Badina's CNC

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 9340
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

8. 10. 2015, 2:32

Je to hezký, ale neřešej tam stínění (ani u signálových, ani u silových kabelů), což se mi moc nelíbí..
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Uživatelský avatar
RKal
Příspěvky: 234
Registrován: 7. 4. 2014, 9:26
Bydliště: Krasov
Kontaktovat uživatele:

8. 10. 2015, 3:37

Pavka píše:Zde máš vše co potřebuješ.
http://www.hobbycncaustralia.com.au/Ins ... tepper.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tak tohle je opravdu vizuální návod, moc krásný

jinak tvoje montáž mašiny vypadá slibně, přeji co nejdříve první šponu
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

8. 10. 2015, 4:50

Nepsal ten návod někdo ze Švédska kdo pracuje pro Ikeu? :) Hodnotit, zda je správně, nebudu, bo tomu nerozumím, ale přehledný a názorný je teda dost.

První špona už měla být... Plán byl do Vánoc, ale do těch loňských. Teď je nový termín - letošní Vánoce. :o Bohužel se některé věci trochu komplikují, třeba obrobení konců kuličkových šroubů. :? Nikdo ze známých mi do toho nechce hrábnout, páč když vidí ten šroub. Kolik by to stálo, když by to zkur*ili, tak od toho daj ruce pryč. Rozpočet je taky lehce vejš a pak ta elektrika... to bude něco.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

10. 10. 2015, 11:31

Včera se stala hrozná věc... Oba základní nosníky šasí jsou špatně vyrobené. Jsou o jeden milimetr širší, vyšší, tlustší... no prostě blbě, takže když se na kolejnice nasadily "vagonky" HIWIN, a jal jsem se přidělat spojovací příčku na ose X, tak tam byla pochopitelně na jedné straně mezera 2 mm (slovy dva milimetry). Horor, nesouhlasí polohy otvorů, držáků matic na "Y", prostě nic. Budu muset reklamovat, protože ve 3D datech to mám správně. Jak se to bude opravovat je otázka, řešení je několik. Uvidím, jak to nakonec bude, hlavně je to zdržení. No a jen tak na okraj, přesnost sestavení se pohybuje v rozsahu 0,02 mm. Měřeno sloupovým digitálním výškoměrem.

Oproti úvodnímu popisu do stávajících držáků motoru na ose "Z", "X" a "Y" přijdou výkonnější motory, s vyšším kroutícím momentem. Je to zejména s ohledem na nárůst hmotnosti na všech osách.

Schéma elektriky
schema.pdf
(1.71 MiB) Staženo 684 x
- to pro ty, kdo v něm chtějí najít chybu.

No a pár obrázků ze stavby včetně tý proklatý mezery...
Přílohy
IMG_20151009_175316.jpg
IMG_20151009_192119.jpg
IMG_20151009_192141.jpg
Naposledy upravil(a) badina dne 10. 10. 2015, 12:27, celkem upraveno 2 x.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

10. 10. 2015, 12:09

Ahojky :D :P
snad by šlo zafrézovat "vagonky" o ty dva milimetry 8)
Ovšem reklamace je správnější řešení a držím palce ....
Také se mi před třiceti lety stalo že nic nesouhlasilo ...
otvory byly sice krásně obrobené ale nebyly v rastru o více než tři milimetry a to je vidět na první pohled :evil:
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

12. 10. 2015, 9:50

Pročetl jsem celej katalog HIWIN a nikde se nepíše (nebo jsem to minul) jak moc ztuha jde samotnej "vagonek" posouvat po kolejnici. Jsem měl představu, že to bude jezdit jak po másle, když je to vlastně kuličkový ložisko ale to se nekoná. Nemělo by se to prolejt tím jejich olejem místo té vazelíny?
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1681
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

12. 10. 2015, 9:56

vazelina je lepší. podle čísla si v katalogu najdi předpětí. jezdit by to mělo sice stuha, ale plynule bez cukání.
RaS
Příspěvky: 8580
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

12. 10. 2015, 9:57

Tak ono záleží jakem vozík máš když máš predepnuty tak to jde těžce když máš levnou mrchu s vůlí tak sjede z kolejnice sama
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
Topol
Příspěvky: 403
Registrován: 29. 10. 2013, 5:44

12. 10. 2015, 10:20

Ja mam voziky Hiwin HGR 15, z Ciny a také mne prekvapilo ze zacatku, ze to nejezdi tak hladce, resp. samo, jako voziky s kulickovymi ložisky pro tyce vedeni. Je to zpusobene tim, ze voziky Hiwin jsou mnohem presnejsi, tim padem jsou vule mnohem mensi.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

12. 10. 2015, 12:33

Tak jsem se uklidnil.
Zmiňované "vagonky" jsou HIWIN HGW20CC ZAH (střední předpětí) což vysvětluje tu tuhost. Jsou vyrobený na Taiwanu, žádná Čína. Celkovou tuhostí překonaly mé očekávání a mohly by být klidně i ty HGW15CC. Jezdí plynule bez cukání. Teď je akorát budu muset sundat, protože bočnice posílám na reklamaci rozměrů. Dodavatel se k závadě postavil čelem a opraví ten dvakrát jeden milimetr.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

14. 10. 2015, 12:00

Uvažuju nahlas, páč tomu nerozumím. Jdou indukční snímače zapojit přímo do oddělovacích desek jako mechanické koncáky? Vstupy fungují stejně jako stop tlačítko, proud prochází (sepnuto) neprochází (rozepnuto)? Takhle ale přece indukční snímač nepracuje, nebo jo? Udělá mi v tom, prosím, někdo jasno?

