
SV 18R vřeteno jde ztuha
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli někdo neví, jaká by mohla být příčina, že vřeteno při zařazeném neutrálu jde ztuha otáčet? Jedná se o stroj SV18R. Tato závada se projevila, až po sundání krytu (6,7) ve vřeteníku z důvodu přetěsnění a zpětné montáži. Rovnou se měnil olej (PARAMO P03). Od té doby jde ztuha
Děkuji za rady a omlouvám se za založení nového téma pokud tady už někde je nic takového jsem nenašel.

Na ložiska zatím nesahej, pokud jsi opravdu jen přetěsňoval, závada bude jinde.
Čím jsi to těsnil? Asi to zateklo někde, kde nemělo.
(ložiska bych překontroloval až následně - po odstranění příčiny tuhého chodu vřetena.)
Čím jsi to těsnil? Asi to zateklo někde, kde nemělo.
(ložiska bych překontroloval až následně - po odstranění příčiny tuhého chodu vřetena.)
Přetěsňoval jsem silikonem který je určen pro olejové vany. Vím že silikonem je to takové na nic muže se kousek odtrhnout a udělat pěknou pasekuMi_los1 píše:Na ložiska zatím nesahej, pokud jsi opravdu jen přetěsňoval, závada bude jinde.
Čím jsi to těsnil? Asi to zateklo někde, kde nemělo.
(ložiska bych překontroloval až následně - po odstranění příčiny tuhého chodu vřetena.)

Nechám tuto možnost jako jednu z posledních protože nevím jak bych pak zjistil jak udělat správnou vůli.. Nemáte s tím nějakou zkušenost jak se pozná správná vůle?Monteg píše:Jsou tam kuželové pouzdra zkus povolit matici č.70 paličkou klepni do vřetena na straně matice a uvidíš jestli se uvolní
upne se do sklíčidla tyč, a tou se zapáčí silou (to je vhodný okamžik, aby se Vás někdo zeptal, "ako sa Vám páčí" )
ta tyč může být dlouhá tak 30-50cm a síla asi síla ruky (10-20kg) Hodinkami by se měla naměřit radiální vůle na vřeteni (0,015-0,035)mm, tato hodnota je aspoň napsána v návodu mé SN 20, která má také kluzná ložiska na vřeteni. Axiální vůle 0,01mm. Rdiálně se může vyzkoušet v různých směrech, ložisko může mít po obvodu vůli v každém směru jinou. Nejlépe teda měřit ještě před přírubou přímo vřeteno. A.

SN 20, SM 16 B, FN 25
Nevím co je to za olej ,ale do 18ky musí být hodně řídký úplně jak voda. Jak jde tuho, jako že drhne nebo jak po medu. Po roztočení jde volně? a jak zastaví tak ztuhne? nebo jde tuho pořád. Po opravě šel hned ztuha nebo to chvíli běželo a pak se přidřel?
Olej je hodně řidký.. Řekl bych, že drhne a v jednou místě více. Stroj jsem zatím nezkoušel pouštět protože mam strach abych nezadřel vřetenopavelb píše:Nevím co je to za olej ,ale do 18ky musí být hodně řídký úplně jak voda. Jak jde tuho, jako že drhne nebo jak po medu. Po roztočení jde volně? a jak zastaví tak ztuhne? nebo jde tuho pořád. Po opravě šel hned ztuha nebo to chvíli běželo a pak se přidřel?

tak co ta vůle? Pokud je tam menší, než jsem psal, tak je to asi zajeté do sebe. Pokud tam nějaká je, tak bych to viděl na zapatlání tmelem. Zkusil bych to protočit malými otáčkami, jestli se ten tmel odrbe. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
almac píše:tak co ta vůle? Pokud je tam menší, než jsem psal, tak je to asi zajeté do sebe. Pokud tam nějaká je, tak bych to viděl na zapatlání tmelem. Zkusil bych to protočit malými otáčkami, jestli se ten tmel odrbe. A.
Vůli budu měřit zítra tak uvidím jaká tam bude a hned to jsem napíšu

já používám hydraulický olej, protože jsem ho měl zadarmo a často na soustruhu pracuju při teplotách kolem 10stC, aby byl ten olej řidší. Vím, že se tady zase zvedne vlna odporu proti tomu, jak se tam má dát ložiskový olej, vřetenový olej atd., ale na samotném soustruhu jsou psány značky olejů (Vaccuum Oil Company a.s. Praha, pobočku ale měli v Kolíně, blízko nynějšího stanoviště soustruhu) Ty značky - Gargoyle Medium , Gargoyle Heavy atd. Prostě ty dřívější oleje to zvládaly (lišilo se to prostě jen viskozitou), tak jsem dal raději řidší hydraulický olej a funguje to ke spokojenosti 13 let (stále se stejnou náplní, ale doplňovanou) Nejsou tam kruté provozní teploty, olej tam doteče, ložisko je namazané, nevidím důvod, proč by to nefungovalo. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3755
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
Doteče tam cokoliv protože to čerpadlo to tam natlačí, důležitější ale je, aby to z vřeteníku těma tenkýma trubičkama taky odteklo zpátky do rezervoárualmac píše:............ olej tam doteče, ložisko je namazané, nevidím důvod, proč by to nefungovalo. A.

Právě proto je důležitá ta viskozita, pokud to bude moc husté (vysoká viskozita) čerpadlo to tam natlačí ale olej se bude hromadit na dně vřeteníku a nestihne se dostat zpátky do nádržky.....osobní zkušenost

http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
ale jo, přitéká/odtéká dobře. Proto jsem použil raději řidší olej, zvlášť když se stroj rozbíhá za nižších teplot. Převodová skříň po několika hodinách začíná hřát, ale má max. 60°C (měřeno s přesností +/- 1°C rukou)
Hřeje to ale od spojek. Pro letní období, kdy jsou teploty okolo 30°C, to chladím 2mi ventilátory Mezaxial. K soustruhu se chovám dobře, ráno ho vždycky pozdravím, otřu hadrem, mazání všech mazacích míst, lože, a on mi za to slouží dobře
A.


SN 20, SM 16 B, FN 25