Tos s-28 žebrák

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Dawe
Příspěvky: 2873
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 12. 2019, 6:17

Nestalo se taky nekomu, ze mu praskl ten S28 mikrometricky doraz?
Mam posledni dobou nejakou smulu na praskani litiny, je to par tydnu co jsem svaroval sverak a ted tohle. :twisted:
svarovani litiny -praskly mikrometricky doraz S28 (2).jpg
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

21. 12. 2019, 6:25

Stalo. Už jsem to tak koupil. U Chemweldu jsem koupil eldy na litinu, prasklinu jsem z obou stran poctivě vybrousil a postupně vyvařil. Zatím to drží.

Příčinou je nadměrné dotahování šroubů. Stačí je dotáhnout jen trochu a nikdy se mi nestalo, že by uhnul.
Dawe
Příspěvky: 2873
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 12. 2019, 9:09

Britt>Ja jsem se na to taky hned vrhnul. Sel jsem po trhlinach , navrtaval je, a ten doraz byl skoro na dve pulky - drzel na kousicku masa uprostred viz foto. Mam to ted uz vyvarene, zbyva dobrousit, vytmelit, striknout a bude jak novy. Musim jeste zkontrolovat i prubezny zachyt pro podelny naraznikovy valec, ten ma velice podobny design, tak aby nebyl take popraskany.

Jinak ja to mel ten doraz rozbity taky hned od zacatku co jsem ho dostal k S28. Projevovalo se to tak, ze pri dotazeni sroubu neslo vubec tocit s noniem nastavujicim doraz. A zaroven ani poradne nedrzel na miste. Trhliny nebyly jeste videt, ale byly tam.
Přílohy
svarovani litiny -praskly mikrometricky doraz S28 (5).jpg
svarovani litiny -praskly mikrometricky doraz S28 (7).jpg
svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (1).jpg
svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (6).jpg
svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (11).jpg
svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (5).jpg
Naposledy upravil(a) Dawe dne 22. 12. 2019, 12:55, celkem upraveno 1 x.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
habitat3
Příspěvky: 382
Registrován: 14. 5. 2013, 9:28

21. 12. 2019, 9:16

Jaké jsou prosím použité elektrody? Já jsem zkoušel prvně vařit litinu na rozvrtaném svěráku a sváry mi dost "bublaly" a celkově to bylo takové pórovité. Svěrák jsem očistil, odmastil, předehřál, ale i tak... :roll:
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5226
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

21. 12. 2019, 9:20

Nedávno na FB zmínil jeden pán způsob, kdy elektrodu obalí měděným drátem, myslím 1,2.

Předpokládám že mluvil o běžný elektrodě, protože elektrody na litinu fungují dobře.

Sám používám UTP86 za studena, je dobrý si na netu stáhnout technickej list, máš tam i postup.

Bimetalky vyrábí každej větší výrobce.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
HellGrip
Příspěvky: 1283
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

21. 12. 2019, 9:20

Dawe píše: 21. 12. 2019, 9:09 Britt>Ja jsem se na to taky hned vrhnul. Sel jsem po trhlinach , navrtaval je, a ten doraz byl skoro na skoro na na dve pulky - drzel na kousicku masa uprostred viz foto. Mam to ted uz vyvarene, zbyva dobrousit, vytmelit, striknout a bude jak novy. Musim jeste zkontrolovat i prubezny zachyt pro podelny naraznikovy valec, ten ma velice podobny design, tak aby nebyl take popraskany.

Jinak ja to mel ten doraz rozbity taky hned od zacatku co jsem ho dostal k S28. Projevovalo se to tak, ze pri dotazeni sroubu neslo vubec tocit s noniem nastavujicim doraz. A zaroven ani poradne nedrzel na miste. Trhliny nebyly jeste videt, ale byly tam.
si to varil tigom?
Dawe
Příspěvky: 2873
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 12. 2019, 9:36

habitat3 >To je TIGem, Elektrodou se litina dobre nevari :)
HellGrip>
Ja takove relativne ciste, nezaolejovane, dily delam doma vetsinou bez pece "za studena" TIG pulzem s hodne velkou amplitudou. Umyju dil v perchloru nebo acetonu. Predehrivam na 100-150°C, prid.material UTP A8051 Ti (velmi dulezity faktor). Pokud je nutno zastavit trhlinu, tak odvrtam na krajich jak to nejlip jde. Delam hodne siroky "V" vybrus i za cenu ze dil rozlomim. Do Vcka kladu kratke housenky. Drzim interpass pod 150°C, snazim se zbytecne nemichat lazen se zakladnim materialem - jak se spoji, hned jdu dal. Elektroda i material typicky prumeru 2.4mm. Pri vychladnuti opet pomalu najet na pocatecni teplotu. Pulz kolem 5Hz, 80% dc, amplituda 2:1 dost pomuze s teplotou tensich sten. Po dovareni housenky je nutne hned poklepat pro uvolneni pnuti! Vetsinou je to napoprve hezky cisty svar bez porozity a drzi paradne.

