Horizontka Arno Plauert HBF60
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Mezi svátky jsem to nevydržel a zkusil trochu rozkuchnout vřeteník abych zjistil co bude potřeba vyměnit nebo opravit. Věděl jsem, že pod lícní deskou jsou očesaná dvě kola pohonu příčných saní, ale zajímalo co bude vevnitř. Počítal jsem, že minimálně budu měnit ložiska na hřídelích, ale změna je život. Celý vřeteník je na kluzných ložiskách. Takže pokud jsou někde větší než zcela zdravé vůle, mám dvě možnosti, buď to celé opravit někde jinde na horizontce nebo se s tím naučit žít a mazat a mazat...
Naposledy upravil(a) jawaremaker dne 29. 12. 2024, 5:00, celkem upraveno 1 x.
Ložiska tam budou, možná ne v takovým rozsahu jak u novějších, ale minimálně na hřídelích za motorem bych je čekal, tam budou vyšší otáčky a pak budou na vřetenu, to by mělo jít i slyšet. Jinak to vyper benzínem s tlakovým vzduchem, profoukej mazací kanály ať dostaneš pryč letitej sediment, pak tam napěchuj olej a uvidíš že to bude dobrý.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Jo, jo, valivá ložiska opravdu na třech hřídelích hned za motorem jsou, viz foto Vřeteno je, ale taky kluzně uložené. Je tam jen jedno duté vřeteno, na něm je napevno lícní deska a vevnitř výsuvná pinola.DwPetr píše: ↑29. 12. 2024, 5:54 Ložiska tam budou, možná ne v takovým rozsahu jak u novějších, ale minimálně na hřídelích za motorem bych je čekal, tam budou vyšší otáčky a pak budou na vřetenu, to by mělo jít i slyšet. Jinak to vyper benzínem s tlakovým vzduchem, profoukej mazací kanály ať dostaneš pryč letitej sediment, pak tam napěchuj olej a uvidíš že to bude dobrý.
Samozřejmě celej vřeteník rozeberu do šroubečku, vycídím, pěkně znova nabarvím na červeno (pokud bude potřeba), nasázím nová ložiska (pokud budou alespoň trochu sehnatelná) a zase hezký sestavím.
Hlavně musím vyřešit to mazací čerpadlo. Z Retosu kde mají téměř identickou mašinu, kterou bych moc rád okouknul, se mi nikdo, ani na potřetí, neozval. Tak budu muset improvizovat. Jenže jelikož jsem hroznej vejr, chci to mít co nejpodobnější originálu. Zatím jsem se nedokopal na žádném stroji ani k odměřování i když vím, že by moooc pomohlo a chtěl bych ho. Z tohohle důvodu plyne i další moje "zbytečné" dilema a to jakou zvolit barvu. Světle šedý nátěr, který tam je teď už je novějšího data, origo odstín, se dochoval na několika skrytých místech a je to taková tmavo šedo zelená... Nemám postavenou dílnu a řeším takovéhle blbiny

-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Tak ještě pár fotek nemocných součástek. Pro úvod už dříve zmíněná očesaná kola a bonus ve formě zlomené konzoly.
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
A jako úplná třešnička na dortu, zlomené pouzdro co nese celý mechanismus spojek "volantu".
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3733
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
tyhle staré stroje jsou jak starý barák, jak do toho šáhneš, tak samej problém
všechno je dneska řešitelný, i ta páka, pouzdro, kola atp. ale jak to necháš zkooperovat, tak se nedoplatíš
dobré je jak to máš rozhodit na jednotlivé sestavy a tu pak dokončit kompletně, nerozdělávat tohle a tamto pokud to plánuješ až za dva roky, páč jinak to zůstane v rozsypu nafurt

dobré je jak to máš rozhodit na jednotlivé sestavy a tu pak dokončit kompletně, nerozdělávat tohle a tamto pokud to plánuješ až za dva roky, páč jinak to zůstane v rozsypu nafurt

