Zaciname stavet
Takze rozmery stolu jsou:800x567. Uvazoval jsem stul podlozit i na kraji ramu, ale bohuzel uz tam na to asi nevyjde misto a tak nejak nevim jestli to bude mit nejaky velky vyznam - myslim si, ze by na tech krajich to mohly podrzet ty srouby (i kdyz by se nemely radialne zatezovat). Nicmene pokud by vznikl nejaky trabl, tak bych tam asi ty loziska nejak vykutit dodatecne musel.
-
- Příspěvky: 34
- Registrován: 21. 12. 2008, 7:17
- Bydliště: Bzenec
- Kontaktovat uživatele:
Někde jsem četl, že toto řešení není dobré - osu honí 2 KM, co když jeden z nich ztratí kroky? Prý je lepší 1 KM a klíňákem (tady jsem se dopustil nepřesnosti - samozřejmě ozubeným řemenem) honit oba šrouby.
Naposledy upravil(a) SLADEKRADEK dne 29. 1. 2009, 1:16, celkem upraveno 1 x.
SladekRadek
SLADEKRADEK píše:Někde jsem četl, že toto řešení není dobré - osu honí 2 KM, co když jeden z nich ztratí kroky? Prý je lepší 1 KM a klíňákem honit oba šrouby.
No toje otazkou... Videl jsem na netusposta masinco mely dva krokace na jedne osetakze faktnevim - vlastni zkusenost nemam. Chteloby to aby se ozval nekdo kdo pouziva taky 2motory na jedne ose a podelil se se svymi zkusenostmi.
Marek
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 1029
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Pokud vím, tak celkem rozšířená frézka TRON má na ose X dva KM. Tady z fóra ji staví např. Rawen, vyráběl jsem mu duralové díly.
Já bych se toho ale taky bál, nechtěl bych aby mi krokáče "zkosočtvrcovaly" celej stroj. A jako že to má slušnou sílu. Ale pokud jsou oba zapojené paralelně na jeden budící vstup, tak by neměl být důvod, aby každý dělal něco jiného. Nevím, nemám vyzkoušeno.
Já bych se toho ale taky bál, nechtěl bych aby mi krokáče "zkosočtvrcovaly" celej stroj. A jako že to má slušnou sílu. Ale pokud jsou oba zapojené paralelně na jeden budící vstup, tak by neměl být důvod, aby každý dělal něco jiného. Nevím, nemám vyzkoušeno.
V kazdom pripade OZUBENY remen a jeden motor v strede. Aby to s istotou mohlo chodit na dva motory, museli by to byt serva s odmeriavanim a synchronizaciou.
Ono by tie dva krokace mohli fungovat, kym bude vsetko uplne v poriadku, ale staci nesumerne zatazenie (obrabanie na kraji pracovneho priestoru) alebo nejaka spona na jednej kolajnicke a jeden motor strati nejake kroky - pruser ale je v tom, ze bez spatnej vazby sa to system nikdy nedozvie a bude sa tvarit, ze je vsetko v poriadku...
Ono by tie dva krokace mohli fungovat, kym bude vsetko uplne v poriadku, ale staci nesumerne zatazenie (obrabanie na kraji pracovneho priestoru) alebo nejaka spona na jednej kolajnicke a jeden motor strati nejake kroky - pruser ale je v tom, ze bez spatnej vazby sa to system nikdy nedozvie a bude sa tvarit, ze je vsetko v poriadku...
Sanest choice in the insane world:
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Beware the beast but enjoy the feast he offers
No tot otazkou, kazdopadne pokud se ty motory zapoji seriove, tak po elektricke strance je jasno oba motory budou ziveny stejnym signalem takze se budou tocit naprosto totozne. Nicmene nevim jak se budou chovat kdyz se jedna strana zatizi vice nez druha. Uvazoval jsem tak, ze dva motory po 2 Nm budou mit prece jen vice "pary" nez motor jeden
a jen tak neco je nerozhodi. No takze ted mam dilema - predelavat osu na pohon jednim motorem (neni problem to prekleslit), nebo to nechat tak jak to je a "verit" v to , ze se motory nebudou dohadovat. No kazdopadne jeste dneska zkusim nakreslit tu variantu s tim jednim remenem a uvidime.
