
Jaký zdroj pro krokové motory ?
Lepšie by bolo z hľadiska vyšších otáčok paralelné zapojenie , avšak na možnosti drivera ta8435 je zasa výhodnejšie zapojenie sériové , kedy prúd motorom môžeš mať tých 1,5A. Pri paralelnom zapojení klesne prúd motorom a tudíž krútiaci moment . Keď nastavíš max. prúd driveru na 2 A , čiže 1A na motor a dobre budeš chladiť TAčko , mohlo by to fungovať . Vyskúšaj . 

Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Pokud hridele motoru nemas spojene,tak to ani nezkousej.Driver si s takovou situaci dynamicky neporadi a bude ti to delat bordel.Musis si uvedomit,ze driver ridi motor podle proudu,ktery definuje polohu rotoru vuci statoru.Pokud rotory nejsou spojene,tak driver dostava nesmyslne udaje a podle toho se nesmyslne chova.Nemam zkusenost s TA.. ,ale L298,nebo L6203 to bezpecne nechodi.Rozhodne bych pouzil dva drivery.
Ano najlepsie je pre kazdy motor zvlast driver .. ale pokial dalsi driver nema je lahsie odskusat paral. aj seriove zapojenie a vybrat si zatial to chodivejsie riesenie.
V pripade zleho mechanickeho spojenia motorov bude seriove zapojenie lepsie, nakolko oboma motormi bude tak ci tak tiect rovnaky prud. Zial . seriove zapojenie cievok motora (aj jedneho) je nevyhodnejsie ako paralelne .. staci pozriet graf momentovych charakteristik lubovolneho motora v prislusnych zapojeniach.
Ako som uz aj navrhoval, iste zlepsenie moze dosiahnut pouzitim len polovic vinuti oboch motorov. (pripadne moze skusit aj paralelne prepojenie len polovicnych vinuti).
Ktore zapojenie bude pre stroj lepsie sa teoreticky neda povedat .. mnozstvo faktorov (od drivra cez motor az po prevod a mechanicke zatazenie motorov) je prilis vela premennych.
V pripade zleho mechanickeho spojenia motorov bude seriove zapojenie lepsie, nakolko oboma motormi bude tak ci tak tiect rovnaky prud. Zial . seriove zapojenie cievok motora (aj jedneho) je nevyhodnejsie ako paralelne .. staci pozriet graf momentovych charakteristik lubovolneho motora v prislusnych zapojeniach.
Ako som uz aj navrhoval, iste zlepsenie moze dosiahnut pouzitim len polovic vinuti oboch motorov. (pripadne moze skusit aj paralelne prepojenie len polovicnych vinuti).
Ktore zapojenie bude pre stroj lepsie sa teoreticky neda povedat .. mnozstvo faktorov (od drivra cez motor az po prevod a mechanicke zatazenie motorov) je prilis vela premennych.
Ok, díky všem za názory, vyzkouším zatím sériové zapojení a jdu si sehnat ještě jedno Ta8435, neválí se někomu náhodou v šuplíku za slušnou cenu?
Tak výsledek je takový:
osa X
1 ks driver TA8435
2ks 1,5 A motorů
pohon zajišťují šrouby s metrickým závitem M8 stoupání 1,25
zapojení paralerní: spolehlivá rychlost 350 mm/min
zapojení sériové: rychlost steží 200 mm/m spolehlivost jsem ani nezkoušel
to Pupak: mohl bych poprosit o radu jak jednoduše spojit ty dva šrouby na ose X pomocí řemene aby si ty dva motory jakoby vzájemně pomáhaly a zároveň bych eliminoval riziko že se jeden šroub sekne a druhej pojede dál?
osa X
1 ks driver TA8435
2ks 1,5 A motorů
pohon zajišťují šrouby s metrickým závitem M8 stoupání 1,25
zapojení paralerní: spolehlivá rychlost 350 mm/min
zapojení sériové: rychlost steží 200 mm/m spolehlivost jsem ani nezkoušel
to Pupak: mohl bych poprosit o radu jak jednoduše spojit ty dva šrouby na ose X pomocí řemene aby si ty dva motory jakoby vzájemně pomáhaly a zároveň bych eliminoval riziko že se jeden šroub sekne a druhej pojede dál?
