový motor s frekvenčním měničem a podle složitosti rozborky vřeteníku a vřetene i možné jiné řešení převodů, abych na stroj dostal větší rozsah otáček. Podle propočtu mohu jít tak ke 25 Hz a horní maximální otáčky max. 4000 ot./minutu na motoru. U dolní frekvence bych musel mít nucené chlazení motoru, u horní by nemusela vydržet standardní ložiska v motoru (pokud si je předem nevyměním).
To: Francotirador: ložiska i pouzdra budou bronzová "na míru". Předjednáno v kovovýrobě nejmenované firmy na severu Čech. Na fotky se podívali technici a řekli, že pouzdra jsou vsazovaná (lisovaná), nikoli odlévaná uvnitř. Sám se přiznám - že vůbec o technologii odlévání mosazných pouzder přímo do těla vřeteníku nic nevím.
To: PAKO.II: hřídelí jsou stovky druhů, typů, provedení a účelů ... a z toho vyplývajících názvů, strojních typizovaných "čísel", .... :D. Takže rozšířením znalostí o jednu další hřídel se v chytrosti pokročilo o 16.67 % :D :D. A pak že tato fóra nikam nevedou :).
Jde-li o vůle, tak už jsem to sem někde psal, že vůle je - na starý soustruh - dobrá. Problém je s únikem oleje a mám obavy, že došlo k částečnému excentrickému opotřebení ložiska nebo vydření pouzdra, kudy olej utíká. Ovšem může to být i špatným olejem - také nevím, čím správně mazat.
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

5. 8. 2015, 9:12

To já nemyslel leštit, lapovat,chromovat...já myslel srovnat jí pilníkem, aby ty plocháče seděly na sobě v ploše a né jen v krajích kde je ten plocháč užvejkel a ohnutej (možná mě klame fotka) a pak jí třeba omlátit kladivem a majzlíkem, aby měla stejnou patinu jako spodek. (bez legrace). Když rozebereš vřeteník, tak uvidíš jestli je tam malá jímka na olej a z ní knot do ložiska, nebo něco jiného. V každém případě, při správné údržbě z toho má unikat olej a mastit nohu soustruhu a podlahu pod ní. (taky bez legrace).
soustružník
Příspěvky: 813
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

5. 8. 2015, 10:57

Tak nevím. Asi je hloupost se znovu vracet ke správnému pojmenování částí soustruhu, zvláště není-li mé vzdělání příliš vysoké a i z toho nižšího jsem už většinu zapomněl. Přesto. Nijak mi nevadilo, že zde bylo psáno o ložiscích na hřídeli, vždyť co jiného by mělo být uložení vřetene, než uložení hřídele. To, že je tu ale za vřeteno vydáván celek hřídele s jakýmsi příslušenstvím se mi, mírně řečeno, nezdá správné. Nevím, co se dnes učí na ČVUT nebo VŠCHT a také nemluvím o stavebnicových prvcích různých strojů. Leč u soustruhu je snad stále ještě vřetenem ta trubka (někdy i tyč), která je uložena ve vřeteníku. Ložiska, řemenice, ozubená kola, ostřikovací kroužky, těsnění, mazací systém atd, jsou součástí vřeteníku, nikoli však vřetena. Jsou-li ložiska na vřetenu technickou hloupostí, jsou tedy hloupými autoři snad všech katalogů učebnic a příruček, se kterými jsem se setkal.

A k té výměně opět, je-li stav nevyhovující, rozebrat a prohlédnout. Až po tom má cenu pouštět se do velmi složité výměny kluzných ložisek.
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

