Vřeteno ATAS s ER 16

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
Odpovědět
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

8. 9. 2019, 12:22

Takhle by si představoval hotové vřeteno. Tohle ja zatím alfa prototyp, na kterém budu testovat nastavení měniče. Rád bych se dostal do situace, kdy bude stačit jenom elektrický větrák + upravené parametry FM.
hotovy_atas1_1.jpg
hotovy_atas1_2.jpg
Dneska jdu du divadla, ale zítra to rozjedu. :-) Pokud bude jenom větrák, tak k tomu asi udělám i malinkej teploměr, pod větrákem je stěna silná 12mm a místa by tam bylo dost. Našel jsem malinkatý NDR displej s třema číslovkama a ten by tomu slušel.
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

11. 9. 2019, 9:55

Tak zase žádná sláva. Ventilátor sice ventiluje, ale málo. Tak pár dalších testů abych objevil další slepou cestu (vodní chlazení). A návrat k ventilátoru, sice menší, ale dva. Klika je, že návrh nového držáku je půl hoďky a tiskárna to vytiskne sama. :-) V mezičase jsem se dal do studia frekvenčních měničů.
AT_1.jpg
AT_2.jpg
AT_3.jpg
Celková délka je cca 250mm, tělo 80x80mm. Ještě tam není udělaný kryt spodních děr. Jsem vcelku zklamanej. Parametry nesehnatelné, na štítku je napsáno 3x230V / 400Hz IP44. Při tomto nastavení teplota při chodu naprázdno stoupá a stoupá ... a na 100°C se nezastaví. Abych dostal teplotu pod kontrolu, musím mít na FM nastavené napětí při 400Hz pouhých 170V a to jedu naprázdno. Vůbec nevím, jak na tohle bude reagovat frekvenčák. Samozřejmě taky nevím, co to bude dělat v zatížení. Možné řešení je provozovat ho do cca 300Hz, nebo trochu upravit vinutí statoru.

Po zkušenostech s 500W Atasem, které jsou veskrze dobré jsem očekával víc, tedy za ty prachy o hóóódně víc. Faktem je, že přestavba na hranatej tvar má jedno velké pozitivum a to výrazně lepší odvod tepla z vinutí než dřív. Už jsem vymyslel i jak motor zatížit na test. Do kleštiny upnu vrtuli (něco jako si staví děti na potůčku) a budu testovat. Je klika, že vřeteno k ničemu nepotřebuju - zatím - a všechny ty proprcané hodiny času beru jako sebevzdělávání. :-) Byť jsem velký patriot a Česká produkce a České výrobky stojí u mě vždy na prvním místě a klidně můžou být dražší, tak na svou novou frézku co stavím si nakonec koupím 750W Teknomotora, pokud ho seženu s ER16 nebo ER11 kleštinou. :-(
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 5596
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

11. 9. 2019, 11:21

hele i při těch 170v to má velice slušný výkon , a měniči je to uplně fuk ten je na to konstruovaný aby dokázal zvýšit nebo snížit napětí podle potřeby .
Dawe
Příspěvky: 592
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

11. 9. 2019, 11:46

lubbez píše:
11. 9. 2019, 9:55
..., tak na svou novou frézku co stavím si nakonec koupím 750W Teknomotora, pokud ho seženu s ER16 nebo ER11 kleštinou. :-(
To je rozumne rozhodnuti. S ER-16 delaji dve modelove SB rady:
  • N35 (18000rpm, max vykon 660W)
  • NC35(12000rpm, max vykon 730W).

Dalsi rada uz je s ER-20. S ER-11 vyrabi jen slaboucke 220W a 270W modely rady 2431.
Jakykoliv typ ti doda napr. fa OPIS z Brna. Pak mu muzes treba predelat loziska.
Naposledy upravil(a) Dawe dne 11. 9. 2019, 12:12, celkem upraveno 2 x.
3osa DIY frezka
TOS S28
5osa SkyfireCNC SVM2VMC
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 6748
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 9. 2019, 11:56

Ještě to nevzdávej. Já ten model 750W nemám, takže to osobně bohužel nevyzkouším.
Chtělo by to trochu měřit. Jaké máš vybavení?
Proud motorem za chodu by Ti měl umět změřit měnič, účiník možná taky. Případně zapojit do hry ještě klešťák.
Kdybys měl jak změřit indukčnost vinutí, tak to by byl zajímavý parametr. Ohmický odpor asi změříš celkem snadno.