Tento postup spolehlive produkuje svar bez trhlin, ale staci jednu vec osidit a riskujes pritomnost kritickych trhlin. Viz nasledujici foto ukazky trhlin na tom dorazu.
Jen povrchove popraskani, to je OK.
Jen povrchove popraskani, to je OK.
Hluboka trhlina, nutno odbrousit a prevarit.
Hluboka trhlina, nutno odbrousit a prevarit.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Dawe
Příspěvky: 2873
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 12. 2019, 9:44

Jeste se muzete pobavit, kdyz uz jsme u toho svarovani litiny. Takhle to dopada kdyz clovek zapomene ze reze na pasove pile.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
HellGrip
Příspěvky: 1283
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

21. 12. 2019, 9:54

Dawe píše: 21. 12. 2019, 9:36 habitat3 >To je TIGem, Elektrodou se litina dobre nevari :)
HellGrip>
Ja takove relativne ciste, nezaolejovane, dily delam doma vetsinou bez pece "za studena" TIG pulzem s hodne velkou amplitudou. Umyju dil v perchloru nebo acetonu. Predehrivam na 100-150°C, prid.material UTP A8051 Ti (velmi dulezity faktor). Pokud je nutno zastavit trhlinu, tak odvrtam na krajich jak to nejlip jde. Delam hodne siroky "V" vybrus i za cenu ze dil rozlomim. Do Vcka kladu kratke housenky. Drzim interpass pod 150°C, snazim se zbytecne nemichat lazen se zakladnim materialem - jak se spoji, hned jdu dal. Elektroda i material typicky prumeru 2.4mm. Pri vychladnuti opet pomalu najet na pocatecni teplotu. Pulz kolem 5Hz, 80% dc, amplituda 2:1 dost pomuze s teplotou tensich sten. Po dovareni housenky je nutne hned poklepat pro uvolneni pnuti! Vetsinou je to napoprve hezky cisty svar bez porozity a drzi paradne.

Tento postup spolehlive produkuje svar bez trhlin, ale staci jednu vec osidit a riskujes pritomnost kritickych trhlin. Viz nasledujici foto ukazky trhlin na tom dorazu.

svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (prasklinky OK).jpg
svarovani litiny S28 mikrometricky doraz (prasklina NOK).jpg
AHoj
zatiaľ závidím, ja to robím obdobne ale obalenou ele. kým nekúpim TIG.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

21. 12. 2019, 10:20

DwPetr píše: 21. 12. 2019, 9:20 Nedávno na FB zmínil jeden pán způsob, kdy elektrodu obalí měděným drátem, myslím 1,2.
Jako malý šolda jsem se chodil dívat přes cestu do kovárny. Když mu tam někdo donesl na zavaření litinu, tak omotal normální eldu měděným drátem a vařil. A zaklepával. Nevím, jestli měl možnost koupit eldy na litinu, ale v šedesátkách jako kovář, který ve své kovárně dělal jen melouchy, jinak chodil někam do práce, asi těžko. Ty běžné se nějak sehnat daly.
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 5226
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

21. 12. 2019, 10:21

Tak vidíte že nekecám 😊
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
Boris22
Příspěvky: 139
Registrován: 30. 11. 2018, 9:51

22. 12. 2019, 8:30

Nikelitová elektróda Esab ES723, pozri svarforum. cz
Britt
Příspěvky: 1830
Registrován: 8. 5. 2019, 5:36

22. 12. 2019, 7:45

Já si objednal tyhle eldy a šlo to pěkně.

https://eshop.chemweld.cz/Elektroda-pro ... s-d677.htm
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2511
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

22. 12. 2019, 8:19

Taky tu mám pár balíku ES-723. Hlavně by se to nemělo šmrdlat flexou. Ale obrábět. Odvrtat atd. Zaklepávat, jak psal Dawe. Malé housenky.

Sice u těch elektrod píšou bez předehřevu, ale vždycky to ohřeju a vypaluju olej (pokud je to nasáklé). Pak chladnout do popela. Nebo se to dávalo do zábalu...
Zajimava knížka je na ulož.to. Svařování litiny ;)
Dawe
Příspěvky: 2873
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 12. 2019, 10:53

Jeste jsem zapomnel zduraznit, ze to temovani se musi delat nejlip kladivem s kulovym nosem a nicim spicatym. Kdyz se poklepava treba hrotem svareckeho kladivka na strusku, tak to naopak popraska a svar je v loji.
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“