Co jste dneska bastlili? Vytvareli....

Odpovědět
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

24. 3. 2019, 12:16

Neviem prečo by mal mať BLDC motor nízku účinnosť. Väčšina automobilov používa práve BLDC motory, kde je dôležité aby fungovali aj ako generátory na rekuperáciu energie. Napätie bude závisieť od otáčok a počtu závitov.
Tos C45-2000
Dynamik
Příspěvky: 47
Registrován: 16. 2. 2019, 10:53

24. 3. 2019, 1:45

Jak jsem uvedl, abyčejný BLDC motor, tj. s 12 póly, např. pro pohon e-surfu. Zapomněl jsem dodat, že by měl motor max. otáčky, které odpovídají velmi malé vodní turbínce nebo větrné turbínce - např. 200 až 500 RPM.

JInak ale, mám na svém e-kole více pólový motor, řekl bych i od velmi renomovaného výrobce, u něhož používám běžné brždění právě jako rekuperační alternátor, a to se projevuje skoro neznatelně na baterii. Musel bych tedy sjíždět nějaký fakt kopec někde v Alpách, aby rekuperace stála vůbec za to. Snad mi to další majitelé e-kola potvrdí.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

24. 3. 2019, 3:09

Není důvod, aby BLDC motor ve funkci alternátoru s permanentními magnety měl nějakou extra malou účinnost. Naopak bude podle mě fungovat dobře.
Ale jestli chceš nějaký rozumně napěťově stabilní výstup, tak si za ten alternátor připoj usměrňovač a DC-DC měnič. Tak z toho dostaneš všechno, co jen lze. Ztráty na měniči se ti podle mě bohatě vrátí na tom, že využiješ mnohem širší rozsah výkonu toho alternátoru.
Místo BLDC motoru můžeš použít krokáč. Pro nízké otáčky bude dávat asi lepší výsledky.

S rekuparací na kole je to trochu problém. Jednak motor při brzdění dává nižší napětí, než jaké jsi použil, abys ho na stejné otáčky roztočil (to je prostě fyzika). Takže kdybys z toho chtěl nabíjet baterky, potřebuješ step-up měnič a napětí zvedout nad napětí baterek. Nebo jet děsně rychle.
A druhý problém je chemie baterek. Baterky se nedokáží okamžitě přepnout z režimu "dávám" do režimu "beru". Než se otočí chemický proces, tak to nějakou dobu trvá, řekneme sekundy nebo spíš desítky sekund (podle toho, jak moc před tím dávaly a jak moc teď mají brát).

Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

24. 3. 2019, 4:38

Honda GX 30L je s alternátorem / motorem :D :P
Výstup DC : 10,5V-14,5V_5A-25A
https://www.solidvision.cz/generator-gx30/
https://t.me/pump_upp
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2434
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

25. 3. 2019, 7:26

Mex píše: 24. 3. 2019, 3:09 Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Už máš patent :) jinak tě čína předběhne.
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil a při výpadku elektriky mi celý den pojede barák z auta.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

25. 3. 2019, 8:57

Cjuz píše: 25. 3. 2019, 7:26
Mex píše: 24. 3. 2019, 3:09 Kdybych si mohl vymyslet, jak by se mi to na kole líbilo, tak by to chtělo doplnit superkondenzátorem. Ten by pobral i to nejmenší brzdění, pak by se přioritně pro pohon použila energie z toho supercapu a teprve po jeho vybití by zabraly baterky. Při dlouhých sjezdech, kdy by už bylo energie na ten supercap moc, tak mezitím by už se otočil proces v baterkách a už by přebytek mohl jít do nich.
Už máš patent :) jinak tě čína předběhne.
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil a při výpadku elektriky mi celý den pojede barák z auta.
Dobrý nápad, ale ještě si pořiď k tomu elektromobilu přívěsný vozík se spalovákem a generátorem (jak to už kdosi dělá) a budeš úplně nezávislý na ČEZu :lol: Já si zase představuju, že u každého hyper super marketu bude velká trafačka u parkoviště, aby nebyl blackout až pojedou elektromobilní na nákupy a budou chtít trochu dobít, zatímco se budou kochat v marketu. :(
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

25. 3. 2019, 9:28

Cjuz píše: 25. 3. 2019, 7:26
Ale já se už těším jak si na důchod pořídím elektromobil
jj, to bude potřeba nějakej poladěnej ,aby jsme byli dřív u kontejneru než ty co studovali humanitní obory
Přílohy
1.jpg
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
pavlaxy
Příspěvky: 1885
Registrován: 26. 12. 2007, 11:42
Bydliště: Praha

25. 3. 2019, 10:30

nejnovějším trendem je elektro_osel
elektrosel.jpg
https://t.me/pump_upp
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

25. 3. 2019, 10:57

A pod tím panelem na boku má superkondík? Tady vidíte, jak jde "syslit" :lol: A pak může Issová tvrdit, že to nejde. :(
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3349
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

26. 3. 2019, 5:27

no jasně superkapacitor a jak to u toho osla funguje?
jednoduché od kapacitoru dva dráty na koncích krokosvorky..
Panel se sundá na osla nasedne jezdec řádně se upoutá a pomocník připne krokosvorky oslovy na koule.
Neskutečná rychlost a zrychlení. :D
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
Uživatelský avatar
bobik
Příspěvky: 4556
Registrován: 11. 12. 2007, 7:48
Bydliště: Okres Klatovy

26. 3. 2019, 2:13

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ale fuj, mučit zvířátka.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10219
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

26. 3. 2019, 3:00

bobik píše: 26. 3. 2019, 2:13 :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ale fuj, mučit zvířátka.
Na nich se to testuje ,pak jsme na řadě my :D
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

26. 3. 2019, 4:34

bobik píše: 26. 3. 2019, 2:13 Ale fuj, mučit zvířátka.
Jak to myslíš - mučit?
To je uvědomělý osel, který ví, že CO2 je po ďáblovi hned to druhé nejstrašnější. A že když to nevyřešíme, tak máme posledních 12 let a pak šmytec.
Takže to dělá dobrovolně a rád. Z druhé strany toho panelu má nápis "Stop Climachanges, Donkeys Want to Live!".
Dynamik
Příspěvky: 47
Registrován: 16. 2. 2019, 10:53

26. 3. 2019, 4:49

Dynamik píše: 24. 3. 2019, 12:01 Dnes jsem začal připravovat vyřešení jedné docela zajímavé otázky. Zda lze použít běžný BLDC motor jako generátor/alternátor.
Před chvílí jsem vyzkoušel tuto první verzi změření:

Jako alternátor jsem použil BLDC motor s těmito parametry: 12 pólů, 450 RPM/V, max. proud 58 A, max napětí 7s, max. výkon 1260 W. Každý z tří výstupů cívek jsem propojil s halogenovou žárovkou 12 V, 20 W. Nakonec jsem motor roztočil na 500 RPM.

Výsledek: Žárovky se vůbec nerozsvítily, napětí bylo střídavé cca 0,1 V, proud jsem neměřil. Po odpojení žárovek stouplo napětí na 0,6 V.

Závěr: zklamání, takový alternátorek nelze použít po připojení vodní turbínky jako vodní elektrárničku. Ještě zkusím do konce týdne změřit protékající proud žárovkou.
Výzkum/vývoj techniky pro dynamiku tekutin, její prototypování v 3D CAD a měření
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 7043
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

26. 3. 2019, 4:58

nějak nechápu jak jsi to zapojil , ale měl bys to dát na 3 fázový usměrnovač
Odpovědět

Zpět na „výrobky a obrobky“