MN80 - Konkretne otazky ohladom renovacie, udrzby

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Sancho Panza
Příspěvky: 1043
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 8. 2023, 3:10

Lubos2 píše: 22. 8. 2023, 10:21 Joj, tady se toho urodilo :D
Pokusím se odpovědět na otázky jak postupně přicházely.
Pro Charona - ten odskok jsem sem dal foto 11 bře 2016, 19:11 v sekci MN80.-typy,rady,fotky a ještě potom trochu upravený ale to už se mně nechce hledat kdy a kde. Jen tak pro zajímavost - je v tom čtyřchodý závit.
Pro MaroseD - Na té první fotce ti chybí (přesouvací kameny) nevím zda se to tak jmenuje, které se dělají z pertinaxu a plánek na ně najdeš v manuálu na MN80. Tyto zapadají do drážky na tom bubínku jak jsme se bavili se Sancho Panza a vysouvají ho proti té hlavě na tažné trubce a mezi těmato dvěma věcmi jsou rozpěrné válečky které zajišťují upnutí materiálu v kleštině díky přestavění té páky zvenku.
Další obrázek - do této sestavy nepatří díl č.2 sestava by měla být - č.5 se našroubuje na vřeteno místo sklíčidla, nasadí se do něj kleština č.3 dotahne se redukční matice č.4 do trubky a trubka se prostrčí vřetenem a našroubuje na kleštinu - nesmí tam chybět ten bubínek a válečky o kterých jsem už psal.
Další obrázek by asi souhlasil. Je demontovaná redukční matka a kleština se šroubuje přímo do trubky. A zase tam nesmí scházet bubínek a válečky. Č.2 se naráží kuželem do vřetena místo sklíčidla.
Další obrázek - to samé jako u obrázku první stromečkové kleštiny ale č.5 se demontuje a do vřetena se narazí č.3 z třetího obrázku. Jinak platí to samé co u prvního.
Poslední obrázek nevím a nemohu ani hádat protože tam nemáš rozměry
Takže snad ti to takto pomůže a doporučuji prolézt to druhé tema o MN80 a ještě by tu měla být i polská dokumentace na MN80 - plánky které tu někde od někoho jsou.
Pro Sancho Panza - a zase jsme si s tím lámáním špiček nožů neporozuměli - já jsem nemyslel na dojíždění nože do konce závitu to je vcelku jasné, ale na vracení se na začátek.
Jinak co se týká povolování té utahovací trubky, tak toho jsem si nevšiml, ale je pravdou, že jsem vždy dělal jen pár kousků. To co jsi udělal ty, vypadá schopně, ale ten o kroužek bych asi vyhodil - šlo by ti to lehčeji.
Doufám, že vše bude srozumitelné - Ahoj Lubos2
Ten kroužek sice vyhodit mužeš, ale to by to upínání muselo být celý (hlavně kleštiny) udělaný v kvalitě jako třeba u Schaublina a nebo jiných pořádných mašin.
Problém je totiž v tom, že ty originál kleštiny z Lázní Bělohrad, nejsou žádný zázrak, takže v díře a na kuželu (který není mj. odlehčený) běhají "tak nějak". Navíc tenhle typ tažných kleštin pro jednoduchost je dělaný tak, že neotvírá nad rozměr (není napružená do otevřeného stavu nad nulový rozměr - jako je to třeba u kleštin u DMT160 nebo jiných mašin). To pak samozřejmě dělá to, že to pořádně neotevírá - protože když má kleština díru 10,00 přesně a ten rozměr je na ní i v klidovém stavu (třeba na stole), tak při otevření vlivem tření v části před závitem (a i celé té upínací části včetně trubky a vlastního upínacího mechanismu) se uvolní ne do 10.00, ale těsně pod. No a když pak máš upínat cokoli slušného, třeba s rozměrem 9,995, tak to za chodu tam prostě nedáš a nebo jen jako čistý opruz.
To se pak řeší tak, že kleština se dolapuje o nějakých (třeba) 0.02 - 0.05nahoru (ale stále na průměr 10,00 na trnu 10.00) - tím v otevřeném stavu je o těch cca 0.02 - 0.05 otevřená (ale furt má ty správné radiusy odpovídající přesnému průměru 10,00) no a těch 0.02 - 0.05 navíc už pak bezpečně stačí pro to, aby se dalo rozumně zakládat za chodu. Prostě v upnutém stavu je pak ta kleština v zdeformovaná "dolu" (tělo) o to 0.02, v povoleném je rovná, ale s vůlí 0.02, přičemž upínací plochy jsou ale stále přesný s přesným radiusem. Kužel pak sice úplně nesedí, ale to se dá opatrně řešit tak, že se na kobercáku kleštiny lehce odlehčí do tvaru jako by to správně mělo být - těsně vedle drážek - stačí i o 0.005 až stovku - prostě jenom tolik, aby těma hranama neryla :roll: do toho kužele.
No a ten kroužek - proč tam je - aby ta kleština po odemknutí z upnutého stavu bezpečně se odlehčila od toho kužele (posunula se doprava) slouží právě ten kroužek - ten je unášený třením od vrcholů zubů bubínku s drážkama a tím se to pak bezpečně otevře do úplně uvolněného stavu.
To je prostě dané typem kleštin a proto je to tak udělané - mj. třeba "kutilama oblíbené" 5C jsou ještě daleko větší peklo - protože aby byly levný, tak ještě míň pruží (jsou kratší, aby byly levný) a v kombinaci s čínskou "kvalitou" :roll: se pak na tom rozumně nedá dělat - prostě to neotvírá a za chodu tam nic rozumně nedáš.
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