6. 8. 2015, 6:21

To soustružník: je to asi nekonečné. Tak naposledy k pojmům - vřeteno se skládá z hlavní (chcete-li vřetenové) hřídele, ložisek a dalších případně ke hřídeli připojených komponent. Jsou-li ložiska přímo na hřídeli, pak to není součást vřeteníku, ale jde součást vřetene. Stačí mnohdy publikace správně číst - jsou-li správné; fakt je, že řada z nich přejímá spíše zvyklosti "ala" "vždyť takto se tomu vždy říkalo" - jenže neříkalo, opravdu ne. Řada autorů to zjednodušuje a nejsou takoví "detailisti" - ale pokud se zde někdo ozve s tím, že snad píši o ložiscích na vřetenu, tak to je na odborném fóru nutno malinko korigovat, aby to bylo opravdu vráceno do původního správného pojmenovní a nedošlo ke zmatečnostem. Mnohdy se v literatuře (bohužel i některých učebnicích či skriptech) zjednodušeně píše o "vřetenu", na které se dávají ložiska, ale správně je to hřídel, na kterou se nasazují ložiska. A matematicky: vřeteno = hřídel + ložiska + (případné další komponenty na hřídeli - např. distanční pouzdra, stahovací matky, dotykové a bezdotykové těsnění hřídele....). Takto sestavené to poté lze nazvat vřetenem soustruhu. Prostě je to tak. A contario - vřeteno soustruhu není úplně totéž co jen samotná hřídel ("tyč" z ocele na níž je poté třebas příruba a sklíčidlo). Proč by se zaváděly dva technické pojmy pro úplně totéž? To je přece nesmysl. A jsou-li ložiska nasazena na hřídeli, pak určitě nejsou součástí vřeteníku, kde jsou jiné komponenty, jež jsou jeho součástí. Už je to jasné, kolego? :) A už se k vysvětlování pojmosloví fakt nechci vracet... :( Takže další úvahy na téma pojmosloví, které zde považuji na vysvětlenou notorietu, považuji za sem nepatřící. Ostatně na jiných místech tohoto fóra to již bylo správně pojmenováno ... a psalo se správně o ložiscích na hřídeli....
To fidel47: jak popisuješ "olejové hospodářství" tak to vypadá, že stařičký "orloj" v tomto směru má odpovídající vlastnosti :) . Každopádně proměřím případnou excentričnoust a zhmoždění měrkami a poté ... asi koncem srpna ... vřeteno rozeberu na komponenty. Pak uvidím, jak dál. Děkuju za info o obvyklém stavu.
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

6. 8. 2015, 9:20

Tom1 píše:... vřeteno se skládá z hlavní (chcete-li vřetenové) hřídele, ložisek a dalších případně ke hřídeli připojených komponent. Jsou-li ložiska přímo na hřídeli, pak to není součást vřeteníku, ale jde součást vřetene....
... Mnohdy se v literatuře (bohužel i některých učebnicích či skriptech) zjednodušeně píše o "vřetenu", na které se dávají ložiska, ale správně je to hřídel, na kterou se nasazují ložiska. A matematicky: vřeteno = hřídel + ložiska + (případné další komponenty na hřídeli - např. distanční pouzdra, stahovací matky, dotykové a bezdotykové těsnění hřídele....). Takto sestavené to poté lze nazvat vřetenem soustruhu...
... A jsou-li ložiska nasazena na hřídeli, pak určitě nejsou součástí vřeteníku, kde jsou jiné komponenty, jež jsou jeho součástí...
Ach jo. Tom1 definice hezká, furt opakuješ, že se ložiska nasazují nebo jsou na hřídeli - ale není ti divný, že jsou ložiska (u tvého soustruhu dokonce nalisována) ve vřeteníku?
Ta definice, kterou pořád opakuješ možná není na akademické úrovni špatně, ale je v rozporu s konstrukcí stroje a tudíž ji nelze aplikovat.
Až to budeš na konci měsíce rozebírat a vytáhneš z vřeteníku vřeteno, tak na vlastní oči uvidíš, že to vřeteno co držíš v ruce je vlastně jen a jen ta samotná hřídel :)

Nemohu se zbavit podezření, že mluvíš o moderních přesných vysokorychlostních vřetenech tj. o vřetenové jednotce, která nemá s klasickým soustruhem nic společného.

K věci. Už jsi alespoň zkusil změřit vertikální a horizontální vůli v hlavním ložisku? To by mohlo hodně napovědět, jestli se obávat nejhoršího nebo ne.
Když dáš vyšší otáčky, hřejí se ložiska?
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

6. 8. 2015, 10:35

Teď jsem si všiml těch dobastlených "mazniček". Nemůže být příčina toho, že ti z ložisek stříká olej proudem, jednoduše pouze v tom že ho tam liješ prostě moc?

