Modifikace lozisek vretena Teknomotor

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Dawe
Příspěvky: 2664
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

30. 1. 2019, 5:40

Zdar. Predem se omlouvam za dlouhy text. Nasel jsem nejake starsi fotky a mam tu zdokumentovanou prestavbu meho elektrovretena Teknomotor 3140-C (0.75kW) pricemz jsem nahradil puvodni jednorade spodni kulickove lozisko s hlubokou drazkou 6005 loziskem 3005 (tzv. duplex -to jest lozisko integrujici dve loziska s kosouhlym stykem v jednom pouzdre). Uprava z takoveho vretena udela vreteno radove odolnejsi axialnim silam.

Motivace v kostce: Teknomotor nabizi vretena SB(single bearing) s jednoduchym kulickovym loziskem nahore i dole jako levnou variantu pro nenarcne frezovani s minimem axialnich sil. A potom mnohem drazsi serii DB(dual bearing) kde tovarne osazuje dvojici lozisek s kosouhlym stykem - vhodnou i pro axialni silove pusobeni. Zde modifikujeme a tim upgradujeme prave levnou radu SB.
Pro vsechny, kdo hledaji kompromis v pomeru cena/vykon, nebo se jejich pozadavky na vreteno zmenily a uvitali by vetsi axialni unosnost .... se tenhle postup muze hodit.
Stejna prestavba by se mela podarit pro celou radu 3140 a dost mozna i pro ostatni modely SB (t.j. rada 4147), ktere jsou tovarne osazeny pouze jednoduchym kulickovym loziskem dole. Jen velikost(prumer) lozisek se bude lisit. Myslim ze rada 4147 je dole ulozena v lozisku 6205 misto 6005, ale jiste si to nepamatuju.

Popsana uprava behala na stroji pres tri roky s cinskym loziskem L&Y 3005A-2RS.
Parametry tohoto loziska viz obrazek, dalsi data a porovnani s originalnim loziskem 6005-2RSLTN9/C3VT162:
  • usporadani: zady k sobe - DB varianta
  • uhel kontaktu 25°
  • valive elementy: Fe kulicky se stredni oskulaci (vs. lozisko 6005: keramicke kulicky)
  • klec: PA6+CF (vs. lozisko 6005: TN9 --> PA66+GF)
  • teplotni rozsah: -30°C az 125°C (vs. lozisko 6005: -30°C az 150°C)
  • radialni vule: C3 (vs. lozisko 6005: C3)
  • staticka unosnost: 11.5 kN (vs. lozisko 6005: cca 6.6kN)
  • dynamicka: 15.5kN (vs. lozisko 6005: cca 11.9kN)
  • Axial. stat. unosnost: max. 9kN (vs. lozisko 6005: odhad max. 1kN)
  • mez unavy: 650N (vs. lozisko 6005: cca 350N)
  • max. otacky 10.500rpm (vs. lozisko 6005: cca 18.000 rpm)
  • Plasticke mazivo: SKF LGHP2 ( vs. lozisko 6005: VT162)
3005-2RS.png
3005-2RS.png (24.74 KiB) Zobrazeno 7084 x

Funkcne byl provoz naprosto bez problemu, provozovano mezi 9000rpm a 18000rpm (cca 20% casu). Papirovy limit L&Yloziska je 10500rpm, pricemz omezujicim faktorem je otepleni. Proto jsem spolu s upravou take pridal elektricky ventilator o zhruba trojnasobnem prutoku v porovnani s tovarni vrtulkou na hrideli. Takto teplota domku spodniho loziska nikdy neprekroci 60°C coz se da povazovat za velmi bezpecny stav. Odhaduju ze vlastni lozisko nebude mit o vice nez 10°C vyssi teplotu.
S tovarni vrtulkou lze ocekavat teplotu domku loziska do 80°C, viz fotky z termokamery.

Kdyz jsem upravu rotoru dokoncil, vzal jsem to na VSR pro kontrolu vyvazeni a bylo to srovnatelne s tovarnim stavem. V podstate to nema co rozvazit, ale dobre to potvrdit.