23. 8. 2023, 9:57

A otazka od cloveka, co nikdy vyrazne nesustruzil - Je to upinanie za chodu nutne? Ja nemam problem si zastavit sustruh, upnut to a dotiahnut rucne. Alebo je problem, ze sa to pri obrabani neustale povoluje a je to teda nutnost?

***

Trosku som riesil dilemu predneho a zadneho loziska, resp. som sa zamyslal, preco to dost ludi matie. Nadobudam dojem, ze niekto (aj moj stroj bol tak nastaveny) ten klin (skrutka 29 a 26) vyuziva na vymedzenie radialnej vole, pretoze sa mu hlavne zadne lozisko zasekne v liatinovom chassis.

Vysvetlim:
- Predne lozisko funguje podla teorie aj manualu spravne. Ked som povolil oba stahovacie kruzky resp. matice 27 a 28 a samozrejme povolil aj skrutku 26, tak vreteno sa v tomto lozisku pohybovalo uplne volne. Tzn. na radialnu volu sa pouziju stahovacie kruzky 27 a 28 a klinom resp. skrutkou sa to len zaprie / zaaretuje, aby sa to nepohlo - kruzky/matice stahuju lozisko smerom k osi a klin to natahuje v smere od osi a tym je to skutocne zafixovane.

- Zadne lozisko sa spravalo inac. Mal som povolenu maticu 30 a aj skrutku 29 a hriadel sa ani nepohol. Najprv mi to prislo logicke, kedze ten klin resp. skrutka 29 bronzove lozisko roztlaca do stran a tym zvacsuje jeho priemer. Problem je vsak v tom, ze medzi segerkou a tou matkou je znacna vola, tzn. matica funguje spravne len "jednosmerne" - pri dotahovani sa lozisko zatvara, pretoze ide do kuzeloviteho chassis, no pri povoleni je tam urcita mrtva zona, kym sa zaprie o tu segerku a vytiahne lozisko z chassis. Niekto si to potom nemusi uvedomit a miesto toho, aby sa matkou uoprel o segerku, tak si pomoze tym klinom a tym povoli lozisko resp. hriadel.

