Soustruh Hahn a Kolb

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
kastanyi
Příspěvky: 3
Registrován: 29. 8. 2016, 2:02

1. 9. 2016, 12:10

Dobrý den,
mám doma nově soustruh, kde jediná firma vyražená je logo Hahn a Kolb Stuttgart, co jsem se snažil o soustruhu najít, tak tato firma byla jen obchodní a výrobce je někdo jiný. Prosím Vás, uměl by jste mi někdo poradit co to za soustruh je, případně nevěděl by někdo kde sehnat manuál k tomuto stroji. Pokud by mi někdo uměl poradit tak bych potom měl ještě další dotazy. Předem moc děkuji za pomoc,
Bohouš
Přílohy
WP_20160830_16_49_01_Pro[1].jpg
WP_20160830_16_48_53_Pro[1].jpg
almac
Příspěvky: 736
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

1. 9. 2016, 2:50

návod/manuál bude dost těžko. Co dekl na vřeteník? Je součástí dodávky :) , nebo je ztracený? Bez toho bych to moc neprovozoval. To bych kdyžtak udělal jako první věc, aby se vřeteník dal pořádně mazat. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
kastanyi
Příspěvky: 3
Registrován: 29. 8. 2016, 2:02

1. 9. 2016, 3:03

Omlouvám se, jeden obrázek mi vypadl. Víko vřeteníku je na fotkách sundané, protože jsem ho zkoušel vyčistit a je na něm ulomená řadící páka na převodovce vřeteníku. Právě to je můj aktuální problém, nejde mi přesouvat ozubená kola, jsou na hřídeli a vedená jsou na peru. Nemáte nějaký dobrý typ jak začít s čištěním takového zašlého kousku? Díky díky
Přílohy
WP_20160830_16_57_14_Pro[1].jpg
Uživatelský avatar
Jimmy
Příspěvky: 523
Registrován: 12. 12. 2014, 9:19
Bydliště: Pardubice

1. 9. 2016, 3:14

Tak prvotně si možná ujasnit, k čemu že to má vlastně sloužit, kolik do toho chci dát a jestli se to všechno vůbec vyplatí. Na nějaké přesnější práce to rozhodně hned jen tak po nějakém očištění nebude.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
almac
Příspěvky: 736
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

1. 9. 2016, 6:28

můžeš začít třeba tím, co aktuálně nefunguje - zprovoznění předlohového hřídele ve vřeteníku. Po vyjmutí hřídele i s koly rozpohybuješ přesouvání a opravíš přesouvací vidličku. Během tohoto vyjímání zjistíš, do jaké míry je vřeteník znečištěný - třeba bude stačit pouze vyčistit dno vřeteníku, bývají tam usazeniny. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
kastanyi
Příspěvky: 3
Registrován: 29. 8. 2016, 2:02

2. 9. 2016, 5:17

Jimmy: souhlas, o tom žádná, že bych na tom chtěl točit něco extra přesně příští týden, ale když ho mám tak chci aby šel používat na věci kolem domu co se prostě objevují a čím teď musím jezdit po okolí.
Almac: dík za radu, ložiska jsem z vnitřku skříně viděl že jsou kuličkový z obou stran, takže to by neměl být problém, na dno jsem zkusil sáhnout rukou a je tam prostě kal, otázka je, jaký dát do převodovky olej? Olejoznak jsem našel, takže hladinu vím kde mám mít. Další otázkou je, jaký olej do převodovky na posuv, která je pod vřeteníkem???
Předem se omlouvám, pokud se v něčem vyjádřím ne přesně technicky, díky za rady.
Máte někdo typ kde hledat nějaký štítek, abych našel jaký to je typ? Nebo jaká firma to pro Hahn a Kolb dodávala? Na ploše kde těsní víko vřeteníku je vyraženo 3 a pod ním 41 je možné že to je rok výroby? Kovopodnik CB který tam má štítek už asi neexistuje :D
almac
Příspěvky: 736
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

2. 9. 2016, 7:24

oleje: vzhledem k tomu, že máš max. otáčky 480 ot/min (pomaluběžné vřeteno), dej tam OL-J 46, ale nebál bych se tam dát jakýkoliv olej této viskozity (tady se to neustále řeší, ale pro tyto otáčky a teploty do 60°C je to skutečně jedno).
Do posuvové převodovky by mohl být olej totožný, ale i hustší, třeba OL-J 68. Pokud nechceš nic hledat, kup na pumpě nejlevnější motorový olej M6D, dej to tam a nic se nestane, hlavně aby ho tam bylo dost. Pouvažuj samozřejmě o výměně ložisek (valivých) anebo aspoň hodnověrně zjisti, v jakém jsou stavu - medicínsky poklepem poslechem :D - to myslím tak, že zjistíš rukou jejich "výčvacht" a jestli při otáčení rukou jdou hladce a bez zvuků. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
ladis1973
Příspěvky: 92
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

2. 9. 2016, 1:24

Na co hnedka manuál? To není přece jaderná elektrárna :) Otáčky máš v tabulce na vřeteníku, případně se dají pro kontrolu přepočítat podle elektromotoru a náhonových řemenic, němčiny jsi evidentně mocen, takže že se nemají přehazovat kvalty za chodu, ale jenom při doběhu stroje, sis asi už přeložil sám :) Převody a autoposuv se dá spočítat podle ozubených kol a trapézového šroubu, chod suportu a koníku dtto, případně co není jasný, to se zjistí závitovejma měrkama za bratru dvě stovky. Řezný rychlosti a jak co soustružit stejně závisí na materiálu a obrobku, to v žádném manuálu stejně není, to - pokud nemáš zkušenosti - si naštuduješ v odborné literatuře (Dobrovolný aj.) a oleje jsou celkem jasně daný, případně, pokud bys kolegům nevěřil, lze to ještě zkonzultovat přímo v Paramu, jsou velmi ochotný, doporučuji. Ještě snad osová výška, tu jistí šuplera a úhelník :) Jo, bylo by to hezký mít k těmhle starým strojům příčurky, ale většinou to není potřeba, zas nějaké extrémní záludnosti tam většinou nejsou, spíš to chce chvilku času a osahat si to. Tak se o tom stroji dozvíš víc, než bys načetl v jakémkoliv manuálu. No a pokud bys kór toužil se něco dozvědět, tak na forum.zerspanungsbude.net je sekce pro staré mašiny, třeba se tam někdo najde, kdo o historii té firmy něco ví. Tak ať se točí, je to hezká mašinka. Jinak koukám, že za chvilku tu bude celá jwm.info :D
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“