Nedavno jsem musel vreteno sundat, tak jsem se rozhodl zkontrolovat taky ta loziska. Nasel jsem spodni lozisko v dobrem stavu, bez zvetsenych vuli, ale s vyplavenou casti vazeliny. Viz obr. To pricitam pretaceni loziska. Evidentne mu to ale nevadilo. Nicmene jsem ho zamenil za nove ziskane INA 3005-2Z ktere ma papirovy limit 11900rpm a obecne lepsi predpoklady fungovat dlouhodobe spolehlive. Snad INA nezklame. (edit: L&Y lozisko je nakonec lepsi nez INA, viz 3, strana threadu).
Co se tyce horniho loziska, nebylo ho treba menit. je tam male lozisko 6000, ja ho preventivne vymenil za NSK 6000ZZCE.

Strucny postup (je to uz davno co jsem to delal, tak se omlouvam za pripadnou desinformaci):

Jedina komplikace procesu nahrady spodniho loziska je v tom, ze ta dvourada loziska jsou samozrejme sirsi. Nastesti ne o moc, v nasem pripade o 4mm. 6005 ma sirku 12mm, zatimco 3005 16mm. Kdyz si prohlednete axialni stackup, zjistite ze potrebujeme ty 4mm ziskat pro sestavu lozisko, domek, labyrint. Resenim je posunout drazku pro pojistny krouzek smerem "ven". Cili prvni ukol vysoustruzit novou drazku. Viz obr. Uvazoval jsem chvilku i o tom, ze to cele posunu "dovnitr", ale neni tam dost masa v tom opernem osazeni na hrideli.
TIm jsme vyresili spodni ulozeni, ale posunuli jsme si tim hridel o 4mm "nahoru". Takze nesedi puvodni prumer pod hornim 6000 loziskem. Nastesti je na hrideli dost masa a misto, takze potrebujeme jen stocit smerem "dovnitr" ty 4mm pro plochu pod to horni lozisko - druhy ukol. A tim je vyresene i horni ulozeni. Zadne predepinani neni treba, cely axial drzi 3005. Vrchni male lozisko je v domecku ponechano oprene o tovarne osazenou vlnovou (nebo talirovou) pruzinu, ale v podstate muze byt i napevno. To cinske L&Y 3005 ma po trech letech axialni vuli za studena asi 25um. Takze dobre.
Pozn: puvodne jsem uvazoval o osazeni dvojice tradicnejsich lozisek s kosouhlym stykem (7005 + 7000), ale zavrhl jsem to z duvodu komplikovaneho vymezovani vuli/predpinani. Axialni unosnost toho dvouradeho kosouhleho 3005 je sice nizsi nez u 7005, ale porad velmi slusna a daleko vyssi nez v pripade puvodniho reseni.

Komentare k fotkam jsem delal puvodne pro sebe, snad to je srozumitelne i jinym.
Teknomotor vreteno.jpg
srovnani sirky.jpg
Teknomotor rozmer loziska 3005+labyrint.jpg
Teknomotor pohled na L&Y 3005 po 3 letech.jpg
Teknomotor posunuta drazka sestavy predniho loziska.jpg
Teknomotor INA 3005 usazena v domecku.jpg
Teknomotor Sestavena assy predniho loziska s 3005.jpg
WP_20190120_075.jpg
Soustruzeni rotoru pro vrchni lozisko
Soustruzeni rotoru pro vrchni lozisko
Osoustruzeny rotor pro vrchni lozisko
Osoustruzeny rotor pro vrchni lozisko
WP_20190120_023.jpg
Teknomotor zadni lozisko 6000 vs 7000.jpg
drzak_vetraku_vreteno.jpg
vreteno s ventilatorem.jpg
TEKNOMOTOR 700X LOZISKA.jpg
Prehledovy pohled na teplotni pole vretena.
Prehledovy pohled na teplotni pole vretena.
vreteno Teknomotor pohled teplotni pole.jpg (20.15 KiB) Zobrazeno 7637 x
Maximalni ustalena teplota pobliz spodniho loziska (INA 3005). 18000rpm beh naprazdno. Ventilator nastaven priblizne na prutok odpovidajici tovarne osazene vrtuli.
Maximalni ustalena teplota pobliz spodniho loziska (INA 3005). 18000rpm beh naprazdno. Ventilator nastaven priblizne na prutok odpovidajici tovarne osazene vrtuli.
vreteno Teknomotor INA3005 normal fan flow.jpg (27.04 KiB) Zobrazeno 7637 x
Maximalni ustalena teplota pobliz spodniho loziska (INA 3005). 18000rpm beh naprazdno. Zcela bez chlazeni - ventilator vypnuty.
Maximalni ustalena teplota pobliz spodniho loziska (INA 3005). 18000rpm beh naprazdno. Zcela bez chlazeni - ventilator vypnuty.
vreteno Teknomotor INA3005 NO FAN flow.jpg (22.99 KiB) Zobrazeno 7637 x
Naposledy upravil(a) Dawe dne 10. 11. 2019, 9:59, celkem upraveno 19 x.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Dawe
Příspěvky: 2664
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