Prepacte, ak miesam 100x prevarenu vodu, aj som si susednu temu precital no neviem sa tohto pocitu zbavit, ze sa na vymedzenie vole pouzivaju dva sposoby, ktore sa navzajom biju. Mne osobne je sympaticke a zatial teoreticky pocuvat navod na obsluhu, tzn:

Radialnu volu vymedzit kruzkami / maticami a pozor - pri zadnom lozisku je to "jednosmerne" a potom to poistit aretacnymi klinami. Pri vytahovani vretena je nasledne nutne bud maticu opret o segergu a vytlacit z chassis - tym sa vsak rozsteluje geometria toto a treba to spravit nanovo, alebo si pomoct tym klinom a vratit to to povodnej polohy - tu vsak mam obavu z urcitej pruznosti a pamate toho materialu. Asi by som to vzdy pri vymene spravil cele nanovo.
vreteno.png
Naposledy upravil(a) MarosD dne 24. 8. 2023, 5:33, celkem upraveno 1 x.
Lubos2
Příspěvky: 94
Registrován: 18. 10. 2013, 3:03

23. 8. 2023, 11:00

Pro Sancho Panza - Díky za popsání jak se chovají kleštiny na MN80 a co s tím. Také jsem přišel na to, že do kleštiny můžeš upínat materiál průměru který je daný průměrem kleštiny a menší tj do průměru kleštiny která je pod v sadě. Jeli průměr trochu větší jak jsi psal tak materiál poškrábeš či pomačkáš hranami rozříznutí kleštiny.
Ale jedna zajímavost mně zajímá - píšeš, že Schaublin to má řešené lépe, ale když jsem se zajímal o možnost náhrady českých kleštin, tak jsem kdysi zjistil, že schaublin dělá prakticky stejné kleštiny s jediným rozdílem (alespoň co jsem tak nějak rozeznal podle tabulek) a to je, že schaublin má upínací závit metrický nebo witvort (to už si přesně nepamatuji) a české kleštiny mají trapézovou divočinu. Že by to bylo tím, že jsou o ty dvě až pět stovek větší?
Jinak protože jsem nedělal serie tak jsem za chodu obrobky (materiál) neměnil a když jsem to zkusil, tak mně připadalo, že si říkám o pošramocení prstů. Takže by mne také zajímalo jak to dělat správně.
Pro MarosD - S těmi ložisky ti nepomůžu - já jsem se snažil postupovat podle manuálu na MN80 a je to už dlouho. Jediné co si pamatuji, tak že jsem zadní ložisko utáhl tak, že šlo vřeteno celkem hůř otáčet rukou. Pak jsem utahl rozpěrný klín a šlo to pak lehce - to jsem si několikrát zkušebně zopakoval a když jsem si myslel, že je to dobré tak jsem to nechal tak. Pak jsem nechal soustruh běžet naprázdno (samozřejmě řádně namazaný) a když se ložiska nehřála tak jsem byl spokojen. Jediná věc kterou bych doporučil když to budeš rozebírat, tak vyměň ty filcové knoty.
Zatím Ahoj Lubos2
Sancho Panza
Příspěvky: 1043
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