V podstate jsi si odpovedel sam.Spojit pomoci remene sirky alespon 15mm a dobre napnout,aby prenos sily byl co nejlepsi a pruznost co nejmensi.
Pokud mas motory s oboustranou hrideli,tak je to jednoduche,pokud ne,tak si pred spojku musis dat remenice.Druha moznost je pouzit konce sroubu a dat remenice tam.Vse zalezi na tom,jak to mas konstrukcne vyresene.
Jinak to,ze to jezdi naprazdno bez zateze,nic neresi.Ty prave problemy muzou nastat,az zajedes do masa nekde na kraji.
Pokud mas motory s oboustranou hrideli,tak je to jednoduche,pokud ne,tak si pred spojku musis dat remenice.Druha moznost je pouzit konce sroubu a dat remenice tam.Vse zalezi na tom,jak to mas konstrukcne vyresene.
Jinak to,ze to jezdi naprazdno bez zateze,nic neresi.Ty prave problemy muzou nastat,az zajedes do masa nekde na kraji.
Driver dava 1.5A .. motor potrebuje 1.5A .. ale ked su paralelne 2 .. tak potrebuju vlastne od drivra 3A. T.j. driver na paralelne zapojenie nestaci ani nahodou.
V serii by dostali po 1.5A .. ale je otazka ci k tomu ma driver potrebne napetie.
Mozno by sa dalo vytunovat driver s motormi este s polovicnym vinutim cievok .. aby to chodilo kusok lepsie, ale stale to nebude vyuzivat plny krutiaci moment oboch motorov.
Pouzity motor ma vyvedene stredy vinuti a tak vlastne tak ci tak ma cievky prepojene seriovo. Pri polke vinutia sa da ocakavat, ze krutiaci moment bude pri pomalych rychlostiach mensi ale naopak pri vyssich rychlostiach vacsi ako pri plnom vinuti. Ked bezite 350mm pri 1.25 mm stupani ma motor este len 250 otacok a tam by sa vyhoda polovicneho vynutia este neuplatnovala. Ten zlom kde sa vyhoda polovicneho vinutia prejavuje je az niekde od 800 az 1500 otacok zalezi od konkretneho motora.
Ani dobre mechanicke prepojenie nemoze zabezpecit plny krutiaci moment motorov kedze driver nema ani potrebny prud pre oba motori a zda sa ze ani potrebne napetie.
Ciste riesenie je driver pre kazdy motor zvlast .. a samozrejme vhodne mechanicke prepojenie motorov aby sa tento posuv nepriecil ked bude jeden z motorov zatazeny viac ako druhy.
V serii by dostali po 1.5A .. ale je otazka ci k tomu ma driver potrebne napetie.
Mozno by sa dalo vytunovat driver s motormi este s polovicnym vinutim cievok .. aby to chodilo kusok lepsie, ale stale to nebude vyuzivat plny krutiaci moment oboch motorov.
Pouzity motor ma vyvedene stredy vinuti a tak vlastne tak ci tak ma cievky prepojene seriovo. Pri polke vinutia sa da ocakavat, ze krutiaci moment bude pri pomalych rychlostiach mensi ale naopak pri vyssich rychlostiach vacsi ako pri plnom vinuti. Ked bezite 350mm pri 1.25 mm stupani ma motor este len 250 otacok a tam by sa vyhoda polovicneho vynutia este neuplatnovala. Ten zlom kde sa vyhoda polovicneho vinutia prejavuje je az niekde od 800 az 1500 otacok zalezi od konkretneho motora.
Ani dobre mechanicke prepojenie nemoze zabezpecit plny krutiaci moment motorov kedze driver nema ani potrebny prud pre oba motori a zda sa ze ani potrebne napetie.
Ciste riesenie je driver pre kazdy motor zvlast .. a samozrejme vhodne mechanicke prepojenie motorov aby sa tento posuv nepriecil ked bude jeden z motorov zatazeny viac ako druhy.
