tak pokračování
dále budu mluvit o schematu na obr. ....._02
včera jsem se v tom trochu pošťoural, nadělal jsem asi víc škody než užitku
desku jsem vyndal z mašinky, kam jsem ji namontoval předevčírem a při zkoušení mi bez zjevné příčiny shořela ta dioda (D14) o kreré jsem se zmínil minule
problém nebyl v tom spoji 3/2, opravdu se prorazila nadproudem, čipu bylo moc teplo
mám to na reg. trafu, nemám tam žádnou ochranu žárovkou (asi chyba ???, viz dále)
pojistku jsem tam dal zpátky tu co byla v pouzdru, ani nevím hodnotu
desku jsem vyndal, vyměnil diodu, zadrátoval jsem si to na stole abych k tomu mohl
proklemoval jsem K3 a K4, na mašince je rozpojuje zvednutý kryt univerzálky, proklemoval K1 a K2 (start), zvednul napájení na asi 120V
při pokusu o rozjetí (rozpojit a zase spojit K1 a K2) shořel tyristor Q6 (umístění D14 a Q6 v obvodu viz schema)
nebylo mi jasné proč by to mělo hořet, zjevná příčina žádná
šel jsem spát, ráno je moudřejší večera
dneska jsem vyndal motor, rozebral ho s podezřením na zkrat na některé z cívek rotoru
úvaha - i s tím by se točil viz první zkouška, ale při rozjezdu z té zkratované cívky by si to bralo víc proudu než je zdrávo, reg. trafu by to nevadilo, tyristorům možná jo
motor je opticky ve 100% stavu, nepoškozený neopálený komutátor, uhlíky téměř nejeté, žádný pach spáleniny
kdyby v rotoru byl kraťas, byla by příslušná lamela komutátoru opálená a to není
motor má ale pravděpodobně zesláblé vyšeptalé permanentní feritové magnety ve statoru
nemám to jak seriozně změřit, ale šroubovák to přitáhne jen tak celkem neochotně malou silou
dobrý feritový magnet se chová jinak
to by dávalo logiku - motor se slabým statorem by potřeboval pro rozběh asi podstatně víc proudu než na co je stavěný regulátor
abych si to ověřil, vyměnil jsem v regulátoru ten spálený BT152 za šuplíkový socialistický Tesla KT508/400, místo motoru jsem dal 40W žárovku a regulátor normálně chodí jak by asi měl, vč. pomalého rozjezdu, nutnosti resetu při výpadku napájení atd
....
kdybych to připojoval přes ochrannou seriovou žárovku, určitě bych nevypálil tu diodu a tyristor, ale zase bych asi nepřišel na ten motor, protože by se to pomaloučku rozeběhlo a tím bych považoval motor za dobrý tak jako po první zkoušce s externím napájením
.....
závěr - v tuto chvíli jsem přesvědčen o tom, že prvotní příčina problémů jsou časem zesláblé nekvalitní feritové magnety statoru motoru, ze začátku popsané problémy se záblesky a pojistkovým pouzdrem byly jen shoda náhod a okolností
.....
Docela by mě zajímalo, jestli původní majitel kolega BaxiBax pozoroval nějakou ztrátu krouťáku a tak
on to ale určitě byl velmi pozvolný proces, nemusel si toho všimnout
(aby nedošlo k nedorozumění - je to jen pro zajímavost, vědomě jsem koupil nefunkční stroj v neznámém stavu a s nákupem jsem spokojen)
......
máte-li kdokoli jakýkoli názor, vzhůru do diskuse
díky Zdeňkovi za schema
díky za diskusi, zajímá mě to