24. 8. 2023, 5:09

Lubos2 píše: 23. 8. 2023, 11:00 Pro Sancho Panza - Díky za popsání jak se chovají kleštiny na MN80 a co s tím. Také jsem přišel na to, že do kleštiny můžeš upínat materiál průměru který je daný průměrem kleštiny a menší tj do průměru kleštiny která je pod v sadě. Jeli průměr trochu větší jak jsi psal tak materiál poškrábeš či pomačkáš hranami rozříznutí kleštiny.
Ale jedna zajímavost mně zajímá - píšeš, že Schaublin to má řešené lépe, ale když jsem se zajímal o možnost náhrady českých kleštin, tak jsem kdysi zjistil, že schaublin dělá prakticky stejné kleštiny s jediným rozdílem (alespoň co jsem tak nějak rozeznal podle tabulek) a to je, že schaublin má upínací závit metrický nebo witvort (to už si přesně nepamatuji) a české kleštiny mají trapézovou divočinu. Že by to bylo tím, že jsou o ty dvě až pět stovek větší?
Jinak protože jsem nedělal serie tak jsem za chodu obrobky (materiál) neměnil a když jsem to zkusil, tak mně připadalo, že si říkám o pošramocení prstů. Takže by mne také zajímalo jak to dělat správně.
Pro MarosD - S těmi ložisky ti nepomůžu - já jsem se snažil postupovat podle manuálu na MN80 a je to už dlouho. Jediné co si pamatuji, tak že jsem zadní ložisko utáhl tak, že šlo vřeteno celkem hůř otáčet rukou. Pak jsem utahl rozpěrný klín a šlo to pak lehce - to jsem si několikrát zkušebně zopakoval a když jsem si myslel, že je to dobré tak jsem to nechal tak. Pak jsem nechal soustruh běžet naprázdno (samozřejmě řádně namazaný) a když se ložiska nehřála tak jsem byl spokojen. Jediná věc kterou bych doporučil když to budeš rozebírat, tak vyměň ty filcové knoty.
Zatím Ahoj Lubos2
Do kleštiny upínat můžeš pouze průměr na nějž je nabroušená - a rozhodně NE nějaký jiný. Protože pokud radiusy nesedí, tak se jednak ničí kleština, mezivložka (nebo konec vřetene) a hlavně dílec - v případě menšího průměru to upíná špatně (za tři přímky a dílec se šišatí), v případě většího průměru naopak za šest přímek (vyloženě hrany) a opět se to šišatí a omačkává.
Z hlediska toho, co je bráno za "slušnost" - několik stovek pod, čistá nula nad.
Proto se taky dělají zákaznické kleštiny a kleštiny na konkrétní dílec.
Pokud potřebuješ v kusovce upnout nějaký dílec co má rozměr jiný než máš kleštinu, tak jedině měkký pakny a nebo sklíčidlo (nebo rubber flex a nebo třeba Crawford - protože ty jsou na nepřesné rozměry daleko míň citlivé).
Samozřejmě, z hlediska házení pak je klasická dlouhá tažná oproti tlačný a nebo tomu RF a nebo crawfordu nesrovnatelně lepší.
Proto se taky dělají různé kleštiny, u slušných mašin si dokonce můžeš vybrat co si k mašině za typ a od koho koupiš - podle toho, co budeš potřebovat (co budeš dělat).
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

24. 8. 2023, 6:41

Lubos2 píše: 23. 8. 2023, 11:00
Pro MarosD - S těmi ložisky ti nepomůžu - já jsem se snažil postupovat podle manuálu na MN80 a je to už dlouho. Jediné co si pamatuji, tak že jsem zadní ložisko utáhl tak, že šlo vřeteno celkem hůř otáčet rukou. Pak jsem utahl rozpěrný klín a šlo to pak lehce - to jsem si několikrát zkušebně zopakoval a když jsem si myslel, že je to dobré tak jsem to nechal tak. Pak jsem nechal soustruh běžet naprázdno (samozřejmě řádně namazaný) a když se ložiska nehřála tak jsem byl spokojen. Jediná věc kterou bych doporučil když to budeš rozebírat, tak vyměň ty filcové knoty.
Zatím Ahoj Lubos2
Ano, to dava zmysel taktiez.

Problem len zostava, ze manual radi povolit vrchne kliny, co svojim sposobom pri zadnom lozisku sposobi, ze sa vreteno stane nehybne, pretoze zadne lozisko ostane zaseknute v chassis. Asi rozumiem kazdemu pohladu na vec a rovnako aj rozumiem tej neustalej dileme ako k tomu pristupovat. Ten Tvoj pristup sa mi paci a v podstate koreluje s mojim uvazovanim. Tym co si napisal zabezpecis aby oba mechanizmy (matica aj aretacny klin) boli "boli v zabere" a nestalo sa, ze jeden bude volny a druhy zas prehnane stiahnuty.

Uz robim na plosaku a displeji, kde budem mat aktualne otacky vretena a dam tam aj dve teploty oboch lozisk. Budem spokojnejsi a pripadne problemy vyriesim bez trapenia stroja.

