2 Závity
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
obavam sa, ze radit mu ocele ktore pozaduju tepelne spracovanie nie je schodna cesta .. (i ked samozrejme je to asi najvhodnejsie vytocit s pridavkom, cementovat zakalit, vyzihat pnutia a nakoniec pridavok obrusit na final).
Pokial nemozete pouzivat tepelne spracovanie radsej pouzivajte ocele triedy 11 .. ale vyberat ich treba podla pevnosti ..
Pre jednu frezovaciu hlavu som sustruzil upinaci trn z 11700 a po rokoch je aj jeho morse kuzel nadalej celkom neposkodeny. Pevnost 11700 je oproti 11500 (11523) o hodne vacsia ale stale sa to da aj doma opracovavat.
Ked dnes pojdete kupovat material mozno bude lepsie pouzivat EU oznacenia..
11700 = E360
11500 = E295
11523 = S355 J0
pripadne mozete skusit ten hriadel aj z 11600 = E335. rozhodne by som nevolil slabsiu automatovku. zistite to casom na zivotnosti suciastok z automat. oceli .. ktore su zatazene..
Pre zorientovanie v oceliach podla EU:
Oznacenie S znamena konstrukcnu ocel .. kym E je tzv. ocel na strojne suciastky, takze to je celkom vhodne na zakladne rozoznanie materialu podla toho k comu ho idete pouzit. Cislo udava medzu sklze v MPa a J0 pri 11523 je tzv narazova praca ale to nie je pre vas asi zaujimave - ked budete pocitat nejake zatazenia tie ciselka a oznacenia za nimi sa zidu.
Este jedna vec pre zaciatocnikov pri vybere ocele .. pokial budete potrebovat material zvarat, berte stale material so zarucenou zvaritelnostou . nehovorim ze 11600 sa neda zavarit . ale zvar je krehky a moze sa zlomit .. radsej volte 11373 alebo 11375 (S235JR) ci hore spomenutu 11523.
Pokial nemozete pouzivat tepelne spracovanie radsej pouzivajte ocele triedy 11 .. ale vyberat ich treba podla pevnosti ..
Pre jednu frezovaciu hlavu som sustruzil upinaci trn z 11700 a po rokoch je aj jeho morse kuzel nadalej celkom neposkodeny. Pevnost 11700 je oproti 11500 (11523) o hodne vacsia ale stale sa to da aj doma opracovavat.
Ked dnes pojdete kupovat material mozno bude lepsie pouzivat EU oznacenia..
11700 = E360
11500 = E295
11523 = S355 J0
pripadne mozete skusit ten hriadel aj z 11600 = E335. rozhodne by som nevolil slabsiu automatovku. zistite to casom na zivotnosti suciastok z automat. oceli .. ktore su zatazene..
Pre zorientovanie v oceliach podla EU:
Oznacenie S znamena konstrukcnu ocel .. kym E je tzv. ocel na strojne suciastky, takze to je celkom vhodne na zakladne rozoznanie materialu podla toho k comu ho idete pouzit. Cislo udava medzu sklze v MPa a J0 pri 11523 je tzv narazova praca ale to nie je pre vas asi zaujimave - ked budete pocitat nejake zatazenia tie ciselka a oznacenia za nimi sa zidu.
Este jedna vec pre zaciatocnikov pri vybere ocele .. pokial budete potrebovat material zvarat, berte stale material so zarucenou zvaritelnostou . nehovorim ze 11600 sa neda zavarit . ale zvar je krehky a moze sa zlomit .. radsej volte 11373 alebo 11375 (S235JR) ci hore spomenutu 11523.
To si to rovnou mužu nechat vyrobit za x tisíc celý, ale to je právě to, co já nechci. Tu automatku sem koupil na zkoušku. Jeden uživatel fóra se mi ozval, že mi ty závity zkusí udělat. Kdyby se to náhodou nepovedlo, pořád tu mam kleštinovej upínač s 20mm stopkou.Monteg píše:Automatovku na vřeteno![]()
![]()
Tak do toho bych nešel ani kdyby byla do stroječku z Baumaxu min. co píše kovohemil a vynechal bych i tu 11523 místo toho navrhuji 12050 nebo 12060 a povrchově kalit - a brousit ta 14220 by se měla cementovat to spíš 15230 nebo pak 16240
Naposledy upravil(a) pipa dne 27. 8. 2009, 11:14, celkem upraveno 1 x.
www.tc-pipa.wz.cz
Ono je pěkný, že se tady bavíme, jaký použít materiál na vyrobu kleštinového upínače do vřetene, ale jde taky o to v jaké kvalitě ( přesnosti) ten kleštinový upínač, pipa dokáže soustružit, protože v případě kleštinového upínače do vřetene, musí být házivost průměrů na ložiska a dutiny pro kleštiny v nule a ostatních průměrů taky v nule, a to je už vyšší soustružnická - čili jedině skusit v domacích podmínkách, soustružení na jedno upnutí, ale stejně pokud materiál nebude tepelně zpracován a následně obroušený atd. tak ta dutina pro kleštiny bude brzy projevovat stopy opotřebení a to stejné i závit, matice pro dotahování kleštin, já sám, i když mám určité možnosti strojního obrábění na cnc tak jsem si ten kleštinový upínač radši koupil, ono to v konečném výsledku vyjde mnohem lépe, než se s tím kleštinovým upínačem trápit a stejně pokud ten upínač není tepelně zpracován, tak to nebude nikdy to pravé.
Rosta.

