Ozubené kolo
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
-
tmdvoracek
- Příspěvky: 20
- Registrován: 20. 12. 2019, 12:53
Dobrý den, měl by někdo možnost spravit něco takového?
https://tmdvoracek.rajce.idnes.cz/Ozubene_kolo/ Nedávno jsem koupil menší soustruh EMU 200. Po předchozím majiteli v něm ale bohužel zůstaly 2 vyštípnuté zuby v převodu, který snižuje otáčky na 1:7, takže nemůžu vůbec používat nižší řadu rychlostí. Zkoušel jsem neúspěšně poptávat náhradní díl nebo alespoň koupit polotovar ozubeného kola se stejným modulem a počtem zubů, ale neuspěl jsem. Bylo mi doporučeno, že by bylo asi nejlepší (kromě výroby úplně nového kusu) to poškozené kolo osoustružit na menší průměr než má stávající ozubení a poté na něj nalisovat a zajisti prstenec s novým ozubením. Kolo má modul 1,75, 78 zubů a velký průměr 138,6 mm. Je sice povrchově kalené s broušenými zuby, ale myslím, že pro moje občasné používání by stačilo vyrobení z 12 050bez tepelné úpravy a broušení. 
i tady platí to, co nechce pochopit Klimbík ve vedlejším vlákně
korigované ozubení
nekorigované kolo m1,75 a z78 má průměr hlavové kružnice 140mm
ty máš 138.6
ty části evolvent které tvoří bok zubu jsou proti nekorigovanému kolu posunuty na menší průměr
je to proto, aby pro danou osovou vzdálenost bylo možné spočítat soukolí s různými převodovými poměry
jediná reálná cesta je rozebrat to, vytočit si polotovar (nebo ho nalisovat na původní střed) a navštívit ozubárnu
než to staré kolo zrušíš tak se domluv někde v ozubárně kde ti to budou dělat, budou pro kontrolu potřebovat změřit rozměr přes zuby
na prodávané polotovary zapomeň
korigované ozubení
nekorigované kolo m1,75 a z78 má průměr hlavové kružnice 140mm
ty máš 138.6
ty části evolvent které tvoří bok zubu jsou proti nekorigovanému kolu posunuty na menší průměr
je to proto, aby pro danou osovou vzdálenost bylo možné spočítat soukolí s různými převodovými poměry
jediná reálná cesta je rozebrat to, vytočit si polotovar (nebo ho nalisovat na původní střed) a navštívit ozubárnu
než to staré kolo zrušíš tak se domluv někde v ozubárně kde ti to budou dělat, budou pro kontrolu potřebovat změřit rozměr přes zuby
na prodávané polotovary zapomeň
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak se přidám, abych podpořil testone v předchozím příspěvku.
Velmi často se to tu probírá stále dokola a nebere to konce. Ozubená kola převodovek jsou většinou korigovaná, aby to vůbec mohlo správně fungovat a jít sestavit. Je potřeba vycházet z roztěče hřídelí. I kolo v tomto vlákně je určitě mínusově korigované a NEBUDE tam pasovat žádné kolo nakoupené někde v obchodě. Musí se to dobře proměřit a vyrobit přesně pro tuto aplikaci.
Materiálu 12050 bych se určitě nebál ani v tepelně neupraveném stavu, vždy bych se ale snažil vyrobit to tak, jak to bylo v originále.
Milan
Velmi často se to tu probírá stále dokola a nebere to konce. Ozubená kola převodovek jsou většinou korigovaná, aby to vůbec mohlo správně fungovat a jít sestavit. Je potřeba vycházet z roztěče hřídelí. I kolo v tomto vlákně je určitě mínusově korigované a NEBUDE tam pasovat žádné kolo nakoupené někde v obchodě. Musí se to dobře proměřit a vyrobit přesně pro tuto aplikaci.
Materiálu 12050 bych se určitě nebál ani v tepelně neupraveném stavu, vždy bych se ale snažil vyrobit to tak, jak to bylo v originále.