Filc/plst vymenim, mal som to uplne stvrdnute a urcite to dobre nesalo olej.
zverodoktor
Příspěvky: 3411
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

24. 8. 2023, 7:36

V dlhom vlákne o MN-80 (nejaké strany pred koncom vlákna) je návod od miestneho člena na nastavenie vôle ložísk. Ten postup funguje dobre. Nastavoval som v podstate rovnako 3 emeny (dokopy 5x , lebo na 2 sa časom menili remene) a všetky držia vôľu na ložiskách a žiadna sa nezadrela. Nieje to až taká kovbojka, s uvedeným postupom a trochou citu robota na 3/4 hodinu. Niekedy po čase je treba nastavenie ešte raz zopakovať keď si to "sadne".
Na jednom stroji (napodiv najnovšom, zrejme už v čelákoviciach srali na kvalitu aj kontrolu) robil problémy zadný krúžok predného ložiska (č.31). Ložisko sa pridieralo, čo ako sa ukázalo bolo spôsobené tým, že krúžok bol ohnutý do tvaru "C" a priliehal iba hranami o zadnú časť bronzovej šálky.
Tie rozperné rybinové kliny bývajú tiež všelijaké. Na starších strojoch boli pekne opracované, na tom najnovšom vyzerali ako vypilníkované z odrezku dajakého plechu spod ponku, každý iný, ešte aj krátke aj nízke takže sa priečili v drážke. Tie som vyrábal nové, lebo s tými pôvodnými šmatlavými nastavenie bolo skoro nemožné.
Po nejakej dobe zábehu ložiská ani pri dlhšej (pre tento sústruh určením bežnej) práci prakticky nehrejú, vretenník je vlažný. Teplota sa ale zvýši ak dlhšie obrábaš "hrubé špóny", alebo keď sa vyvíja veľký axiálny tlak na vreteno.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
capajev
Příspěvky: 469
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

24. 8. 2023, 7:49

zverodoktor píše: 24. 8. 2023, 7:36 V dlhom vlákne o MN-80 (nejaké strany pred koncom vlákna) je návod od miestneho člena na nastavenie vôle ložísk. Ten postup funguje dobre. Nastavoval som v podstate rovnako 3 emeny (dokopy 5x , lebo na 2 sa časom menili remene) a všetky držia vôľu na ložiskách a žiadna sa nezadrela. Nieje to až taká kovbojka, s uvedeným postupom a trochou citu robota na 3/4 hodinu. Niekedy po čase je treba nastavenie ešte raz zopakovať keď si to "sadne".
Na jednom stroji (napodiv najnovšom, zrejme už v čelákoviciach srali na kvalitu aj kontrolu) robil problémy zadný krúžok predného ložiska (č.31). Ložisko sa pridieralo, čo ako sa ukázalo bolo spôsobené tým, že krúžok bol ohnutý do tvaru "C" a priliehal iba hranami o zadnú časť bronzovej šálky.
Tie rozperné rybinové kliny bývajú tiež všelijaké. Na starších strojoch boli pekne opracované, na tom najnovšom vyzerali ako vypilníkované z odrezku dajakého plechu spod ponku, každý iný, ešte aj krátke aj nízke takže sa priečili v drážke. Tie som vyrábal nové, lebo s tými pôvodnými šmatlavými nastavenie bolo skoro nemožné.
Po nejakej dobe zábehu ložiská ani pri dlhšej (pre tento sústruh určením bežnej) práci prakticky nehrejú, vretenník je vlažný. Teplota sa ale zvýši ak dlhšie obrábaš "hrubé špóny", alebo keď sa vyvíja veľký axiálny tlak na vreteno.
Trosku se zde zapojim do otazek. Postup vymezeni vule lozisek mi je celkem srozumitelny. Zajimalo by mne vsak kdy merit predepsanou vuli. Za "studena" nebo za provozni teploty? Selsky rozum mi pravy ze za provozni teploty, aspon jsem to tak delal, ale nikde jsem se toto nedocetl. Diky za odpoved.
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

24. 8. 2023, 8:04

zverodoktor píše: 24. 8. 2023, 7:36 V dlhom vlákne o MN-80 (nejaké strany pred koncom vlákna) je návod od miestneho člena na nastavenie vôle ložísk......
Ano, niekolkokrat som to cital, len som sa zarazil pri tomto:

Vrchní šrouby prochází odlitkem a jejím závitem jsou přišroubovány do klínků. Ve chvíli, kdy se daný šroub začne utahovat, tak se přes jeho závit začne zvedat klínek, který svými bočními plochami začne rozvírat ložisko a vytvoří tak nepatrnou vůli umožňující hladké otáčení vřetene.
Při povolení šroubu naopak klínek klesne, ložisko se stáhne a vřetenem nelze otáčet.