Mám na "Y" 3 indukční snímače. Dva sledují koncovou polohu, jeden je na šroubu. To samé řešení je na ose "X". Osa Z má jen koncové polohy a pak někdy přibyde snímání délky (výšky) nástroje. Koncový indukční snímače by šly zapojit seriově, tedy na "Y" a "X" potřebuju dohromady 4 signální trasy a s jednou na "Z". Podmínka co se má dít po získání signálu z koncového snímače, zpomalit a hledat signál na šroubu se definuje v MACHU?

Je to pro mě tak neznámá oblast, že uvítám jakoukoliv radu. Hledal jsem tu na fóru nějaký téma kde by se to řešilo, ale je to útržkovité a mě se to v tom mozku nějak pořád ještě nepospojovalo.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1681
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

14. 10. 2015, 12:28

ano indukčák je vlastně obyč spínač. zapne a vypne.
pozor ale : jsou spinací ,a rozpínací. pak NPN a PNP a jejich kombinace.
takže si musíš zjistit jake potřebuješ.
idealně je dat rozpínací PNP a jestli NPN nebo PNP musiš zjistit co podporuje deska. možna jenom jeden typ a možna oba. zatim jsem se setkal stím , že některé desky neberou NPN.
ja to taky nevěděl a vyhodil jsem 5000 za indukčáky a deska mi je nebrala.
osobně bych dal jenom koncové a použil je i jako referenční. další indukčák bych asi nedaval.
jak to nastavit v machu nevím, mach neznám.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

14. 10. 2015, 9:08

Indukčáky se dají skládat, ale musí se u toho trochu přemýšlet. Podle typu spínače se musí skldádat buď sériově (NC) nebo paralelně (NO).
Indukčáky sice spínají nebo rozpínají, tedy zdánlivě jako normální spínače, ale stejné to není. Běžné mechanické spínače spínají bezpotenciálově, takže se dají libovolně skládat a používat. Ale indukčáky jsou polovodičové spínače, takže jsou potenciálově závislé. Takže buď připínají k zátěži plus (PNP spínače) nebo k zátěži připínají nulu (NPN spínače).
Když se nad tím trochu zamyslíš, tak dokážeš zapojit jakékoli spínače k jakéholi vstupní desce. Jen je fakt třeba u toho trochu myslet.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

18. 10. 2015, 11:17

Tak další posun ve stavbě. Už se to vzdáleně začíná podobat tříosé frézce. Sestavování jde bohužel 😔 výrazně pomaleji než jsem předpokládal. Největší piplačka byla s uložením základní desky osy Z na portál X. Deska je sice obrobená velice přesně ale vnitřní pnutí způsobilo velmi špatně změřitelné prohnutí dosedacích ploch pro "vagonky" a když se dotáhly tak posouvání ztuhlo. Bylo docela složitý najít kde je vlastně chyba. Nakonec je jeden vagonek ze čtyř na X podložen v kraji papírovou podložkou, protože nejtenčí dostupná planžeta byla 0.05mm a to bylo kudla moc.

Ještě řeším takovou otázku a to je síla potřebná k posunu. Když vezmu siloměr a změřím sílu na posun osy Y a X tak je cca 4kg a to je samozřejmě o trochu více než prosté vynásobení síly na posun jednoho vagónku čtyřmi. Takže je v té smontované čtveřici malé pnutí. Mam to řešit? Jsou ty 4kg moc? .

Teď stavbu brzdí kuličkové šrouby a trocha hřídeloviny pro ten řemenový převod a dokoupení drobností, spojky, motory, řemenice, vřeteno...

A nakonec pár fotek jak to teď vypadá po sobotním jedenáctihodinovém sestavovacím maratonu.
Přílohy
WP_20151017_19_29_57_Pro.jpg
WP_20151017_19_29_35_Pro.jpg
WP_20151017_19_29_18_Pro.jpg
WP_20151017_19_30_13_Pro.jpg
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1003
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

18. 10. 2015, 12:08

Co se týká té síly, tak jsem řešil to samé. Odpor jednoho vozíku jsem měl změřený na 10 N. Celkově mi to pak při čtyřech vozících kladlo odpor 42N. Takže tam taky něco narosto. Neustále jsem to jak ten blb rozebíral a zkoušel - kvůli 20 dekum ..... Moje rada zní - kašli na to - je to OK. Pokud vezmeš v úvahu přípustné zatížení čtyřech vozíků - tak je v tunách... Hlavně to musí běhat rovnoměrně a hladce - nesmí bejt znát "přeskakování" kuliček. Jo a ten papírek koukej vyndat - časem se stejně rozmačká. V nejhorším tam dej alespoň alobal - ten má 0.01. Každopádně planžeta 0.02 by byla ideální
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“