MN80.-typy,rady,fotky

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1528
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

28. 11. 2016, 11:06

milan584 píše:A ještě poznámka - v tom upraveným schematu (pdf s časákem pro DC brzdění) je ten pakeťák namalovaný (zapojený) špatně - chybí jedna dvojice kontaktů - prostě takhle by nereverzoval - viz původní schema a zapojení V1 v originál dokumentaci.
Omlouvám se chyba se vloudila :oops: ale nechybí jedna dvojice kontaktů, ale pouze tečka vodivého spojení a to propoj mezi svorkami původního vačkového spínače (svorky č. 4 - 8 musí být vodivě spojeny). Týká se obou variant výkresu (bez časáku i s časákem). Pokud by ale někdo pouze doplňoval potřebné komponenty pro DC brždění a jen odpojil kontakt 9-10 tak by reverzace samozřejmě fungovala.

PŮVODNÍ SCHÉMATA BYLA OPRAVENA!
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22921
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

28. 11. 2016, 12:50

Cetl a porad mam pocit ze se bavim o tom dc brzdenim o kterem se bavim poslednich asi 10 prispevku
O reverzaci snad nebyla rec
Alespon prve kdyz byl dotaz na to brzdeni

Jestli se uz ale bavime uplne o necem jinem omlouvam se
Ctu to vzdy na skok v mobilu

Schema jsem nestudoval to se taky omlouvam

Zpet k puvodnimu tematu
na tu reverzaci 1f mnky s puvodnim motorem je to snad ok ne?
O tom se tu snazim bavit

Evidentne se tedy kazdy bavime na jine tema
Nejak jsem nepostrehl kdy se z dc brzdeni stala reverzace

A neni to pak s tou pripadnou reverzaci a dc brzdenim ekonomickej nesmysl?
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
Francotirador
Příspěvky: 1172
Registrován: 27. 7. 2010, 8:04

28. 11. 2016, 3:34

Salus: Velké díky za tvůj čas strávený tvorbou schémat a specifikace.
Přelouskal jsem zbytek diskuze, prohlédl schéma s časovým relé a stáhnul datasheety jednotlivých komponent (kvůli ekvivalentům ze skříňových zásob sousedů - z nově nakoupeného to asi opravdu ekonomicky nemá smysl dělat - jó kdyby materiál stál o nulu méně jak odhadoval ElBarto to by byla jiná).

Jak tady milan584 nastínil jde tedy o "náhrada pakeťáku V1 v původním zapojení MN-80A stykačema", náhradu ne fyzickou (pakeťák zůstane), ale jeho filozofie. Jestli tomu dobře rozumím, tak pakeťák bude jen zastávat funkci předvolby směru otáčení a motor se bude zapínat a vypínat tlačítky (podobně jako to měli MN80 se starším třítlačítkovým provedením rozvaděče). Z těch tlačítek mám trochu ambivalentní pocity :( nevím proč jsem očekával, že ovládání zůstane pakeťákem s tím, že v 0 bude působit po nějaký nastavený čas DC brzda. Takhle s těmi tlačítky mi to přijde např. při zmiňovaném závitování trochu nápor na levou ruku - doteď mám levou ruku připravenou na pakeťáku a jen ho přepnu do "protisměru" - má to nevýhodu, že pravou rukou musím kličkou příčného suportu stihnout vyjet ze záběru.
Po novu tedy budu mít ruku připravenou na stop-tlačítku a po zmáčknutí se motor zastaví (vřeteno také, jestli neklouzne řemen) a budu mít sice dost času*) na vyjetí ze záběru, ale levá ruka bude během vyjíždění šátrat po pakeťáku, jehož přepnutím předvolí opačné otáčky a pak nahmatávat tlačítko start. Po dojetí na začátek před obrobek, zase provést tento trojhmat (takřka poslepu, protože zrak se bude upírat na to co dělá pravá ruka tj. na nonius pro nastavení úběru).