20. 3. 2019, 8:31

Shledavam, ze to nejspis nikoho moc nezajima, ale pridal jsem par fotek ktere jsem nasel ohledne max. teploty loziska.

A taky bych mel dotaz na pripadne majitele podobnych vreten Teknomotor. Jake jste namerili radialni obvodove hazeni toho vretena se seriovymi lozisky? Zmereno klidne na vnejsim povrchu hridele, mam overeno ze to bezi s kuzelem ER upinani. Chtel bych si udelat prehled o priubliznem rozptylu jejich kvality. Diky
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Milan199
Příspěvky: 3113
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

21. 3. 2019, 6:06

Ahoj Dawe,
Teknomotory mám dva ES 915 A 4,6 kW. Jeden vodník jeden vzduchem. Oba jsou ATC ISO 30.
Díval jsem se do poznámek a házivost upínacího kužele byla pod 0,005. U obou mi dost brzo odešel zadní pár ložisek (vřetenová - ocel). Domnívám se, že při montáži matice podlepená Loctite hrnula lepidlo před sebou a zasrala zadní ložisko. To šlo k čertu a vzalo s sebou i druhé. Přední pár (keramika) to naštěstí nepostihlo. K tomu chlazení : "vodníci" u mne skončili.
Dawe
Příspěvky: 2664
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 3. 2019, 10:03

Diky. To je krasne hazeni. Mam tu ted model NC35 12000rpm ktery haze novy uz dost - 0.025mm coz me zarazilo. Docela me zajima jestli je to bezne. Kdykoliv driv jsem tahle mala rychla elektro vretena meril tak to bylo do stovky.

Co je spatne na tom vodniku? Ja znam jen ty vzduchem chlazene.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22601
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 10:30

co jsem tyhle vretena potkal tak nevim kolik je fabrik ktere to delaji ale spolehlivemohu rict ze je nekolik kvalitativnich trid v kterych se vyrabeji a ktere jsem potkal
napr. se to pozna i v tom ze na dvou stejnych veretenech je na jednom napsano ceramic a 2kW a na druhen jen 3kW
jinak velikostne stejna vretena
nevim kam by tam u toho "vykonejsiho" tu jednu kilowatu schovali
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10157
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 10:48

Dnes mi přišel vodník 1,5 kW er 16 ze skladu v EU a házivost díry na kleštinu je na stovkových hodinkách neměřitelný ,tak večír zkusím tisícinové .Udělali mi radost ti kluci čínský :D
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Milan199
Příspěvky: 3113
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

21. 3. 2019, 12:41

to Dawe :
ad vodníci u mne skončili. To "vodní" (nalil jsem tam to co prodává Fronius asi isopropyl) chlazení je dost složité (navíc čerpadlo filtr hadičky nádržku) a nic to neřeší. Když jsem to rozebíral byly trubičky vedené dutinami pláště bez nějakého teplovodného media. Tedy přenos tepla na nic. Čekal bych u vřetena za 100k že budou protaženy vinutím aby odvedly teplo tam kde vzniká.

to Robokop :
házivost upínací dutiny je asi sázka do loterie. Problém je, že ložiska jsou většinou lepená a hřídel je tak o -0,02. Tedy po každé výměně ložisek brousit dutinu !