Pride mi to trosku nelogicke, pretoze jednak na jednej strane mam mat povolene kliny a jednak utiahnute, aby som vretenom vobec dokazal otocit a nejaka vola vobec mala zmysel.

Akoby tam chybal krok, ze zadne lozisko musi byt vytiahnute z kuzela chassis.

Tzn. mam povoleny klin, lozisko je "vonku" a radialnu volu nastavim tak, aby slo vretenom otacat mierne tazko pritahovanim matice. Potom klin pritiahnem aby to slo trosku lahsie. Ked klin opatovne povolim, tak by to podla mna malo ist opat tazsie, ale mozne otacania. Tzn... "nelze otacet" scenar by nemal nastat.

Tu mi prislo, ze sa tie nastavenia medzi sebou biju. Podla mna, by sa vreteno malo pri povoleni klinov vzdy otacat, aj ked tazsie (podla manualu, ktory sa pri nastavovali vole vzdy odvolava na povolene skrutky. )
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

24. 8. 2023, 8:06

capajev píše: 24. 8. 2023, 7:49 Trosku se zde zapojim do otazek. Postup vymezeni vule lozisek mi je celkem srozumitelny. Zajimalo by mne vsak kdy merit predepsanou vuli. Za "studena" nebo za provozni teploty? Selsky rozum mi pravy ze za provozni teploty, aspon jsem to tak delal, ale nikde jsem se toto nedocetl. Diky za odpoved.
A predpisana je aka? Vychadzas podla toho ruskeho videa, kde chlapik prevliekol vretenom tycku a meral volu hodinkami pri urcitej pake? V manuali som sa o nejakych predpisanych volach nedocital.

Axialnu volu asi tiez nie je dobre z hladiska teploty dat uplne na nulu, ci?
capajev
Příspěvky: 469
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

24. 8. 2023, 8:32

MarosD píše: 24. 8. 2023, 8:06 A predpisana je aka? Vychadzas podla toho ruskeho videa, kde chlapik prevliekol vretenom tycku a meral volu hodinkami pri urcitej pake? V manuali som sa o nejakych predpisanych volach nedocital.
Axialnu volu asi tiez nie je dobre z hladiska teploty dat uplne na nulu, ci?
Radialni vule je pospana v manualu na 0.01 - 0.015mm, pri praci v trvale vetsich otackach zvetsit na 0.02-0.03mm. Do vrtani vretene se vlozi paka zhruba 500mm dlouha (podle tveho popisu asi jako ten rus). Ale neni popsano jak velikou silou.

Axialni vuli jsem se docetl zde na foru v tom druhem dlouhem vlakne na 0.1mm, nastaveni sparomerkou.
capajev
Příspěvky: 469
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

24. 8. 2023, 8:39

MarosD píše: 24. 8. 2023, 8:04 Ano, niekolkokrat som to cital, len som sa zarazil pri tomto:

Vrchní šrouby prochází odlitkem a jejím závitem jsou přišroubovány do klínků. Ve chvíli, kdy se daný šroub začne utahovat, tak se přes jeho závit začne zvedat klínek, který svými bočními plochami začne rozvírat ložisko a vytvoří tak nepatrnou vůli umožňující hladké otáčení vřetene.
Při povolení šroubu naopak klínek klesne, ložisko se stáhne a vřetenem nelze otáčet.

Pride mi to trosku nelogicke, pretoze jednak na jednej strane mam mat povolene kliny a jednak utiahnute, aby som vretenom vobec dokazal otocit a nejaka vola vobec mala zmysel.