Milan
Urcite slo. Variant opravy ozubenych kol je nekolik. Jde napr. navarit zuby a opracovat, zavrtat koliky a zapajet treba mozasi a opracovat. a nebo vyfrezovat drazku/rybinu, vyrobit segment a ten treba zapajet (to se da pouzit na vice namahana kola). Popis s obrazky treba zde: http://home.iprimus.com.au/stevor/gearrepairs.htm https://www.stuffdoneright.net/projects ... eldongear/
Je lepsi vlastnit nastroje, ktere clovek nepotrebuje, nez potrebovat ty co nema.
-
tmdvoracek
- Příspěvky: 20
- Registrován: 20. 12. 2019, 12:53
Aha, díky moc za odpovědi
vlákno s Klimbíkem jsem nečetl
. Zdálo se mi to divné, když mi modul zpětně vycházel 1,7325, takže jsem radši do dotazu napsal i ten skutečný průměr změřený na kole.
Zkusím oslovit nějakou ozubárnu nebo profi firmu, co by se koly mohla zabývat. Soustruh jsem si koupil jenom na občasné použití v domácí dílně, takže pro mně bude rozhodující cena, za kterou by mi to firma byla ochotná spravit. K soustruhu mám zároveň frekvenční měnič a vestavěnou převodovku (původní variátor chybí), se kterýma můžu otáčky maximálně snížit na cca 200 (elektromotor 1420ot, měnič nastavený na 25 Hz, aby to ještě zvládal motor, převodovka 1:3,5), což možná bude pro moje účely stačit.
To navaření prostuduju
Zkusím oslovit nějakou ozubárnu nebo profi firmu, co by se koly mohla zabývat. Soustruh jsem si koupil jenom na občasné použití v domácí dílně, takže pro mně bude rozhodující cena, za kterou by mi to firma byla ochotná spravit. K soustruhu mám zároveň frekvenční měnič a vestavěnou převodovku (původní variátor chybí), se kterýma můžu otáčky maximálně snížit na cca 200 (elektromotor 1420ot, měnič nastavený na 25 Hz, aby to ještě zvládal motor, převodovka 1:3,5), což možná bude pro moje účely stačit.
To navaření prostuduju
Zkus http://www.elitexok.cz/
Bohužel staří chlapy se kterejma se znal otec a spolužák co tam dělal technologa jsou už všichni pryč nebo zatížený hlínou a melouchům už dnešní doba moc nepřeje, takže Ti asi víc nepomůžu...
Hlavně až to budeš poptávat, tak seď vždycky na židli o něco opřenej, aby ses nezvrátil a neuhodil se, až se dozvíš cenu
Pak sem dej výsledek, asi nebudeš jedinej, komu by se tohle mohlo hodit
Bohužel staří chlapy se kterejma se znal otec a spolužák co tam dělal technologa jsou už všichni pryč nebo zatížený hlínou a melouchům už dnešní doba moc nepřeje, takže Ti asi víc nepomůžu...
Hlavně až to budeš poptávat, tak seď vždycky na židli o něco opřenej, aby ses nezvrátil a neuhodil se, až se dozvíš cenu
Pak sem dej výsledek, asi nebudeš jedinej, komu by se tohle mohlo hodit
pokud tam uděláš něčím housenku a pak to obrousíš flexou, tak šlo
rozumě nešlo
když pominu tvrdosti a pevnost návaru vs. ty původní zuby, tak ty návary neopracuješ
už vidím někoho na odvalovačce jak se trefuje nástrojem za X tisíc do už hotovejch kalenejch zubů a nějakýho návaru
to samý pak na brusce
i kdyby tak to vyjde dráž než nový kolo
když to teda nebude dělat Franta melouchem
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Reinkarnace
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
To je ten EMU200 za 60k? Jak jsi ho nakonec převezl?
A co ten návar doladit na drátořezu?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
.... a pak tu budem řešit, co dělá to pravidelné cvakání
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;