Ty dva výkony ve stejné velikosti motoru bych bral (kratší / delší cívky) to se dělá i u běžných asynchronů. Ty hodnoty výkonu je ovšem nutné dělit tak 3 (jsem optimista). U těch mých 915 jsem naměřil max. příkon (!!!) 1,6 kW. A to už bylo slyšet jak motor zřetelně ztrácí dech ! Myslím, že to přesně vystihl někdo už dříve tady na foru. Je to výkon vypočtený z max. proudu který motorem proteče vteřinu předtím nežli shoří. (citace bez záruky)

to Fmodel :
Na mne to dělá dojem, že se to už docela naučili. Docela bych věřil tomu, že pokud koupíš "skladový" model tak ti radost neudělají. Házivost dutiny je pěkná, ale pro mne je důležitější skladba a systém ložisek.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10157
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 12:50

Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41
to Fmodel :
Na mne to dělá dojem, že se to už docela naučili. Docela bych věřil tomu, že pokud koupíš "skladový" model tak ti radost neudělají. Házivost dutiny je pěkná, ale pro mne je důležitější skladba a systém ložisek.
Mám ho první den 4 ložiska (C7004x2 + C7002x2), třída P4
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7002
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

21. 3. 2019, 1:48

Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41 to Dawe :
ad vodníci u mne skončili. To "vodní" (nalil jsem tam to co prodává Fronius asi isopropyl) chlazení je dost složité (navíc čerpadlo filtr hadičky nádržku) a nic to neřeší. Když jsem to rozebíral byly trubičky vedené dutinami pláště bez nějakého teplovodného media. Tedy přenos tepla na nic. Čekal bych u vřetena za 100k že budou protaženy vinutím aby odvedly teplo tam kde vzniká.

Viděl a měl jsem rozdělaných už dost vřeten a žádné nemělo chlazení protažené vinutím . jak bys to chtěl dělat ? to by musel být hadičky plastový a to je nesmysl .
Pokud je dobrý styk statoru s pláštěm a to je ,tak to teplo ten plášt bez problémů odvede a navíc je u vodníků i nižší teplota ložisek .
Milan199
Příspěvky: 3113
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

21. 3. 2019, 4:27

to packa :
Mezizávitové chlazení se skutečně používá až u řádově větších motorů. Mne u toho zklamalo že to vodní chlazení bylo evidentně jenom dobastlené. Ten plášť je extrudovaný hliníkový profil a trubička jenom procházela dutinou. Dotýkala se jenom tu a tam. Když už odvedu teplo do pláště, připadá mi jednodušší to odvést pryč vzduchem. Chlazení ložisek je samosebou bonus, ale když už, tak bych to oddělil a domazával je olejovou mlhou. Tady jsou s trvalou tukovou náplní. K motoru jsem dodělal mírné přetlakování vnitřku vzduchem což odstranilo i problémy s tím, že se do motru dostávala chladicí kapalina. Funguje to bezchybně.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 3. 2019, 6:03

Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41 ad vodníci u mne skončili. To "vodní" (nalil jsem tam to co prodává Fronius asi isopropyl) chlazení je dost složité (navíc čerpadlo filtr hadičky nádržku) a nic to neřeší.
To jsi to opravdu chladil lihem? Jakou to má výhodu proti chlazení vodou s nějakou příměsí (něco ala Fridex), případně jenom chlazení destilkou?
Jediná výhoda mě napadá, že při případné havárii chladicího okruhu to může být větší adrenalin.
Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41 Když jsem to rozebíral byly trubičky vedené dutinami pláště bez nějakého teplovodného media. Tedy přenos tepla na nic. Čekal bych u vřetena za 100k že budou protaženy vinutím aby odvedly teplo tam kde vzniká.
No a jaké byly praktické výsledky? Jaká byla teplota pouzdra a jaká byla výstupní teplota toho média, kterým jsi to chladil?
Změřit teplotu vinutí by bylo ideální, ale ta se asi nějak jednoduše měřit nedá (není-li ve vinutí nějaké NTC).
Milan199 píše: 21. 3. 2019, 12:41 U těch mých 915 jsem naměřil max. příkon (!!!) 1,6 kW. A to už bylo slyšet jak motor zřetelně ztrácí dech !
Jak jsi to prosím měřil? Jakou metodou, jakou technikou a za jakých podmínek?