Akoby tam chybal krok, ze zadne lozisko musi byt vytiahnute z kuzela chassis.
....
Zadni lozisko nemusis vyndavat aby jsi vymezil vuli na prednim lozisku a vice verse. Proste vymezis loziska postupne.
Vymezni vule na prednim lozisku:
- zadni loziko ma utahnuty sroub s klinkem (lozisko je rozevrene)
- na prednim lozisku povolis sroubek s klinkem (lozisko se sevre)
- pak podle toho jestli chces vuli zmensit, zvetsit povolis predni nebo zadni matici na prednim lozisku a druhou adekvatne tomu povoleni pritahnes
- utahnes sroubek s klinkem a tim to lozisko lehce rozevres (lehce se zvetsi vule) a zajisti se v domecku

A obdobne zadni
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

24. 8. 2023, 9:01

capajev píše: 24. 8. 2023, 8:32
Radialni vule je pospana v manualu na 0.01 - 0.015mm, pri praci v trvale vetsich otackach zvetsit na 0.02-0.03mm. Do vrtani vretene se vlozi paka zhruba 500mm dlouha (podle tveho popisu asi jako ten rus). Ale neni popsano jak velikou silou.

Axialni vuli jsem se docetl zde na foru v tom druhem dlouhem vlakne na 0.1mm, nastaveni sparomerkou.
Aha....... dost sa hanbim teraz, pretoze som cital len MN80 a nenapadlo ma zist dole na MN80A a precitat si to tam.

No ta presna sila teoreticky nie je dolezita, pretoze od urciteho momentu uz vreteno nema kam uhnut v lozisku a zacal by si ohybat tu trubku. Mozno to naozaj staci len tak rukou vkusne. Ten rus tusim spominal 3kg na konci, co je celkom slusne uz pri takom ramene.
MarosD
Příspěvky: 61
Registrován: 14. 8. 2023, 9:32

24. 8. 2023, 9:13

capajev píše: 24. 8. 2023, 8:39

Zadni lozisko nemusis vyndavat aby jsi vymezil vuli na prednim lozisku a vice verse. Proste vymezis loziska postupne.
Vymezni vule na prednim lozisku:
- zadni loziko ma utahnuty sroub s klinkem (lozisko je rozevrene)
- na prednim lozisku povolis sroubek s klinkem (lozisko se sevre)
- pak podle toho jestli chces vuli zmensit, zvetsit povolis predni nebo zadni matici na prednim lozisku a druhou adekvatne tomu povoleni pritahnes
- utahnes sroubek s klinkem a tim to lozisko lehce rozevres (lehce se zvetsi vule) a zajisti se v domecku

A obdobne zadni
Jasne, to fungovalo. Predne nebol problem, to sa spravalo normalne. Lenze zadne som mal zarazene v chassis aj pri povolenej matici (neoprela sa o segerku) a ked ten zadny klin bol povoleny (podla manualu), tak bolo nemozne s vretenom pohnut (logicky, z principu a tzn. si to odporovalo s manualnom a vymedzi volu pri povolenom kline nie je mozne). Narazal som na toto.

Akoze chapem ako to spravit, len je v tom zmatok. Mozne ked ste vy v tom zbehnuti, tak to ide automaticky a bez obav. No ja chovam k tomu stroju velku uctu a nechcem to nejako neodbornym zasahom pokazit.
capajev
Příspěvky: 469
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

24. 8. 2023, 9:55

MarosD píše: 24. 8. 2023, 9:13 Jasne, to fungovalo. Predne nebol problem, to sa spravalo normalne. Lenze zadne som mal zarazene v chassis aj pri povolenej matici (neoprela sa o segerku) a ked ten zadny klin bol povoleny (podla manualu), tak bolo nemozne s vretenom pohnut (logicky, z principu a tzn. si to odporovalo s manualnom a vymedzi volu pri povolenom kline nie je mozne). Narazal som na toto.

