Badina's CNC

fotky našich strojů, aneb co máme doma
Odpovědět
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

10. 1. 2015, 6:12

Rozšiřuji řadu dalších domácích konstrukcí CNC. Nestavím ho pro sebe, ale zabývám se pouze konstrukcí pro kolegu, kterej dělá makety letadel. Takže použití zejména na plasty, překližku, balsu, hliník a mosaz. Zadaní je jednoduchý. Co nejvíc využít plochu upínací desky 600x400mm. Zdvih osy "Z" co nejvíc, takže zvoleno cca 200mm, přičemž výška obrobku je max 140mm. Konstrukce bude z hliníku, lineární vedení 4ks HIWIN 20 na "Y" a 4ks HIWIN 20 na "X" a 4ks HIVIN 15 na "Z". Použité vřeteno bude Teknomotor C41/47-C-SB-P-ER20 - 2kW-24000RPM. (nebo C41/47-B-SB-P-ER20 - 1,6kW)

Motory, kuličkový šroub, matice a další
Y = 863S22 krokový 3-f motor 2Nm : šroub 20x5 : matice DFI 2005-4
X = 573S15 krokový 3-f motor 1,3Nm : šroub 20x5 : matice DFI 2005-4
Z = 573S15 krokový 3-f motor 1,3Nm : šroub 16x5 : matice R16-5T3-FSI

Rozměry:
Délka (osa Y) i s motorem 912mm
Šířka (osa X) i s motorem 661mm
Výška (osa Z) bez stolu 728mm
Hmotnost odhadem 70Kg...

Vřeteno obsáhne skoro celou plochu upínací desky:
"Y" cca 590mm
"X" cca 360mm
"Z" viz text výše
Rendery budu dělat minimálně. Moje udejchaný PC se tím dost trápí. :)
Rendery budu dělat minimálně. Moje udejchaný PC se tím dost trápí. :)
PS: Zkušení poznali 3D software Solidworks... aktuálně verze 2014 SP5. Pokud jsem tu něco neuvedl tak se ptejte a já to dle možností doplním.
PSPS: Původní 730W vřeteno (na obrázku) bylo na přání zadavatele nahrazeno silnějším ;-)
Naposledy upravil(a) badina dne 19. 1. 2015, 9:18, celkem upraveno 1 x.
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2433
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

10. 1. 2015, 8:09

otoč si osu Z, vozíky na pevno a hýbat s kolejí a motorem (tam kde je vřeteno to přišroubuj na vozíky osy X)
Potom se využije plná výška pod portálem a nezavazí mrtvé věci.

Klasická (i moje) první chyba
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

10. 1. 2015, 8:53

Čekal jsem tuto připomínku. Jeden z prvních návrhů tak vypadal. Nicméně po simulaci jedné a druhé varianty stran pevnosti konstrukce šasí, zvítězila tato varianta. Navíc kvůli 30mm respektive 11mm (spodek vedení HIWIN) bylo rozhodnuto jako bezvýznamné navýšení průjezdné výšky. :)
Přílohy
dY.JPG
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5051
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

10. 1. 2015, 9:16

Ono je to ale daleko mín, když vemeš kam až ti vyjede nástroj s vřetenem.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

10. 1. 2015, 11:20

Ahojky :D :P
...nedá mi to - když už se tu mluví o chybách
-jak stále dokola opakuje RaS -"že kolejnice "X" na jedno upnutí a obrobení jsou výhodnější"
také si to myslím :wink:
...a tedy což takhle je dát podél drážek stolu...
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

11. 1. 2015, 7:37

Kam se až dostane nástroj (horní poloha "Z") tak pro názornost přikládám obrázek. Je to přesně 213mm od desky :)

X-ový kolejnice byly původně namontované na dvou samostatně obráběných dílech, teď je to na jednom bloku hliníku. :) Montážně by se tamto nikdá nesrovnalo.

To pavlaxy: Jak chceš dát kolejnice X podél drážek upínacího stolu? Vždyť by to pak jezdilo úplně jinam. Nebo druhá varianta, že jsem nepochopil co myslíš :) I to se může stát.
Přílohy
horní Z.JPG
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

11. 1. 2015, 8:15

Ještě tu otevřu malou diskuzi ohledně vřetena Teknomotor. Jak jsem psal výše o frézovaných materiálech, tak frézka bude využívána zejména na deskové tvary (většinou prořezy, malé dílky, výjimečně díly tloušťky 10, občas i briketu, je to různé ale převládající věci jsou: hliník 2mm hliník 6mm překližka 4mm plast 0.5mm - 4mm, kuprextit, plexi různých tlouštěk). Tedy převládající radiální zatížení. Pokud se podívám na nabídku vřeten Teknomotor, tak mají dvě provedení SB a DB. V tuto chvíli tam mám 730W DBS kvůli možnému axiálnímu zatížení. Nicméně 1,6kW vřeteno by bylo kvůli tomu hliníku vhodnější ale už je to zase pálka v provedení DB. Máte někdo zkušenosti s životností těch provedení SB? Stačí SB na takové to domácí frézování do hliníku a sem tam i to 3D, tedy axiální zatěžování?
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3523
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

