Ucel pruziny v kinematice turba

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

11. 9. 2020, 3:18

atlan> No vzdyt pisu, ze jde o potlaceni hluku. A tim hlukem je myslen nejen rattling (ten "klepot" ktery je slysitelny pri volnobehu).
Ale taky vysokofrekvencni zvuk (silne zvoneni), ktere se objevuje pri vysoke zatezi motoru okolo 1400-1700rpm (tedy pri jizde). A to je jeste o dost otravnejsi. :wink:
Jo a neslo mi o pohled zakaznika, ale nazory "nezasvecenych" techniku na tuhle technickou vec.

filla> downsizing je mainstream, s tim nic nenadelas. ¯\_(ツ)_/¯
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

12. 9. 2020, 9:29

Nahral jsem jeste pro vysvetleni na youtube kraticky klip z ktereho je videt to vyrazne buzeni vyfukovymi pulzy a ne mechanickymi vibracemi (rovina valcu je svisla).
Ve zpomalenem zaberu je to videt lip a je take slyset to zvoneni, ktere je vyvolane narazy rodu ktery axialne cestuje po cepech.
Pruzina tu funguje tak, ze vymezi vsechny radialni vule v mechanismu, tj. vule pouzdro/hridel WG, vule cepy/rod a nakonec vule v ozubeni prevodovky aktuatoru. Zaroven diky predpeti eliminuje ty axialni vule rod/cepy treci silou.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

17. 9. 2020, 8:38

omyl, double post
Naposledy upravil(a) Dawe dne 22. 9. 2020, 10:20, celkem upraveno 1 x.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 9. 2020, 10:19

Prislusny patent, treba si nekdo bude chtit prohlidnout obrazky dalsich aplikaci:

https://patents.google.com/patent/US10167773B2/
Přílohy
temp.JPG
temp2.JPG
Naposledy upravil(a) Dawe dne 22. 9. 2020, 1:20, celkem upraveno 1 x.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
HellGrip
Příspěvky: 662
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

22. 9. 2020, 12:37

toto mi pripomina ked si farmafirmy patentuju jedinecnu substanciu typu acylpirin+vitamin C.
Dawe, vobec nist osobne.
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 9. 2020, 1:25

HellGrip> Jasny, rozumim. Na me tak pusobi hromada patentu. :) Jde nakonec jenom o prachy. Kdyz uz neco investujes do vyvoje, tak nechces aby ti to konkurent hned po vydani prvni aplikace obslehl. Pripadne ho chces pozdeji jeste trochu podojit na licencnich poplatcich. :D
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 7462
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

22. 9. 2020, 2:38

Pokud se něco třepe a dělá to randál, tak použít tam pružinu je metoda stará jako pružina sama.
Že se i něco takového dá patentovat...
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 7528
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

22. 9. 2020, 3:25

No s takovu se najde někdo kdo si bude chtít patentovat kolo .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
HellGrip
Příspěvky: 662
Registrován: 21. 5. 2019, 10:26

22. 9. 2020, 4:44

Dawe píše:
22. 9. 2020, 1:25
HellGrip> Jasny, rozumim. Na me tak pusobi hromada patentu. :) Jde nakonec jenom o prachy. Kdyz uz neco investujes do vyvoje, tak nechces aby ti to konkurent hned po vydani prvni aplikace obslehl. Pripadne ho chces pozdeji jeste trochu podojit na licencnich poplatcich. :D
tomu dojeniu sa potom odborne hovori: patent trolling.
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 9. 2020, 6:30

HellGrip> Jj to trolleni je neprijemne, ale tohle neni ten pripad - primarne slo o vyreseni toho problemu. Konkurence to zacala licencovat pro aftermarket, ted to pro ne bude jedine rozumne reseni ...takze to celkem dost vydelava ale jen jako vedlejsi efekt. :)

fmodel,mex> borci, no tak. Cetli jste co je predmetem toho patentu? Je tam 20 bodu popisujicich tu kinematiku, pruzina je je jen jeden z prvku. Jde o konkretni zpusob jejiho pouziti a logiku jejiho navrhu pro ty dva typy mechanismu (linearni a rotacni aktu). Nikoliv o pruzinku samotnou.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 7462
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

22. 9. 2020, 7:08

Dawe píše:
22. 9. 2020, 6:30
fmodel,mex> borci, no tak. Cetli jste co je predmetem toho patentu?
Byl jsem tázán, tak odpovídám.
Ne, nečetl. Auta mě nezajímají a nebaví.
Ale ta předchozí debata byla furt o nějaké pružině. A nakonec i to vlákno se tak jmenuje. A pak zaznělo, že je to patentované. Tak jsem reagoval na to.
Pokud ten patent nesouvisí s předmětem vlákna a debaty (tedy s tou pružinou), tak mi uniká, proč zde byl zmiňován.