Obrázek
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

6. 8. 2015, 1:42

To Francotirador: nene. Ty mazničky jsou "made in czechoslovakia" podle mne z pozdější doby. Měl je tam takto původní majitel přidrátovány :shock: a takto vypadal soustruh těsně po přestěhování ke mně. Olej (nebo zbytky jakési vazeliny?) v nich nějaký byl. Je vidět, že mezi mazničkou a vřeteníkem je díra jak hrom. Původní mazničky jsem sundal a sehnal si provizorní plechové uzavřené. KOLIK oleje se má mazat ale fakticky netuším ... nikde jsem se nedočetl.
Jde-li o ložiska tohoto konkrétního kusu, pak máš možná pravdu v tom, že bronzové ložisko je ukotveno v těle vřeteníku a na hřídeli již není žádný ložiskový protikus. V minulosti jsem viděl soustruh, kde proti sobě byly dva bronzhové kusy - jeden ukotven na hřídeli a druhý ve vřeteníku. Tady zatím nevím, jak to je konstrukčně řešeno. Ale až to rozeberu, s makro fotkami se podělím :). Teplota - použiju stranové označení - levého ložiska je o 5.5 stupně vyšší - 42 °C po cca deseti minutách chodu, než hlavního ložiska. Takže to podstatné - KOLIK? se maže jsem se nedozvěděl ani od přestárlého kolegy ... který si to prostě vůbec nevybavuje.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3523
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

6. 8. 2015, 1:55

tam patri kapaci maznice

http://www.exvalos.cz/mazaci-technika/kapaci-maznice/" onclick="window.open(this.href);return false;
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

6. 8. 2015, 2:14

Tom1 píše:...Jde-li o ložiska tohoto konkrétního kusu, pak máš možná pravdu v tom, že bronzové ložisko je ukotveno v těle vřeteníku a na hřídeli již není žádný ložiskový protikus....
Podle mě to takhle má drtivá většina soustruhů. A proto je vřeteno názvem jen pro tu hřídel.
Tom1 píše:...V minulosti jsem viděl soustruh, kde proti sobě byly dva bronzhové kusy - jeden ukotven na hřídeli a druhý ve vřeteníku...
To neznám, co to bylo za soustruh? To řešení by mě zajímalo.
Teď mě napadá - nebyla to jen nějaká "oprava" zadřených ložisek? Rektifikované vřeteno, na které se následně natáhly futra, které se přebrousily na požadovaný Ø. Nejde mi do hlavy, proč by to zachraňovali bronzem :roll:

Teplota ložisek OK (to znamená, že se netrhá olejový film, což by mělo za následek lokální přehřívání ložiska), zkus ještě tu vůli.
Podle mě se maže jen pár kapek, to na vytvoření olejového filmu stačí - ovšem já předpokládám, že už tenkrát dělali spodní kapsu ložiska hlubší a s filcovým knotem (právě ten filc bych čekal, že nebude vůbec fit a proto to nefunguje správně), pak by to stačilo vše jen pořádně vyčistit a dát filc nový. Jestli naměříš vůli jako prase, pak to bude zásah na ložiska vyžadovat tak jako tak.
Každopádně čím dříve to rozebereš tím dříve budeš moudřejší.
PS. jestli je ten soustruh v kondici umožňující řezat závity, tak si ještě teď než vyndáš vřeteno vysoustruž ty kontramatky axiálního ustavení (závit zas bude atypický takže je nekoupíš a raději se připrav na kritickou variantu, že ty matky nepůjdou snadno povolit a při povolování je zmrvíš).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Zbýňa
Příspěvky: 2077
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

6. 8. 2015, 2:39

Tom1 píše:To Francotirador: nene. Ty mazničky jsou "made in czechoslovakia" podle mne z pozdější doby. Měl je tam takto původní majitel přidrátovány :shock: a takto vypadal soustruh těsně po přestěhování ke mně. Olej (nebo zbytky jakési vazeliny?) v nich nějaký byl. Je vidět, že mezi mazničkou a vřeteníkem je díra jak hrom. Původní mazničky jsem sundal a sehnal si provizorní plechové uzavřené. KOLIK oleje se má mazat ale fakticky netuším ... nikde jsem se nedočetl.
Jde-li o ložiska tohoto konkrétního kusu, pak máš možná pravdu v tom, že bronzové ložisko je ukotveno v těle vřeteníku a na hřídeli již není žádný ložiskový protikus. V minulosti jsem viděl soustruh, kde proti sobě byly dva bronzhové kusy - jeden ukotven na hřídeli a druhý ve vřeteníku. Tady zatím nevím, jak to je konstrukčně řešeno. Ale až to rozeberu, s makro fotkami se podělím :). Teplota - použiju stranové označení - levého ložiska je o 5.5 stupně vyšší - 42 °C po cca deseti minutách chodu, než hlavního ložiska. Takže to podstatné - KOLIK? se maže jsem se nedozvěděl ani od přestárlého kolegy ... který si to prostě vůbec nevybavuje.