11. 1. 2015, 8:24

pavlaxy píše: kolejnice "X" na jedno upnutí a obrobení jsou výhodnější"
Tahle mestska legenda mi neda. Obrabeni na "jedno upnuti" pouze zkopiruje na obrobene plochy geometrii stroje! , ono i na vyhrkanem stroji se daji udelat presne soubezne plochy, jen se to musi umet a hlavne merit, preupnuti je totiz jediny zpusob, jak vyrobit presnejsi vyrobek, nez je stroj, na kterem ho vyrabime
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

11. 1. 2015, 8:26

Verzi SB používám léta (sice je to ELTE ale to je stejný) - frézuju 3D do AL a žádnej problém ...
Uživatelský avatar
Martinhora
Příspěvky: 1002
Registrován: 17. 2. 2009, 11:19
Bydliště: Rokycany

11. 1. 2015, 8:29

filla píše:
pavlaxy píše: kolejnice "X" na jedno upnutí a obrobení jsou výhodnější"
Tahle mestska legenda mi neda. Obrabeni na "jedno upnuti" pouze zkopiruje na obrobene plochy geometrii stroje! , ono i na vyhrkanem stroji se daji udelat presne soubezne plochy, jen se to musi umet a hlavne merit, preupnuti je totiz jediny zpusob, jak vyrobit presnejsi vyrobek, nez je stroj, na kterem ho vyrabime
Tohle by bylo dobrý docela rozvést - jak na to. Ale pokud jezdí osa do oblouku - tak můžu přeupínat jak chci a stejně to bude do oblouku .....
Uživatelský avatar
badina
Příspěvky: 172
Registrován: 5. 11. 2014, 6:38

11. 1. 2015, 8:37

Martinhora píše:Verzi SB používám léta (sice je to ELTE ale to je stejný) - frézuju 3D do AL a žádnej problém ...
Fajn, ušetřené peníze se vrazí do něčeho jiného :)
Světlo na konci tunelu může být blížící se vlak.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3523
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

11. 1. 2015, 8:56

Martinhora píše:
filla píše:
pavlaxy píše: kolejnice "X" na jedno upnutí a obrobení jsou výhodnější"
Tahle mestska legenda mi neda. Obrabeni na "jedno upnuti" pouze zkopiruje na obrobene plochy geometrii stroje! , ono i na vyhrkanem stroji se daji udelat presne soubezne plochy, jen se to musi umet a hlavne merit, preupnuti je totiz jediny zpusob, jak vyrobit presnejsi vyrobek, nez je stroj, na kterem ho vyrabime
Tohle by bylo dobrý docela rozvést - jak na to. Ale pokud jezdí osa do oblouku - tak můžu přeupínat jak chci a stejně to bude do oblouku .....
bude do oblouku, ale oblouk bude soubezny, dulezitejsi je vzajemna kolmost podelny>pricny>svisly, ona je totiz v kazdem miste jina, dle toho, jak je stroj vybehany, takze kdyz na dalsi plochu prejedes jinam, tak bude i jina kolmost a rovinost k prvni plose, takze si odjedes na druhou plochu, vezmes hodinky a vyrovnas obrobek podle te prvni obrobene do "0" ,pak budes mit jistotu, ze druha obrobena plocha je ve stejne geometrii jako ta prvni, je to stejne, jako vyroba kolmosti, skutecne vzajemne kolme plochy udelas bud vodovahou, nebo primerou
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

11. 1. 2015, 1:55

Ahojky filla :D :P
o strojích na odpis jsem tu psala ,že jsme s kamarádem neměli jinou možnost.....
.........samé nastavování úhlů a hloubky frézování) na strojích ještě z rakousko-uherska a dalších před generálkou nebo rovnou zralých na šrot a ta výměna nástroje byla jen zlomkem času ,kdy se proměřoval každý kus po upnutí a jednotlivé výrobní operace se stanovily podle podle hodinek atd. ty stroje byly vyběhané jak vlnobití ..............
Ale vyrábí se nový a pokud možno přesný stroj a tedy veškeré diskuse se ubírají ke zlepšování...
Zhoršováků si si každý užije až na ně přijde že si je do konstruce vnesl .
A pokud dojde na argumenty typu "městská legenda" tak mi promiňte a vypněte si mne !
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3523
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

11. 1. 2015, 2:07

na cem se vyrabi presne stroje? na jeste presnejsich strojich? a ty jeste presnejsi se vyrabi na cem?
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

11. 1. 2015, 2:24

filla píše:na cem se vyrabi presne stroje? na jeste presnejsich strojich? a ty jeste presnejsi se vyrabi na cem?
:D :P dobrá otázka
tu jsem položila tátovi "a jak se vyráběl první stroj když žádné nebyly" bylo mi asi pět let ...
Dobře jsem se dnes pobavila :twisted:
Odpovědět

Zpět na „naše mašinky“