Akoze chapem ako to spravit, len je v tom zmatok. Mozne ked ste vy v tom zbehnuti, tak to ide automaticky a bez obav. No ja chovam k tomu stroju velku uctu a nechcem to nejako neodbornym zasahom pokazit.
Nevím jestli nedochází k nějakému nedorozumnění a ztrátě v překladu :-). Mne ten postup celkem fungoval / funguje.
Teď moc nechápu já tvůj popis výše, pokud se ti ta matice na zadním ložisku neopírá o segrovku (matice nevytahuje ložisko z dutiny). Tak vtlačuje ložisko do dutiny o čelo ložiska. A pokud ji máš povolenou někde mezi čelem ložiska a ségrovkou tak to k ničemu není.
Sancho Panza
Příspěvky: 1043
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

24. 8. 2023, 10:11

capajev píše: 24. 8. 2023, 7:49
zverodoktor píše: 24. 8. 2023, 7:36 V dlhom vlákne o MN-80 (nejaké strany pred koncom vlákna) je návod od miestneho člena na nastavenie vôle ložísk. Ten postup funguje dobre. Nastavoval som v podstate rovnako 3 emeny (dokopy 5x , lebo na 2 sa časom menili remene) a všetky držia vôľu na ložiskách a žiadna sa nezadrela. Nieje to až taká kovbojka, s uvedeným postupom a trochou citu robota na 3/4 hodinu. Niekedy po čase je treba nastavenie ešte raz zopakovať keď si to "sadne".
Na jednom stroji (napodiv najnovšom, zrejme už v čelákoviciach srali na kvalitu aj kontrolu) robil problémy zadný krúžok predného ložiska (č.31). Ložisko sa pridieralo, čo ako sa ukázalo bolo spôsobené tým, že krúžok bol ohnutý do tvaru "C" a priliehal iba hranami o zadnú časť bronzovej šálky.
Tie rozperné rybinové kliny bývajú tiež všelijaké. Na starších strojoch boli pekne opracované, na tom najnovšom vyzerali ako vypilníkované z odrezku dajakého plechu spod ponku, každý iný, ešte aj krátke aj nízke takže sa priečili v drážke. Tie som vyrábal nové, lebo s tými pôvodnými šmatlavými nastavenie bolo skoro nemožné.
Po nejakej dobe zábehu ložiská ani pri dlhšej (pre tento sústruh určením bežnej) práci prakticky nehrejú, vretenník je vlažný. Teplota sa ale zvýši ak dlhšie obrábaš "hrubé špóny", alebo keď sa vyvíja veľký axiálny tlak na vreteno.
Trosku se zde zapojim do otazek. Postup vymezeni vule lozisek mi je celkem srozumitelny. Zajimalo by mne vsak kdy merit predepsanou vuli. Za "studena" nebo za provozni teploty? Selsky rozum mi pravy ze za provozni teploty, aspon jsem to tak delal, ale nikde jsem se toto nedocetl. Diky za odpoved.
Měřit můžeš co chceš, stejně naměříš píp a stejně je to spíš k ničemu (při tom, jak to je obvykle zbastlený).
Vůle musíš nastavit tak, aby se to při provozních otáčkách, co chceš používat se to neutahovalo :lol: .
Bohužel to u 80 obvykle je tak když to nastavíš tak aby to běželo dobře na maximu (tj. cca 2000 ) tak je dole je to volný a má to tendenci kmitat a nedrží to rozměry jak má.
A naopak :lol:
Když nastavíš vůli dole jak by to bylo třeba, tak nahoře se to utáhne do 5-10 minut.
Já mám to tak, že to je schopné trvale běžet na ty 2000 a když to má trvalou provozní teplotu, tak je vůle "nepatrně víc než nic" - odhadem tak stovka a půl.
Tj, co nejtěsnější, ale aby se to neutahovalo.
Pravděpodobnost, že se ti to podaří nastavit líp je čistá nula - to by to muselo mít mazání oběhem a být to o kategorií líp udělaný.
I tak ale není problém v serií točit v půlstovce (na malých dílcích) - samozřejmě ale i zbytek mašiny musí být v dobrém stavu.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“