Co se vlastně stane dle nového schématu, když za chodu přepnu pakeťák do protisměru. Předpokládám, že motor se vypne, bude dobíhat setrvačností bez DC brzdy, protože jsem nezmáčkl stop a po zastavení zůstane stát, protože jsem nezmáčkl start. Chápu to správně?

*) Možná chybně předpokládám, že DC bržděním motor zastaví stejně rychle jako při reverzu tj. téměř okamžitě (akorát s DC brzdou motor tolik nedostává na pr…l).
soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22921
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

28. 11. 2016, 4:22

Jestli je to 3f tak tam dej bazarovej menic
Nic levnejsiho nedas dohromady
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5239
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

28. 11. 2016, 4:38

Ono to stavajici ovladani stejne neni vubec stastne. Stojim nakloneny vlevo, merim dva metry, bokem zapinam a poradne nevidim na vereteno. At je tam stary paketak nebo nova tlacitka v puvodnich vratkach. Bohuzel muj velky Bulhar to ma uplne stejne. Uvazuju, ze na MN udelam na stul konzolu na druhou stranu, abych zapinal a videl na univerzalku zepredu. Staci mala boudicka doleva, doprava, STOP a potak rychlosti.
chb
Příspěvky: 3858
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

28. 11. 2016, 5:58

letmo sleduji diskusi - pokud sahat na elektriku u soustuhu, tak za mne bych šel jen do 3f motoru + měnič + ovládání na suportu, posune to pohodlí práce a možnosti pohonu hodně dopředu.
elbarto píše: .... Staci mala boudicka doleva, doprava, STOP a potak rychlosti.
+ tlačítko - pokud měnič umí funkci JOG (= pomalé otáčení dokud držím - super na centrování/kontrolu obrobku )

třeba takto - třípolohová páčka nemá aretaci, tedy funguje jako dvě tlačítka pro směr, poťák, mikrospínač na JOG, funkci STOP plní stisk celého víčka (malý soustruh, málo místa :-) )
ovladani.jpg
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Kvako1
Sponzor fora
Příspěvky: 1681
Registrován: 5. 4. 2011, 7:29
Bydliště: Praha, Čadca

28. 11. 2016, 7:03

jj měnič je měnič, k tematu ještě doplnim že třeba měniče mitsubishi maji odnimatelný panel a ten se dá dát někam na soustruh a ovladat přímo zněj. včera jsem jeden viděl na aukru.
Apro zajimavost fotka. tohle používám na občasné přebroušení vrtáku nebo srážečů, podbroušení frez atd. mam 3 typy kotoučů . dá se takhle pěkně něco nabrousit...
Přílohy
IMG_20161128_175856.jpg
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

29. 11. 2016, 5:43

salus píše:
milan584 píše:A ještě poznámka - v tom upraveným schematu (pdf s časákem pro DC brzdění) je ten pakeťák namalovaný (zapojený) špatně - chybí jedna dvojice kontaktů - prostě takhle by nereverzoval - viz původní schema a zapojení V1 v originál dokumentaci.
Omlouvám se chyba se vloudila :oops: ale nechybí jedna dvojice kontaktů, ale pouze tečka vodivého spojení a to propoj mezi svorkami původního vačkového spínače (svorky č. 4 - 8 musí být vodivě spojeny). Týká se obou variant výkresu (bez časáku i s časákem). Pokud by ale někdo pouze doplňoval potřebné komponenty pro DC brždění a jen odpojil kontakt 9-10 tak by reverzace samozřejmě fungovala.