A ke zbytku konstrukce zadne vetsi pripominky nejsou ?

A ke zbytku konstrukce zadne vetsi pripominky nejsou ?
ano - kym bude vsetko v poriadku. pokial nebudu motory pretazene alebo zablokovane problem by tam nemal nastat, ale predstav si ze budes posielat rovnaky signal do dvoch motorov, a jeden z nich kvoli zatazeniu alebo nejakej prekazke strati krok (on vlastne strati nasobky 4 krokov a to uz je dost)CZ_Iceman píše:No tot otazkou, kazdopadne pokud se ty motory zapoji seriove, tak po elektricke strance je jasno oba motory budou ziveny stejnym signalem takze se budou tocit naprosto totozne.
Najjednoduchsie riesenie (aj lacnejsie) je podla mna jeden motor a ozubenym remenom rozviest pohyb na obe pohybove skrutky. Myslim ze cena za vacsi motor + remen + remenice + par lozisk + bude daleko nizsia ako cena za dva motory + 2 x elektronika
Sanest choice in the insane world:
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Beware the beast but enjoy the feast he offers
Dva motory na ose "X" mám a musím po zkušenostech říci, že už bych toto řešení nevolil. Každý motor má samozřejmě svůj driver a ty jsou buzeny paralelně a jezdí to naprosto shodně ale jedná se paradoxně o okamžik zapnutí proudu do motorů při aktivaci driverů. Motory se totiž natočí do klidové polohy statického magnetického pole ( když to stojí ) a všiml jsem si, že někdy jeden motor stojí a druhý sebou lehce cukne. Odchylka se pohybuje v řádu setinách milimetru a dá se od toho pomoci tak, že driver vypnu lehounce "ťuknu" do řemenu a motor se potom srovná. Stává se to asi v 30% případů zapnutí.
Takze jsem to cele prepracoval. Nevim jak ty vzpery jsou moc dulezite, protoze jsem si myslel , ze jekl 60x30x3 nahore zpevneny zavitovou 16mm tyci v 22 mm trubce jako dostatecne tuhy portal. Nepochopil jsem trosku ten prispevek ohledne ohledne vodicich tycek portalu. ... To mam chapat ze 20 mm kalene tycky jsou nedostatecne na osu Y ? Jeden motor sem teda na zaklade vasich rad zrusil a nahon sroubu budu teda resit delsim ozubenym remenem. Nahon remene jsem vyresil viz.obrazek a jako kladky jsou pouziite normalni loziska- snad to bude ok.
Nejake dalsi vyhrady ke konstrukci ?
Marek
Nejake dalsi vyhrady ke konstrukci ?
Marek
Jestli máš ten rám svařovaný, tak bude nejlepší, když ve všech místech, kde k němu připojuješ domky ložisek, lineární ložiska, portál atd. přivař obdelníčky plechu. Pak bude potřeba v těchto místech zrézovat dosedací plochy, aby se zaručila alespoň nějaká rovinnost. Když to posadíš na neobrobené plochy svařence, budeš se divit, jak se to bude příčit, hlavně když máš dva šrouby.
Neber to osobně ale pořád se točíme okolo nepodepřených tyčí takového průměru na takovou šířku rozjezdu. Vem v úvahu celkovou statickou hmotnost osy "Z" s vřetenem a k tomu se při obrábění přičte i řezný odpor. Je fakt, že je tam pořádný šroub, který se sice v tuhosti taky projeví ale měl by se zatěžovat v ose kvůli životnosti. Ty tyče jsou kalené povrchově nebo "skrz" ?