Díky.
Engineer
Příspěvky: 2364
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 7:21

Mexi, prosím Tě jako odborníka skoro na všechno zde na Df probírané ... :)
Dokážeš stručně a věcně odpovědět na následující....
Kolik jsi vlastnoručně navrhl, nakreslil, vyrobil a sestavil vřeten?
Kolik jsi pak s nimi odfrezoval či odsoustružil hodin?
Kolik tun špon vygenerovaných těmito vřeteny jsi z dílny vyvezl?
Do kolika firem jsi stavěl jednoúčeláky se speciálními vřeteny?
Kolik typů ložisek jsi prakticky otestoval?
kolikrát a jaký ložiska jsi ve vřetenech měnil?
Kolik ložisek jsi taky třeba odstřelil, než jsi se dobral jistým poznatkům?
Mám s dotazy pokračovat????? .....


..... Nebudu ... jsi obráběč teoretik, tak se kurva neser do toho o čem víš hovno a nech v klidu diskutovat ty co mají k tématu na základě znalostí a praktických zkušeností co říci!!!!!
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

21. 3. 2019, 9:17

Já jsem ti nějak ublížil, Engineere?

Zdvořile jsem se zeptal, proč to pisatel chladil lihem, což je myslím dost neobvyklé.
Pak jsem se zeptal, jakých výsledků reálně dosáhl (teplota motoru a chladicího média).
A pak jsem se ptal, jak a za jakých podmínek dělal měření výkonu (zde tedy přesněji řečeno příkonu) motoru, protože to rozhodně není triviální úloha a v podstatě to ani moc nemůže mít nějaký obecně platný jednoznačný výsledek.
Za případné odpovědi jsem předem slušně poděkoval, v otázkách jsem použil slovo "prosím".

Co je na tom špatně?

Moc špon jsem nevyvezl, žádný velký obraběč rozhodně nejsem. A taky to nijak netajím a často to o sobě píšu. Prakticky vždy, když náhodou zabrousím do vlákna, které se zabývá konkrétně obráběním (což nebývá často).
Motorů jsem za život měl v ruce, testoval, nastavoval, měřil atd. poměrně dost. Je dost dobře možné, že víc než ty (ale třeba se pletu a děláš to ve velkém).
O ložiscích jsem nic nepsal, v téhle oblasti se snad nikde nestavím do pozice odborníka.
Vřeteno jsem nikdy nekreslil ani nestavěl, určitě bych to neudělal líp než třeba Atas (kterého používám), takže vůbec nemám ambice se do toho pouštět. Nakreslit bych ho možná i celkem zvládl, vyrobit v příslušné kvalitě určitě ne.

Ale zrovna třeba vodní chlazení vřetene (a nejen vřetene) považuji za dobré řešení. Takže už dlouho plánuju své vzduchové vřeteno předělat na vodní.
Proto mě taky zaujal tak silně artikulovaný názor, že vodní chlazení rozhodně ne.
A proto jsem napsal ty 3 dotazy.

Pokud je to nějak zásadně špatně, tak nemám problém přejít "do ilegality" na SZ, tak to tady někdo nazval v jiném vlákně.
Nebo do prdele, kam mě posíláš ty.
Engineer
Příspěvky: 2364
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2019, 9:34

Mexi ... je tu po dlouhý době dost zajímavý vlákno od člověka co kurevsky dobře ví o čem píše, a je ochotný se podělit o těžce a hlavně draze nabyté znalosti, ale Ty ho tu dotazama testuješ jak studenta na střední co špatně vyplnil protokol z laboratorních cvičení .... tedy jej ve výsledku pouze nasereš a bude konec informací .... on to už Milan199 někde včera napsal o zabití vlákna s informacema a radama nesmyslným dokazováním, že to co dotyčný říká tak opravdu je a že si to nevycucal z pampersky. (šlo pokud se nepletu o téma měničů, kde jsi se tuším také předváděl)
Toť vše, nic jinýho v tom nehledej.
t256
Příspěvky: 2906
Registrován: 19. 1. 2012, 4:49

21. 3. 2019, 9:49

Ja nevim coby Mex zabijel.
Mne osobne by taky zajimalo proc pouzivat jako chladici medium lih. Voda ma zhruba dvojnasobnou tepelnou kapacitu nez lih, je levna a nehorlava.
Jedine snad pri nejakem potencionalnim uniku media do stroje by mohl mit lih vyhodu.

Predesilam ze spon jsem nevyvezl nikdy ani gram :-)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“