Na youtube je toho dost:
https://www.youtube.com/results?search_ ... ufacturing
https://blogs.scientificamerican.com/an ... logy-1915/
Ta technologie s drátem jsou počátky moderních děl, kdy se přecházelo z černého prachu na kordit a podobné. Období před a během první světové války. Nevýhoda byla, že se rázem po každém výstřelu dráty přeskládaly a životnost byla malá a občas hlaveň praskla.
Bylo to nahrazeno technologií, kdy se za tepla nalisovávaly na hlaveň zpevňovací prstence. První to zvládli němci a poměrně dlouho měli ve výkonech děl velkou převahu nad angličany.
Zajímavý je kanál "Battleship New Jersey" nebo "Battleship Texas". Je tam téměř kompletní prohlídka celé lodi a úroveň strojařiny je neuvěřitelná - první je konstrukce z druhé světové války, druhá z doby těsně před první světovou válkou. Rozdíl 30. let v designu, výbavě a zpracování neuvěřitelný.
Jochanan píše: ↑15. 7. 2021, 10:41
2Josef: Klidně nějaký to moudro o těch laufech vypusť. Je to zajímavá záležitost. Mě třeba dostalo, když jsem někde na tubě viděl fragment nějakého historického filmu, kde byla vidět výroba lodního děla. Ráže mohla být něco přes 200 mm. Škoda že tam byly takové "střihy". Hodně toho chybí. Bylo tam třeba vidět, že duše - samotná trubka s vývrtem - je pěkně závit po závitu ovinována "drátem". Ale jak do dostanou do nějakého pláště, to už tam bohužel vidět nebylo. Jako je to extrém, lodní dělo, ale o to víc je to zajímavé. Třeba - dělalo se to takhle - to ovíjení duše - až do posledních děl? Nebo to ke konci bitevních lodí bylo zvládnuté líp a dělané z plného? Používala se ta technologie i pro pozemní monstrděla? Etc...
Elektrikář, mechaniku dělám jen z donucení a jako hobby.