PŮVODNÍ SCHÉMATA BYLA OPRAVENA!
To je v pohodě - takové věci se stanou snadno, ani člověk neví jak. Tak se to opraví a nic se neděje.
Co je spíš zarážející, že to schéma vidělo zřejmě dost lidí, ale nikdo si toho (včetně mě - to je dost ostudné) hned nevšiml.
Hlavně že se tu řeší takový neuvěřitelný věci jako " jak se pozná rele od stykače" :shock: když to funguje úplně stejně a vůbec :roll:
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

29. 11. 2016, 5:49

elbarto píše:Ono to stavajici ovladani stejne neni vubec stastne. Stojim nakloneny vlevo, merim dva metry, bokem zapinam a poradne nevidim na vereteno. At je tam stary paketak nebo nova tlacitka v puvodnich vratkach. Bohuzel muj velky Bulhar to ma uplne stejne. Uvazuju, ze na MN udelam na stul konzolu na druhou stranu, abych zapinal a videl na univerzalku zepredu. Staci mala boudicka doleva, doprava, STOP a potak rychlosti.
Hlavně to původní zapojení neodpovídá jediné bezpečnostní normě - hlavní :mrgreen: vypínač co dělá :shock: reverzaci, chybějící C-Stop (správně se to už v RVHP jmenuje jinak, ale radši sem nebudu vnášet chaos), absence blokace rozběhu po výpadku a obnovení napětí.....Brutus.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22921
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 11. 2016, 6:27

a neni to tak trochu jedno kdyz to stejne vychazi o dost draz nez jednoduche reseni s menicem?

ono to nakrasne vsechno muze byt vporadku
domalujem tam vsechno podle normy
a vsechny bezpecnostni veci nejen ty povinne ale i ty doporucene

a v celkovem dusledku to stejne asi nikdo nepouzije protoze reseni s menicem vychazi jednoduseji a levneji
novej stykac stoji to co starsi menic a narozdil od nej ma omezenou zivotnost kontaktu (takze bych byl z druhe ruky opatrnej) a tech stykacu tam je treba vic, to hrave pokryje cenu menice a jeste zbyde
Takže na konci poznávacího procesu nevíme sice nic, ale zato to víme správně. :twisted:

tim netvrdim ze neni dobre ze se tu probere spravne schema se stykaci atd...
nekde to opodstatneni urcite muze mit
ale tady mi prijdou ekonomicky realna reseni pouze s dc brzdou u 1f motoru (protoze lze pouzit vyrazne levnejsi komponenty jako napriklad prepinaci rele)
a menicem
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5239
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

29. 11. 2016, 10:37

Kuciii budte trosku vdecny please. Salus si s tim dal praci, jeden nebo dva lidi napsali dik, jinak se stale neco resi, ze to ma spatne. Salus je jeden z mala, kdo tady v silove elektrice opravdu dokaze poradit. Kdo elektrice rozumi, tak mu nemuzou vadit drobne preklepy, kdo tematu nerozumi nemel by se do toho vubec poustet. Psat jen to je na pi.. a to nebude fungovat nikomu nepouze. Kdyz tady resime, jak brzdny usmernovac spocitat je to preci vsem sakra prospesny. Mozna tady nekdo napise: "na tom nic neni, dej si tam za mustek velky posuvny odpor a mer a mer a mer". Jiste je to cesta, ale kdyz si muzu precist, ze na 3kW bude U,I,t a R s xxx Watama s konkretni hodnotou vubec mi to nevadi.

Souhlasim, ze u MN je to asi opravdu na hlavu postavene, kdyz muzu koupit levny menic. Pokud s tim zacnu brzdit nejpouzivanejsi motory 2-3-5kW je vsechno uz uplne jinak. Potom menice uz stroji rakety a DC brzda za par stovek dostava sakra smysl. Jsem za tohle tema opravdu vdecny a moc rad si prectu az nekdo napise co s tim pachal konkretne na velkych motorech. Uvedomuju si, ze na stroje typu soustruh s velkou 300mm roztocenou uni to nebude to prave :-) driv nez s tim zacne nejaky hnidopich :-)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22921
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

29. 11. 2016, 4:56

Jj
Mrkni na profcom tam jsou menice za cinsky ceny
Pritom cesky prodejce
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 11. 2016, 5:25

elbarto píše:Kuciii budte trosku vdecny please. Salus si s tim dal praci, jeden nebo dva lidi napsali dik, jinak se stale neco resi, ze to ma spatne. Salus je jeden z mala, kdo tady v silove elektrice opravdu dokaze poradit. Kdo elektrice rozumi, tak mu nemuzou vadit drobne preklepy, kdo tematu nerozumi nemel by se do toho vubec poustet. Psat jen to je na pi.. a to nebude fungovat nikomu nepouze. . Mozna tady nekdo napise: "na tom nic neni, dej si tam za mustek velky posuvny odpor a mer a mer a mer". Jiste je to cesta, ale kdyz si muzu precist, ze na 3kW bude U,I,t a R s xxx Watama s konkretni hodnotou vubec mi to nevadi.