Že se dá patentovat kdejaká kravina je asi pravda.
Viděl jsem nějaký hraný dokument o firmě Harley-Davidson. Když se trochu rozjeli, tak to začalo vadit tehdy dominující firmě Indian. Tak ti skoupili od každého modelu H-D jeden kus a komplet ho rozebrali. Až u jednoho našli někde nějakou konstrukci, kterou měli patentovanou. Ti H-D ji nezkopírovali, jen prostě něco vymysleli podobně, protože se to tak nabízelo. No a ten patentový spor tehdy málem poslal firmu H-D do kytek. Začínali firmu prakticky budovat znovu, protože skoro o všechno přišli.
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 9. 2020, 7:23

Mex> Samozrejme ze souvisi. Ale neni jeho podstatou objev existence pruziny a jeji schopnosti pruzit. Pochopil jsem,z e te udivila "patentovatelnost pruziny", proto jsem to vysvetlil. Ono je holt vicero druhu patentu, podle toho jestli chrani konstrukci a nebo pouziti. Ale to je jina diskuse.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Mex
Příspěvky: 7462
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

22. 9. 2020, 7:33

Dawe píše:
22. 9. 2020, 7:23
Mex> Samozrejme ze souvisi. Ale neni jeho podstatou objev existence pruziny a jeji schopnosti pruzit. Pochopil jsem,z e te udivila "patentovatelnost pruziny", proto jsem to vysvetlil. Ono je holt vicero druhu patentu, podle toho jestli chrani konstrukci a nebo pouziti. Ale to je jina diskuse.
Je to sice spor o ničem, ale já jsem nevyjadřoval podiv nad patentováním pružiny jako takové, ale nad patentováním použití pružiny pro tlumení vibrací a hluku. Tedy nad patentováním konstrukce. Viz můj post o 6 příspěvků zpět.
Dawe
Příspěvky: 1201
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

23. 9. 2020, 11:07

Mex píše:
22. 9. 2020, 7:33
...já jsem nevyjadřoval podiv nad patentováním pružiny jako takové, ale nad patentováním použití pružiny pro tlumení vibrací a hluku.
Ovsem to me prekvapuje, ze se tomu divis. Mozna jen nedohlednes to, co se pod tim zdanlive snadnym "pouzitim pruziny" vlastne skryva?
Rozumnel bych tomu udivu, kdyby bylo to reseni skutecne trivialni, obecne zname. To jest treba v pripade zamezeni ciste jednoosych vibraci nejakou pruzinou - kde staci na zaklade redukovane hmotnosti a maximalniho zrychleni spocist potrebnou silu k vyrovnani setrvacnych silovych ucinku a nad tuto hodnotu predepnout naddimenzovanou pruzinu umistenou nejlepe pobliz nejake puvodni kmitny... Ale tak jednoduche to tu neni.


Pokusim strucne nastinit v cem tkvi jeden z rozdilu.
Jak jsem uz psal, tak se nejedna jen o potlaceni vibraci, ale i pulzaci vyfukovych plynu pusobicich pres poklicku WG ventilu na mechanismus. To oboji budi mechanismus a tim provokuje oba zminene typy hluku.
T.j. z hlediska mechanickeho kmitani se jedna o buzeni mechanismu jak zakladem, tak periodickou vnejsi silou. Obe buzeni jsou v superpozici, ale v ruznych rovinach, je to videt hezku na tom zpomalenem videu.
Prvni buzeni je hlavne odvisle od rychlosti motoru (pistovy pohyb a rotujici hmoty) , to druhe zavisi taky na rychlosti motoru ale vice na jeho zatizeni. Pricemz spektra obou tech buzeni jsou dost odlisna. Stejne jako je odlisny charakter odezvy mechanismu na ne (viz typicke amplitudo frekvencni cha-ky tech typu buzeni).
A ukolem je tyto odezvy uplne potlacit v celem rozsahu pohybu mechanismu, pro veskera mozna zatizeni a otacky motoru...a dalsi okrajove podminky...pricemz kmitaji hned tri telesa naraz ve dvou rovinach, jedno z nich kmita navic dvema mody. Uz ted je to natolik specificka situace a zadani, ze se jeho technicke reseni patentovat da. A neni zjevne ani trivialni. Skutecnost, ze to jde resit jen jednou jednoduchou pruzinou je uspech.
Mohl bych psat dal, ale pointa je snad uz jasnejsi.
Proc si myslim ze to je rozhodne patentovatelne a zaroven dava velky smysl to skutecne patentovat:


1) Technicky. Jde o netypicke reseni hodne specifickeho problemu. Zadnou "kucharku" jak ho navrhnout, overit a vyrobit nikde nenajdes a musis "vynalezat" vlastni postupy.
A proto je to patentovatelne.

2) Obchodne. Vyvoj toho reseni vyzaduje usili a naklady (jak jsem se snazil nacrtnout vyse). Pricemz vsak jde velmi jednoduse okopirovat reverse engineeringem, kdyz uz je hotove a uvolnene do produkce. To je blba kombinace.
A proto dava smysl to patentovat.
HAAS VF2 DHE
TOS S28 Zebrak
Holzmann ZS-40HS
Prusa Mk3+MMU2
Markforged Mark2
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“