převodovka typu harmonic drive
Pravidla fóra
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
Toto forum vyzaduje schvaleni prispevku moderatorem.
- Krutor
- Sponzor fora
- Příspěvky: 1033
- Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
- Bydliště: Moravské Bránice
- Kontaktovat uživatele:
Jestli mám správné informace, tak hlavní vlastností harmonické převodovky je bezvůlovost, která je v autě zbytečná. Pro Tvůj nápad bude dle mého názoru nejvhodnější planetová převodovka.
Petr Spáčil
jova, tu převodovku trochu znám. Tam obíhá satelit po dvou kolech s např. jedním kolem o jeden zub menším. Jedno kolo je pevné a to druhé které se otáčí je vždy po jednom oběhu satelitu posunuto o 1 zub. Dají se tak udělat jednoduše velké převody. Má to ovšem jednu nevýhodu. Musí se dovážit nevývažek satelitu protizávažím posunutým o 180st. Jinek se ta mrcha dost třepe. Kola mají stejný průměr, kolo s menším počtem zubů je korigováno +. Je to velmi jednoduchá převodovka.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5409
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Nedělají se pak třeba ty satelity 3 aby se nemuselo dovažovat ?Hardmesr píše:jova, tu převodovku trochu znám. Tam obíhá satelit po dvou kolech s např. jedním kolem o jeden zub menším. Jedno kolo je pevné a to druhé které se otáčí je vždy po jednom oběhu satelitu posunuto o 1 zub. Dají se tak udělat jednoduše velké převody. Má to ovšem jednu nevýhodu. Musí se dovážit nevývažek satelitu protizávažím posunutým o 180st. Jinek se ta mrcha dost třepe. Kola mají stejný průměr, kolo s menším počtem zubů je korigováno +. Je to velmi jednoduchá převodovka.
A máš z toho planetovku 

kdo nic nezkusí, nic nezíská.
Zdeněk Valter, zajímavá úvaha. To by ale nějak nešlo, neboť zub planetového kola zabírá do zubových mezer, obou kol a každý další zub spoluzabírajícího kola je posunut o rozteč/počet zubů druhého kola a tak by se zuby dalších planetových kol do zubových mezer jaksi nevešly. Ten převod vlastně funguje tak, že posunutím planetového kola do další zubové mezery se druhé kolo pootočí o tu délku rozteč/počet zubů (velmi zjednodušeně řečeno).
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
- jova
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 2. 11. 2007, 1:40
- Bydliště: Chýnov to je kousek od Tábora
- Kontaktovat uživatele:
TO: cncp100 - planetovou převodovkou těžko docílíš na jednom stupni třeba převod 1:50.
TO: Hardmesr - podle mě by šla udělat ta převodovka i s více satelity. Musely by se ale ty zuby na planetkách udělat dělené a podle rozmístnění vůči sobě pootočené.
TO: Hardmesr - podle mě by šla udělat ta převodovka i s více satelity. Musely by se ale ty zuby na planetkách udělat dělené a podle rozmístnění vůči sobě pootočené.
Naposledy upravil(a) jova dne 16. 1. 2010, 6:56, celkem upraveno 1 x.
A nebylo by snazsi udelat ozubena kola s rozdilem 2 zuby? Pak ti dva satelity naproti sobe vyjdou ...jova píše: TO: Hardmesr - podle mě by šla udělat ta převodovka i s více satelity. Musely by se ale ty zuby na planetkách udělat dělené a podle rozmístnění vůči sobě pootočené.
převod by měl stačit okolo 1:10 a tak harm. převodovka nemá význam. Volnoběžka nebude protože se asi nevejde i ta planetovka bude dost velká a problematicky umístitelná na motoru s oběžným pláštěm. Taky by to mělo být dost lehké aby netrpělo zavěšení kola
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5409
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
No a není lepší místo korigovaného kola použít normální a na planetu dát soukolí ?jova píše:Dostal by ses už na dost rozdílné průměry kol, musel bys to hodně korigovat a byl by poloviční převod oproti rozdílu jednoho zubu.
To Hardmesr: Promiň nevšiml jsem si, že jsi psal o rozdílných kolech stejného průměru ale jiným počtem zubů.
Myslel jsem tuto planetovou převodovku:

Více zde :
http://cs.wikipedia.org/wiki/Planetov%C ... 99evodovka
Náhon na přímo je z hlediska účinnosti absolutně nepoužitelný ale bohužel nejpoužívanější, pro nízké otáčky chybí moment a i když se dá příkon zvětšit fyzika nejde ojebat a při rozjezdu to nebude optimální, úplně nejlepší by byla převodovka ale ta se do kola nenarve.
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5409
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
S tím momentem je to tak - co tam máš za motor ?lubos píše:Náhon na přímo je z hlediska účinnosti absolutně nepoužitelný ale bohužel nejpoužívanější, pro nízké otáčky chybí moment a i když se dá příkon zvětšit fyzika nejde ojebat a při rozjezdu to nebude optimální, úplně nejlepší by byla převodovka ale ta se do kola nenarve.
Jak ho chceš řídit ?
Pokud bys řídil například DC motor pomocí PWM pak to stím momontempři startu nebude až tak tragické

No a pokud tam tu převodovku dáš tak se můžeš ochudit v maximálce

Podle tebe 10x.

před 30 lety jsem takhle řídil 1 autíčko na autodráze - bylo absolutně nejrychlejší. Pravda rozjezdy byly oproti jiným značně měkké ale pak právě při řízení PWM se v akceleraci těm obyčejným vyrovnalo.