Souhlasim, ze u MN je to asi opravdu na hlavu postavene, kdyz muzu koupit levny menic. Pokud s tim zacnu brzdit nejpouzivanejsi motory 2-3-5kW je vsechno uz uplne jinak. Potom menice uz stroji rakety a DC brzda za par stovek dostava sakra smysl. Jsem za tohle tema opravdu vdecny a moc rad si prectu az nekdo napise co s tim pachal konkretne na velkych motorech. Uvedomuju si, ze na stroje typu soustruh s velkou 300mm roztocenou uni to nebude to prave :-) driv nez s tim zacne nejaky hnidopich :-)
Sorry, nějak mi začíná unikat, o čem je řeč :shock:
V první řadě - pokud jsem to zaregistroval - saluse nikdo nekritizuje - udělal maximum, co lze - pro daný požádavek (DC brzdění) udělat šlo - namaloval funkční schema s minimem nových součástek. To, že v tom byla chyba, to s tím NIJAK nesouvisí, každý, kdo umí číst schémata okamžitě pochopí, že vznikla přehlédnutím při obkreslování. Důvod, proč jsem na tu chybu upozornil, bylo pouze to, že mám vážnou obavu, že většina lidí co čte tohle vlákno elektrice moc nerozumí (protože jinak by se tu nemohly objevovat ty neuvěřitelné informace) a takoví, pak když pokud to otrocky zapojí podle schématu s přehlídnutím - chybou, , tak jim to prostě fungovat nebude.
Co se týká toho "výpočtu" - tak to asi nebude tak zas jednoduché - bych chtěl vědět, jak někdo z běžných lidí spočíta DC magnet, když nemá (nezná) hodnoty z jeho mg. obvodu - ty prostě nemá a mít nebude - proto se to obvykle dělá metodou "zkus to zkusmo" :mrgreen:
Co se týče toho, že pro 3-5kW motory to bude jinak - to teda bude - a nejlépe bude když si to zjistí každý sám a nejlépe na svou peněženku :) - alespoň si dobře zapamatuje, proč běžné univerzální soustruhy tento způsob brždění (neřízená a neměřená DC injektáž) obvykle nepoužívají (respektive si neuvědomuji, která že mašina by to vůbec měla - originál, od výrobce).
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

30. 11. 2016, 5:38

robokop píše:Jj
Mrkni na profcom tam jsou menice za cinsky ceny
Pritom cesky prodejce
a kde tam ty levné :mrgreen: měniče jsou?
Když se totiž dívam do toho eshopu, tak třeba VFD015E21A stojí 4.969,09 CZK stejná velikost (230V in, 1.5kW) od Control Techniques (M200-02-2-00075) stojí 4600,-
To by mě teda zajímalo, kdo si koupí čínský noname za vyšší cenu - to by musel být :shock: úplně sjetej
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22921
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

30. 11. 2016, 6:44

nevim asi spatne koukas nebo ja jsem spatne koukal
v papirovym ceniku byli hodne libovy ceny treba menic na SV18 za 5000 novej se zarukou a dokladem mi prijde slusny
+ ta jejich sleva (nevim presne kolik davaji, hadam 20%)

noname to zdaleka neni
jen se to u nas prilis neprodavalo ale o neznamena ze to neni celosvetove znama znacka a rozhodne jsi s jejich komponentama uz musel delat
po prolezeni katalogu jsem zjistil ze sposta me znamych komponent byla od nich

noname vypada jinak
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“