Trochu by som o tých klasických zdrojoch : Ak použijeme transformátor napr 20V , tak výstupné napätie zdroja po usmernení a vyfiltrovaní bude x 1,4 t.j. 28V . Ďalej by som uporornil na vhodnosť použitých kondenzátorov -zvlášť pre večie prúdy :nikdy nepoužívajte kondenzátori s tenkými vývodmi! Treba použiť také, ktoré majú vývody napr na skrutku, alebo široké vývody napr na autokonektor. Pre zdroje s väčím kondenzátorom ako 10 000 miko je vhodné doplniť zdroj o obvod pomalého nábehu napätia - v primári transformátora. Tento zabráni prípadnému zničeniu usmerňovacieho mostíka . Pretože ak máme zapojený kondenzátor napr 35 000 mikro nabíjací prúd pri zapnutí hravo niekolkonásobne prekročí prúd , na aký máme usmerňovacie diody...
Ako samozrejmosť je pre väčie prúdy použitie dostatočne dymenzované vodiče - teda pre 10A určite nepoužijeme 1mmCU .
Ako samozrejmosť je pre väčie prúdy použitie dostatočne dymenzované vodiče - teda pre 10A určite nepoužijeme 1mmCU .
Není mi trochu jasné dimenzování proudu zdroje. Mám 3 krokové motory se jmenovitým proudem 2,6 A na vinutí. Když koukám na průběhy signálů, tak jsou v určitých okamžicích obě vinutí pod proudem, tzn. 5,2 A na motor a tudíž pro 3 motory potřebuju zdroj 15 A nebo mi ty špičky pokryjí filtrační kondenzátory ? Mám k dispozici trafo 24V/10A, Bude stačit ?
pozrite na to co zenie motorom vyrobca pri testoch .. s 28V bude problem behat vyssie rychlosti. (vacsie napetie umoznuje rychlejsi narast prudu).
Zas pri pomalsich rychlostiach vacsie napetie sposobuje neprijemne trhanie takze sa mikrokrokovaniu nevyhnete. (iste rieseni e stale existuje, mixovat mokrokrok so znizovanim napetia pre motor pri nizkych rychlostiach .. je to podstatne menej trhane, ale vyzaduje zdroj pre kazdy pohon zvlast a jeho riadenie). Ked sa dosatnete k tymto problemom velmi rychle zacnete uvazovat o serve.
Dimenzovanie zdroja.. na 4 krokace staci cca 1.5 nasobok prudu jedneho krokaca. Uvedomte si ze energia sa cerpa predovsetkym z kondikov zdroja. Ci 1.5 nasobok bude pre vas driver a motor stacit .. je najlahsie urcit meranim napetia .. proste necham 4xKM behat pri zatazi a meram o kolko mi klesa napetie zdroja + kliestinovy ampermeter a meram prud z neho .. Podla vysledku bud zdroj necham tak ako je alebo zoberiem vacsie trafo.
Zas pri pomalsich rychlostiach vacsie napetie sposobuje neprijemne trhanie takze sa mikrokrokovaniu nevyhnete. (iste rieseni e stale existuje, mixovat mokrokrok so znizovanim napetia pre motor pri nizkych rychlostiach .. je to podstatne menej trhane, ale vyzaduje zdroj pre kazdy pohon zvlast a jeho riadenie). Ked sa dosatnete k tymto problemom velmi rychle zacnete uvazovat o serve.
Dimenzovanie zdroja.. na 4 krokace staci cca 1.5 nasobok prudu jedneho krokaca. Uvedomte si ze energia sa cerpa predovsetkym z kondikov zdroja. Ci 1.5 nasobok bude pre vas driver a motor stacit .. je najlahsie urcit meranim napetia .. proste necham 4xKM behat pri zatazi a meram o kolko mi klesa napetie zdroja + kliestinovy ampermeter a meram prud z neho .. Podla vysledku bud zdroj necham tak ako je alebo zoberiem vacsie trafo.
Nechcem zacinat nove vlakno ale mam dilemu...kupil som spinany zdroj 24V 100W 4,5A a potrebujem filtrovat napatie.Otazka znie: Mam kupit radsej viac kondenzatorov s mensou kapacitou alebo menej s vacsou kapacitou?A este jedna: Kondiky treba kupit asi na 50V vsak?pretoze 1,4V sa mi zda ako mala rezerva.Dakujem 

No ak sa mylim tak sa ospravedlnujem...elektronika nie je moja silna stranka takze netusim ci sa maju aj spinane zdroje filtrovatprichy píše:kluci, proc fitrujete spinane zdroje? nejak to moc nechapu........navic velka kapacita tam asi moc neudela?
nebo jsem mimo po narocnem dni?

