
Frázka několik let nepoužívaná, elektrika funkční. Skladovaná v suchu, nikde nic zrezlýho. Byly rozlámaný plastový kola v převodovce, ty už jsou nový, drápal jsem je osobně u kámoše na děličce, menší moduly delrin, větší mosaz. Sice za běhu dost rámus, ale v dílně se to snese. Takže vřeteno chodí naklepnutý morse šmajdá pouze 2 stovky.
Dál byly hrozný vůle ve stole. Vše jsem rozebral, vyčistil spousu seschlýho vazelínovýho maglajzu, umyl v benzínu a zatím nakonzervoval Konkorem. Podařilo se mi zatím bez matek trapézů jakž takž vymezit šrouby pravítka vůli v příčným vedení. Pokud jsem uprostřed dráhy, tak jde stůlem odtlačit docela lehce ale bez vůle, na krajích bohužel dost fest. Pokud nepatrně uvolním pravítko, na středu je již vůle. Dá se tohle nějak vylepšit? Zabrousit, zaškrábat?
Pokud namontuju trapéz a matku příčnýho posuvu, na obou koncích je to na "obouruč" otáčení, uprostřed jde celkem lehce. Dále jsem zjistil, že v matce je vůle 0,2 mm. Matka má tvar klenby Karlova mostu, předpokládám, že by u ni šla vymezit vůle když ji v oblý části naříznu aby byly jakoby 2 matky za sebou a šroubem M3 by se mohly proti sobě předpínat.
No a ty dotazy:
1/ čím nejlíp mazat vedení a trapézy?
2/ to proříznutí matky trapézu jak hluboko a řez uprostřed aby vznikly dvě stejně vysoký matky nebo mimo střed aby matka se závitem M3 byla silnější? Je lepší matky stahovat k sobě, nebo rozvírat od sebe?
Děkuji za případné rady. Až dám dohromady tohle, možná dám další dotazy.

Jirka