Minimalni spona

pavel-gravos
Příspěvky: 272
Registrován: 27. 1. 2008, 4:30

13. 3. 2019, 9:42

Tak jsem olivovy olej (presne tento) vyzkousel a slo to pekne.
Pavel
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 649
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

7. 4. 2019, 7:42

Hezký večer,

dovolím se vrátit k tématu minimální špony. Dnes jsem frézoval stůl mojí betonové portálovky a narazil jsem na stejný problém.
Deska je plech S355 o velikosti 1,1x1,8m. Bohužel mašina umí jen 865x1565mm, takže jsem musel zahlubovat. V ose Z mám 650mm rozsah mezi spodním vozíkem a stolem je neskutečných 800mm, takž mega vyložení. Vřeteník je na to slabý, takže vibrace byly obrovské. V plánu bylo, že to zkusím frézou D100 s 5ti destičkami. Nejdřív jsem zkoušel doporučené otáčky a posuvy, ale to mašina nedala. Mám jen 10Nm. Minimum je hloubka 0,8mm. Na to nebylo dostatek momentu a nenapadlo mně odmontovat tři destičky a udělat z toho dvoubřit. Začal jsem ubírat hloubku a když jsem se dostal k 0,1mm, měl jsem větší problém s rezonanci než když jsem frézoval 0,5mm. Jelikož vyložení bylo fakt obrovské a mašina s tím nepočítá, tak jsem to vzdal a nasadil D50 3břit na dlouhém trnu. Tím jsem sice omezil vibrace samotného vřeteníku, ale přidal nové z dlouhého trnu. Ani nevím, co bylo horší. Každopádně když jsem zvolil doporučené otáčky a posuvy tak se to moc třepalo. Zvednul jsem otáčky na 3500ot. a posuv na 1500mm/min při 0,4mm a jeli to super. Pak jsem chtěl dodělat na krásno a zkoušel jsem finišovat při 0,05mm a tam se to stalo. Fréza začala neskutečně vibrovat a místo hezkého skoro leštěného povrchu mám různě rozházení 50mm kolečka:( Prostě během hrubování jsem měl hezčí povrch než při dokončení.

Je jasné, že mašina na to není stavěna. Ona ale nikdy nebude tak hluboko frézovat, ale o 30cm výše a tam se ty vibrace téměř vyruší. No ale nějak to musím udělat, že...

Moje otázka je, jaké by jste doporučili destičky a zda raději menší 50kou nebo vetší 100kou? A nebo to zkusit FlyCuterem? Měl jsem za to, že když jsou dva zuby proti sobě v záběru, bude to pro povrch obrobku lepší, ale asi je to jinak

Jak a čím finišovat?

Díky
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 6033
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

7. 4. 2019, 8:31

Zmenšit řezný odpor :wink: tak a teď jak ? no třeba použitím plátků na hliník ,to je známá finta třeba u hlazení nerezu nebo když máš mašinu která se ráda klepe jak ratlík ,samozřejmě když to přeženeš a mašina se rozklepe tak to dopadne špatně .Plátky bych vybral s rádiusem špičky třeba 0,2 nebo 0,4 ,rozhodně né třeba R2 tam už ti poroste řeznej odpor.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 649
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

7. 4. 2019, 11:03

Díky Pane, vyzkouším. Teď mám nějaké na ocel s rádiusem 0.3.

Celkem mne to překvapilo. Čekal bych přesný opak, tedy že když záběru hlouběji tak se to rozklepe. Ale to jelo celkem hladce.
Tady https://youtu.be/DRmccUO5a3Y jsem začínal na 0,15mm a to už nebylo ono.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 649
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2019, 6:48

Dobré ráno,

tak mně napadá... jakého výrobce destiček doporučujete? Je velký rozdíl ve kvalitě? Jak dlouho taková destička vydrží?

Dejme tomu, že máme stroj, který je schopný udržet doporučené řezné podmínky. Budu mít hlavu +/- 100mm, která má 5 destiček 220408. Když kouknu do tabulky, tak pro běžnou ocel je Vc kolem 200m/min, posuv na zub kolem 0,2mm a minimální Ap 1mm. Budu frézovat rovnou plochu kde můžu zahloubit mimo obrobek a tak jde pouze o snížení výšky. Záleží mi na produktivitě, tak se budu snažit vytížit mašinu na maximum. Jak dlouho mi taková destička asi vydrží?
A jak mám finišovat? Jaké úběry běžně používáte?

A teď to hlavní:) Když se mi na trojúhelníkové destičce co měla r0.3, po odrézování 1,4m2 plochy 1mm do hloubky na dva průchody, vydřou plošky, tedy špička se zploští, je to dáno reálným opotřebením z provozu, nebo je to díky nadměrné vibrací nástroje? Jak jsem již řekl, dělám to na maximálním vyložení a tak chvění je obrovské. Ještě jsem ale nedodělal stůl, takže zatím to tak "kurvím", ale zajímá mně obecná životnost destiček.