Původně jsem vůbec nechtěl reagovat, ale tohle prostě už nejde. Nezlob se, ale viděl jsi někdy zásady kluznýho uložení? Dává se kluzný element (bronz, teflon, litina a já nevim co ještě) a proti tomu patří tvrdej element tj. kalená nebo třeba chromovaná hřídel. To se učí už na střední škole. Mazáno má být opravdu kapacími maznicemi s jehlou kterou se nastaví kapací "frekvence". Nebo je způsob mazání kdy jde olej pod ložiska a je vytahován do ložiska knotem, pak lze použít pouze nádobku na olej, ale podle fotek tipuju, že tam tohle upořádání neni. Když je to mazání bezknotový máš tam místo kapaček jenom kalíšky (ať už made in czechoslovakia nebo ukrajina) tak je jasný, že z toho máš průtokáč. Jestli tam doteďka bylo mazání nějakýma kalíškama s vazelínou, tak potěš koště. Nějaký měření teploty a podobný výmysly, jsou v tuhle chvíli kdy vůbec nevíš v jakým stavu je vřeteno, ložiska a ani jak mazat zcela mimo mísu. Akorát, těmahle pokusama naděláš víc škody. Na kolik o táček to vůbec roztáčíš? Jednodušší obráběcí stroje než tyhle už nejsou a zcela se na ně dají aplikovat základní strojařský zásady.

Abych si teda ještě rejpnul, tak se zeptám co na tom ČVUT přednášíš. Protože i já tam lecos zaslech a té hřídeli i tam řikaj vřeteno :lol: ...asi blbě
Tom1
Příspěvky: 21
Registrován: 16. 7. 2015, 3:31