I když tam nastavíš nižší napětí naprázdno, tak když si správně nakonfiguruješ na měniči vektorový režim, tak měnič si v případě potřeby přidá.

Ještě k tomu chlazení: i kdyby byl motor fakt dost mizerný, tak by měl mít účinnost někde nad 85% (při správném nastavení). Tak i při maximálním výkonu by mělo být ztrátového tepla do 120W, což by ventilátor, celkem velký povrch a možnost dost velkého rozdílu teplot měly v pohodě uchladit.

S čím s Tebou ale naprosto souhlasím je tragická podpora výrobce. Už jsem to tady psal, na zákazníky serou jako na placatý šutr.
Milan199
Příspěvky: 419
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04
Bydliště: Dobšín

11. 9. 2019, 12:07

Ahoj,
myslim, ze zbytecne propadas panice. Tech 750 mam kupu a jede to ve vyrobe. Ty co zrovna nehrubujou nechladim vubec, neni tam ani ta vrtulka od vyrobce. Ty co jedou 10 frezou do 2 al plechu jenom tlakuji.
Ten ventilator to musi uchladit. Az mne pustej z nemocnice, tak se ozvu a doladime to.
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

11. 9. 2019, 1:45

Mohl bych změřit kromě momentu asi skoro vše. Vybavenou elektronickou dílnu mám vcelku slušně, ale je tam to ALE. Původní projekt byl, hranatej obal s lepším chlazením = pohodlnější montáž na Zko a relativní ticho při otáčkách 15000+, kdy ta hliníková vrtulka už jenom ječí. Samozřejmě "hezčí vzhled" ..... vždyť to mám na hraní. Realitu jsem popsal, sice lepší chlazení ale stále nic moc. Teď jsem se naprdnul, zapnul jsem tu 500W verzi a točky jsou okolo 18000, těsně před tím, než začne vrtule ječet. Parametry 317Hz/211V po půl hodině teplota při chodu naprázdno 46°C. Tady je vše OK. Za téhle situace se mi nic měřit nechce, neb to vnímám jako problém s HW. Atase jsem koupil jako staršího, údajně funkčního. Byl bez vrtulky. Když jsem ho zkoušel poprvně, kvůli ohřevu se nedal použít. Po pěti minutách na 10000 ot se nedal udržet ani malou chvilku a tak šel do šuplíku. Vyndal jsem ho cca před měsícem a začal pomalu laborovat. Výsledky jsem publikoval. Za mě je v něm nějaký problé nesouvisející s nastavením měniče. Zkrat na kostru ne, ale mezizávitovej by mohl?? A když Milan199 píše, že jich má kupu a jedou, tak chyba musí být někde jinde. FM jede ve skalárním režimu a minimální kmitočet je 150Hz, tady asi opravdu není potřeba vektorový režim, ale zkusím to. Kdyby náhodou někdo znal nějakou navijárnu motorů, předem děkuji za informaci. :-)
oscar
Příspěvky: 1066
Registrován: 2. 5. 2010, 8:50
Bydliště: Perníkovice

11. 9. 2019, 1:58

lubbez píše:
11. 9. 2019, 1:45
Po pěti minutách na 10000 ot se nedal udržet ani malou chvilku a tak šel do šuplíku.
sice tam tu vrtulku mam, ale takhle se mi opravdu nezahriva.
Mex
Příspěvky: 6748
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 9. 2019, 2:06

lubbez píše:
11. 9. 2019, 1:45
... Po pěti minutách na 10000 ot se nedal udržet ani malou chvilku ...
Sice jsem na tento model slyšel už dřív stížnosti, že hodně hřejou. Ale tohle je opravdu asi moc.
Nemohl bys změřit aspoň komparativně jednotlivá vinutí? Aspoň ohmický odpor, jestli je ve všech fázích stejný?
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

11. 9. 2019, 2:45

0,96 Ohm ve všech větvích stejný. Meřeno Metexem na rozsahu 0-40 Ohm. A ta 500W 1,82 Ohm
pavel6
Příspěvky: 81
Registrován: 4. 1. 2017, 1:59

11. 9. 2019, 4:35

Na mezizávitový zkrat bych moc nevěřil, ale ten by se dal dokázat změřením Q cívek. V lepší motárně by měli mít měřák. Za nejzákeřnější považuji závady kotvy. To ale asi nepůjde měřit při použití měniče.
Mex
Příspěvky: 6748
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 9. 2019, 5:11

lubbez píše:
11. 9. 2019, 2:45
0,96 Ohm ve všech větvích stejný. Meřeno Metexem na rozsahu 0-40 Ohm. A ta 500W 1,82 Ohm
Tak to na Tobě s těmi závity docela šetřili. Těleso statoru je snad půdorysně stejné, jen trochu delší. Takže to těžko mohli namotat o tolik tlustším drátem.
Nemáš to nějakou verzi pro nižší napětí?