Jenom to zkouším jak sem psal dřív, možná to příjde do koše - ale za pokus nic nedám. Ostatně je to poslední dobou jedna ze dvou mých radostí (tou druhou je hra na klavír).
Kleštinovej upínač mam, stál mě celých $18 a kleštiny k tomu za dalších $18. Stopka broušená, 20,00 , dýlka 100 a ložisko na to nečekaně nejde. Hodit to na soustruh se mi ani náhodou nechce, lis nemam. Jak na to dostat ložiska ? Podchladit, ložiska ohřát a doufat ?
Kleštinovej upínač mam, stál mě celých $18 a kleštiny k tomu za dalších $18. Stopka broušená, 20,00 , dýlka 100 a ložisko na to nečekaně nejde. Hodit to na soustruh se mi ani náhodou nechce, lis nemam. Jak na to dostat ložiska ? Podchladit, ložiska ohřát a doufat ?
www.tc-pipa.wz.cz
Myslím, že snáz najdeš někoho s lisem na zalisování ložisek než na soustružení závitů do cementovaný poloosy....pipa píše:Jenom to zkouším jak sem psal dřív, možná to příjde do koše - ale za pokus nic nedám. Ostatně je to poslední dobou jedna ze dvou mých radostí (tou druhou je hra na klavír).
Kleštinovej upínač mam, stál mě celých $18 a kleštiny k tomu za dalších $18. Stopka broušená, 20,00 , dýlka 100 a ložisko na to nečekaně nejde. Hodit to na soustruh se mi ani náhodou nechce, lis nemam. Jak na to dostat ložiska ? Podchladit, ložiska ohřát a doufat ?

Pokud bys potřeboval nalisovat ložiska tak se můžem domluvit že bys mi to poslal.
Jinak před Tebou hluboce smekám!!! Co já bych za to dal kdyby můj kluk v Tvým věku, kterej má v mejch dílnách veškerý zázemí šel sám o sobě zkoušet dělat vřeteno třeba i z tý automatovky!!! A to studuje strojařinu...

Ještě k těm ložiskům a vřetenu, čím jsi to měřil???? Je potřeba vědět ty míry co nejpřesněji. Ložisko bude mít tolerance v normě, ale to vřeteno by chtělo poměřit pasametrem a koncovejma měrkama. Přeci jenom amíci zaváněj palcema.....

Koukal jsem na Tvoje stránky, pokud bys potřeboval něco od přesný optiky, nebo třeba nějakej kontakt na lidi co uměj různý věci (hranoly, zrcadla, filtry, napařování, atd....) tak se ozvi.

-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8356
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Nebylo to sice na mě ale já bych něco od optiky potřeboval - konkrétně vysvětlit pár věcí okolo mikroskopů. Šlo by to?Engineer píše:...pokud bys potřeboval něco od přesný optiky...
Aleš Procháska
Ahoj, nechci to tady mlžit, tak tu optiku hoď na jiný vlákno a trochu to prodiskutujeme. Snad nás admin nezabijeprochaska píše:Nebylo to sice na mě ale já bych něco od optiky potřeboval - konkrétně vysvětlit pár věcí okolo mikroskopů. Šlo by to?Engineer píše:...pokud bys potřeboval něco od přesný optiky...


Já viděl rozebraný nějaký dílenský mikroskopy Zeiss a to je fakt nádhera. Jak jednoduché, důmyslné a chytré.

Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Skus osoustružit kousek kulatiny na průměr 19,995mm tj. půl setiny do mínusu a případně na průměr 19,99mm tj, setina do mínusu, kdyby té půl setiny bylo málo, to ložisko by mělo jít na hřídel, která bude 0,005mm do mínusu bez problému, pokud tomu tak není, tak jsou asi otvory v ložiskách mínusové, já jsem se ale zatím, z touto alternativou nesetkal. Když hřídel je tkz. nulová a otvor v ložisku taky, tak za normální teploty tu hřídel rukou do ložiska nenasuneš. Takže si změř pomocí osoustružené hřídelky, jaké jsou ty otvory v tom ložisku, a potom se rozhodni co dál. Protože lisovat do přesného ložiska hřídel s přesahem byt' i malým, tak to bychom to ložisko taky mohli zničit.
Rosta.

Jen drobný dotaz....jelikož tady lítáme cca v setině až tisícinách. Máš ten mikrometr zkalibrovanej měrkou nebo válečkem?pipa píše:Je to 20.00mm jak když ustříhne. Měřil sem to mikrometrem a myslím, že dobře, protože to má mít 20mm
Mám zkušenost, že zejména u starších a často používanech mikrometrů klidně lítá stovka a chce to je častěji kalibrovat.
A nebo pokud máš možnost nech si to někde poměřit pasametrem nebo na optice. Taky může být problém ve tvarové přesnosti, je to vřeteno přesně kruhový???? Za 18 USD to určitě nebude ze švajcu, ale zcela jistě něco více či méně šikmookýho a tam se dá očekávat ledasco.

V tom má Engineer pravdu, takže mikrometr - očistit měřicí dosedací plochy a najet řechtačkou na měření nulového rozměru - měla by být nula, pokud není tak třmenovým klíčem dodávaným v krabičce s mikrometrem, pootáčením tělem mikrometru nastavit nulu, potom, ale je zapotřebí kalibrovaný váleček délky 25mm z mikrometru 25 - 50mm. A změřit jestli nám ten mikrometr při měření toho kalibrovaného válečku délky 25mm skutečně ukáže 25mm, někdy se stane, že mikrometr ukazuje dobře ve spodní části svého měřicího rozsahu a v horní je to trochu mimo nebo naopak a nebo měří blbě v celém rozsahu.
Rosta.
