Původně jsem chtěl jen malý stroj pro kreslení a vrtání DPS. Proběhly nějaké zkoušky s Arduinem - malé krokové motory Nema17 a tak mě to chytlo, že jsem se nakonec pustil do větší stavby těchto rozjezdů. Osa X 650mm, Y 950mm, Z 150mm. Osa Z je výškově stavitelná takže vřeteno je možno posouvat ještě samostatně v případě nějakého vyššího kusu. Pro ovládání jsem zvolil Mach3. Konstrukce je hlavně z ocele + hliník pro osu Z. Rám mám svařený z U profilů a vše je přesně opracováno na jedno upnutí. Pojezdy jsou domácí výroby, vše bude jezdit jen po ložiscích. Osa Z se bude pohybovat po 20mm tyčích použitých z tlumičů auta.
Stavba levného CNC
Pustil jsem se do stavby CNC stroje převážně na své učení a zjištění jaké možnosti tento stroj zvládne. Jde hlavně o levnou stavbu s minimem kupných součástí.
Původně jsem chtěl jen malý stroj pro kreslení a vrtání DPS. Proběhly nějaké zkoušky s Arduinem - malé krokové motory Nema17 a tak mě to chytlo, že jsem se nakonec pustil do větší stavby těchto rozjezdů. Osa X 650mm, Y 950mm, Z 150mm. Osa Z je výškově stavitelná takže vřeteno je možno posouvat ještě samostatně v případě nějakého vyššího kusu. Pro ovládání jsem zvolil Mach3. Konstrukce je hlavně z ocele + hliník pro osu Z. Rám mám svařený z U profilů a vše je přesně opracováno na jedno upnutí. Pojezdy jsou domácí výroby, vše bude jezdit jen po ložiscích. Osa Z se bude pohybovat po 20mm tyčích použitých z tlumičů auta.
Bočnice rámu a ostatní věci jsou z ploché ocele síly 10-15mm. Posouvat vše budou motory Nema23 (23HS8430) po trapez šroubech TR12x3. Drivery mám HY-DIV268N se zdrojem 36V 400W. LPT deska pro řízení: https://cnc.inshop.cz/oddelovaci-desky/ ... a-pro-5-os tady si nejsem úplně jist ale snad to na první krůčky bude stačit. Vřeteno zatím neřeším to až bude konstrukce pojízdná. Pro začátek pár fotek..
Původně jsem chtěl jen malý stroj pro kreslení a vrtání DPS. Proběhly nějaké zkoušky s Arduinem - malé krokové motory Nema17 a tak mě to chytlo, že jsem se nakonec pustil do větší stavby těchto rozjezdů. Osa X 650mm, Y 950mm, Z 150mm. Osa Z je výškově stavitelná takže vřeteno je možno posouvat ještě samostatně v případě nějakého vyššího kusu. Pro ovládání jsem zvolil Mach3. Konstrukce je hlavně z ocele + hliník pro osu Z. Rám mám svařený z U profilů a vše je přesně opracováno na jedno upnutí. Pojezdy jsou domácí výroby, vše bude jezdit jen po ložiscích. Osa Z se bude pohybovat po 20mm tyčích použitých z tlumičů auta.
Detail pojezdů v ose Y. Chybí ještě středový díl pro vymezení vůle. Jedno ložisko bude tlačit na horní stěnu aby nebyla v posuvu žádná nebo spíš minimální vůle.
Po složení vše pasuje, pojezd je až překvapivě tuhý, jde lehko ale bez vůle. Váhově je to mazec, ještě na tom nic není a už je to těžké jak prase
.
Po složení vše pasuje, pojezd je až překvapivě tuhý, jde lehko ale bez vůle. Váhově je to mazec, ještě na tom nic není a už je to těžké jak prase
to znamená, že výrobní možnosti máš, pak nechápu proč jich není využito na strojařsky lepší konstrukci.meroj píše:Rám mám svařený z U profilů a vše je přesně opracováno na jedno upnutí. Pojezdy jsou domácí výroby, vše bude jezdit jen po ložiscích. .
