kuličkový šroub technologie

mechanika k motorům
Uživatelský avatar
Radek-B
Příspěvky: 2137
Registrován: 13. 9. 2006, 11:09
Bydliště: V:Karlovice
Kontaktovat uživatele:

2. 3. 2007, 3:42

Sroub Steinmeyer mam doma taky a repasuje se prebrousenim na potrebyn prumer dle prumeru novych kulicek.(dela to Kurim ale stoji to stejne jako novy sroub) Pokud jsou kulicky chycene asi nema cenu to skladat a davat do provozu , protoze se to bude nadmerne hrat a max. dale zbytecne nicit.

Jina kategorie jsou jak tu nekdo uz vzpomel tyto srouby , kde je matice skutecne ze dvou kusu , ktere se spojuji perem. Vymezeni vule popripade predepnuti lze provest relativne lehce tak , ze se zmeri Johansonkama mezera mezi maticemi ktere jsou proti sobe zajisteny proti pootoceni perem. ke zjistene hodnote se pripocita 0.03 max. 0.04 setin mm a na tento rozmer se nabrousi distancni krouzek , ktery potrebne predepeti zajisti.
Matice se vetsinou nerozebiraji !!!!! (spatne se to dava do hromady)
Vysroubovavaji se na tyc jejiz prumer je malym prumerem zavitu kulickoveho sroubu.

RADEK
Přílohy
DSCI0090.JPG
DSCI0088.JPG
modernizace/repase CNC strojů a zařízení
automatizace/konstrukce
Kolman Bohuslav
Příspěvky: 26
Registrován: 30. 11. 2007, 2:32

7. 12. 2007, 2:29

Předpětí - slouží k vymezení vůle šroubu při změně otáček. Zároveň má vliv na tuhost matice.
Kuličky - moc nedoporučuji někde kupovat nějaké kuličky. Při sestavování se zkoušejí a používají kuličky s rozdílem 0,001 mm. Velikost kuličky významně ovlivňuje tuhost matice a její odpor proti otáčení. Když tam dáš velké tak s maticí neotočíš, a když malé tak ti to bude kloktat. Někdy je rozdíl mezi těmito stavy opravdu jen 0,001mm.
Repase - jestli jsou kuličky nebo závity poškozené doporučuji je přebrousit (brát tak 0,01mm) a dát nové kuličky. Ve firmách je repase drahá protože tam přebrousí šroub a vyrobí novou matici. Je to jednodušší než se pokoušet starou matici přebrousit.
K.B.
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

25. 1. 2010, 2:01

Na stavbu naší portálky jsme sehnaly jeté kuličkové šrouby. Z důvodu jejich zkrácení a opracování čepů se musely sundat matice s kuličkami. Matice jsou typu kde obíhají kuličky vždy v jednom stoupání, vracené zpět plastovým převaděčem (zátkou)jak píše Monteg (výrobce šroubu neznámý). Jelikož původní majitel a soustružník matice vyšrouboval bez jejich nasunutí na pouzdro, měli jsme velký horor s jejich opětovným skládáním a tak poradil Monteg, Radek-B a toto fórum. Nakonec složení jednoho šroubu trvalo cca 15minut.
Náš postup montáže (možná se bude někomu co to ještě nedělal hodit):
1. Namazat závity matice vazelinou
2. Nasadit zevnitř zátku do 1. otvoru v matici a srovnat drážky se závitem
3. Do jednoho stoupání závitu i přes zátku naskládat do vazeliny kuličky
4. Uzavřít druho zátkou a stejně postupovat až do úplného osazení matky.
5. Do matice vsunout předem připravenou trubku s povrchem o něco menším malého průměru šoubu s otvorem o málo větším než je opracovaný čep šroubu a délkou trubky asi jako matice.
6. Nasadit trubku s maticí na čep a opatrně s citem našroubovat matici na šroub. Trubka je otáčením vysunována a zamezuje vytlačování kuliček než se kuličky správně usadí v matici a převaděčích.
Kdyby si soustružník přečetl toto vlákno před demontáží matic, mohli jsme si potřebnou trubku připravit předem a matici demontovat na ni, jak píše Radek-B. Na konec si dovolím připomenout, že by se měla dodržovat řádná čistota součástí. Není špatné provádět montáž ve vaně se zatlačenou zátkou. Děkuji všem co zde přispívají za pomoc. Až pokročíme v konstrukci portálky, rádi se zase podělíme s našimi problémy.
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Hardmesr
Příspěvky: 423
Registrován: 12. 2. 2009, 9:05
Bydliště: Jižní Morava

12. 2. 2010, 1:01

ještě se podělím o možnost výroby převaděčů do matice kuličkového šroubu. U jednoho šroubu chybělo cca 100ks kuliček a byla úplně zničena většina silonových převaděčů. Kuličky kutil portálu koupil. Dodavatel dodává rozměry v rozmezí 0.002mm tak že s velikostí nebyl problém. Převaděče jsme vyrobily tak, že se osoustružily čepy ze silonu s hlavou o průměru původního převaděče a délky asi o 0.3m delší. Dřík se udělal asi o 10mm delší a na něm závit tak, aby se dal převaděč fixovat v otvoru matice matičkou. Matice se osadila dvouma původními dobrými převaděči a jednou drahou kuliček. Pomocí flexo kotouče se na hraně šroubu vytvořily drážky, které vytvořily řezné zuby. Do matice se upevnily nové polotovary převaděčů a pomocí šroubování šroubu se zážezy se na převaděčích vyřezaly profily závitů. Polohy převaděčů jsme označily pro zpětnou montáž. Pak už jenom stačilo vyvrtat do převaděčů otvory pro vedení kuliček, vše umýt a vyčistit, osadit matici převaděči a kuličkami, jak je výše popsáno a našroubovat šroub. Matice fixující převaděče se odšroubovaly a dříky se závitem odstranily. Pro řezání závitu v převaděčích jsme použily zbytek šroubu. Po této zkušenosti bych neváhal vyříznout drážky ani do hotového šroubu. Na vytvoření drážek stačí max. 1 závit šroubu. Do něčeho podobného se asi nikdo nepustí, co kdyby ale přeci?
Přílohy
DSCN4367.JPG
DSCN4359.JPG
NC soustruhy s ŘS Sinumerik 810T a 840D, YASNAC LX3. CAM KOVOPROG 2.7 až 4.13
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“