Pokud máte zkušeností a chcete se podělit, prosím pište jaké destičky a v jakých podmínkách používáte.

Díky a hezký den!

Marian
r4cv
Příspěvky: 1513
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

8. 4. 2019, 6:52

Mrosconi píše:
8. 4. 2019, 6:48
zajímá mně obecná životnost destiček.
Pri takomto všeobecnom zadaní je správna odpoveď asi od pár sekúnd (napr. zadrnčí to pri orovnávaní výpalku) po niekoľko hodín (tuhá mašina, kvalitné plátky, vychytané rezné podmienky).
Miki2t
Příspěvky: 270
Registrován: 22. 9. 2010, 9:02
Bydliště: Levice SR

8. 4. 2019, 8:37

Ja si myslím , že tie doporučene hodnoty , teda konkrétne rezná rýchlosť je vhodná pre Ae 10%
Pre Ae 100% skús reznú rýchlosť tak 50 pre výdrž platkov.
Ap viac = lepšie
Fz viac = lepšie

Ak ti to drnčí tak sa otáčky uberajú
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 649
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2019, 9:55

Dík, zítra budu zkoušet.
PBr
Příspěvky: 705
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

8. 4. 2019, 3:54

Mozem sa opytat - je vobec ae=100% pre platkove nastroje vhodne? Z hladiska stability asi ano, ale zivotnosti to asi neprida.
Inak mne ako amaterovi sa darilo robit super povrchy s velkou hlavou160 a iba jednym platkom 45 stupnov, pozitivnou a prebrusenou na magnetke aby bol ostry. Ale je to pomale...v podstate flycutter.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 649
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

9. 4. 2019, 7:10

Dneska jsem zkoušel D100 a při Se 40mm a Aplikace 2mm mi to jelo krásné s posuvem 1200mm/min. Otáčky 1400ot. Tedy úplně mimo doporučené podmínky výrobce, ale ofrezoval jsem to krásné a rychle.

Teď bych se rád zeptal na obvodové frézování?
Potřebují jednu delší frézu na září nabízí desek, takže hloubka řezu alespoň 50mm. Co by jste mi doporučili? Mám jen čelní frézy a žádnou stranickou. A taky otázka,vzdá to má smysl. Ale když vezmete v úvahu,cze potřebujete udělat kapsu 60x60 hlubokou 80mm, tak čím to udělat. Já to dělal prozatím tak, že jsem to odehrál a pak dodržoval čelní 20kou.

Prosím, doporučte něco. Možná by stačila obyčejná https://www.zps-fn.cz/cz/frezy-mk/detai ... l-hss-co5/

Díky
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 4933
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

9. 4. 2019, 10:03

možná by sis nejdřív měl vypnout ten mršič textu v mobilu nebo na čem to píšeš
nebo si to po sobě alespoň přečíst
možná by to potenciálnímu odpovídateli ušetřilo dost přemýšlení co vlastně chceš
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
xener
Příspěvky: 51
Registrován: 2. 3. 2019, 12:48

29. 4. 2019, 7:18

Milan199 píše:
13. 3. 2019, 6:06
to havelaircraft
Jo mohu fakt doporučit. Jen se drž té značky, ty rozdíly v kvalitě jsou fakt značné. Tenhle olej si drží kvalitu už spoustu let.
ani by som nepovedal :)
https://gazduj.etrend.sk/clanky-gazduj/ ... ensky.html
atlan
Příspěvky: 1712
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

29. 4. 2019, 10:20

No ved je furt rovnako nekvalitny to je pozitivne lebo tym padom robi co ma :D
Milan199
Příspěvky: 178
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04
Bydliště: Dobšín

29. 4. 2019, 12:10

to xener
Ahoj, fakt bych nerad vypadal jako lobbysta nebo majitel akcií firmy co to dodává. A vůbec se netvářím že se sem nedováží šunt, ale ...
Ten článek je typický blábol dnešních medií. Dozvíš se sice zcela obecné údaje kdy se smí olej nazývat "extra panenský", ale nic konkrétního. Tedy číslo kontrolního odběru, jaké hodnoty (parametry) byly porušeny a o kolik atd, atd...
V předchozích příspěvcích jsem zdůrazňoval nutnost absence řepkového oleje a taky jednoduchý test na jeho přítomnost. Protože je to tady technické forum zajímá mne použitelnost v dílně a ta mne zatím přesvědčuje. Protože mi ten olej vyhovuje i v kuchyni budu ho používat dál i tam.
Podobné články beru asi tak vážně jako sliby politiků, nebo předvolební průzkumy.

Milan
Mex
Příspěvky: 5911
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

29. 4. 2019, 1:32

Off topic.
Stejně je mi nejasný pojem "extra panenský". Jak taková "extra panna" vypadá? To má dvě panenské blány nebo ji má třeba kalenou?
Odpovědět

Zpět na „pro frézku“