PS docela by mne zajímalo, jak jsou ty U-profily/pojezdy/drážky pro ložiska opracovány na jedno upnutí - to dokáže jen hodně drahý stroj.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
To si frézuješ sám v rámci fušky? Protože jinak nevím, proč na pojezd X nedat lineární vedení. Kdybych ti například na zakázku frézoval ty držáky ložisek, tak to bude dražší, než kolejnice se dvěma vozíkama koupenými třeba na e-bay.
Dále časem ti ty ložiska udělají do toho bláta u-profilu koleje, prostě si tam tu drážku vyválcují. A budeš mít po bezvůlovém vedení. Nehledě na to, že ti to ještě jezdí po barvě.
Dále časem ti ty ložiska udělají do toho bláta u-profilu koleje, prostě si tam tu drážku vyválcují. A budeš mít po bezvůlovém vedení. Nehledě na to, že ti to ještě jezdí po barvě.
Nojo no ,třeba vymyslel něco lepšího než všichni ty ,,nekompetentní" konstruktéři tady .A navíc naco číst starý příspěvky a kazit si konstrukční cítění 
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Žádné práce přece není škoda,lepší zjišťovat jak věci fungují a co to bude chtít příště...Je fakt že bych to takhle nedělal ale nakonec to bude aspoň jeden z kroků k budoucnosti.Lepší než hnípat na kanapi nebo v hospodě...
A co se týká fušek tak jako "velkopodnikatel" jsem jenom rád když si někdo doma něco nakreslí a po práci si to na mašině kterou zrovna můžu riskovat udělá.Ten zbytek duralu co se někde válí mu rád dám...On se s tou mašinou pak skamarádí líp než když by musel...
A co se týká fušek tak jako "velkopodnikatel" jsem jenom rád když si někdo doma něco nakreslí a po práci si to na mašině kterou zrovna můžu riskovat udělá.Ten zbytek duralu co se někde válí mu rád dám...On se s tou mašinou pak skamarádí líp než když by musel...
jj na fuškách se naučíš nejvíc .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Pěkně odvedená práce. Zaujali mne pojezdy.
Pokud vemu instalaci na Y viz. foto
tak mne ale schází fixace na +Z. Jak je u těch vozíků řešeno vymezení vůlí?
Připadne mne že obdobné řešní pojezdů tady http://cncforum.mzf.cz/viewtopic.php?f=3&t=20" onclick="window.open(this.href);return false; je o něco lepší viz.
Pokud vemu instalaci na Y viz. foto
Připadne mne že obdobné řešní pojezdů tady http://cncforum.mzf.cz/viewtopic.php?f=3&t=20" onclick="window.open(this.href);return false; je o něco lepší viz.
odpovím ti za autora
Chybí ještě středový díl pro vymezení vůle. Jedno ložisko bude tlačit na horní stěnu aby nebyla v posuvu žádná nebo spíš minimální vůle.
Chybí ještě středový díl pro vymezení vůle. Jedno ložisko bude tlačit na horní stěnu aby nebyla v posuvu žádná nebo spíš minimální vůle.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Nedaří se mi najít na první dobrou uložení valivých hnízd alias tanků (hlavně proto že ,,valivá hnízda" už naši obchodníci říkaj čemukoliv),a nechce se mi jinde hledat abych vám vážení konstruktéři ukázal že když už hledáte způsob jak zabít čas marným bádáním je potřeba kouknout co je 20-30let vymyšleno, a to konstrukce uložení s předpětím, třeba jako vedení prvních a velmi robusních MCFV 100 (jestli si nepletu označení)kde byly kalený lišty a po nich jezdily valivá hnízda a proti nim jejich dvojčata na plochých pružinách které vyvozovali předpětí a tím bezvůlový provoz.
Tak alespoň dole je valivé hnízdo http://sst.opava.cz/pernikar/nove_www/C ... y/loze.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak alespoň dole je valivé hnízdo http://sst.opava.cz/pernikar/nove_www/C ... y/loze.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;