6. 8. 2015, 7:30

To Zbýňa: tak čtu, že Ty si toho ještě na světě ze strojařiny asi moc neviděl. Ostatně - v této krásné oblasti nelze vědět vše a nelze nemít mezery. A s tímto krédem jsem na tyto stránky také šel. Pokud se to někomu nelíbí .... :mrgreen: Kluzných uložení je značné množství a to jak používaných, tak laboratorních (testových, vývojových, zátěžových, pokusných...). V dřevných dobách se jako protikus zkoušela použít pouzdra proti mosazi spasovaná na - rovněž ocelové - hřídeli. Nešlo to moc ideálně, ale konstruktéři uvažovali logicky - chtěli měnit pouze pouzdra a nesahat na hřídele a vřeteníky. Jenže a bohužel - začaly se vyskytovat značné vůle a potíže při repasích, hojně se snižovala přesnost díky náročnosti na sesazení a proto se dokonce ocelová pouzdra číslovala (první, druhé .... prostě podle toho, zda se protikus použil první...druhý v obráceném pozadí - něco jako kdysi písty válců aut). Od tohoto řešení se povětšinu již upustilo. Jde-li o bronz proti bronzu, tak to mě také překvapilo a sám nechápu, proč to takto někdo udělal. - Proto netřeba připomínat střední či jiné školy - netvrdil jsem, že to takto je správně, ale co jsem tehdy na starém soustruhu našel, bylo takto uděláno. Prostě - co jsem viděl, to jsem viděl. Každopádně existují řešení - bronz ve vřeteníku oproti ocelové hřídeli, ale i bronz na hřídeli oproti vylapovanému vřeteníku. Technologii s knotem ve spodní části pochopitelně znám a sám netuším, jak to mám sám. Jelikož v předloze je knotové zapouzdření vyhotoveno (předlohová ozubená kola bohužel nejsou), tak počítám, že bude analogické řešení i pod hřídelí.
Jde-li o teplotu - jestli dobře čteš - ptal se na ni kolega. Mám k dispozici pracovní termokameru a s úvahou, že by snad měření teploty mělo být mimo mísu naprosto nesouhlasím. To je velký laický omyl. Naopak je to dnes již jeden ze základních diagnostických nástrojů pomocí nichž lze odhalit např. nestandardní, zadírající, nerovnoměrné.....a jiné vady tření, poškozené pouzdro a tím i zvýšené teploty apod. Proto se vřeteno nechalo testově protočit a udělalo se mj. několik snímků s teplotou ... jen tak. Tím, jak se ptáš na rychlost je jasné, že to vůbec nechápeš. Šlo o to pouzdra co nejrychleji zahřát, aby se předešlo diagnostické závadě díky tepelné vodivosti materiálů. Pochopitelně je iluzorní představa, že každý se stařičkým soustruhem se teď na něj vrhá a prohlíží pouzdra vně termokamerou a pak je rozebírá - to připomínám jen proto, aby se nějaký blbec hned toho nechytal. Prostě jsem si s tím chtěl pohrát a ověřit se některé teorie. A podle všeho fungují. Ovšem pokud se Zbýňo domníváš, že se veškerá technologie hned rozebírá, aniž by se předem zjišťoval možný stav, čili prováděla se diagnostika (třeba měřením teplotou, nebo měrkami, spárometry, kalibry apod.) ... pak tedy v praxi přeji hodně štěstí :D . Uznávám - tady jde o domácí podmínky, kdy postupně vše stejně to rozeberu ... a složím, otestuju, pohraju si s tím apod.. Jenže jak jsem už psal výše - chtěl jsem si to prostě osahat a zjistit po tolika letech provozu - kdysi ve Škodových závodech a pak u soukromníka - stav. Naopak - Francotirador se na teplotu ptal, a to, velmi správně; podle mne je hodně v obraze, protože teplota v prostoru kluzných ložisek má vysokou vypovídací hodnotu o jejich stavu. Podivuješ-li se nad mým dotazem "kolik" oleje, tak to lze dovodit podle kluzné plochy, druhu ložisek, zatížení, druhu a míst provozu.... a zejména a především doporučení výrobců, kteří ložiska na konkrétních strojích testují. Proto existují tzv. "plány údržby", "mazací plány". Nenalezl jsem - ani historicky - k tomuto soustruhu žádnou literaturu, návod nebo podobné instrukce. Prostě opravdu nevím, zda-li se v minulosti tímto problémem plošně někdo zabýval nebo se "kape od oka" či podle (nepochybně) kdysi zjištěného optima sděleného výrobcem. No a to byl důvod dotazu, protože každou kapačku lze přiškrtit, nebo popustit. Jenže - tím že jsem soustruh získal v popisovaném stavu, tak pouzdra bylo nutno důkladně vyčistit a doslova olejem prolít. Olejoval jsem tedy více, než je třeba .. nicméně jsem se ptal, kolik je podle zkušeností správné dávkování oleje pro dobu, až dojde k výměně pouzder. Teď to z plechových mazniček kape (jen upřesňuji - nejsou to mazničky ani maznice na vazelínu!). Časem tam přijdou původní "kapačky" ... kterých jsem viděl mraky rozbitých - a vyměňovaných v provozech mnohdy za prosté plechové mazničky na olej (a opět - ne na vazelínu) ... což také nebylo správné, protože chyběla vizuální kontrola. No nic. Na mazání tam byly při získání soustruhu od bývalého majitele tyto dvě plastové nádoby, ale k soustruhu nepatří, to je jasné a proto jsem to i psal, že byly vyměněny. A ke zbytku rýpnutí na téma "vřetenová hřídel" a rozdíl pojmu od "vřeteno" už jsem psal - no comment. Prostě číst a přemýšlet u toho. :D
Jinak rejpalů tady je ... ale lidí, kteří tomu detailně rozumí málo :D ... to jsem si už všiml .. abych splatil stejnou mincí :D .
soustružník
Příspěvky: 813
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

6. 8. 2015, 7:55

Ne vždy je přemíra vědomostí či informací ku prospěchu věci.
Zbýňa
Příspěvky: 2077
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

6. 8. 2015, 7:56

Máš úplnou pravdu, moc jsem toho ze strojařiny ještě neviděl, takže jsem rád že moje rady nebereš a naopak si vážím že máme ve svém středu takového odborníka jako jsi ty. Přeju hodně úspěchů. :)
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

6. 8. 2015, 8:00

Víš jak se to říká (a po pravdě) když to neumíš tak to běž učit :wink:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
PAKO.ll
Příspěvky: 1419
Registrován: 10. 2. 2012, 3:24
Bydliště: ŠKVOREC
Kontaktovat uživatele:

6. 8. 2015, 8:27

když hledáš tedy aby to bylo černé na bílem ,tak já mám na soustruh z roku 1941 v manuálu pro obsluhu bohužel již černé na zažloutlém k seřízení ložisek totot.
Upozornění: vymezení ložiskových vůlí,má prováděti zkušený odborník,neboť jest třeba při seřízení vycvičený cit a odpovědnost za nerušený a přesný chod stroje.

takže by jsi asi měl zvážit zda se do toho pouštět,bo jsi asi jen teoretik a co je psáno to je dáno !
a tady ti mi hobíci taktéž nemůžeme sloužit.
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“