Kdyby to bylo moje, tak bych si pustil 500W verzi naprázdno na 400 Hz a z měniče bych vyčetl proud.
Pak bych tam připojil to vřeteno 750W a snižoval bych jmenovité napětí tak dlouho, až bych se se při 400 Hz dostal někde na 150-200% proudu, co měl 500W motor. Snažil bych se najít bod, kde výkon bude 1.5x vyšší než u 500W verze. Takže logicky při nižším napětí budeš muset mít úměrně vyšší proud, tedy nebude jen 150% ale víc.
Pak bych to pro kontrolu zkusil zatížit při nízkých otáčkách ve skalárním režimu, aby to nezkreslovalo posílení vektorem.
Naposledy upravil(a) Mex dne 11. 9. 2019, 5:14, celkem upraveno 1 x.
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

11. 9. 2019, 5:12

Teď se mi naskytla možnost nechat otestovat stator a od toho se odpíchnu.
Jinak štítek hovoří jasně:FT4C82R, (1-2682), 3x 230V / 400Hz, IP44, 11/11, CE
Mex
Příspěvky: 6748
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

11. 9. 2019, 5:15

lubbez píše:
11. 9. 2019, 5:12
Teď se mi naskytla možnost nechat otestovat stator a od toho se odpíchnu.
Otestovat na co? Zkrat tam určitě nebude, to by nebyly všechny fáze stejné.

EDIT: Na štítek bych zrovna u Atase moc nespoléhal. Nakonec mají chyby i na výkresech, které mají jako jedinou dokumentaci na webu (nebo aspoň dřív to tak bylo, teď jsem to nekontroloval).
Raději bych měřil a podle toho nastavoval.
To máš jako s dopravními předpisy. Tam je pak pozůstalým taky k ničemu to, že jsi měl v tu chvíli přednost, takže podle "dokumentace" bys měl projet tu křižovatku v pohodě.
lubbez
Příspěvky: 1470
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

9. 12. 2019, 12:56

Atas - poslední info, úpravu považuji za hotovou. Děkuji packovi za otestování statoru. Po nastavení měniče na správné parametry, jede 750W Atas jak hodinky. Po dvou hodinách na 24000 ot/min je teplota měřená v přírubě u spodního ložiska 64,7°C, plášť má 61,2°C.

Proč jsem to všechno dělal? Teplota a hluk. Konstrukce samotného motoru je poněkud kokotská. Čtyřhraný stator se dotýká pláště pouze na místě stočených hran, tedy 4x cca 15mm. Horní odlité víčko i spodní příruba s ložiskem nemají jediný větrací otvor a tělo je ocelová trubka. Vřeteno bylo původně vyráběné jako nějaká soukromá zakázka a vcelku můžeme být rádi, že je vůbec na trhu.
Jistě, mohl jsem už na začátku snížit napětí při max. otáčkách a bylo by to. Ale bylo by to stejné, jako když žákům na střední škole zjednodušíme maturitu, aby jich tolik nepropadlo. Tady to posrali páni konstruktéři a technici z Atasu Náchod. Stačilo napsat na štítek 3x 180V a byla pohoda a nebo to alespoň napsat do nějaké technické specifikace.
Já mám v současné době 3 kousky 500W provozuji bez problému a ty 750W se hřály. Použil jsem tedy na úpravu hliníkový jekl, s dostatečně silnými stěnami které zvládnou odvést teplo ze statoru. Celková modifikace je paradoxně velice snadná a vše je práce několika málo hodin. Na dokončení jsem použil 3D tisk. Já použil dva 60mm větráky, které "dávají" víc vzduchu než jeden 90mm. Vzduch ofukuje nejenom plášť, ale prochází o samotným vřetenem a docela slušně ho chladí. Fíčurka je, že při použití chladící kapaliny ji to odfukuje od vřetena. Obrázky jsou o pár příspěvků výš. Zkoušel jsem i chladit vodou, ale ani voda nedokázala vřeteno uchladit.
Příruba vodního chlazení
Příruba vodního chlazení
Odpovědět

Zpět na „Ostatní (motory)“