http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Do dalších větších rozborek se pouštět zatím nehodlám. Jen ještě vyndám hřídele u motoru abych věděl jaký sehnat ložiska. Vřeteník jsem chtěl rozhodit abych mohl během těch dvou let shánět potřebné díly, vyrobit je nebo nechat vyrobit. Následně ho složím nahrubo zpět abych nic nezapomněl a hlavně neztratil.
V originále je pouzdro litinové, ale zkusím ho udělat ocelové, snad to taky bude v pohodě. Mám sice trochu obavu jak to bude chodit ocel na ocel, ale je to bez velkého zatížení a dobře mazatelné.
Konzolu zkusím opravit tak, že prasklinu na obou stranách přeplátuju a přošroubuju. A samozřejmě na druhé straně dovyvážím.
Ozubená kola budou možná trochu oříšek, hlavně to bronzové mezikruží se šnekem. Ale lícní deska jde snadno sundat (dolů a zpět cca 20minut). Takže tenhle problém budu moct vyřešit kdykoliv později. Kromě čelního soustružení bude mašina plnohodnotně použitelná i bez něj.
Dík za rady podporu.
V originále je pouzdro litinové, ale zkusím ho udělat ocelové, snad to taky bude v pohodě. Mám sice trochu obavu jak to bude chodit ocel na ocel, ale je to bez velkého zatížení a dobře mazatelné.
Konzolu zkusím opravit tak, že prasklinu na obou stranách přeplátuju a přošroubuju. A samozřejmě na druhé straně dovyvážím.
Ozubená kola budou možná trochu oříšek, hlavně to bronzové mezikruží se šnekem. Ale lícní deska jde snadno sundat (dolů a zpět cca 20minut). Takže tenhle problém budu moct vyřešit kdykoliv později. Kromě čelního soustružení bude mašina plnohodnotně použitelná i bez něj.
Dík za rady podporu.
To přepákování se zavaří, pláty a šrouby používají matlalové, a to snad nejseš ne. Tu trubku bych zavařil zrovna tak. Pokud si na to sám netroufáš tak to odvez někomu kdo to udělá. Namátkou solidně vaří litinu Petr, https://youtube.com/@weldingmechanik?si ... xkWxUY5MnF
Pak už se to jen doobrobí. Měl jsem půlku příruby uvalenou na svý, zavařeno UTPéčkem a běhá bez problému dodnes. To ozubení jestli jsem dobře viděl, tak je čelní přímý, na tom taky nic není, zvlášť pokud je můžeš dodělat až za běhu, uděláš si je na tý horizontce sám. Celkem dokola na tom stroji zatím není vidět nic, co by tě jako horizontkáře mělo rozhodit, kromě toho, že z toho bude mít jeden zase zasraný ruce až po lokty. Takový běžný mouchy, který má skoro každej starej stroj. Prostě co je špatný hoď na hromádku, a jednu věc po druhý vyřeš.
Případně když to budeš vyhazovat, si to za 5,- kg vezmu
Pak už se to jen doobrobí. Měl jsem půlku příruby uvalenou na svý, zavařeno UTPéčkem a běhá bez problému dodnes. To ozubení jestli jsem dobře viděl, tak je čelní přímý, na tom taky nic není, zvlášť pokud je můžeš dodělat až za běhu, uděláš si je na tý horizontce sám. Celkem dokola na tom stroji zatím není vidět nic, co by tě jako horizontkáře mělo rozhodit, kromě toho, že z toho bude mít jeden zase zasraný ruce až po lokty. Takový běžný mouchy, který má skoro každej starej stroj. Prostě co je špatný hoď na hromádku, a jednu věc po druhý vyřeš.
Případně když to budeš vyhazovat, si to za 5,- kg vezmu

H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Matlal snad nejsem, alespoň doufám. Na svařování litiny si opravdu sám netroufám. Párkrát jsem pár kousků železa k sobě slepil COčkem, o tom že jsem svařoval nemůže být řeč. A po zkušenostech se dvěma "zkušenými" svářeči z okolí cca 50km (oba majitelé svářečské školy), kdy sváry vypraskaly hned vedle a celý díl byl zkroucený jako paragraf, my sešroubování konzoly a výroba nového pouzdra přišlo jako lepší varianta. To však neznamená, že nejsou lidé kteří to opravdu umí a dokáží doslova zázraky. Takže si moc rád nechám poradit a zkusím kontaktovat nějakého zkušeného profíka.
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Ozubení je přímý m2 α15° a počítal jsem přesně se zmíněným postupem. U toho velkého se jen bude hůř shánět polotovar. Nějaké modulové frézy mám tak kouknu do syslátů, když tak se pořídí. Pokud se nepletu když udělám obě kola s α20° tak to bude chodit taky v pohodě. Pletu-li se nechť mě moudří kolegové opraví nebo rovnou popraví.DwPetr píše: ↑30. 12. 2024, 12:35 To ozubení jestli jsem dobře viděl, tak je čelní přímý, na tom taky nic není, zvlášť pokud je můžeš dodělat až za běhu, uděláš si je na tý horizontce sám. Celkem dokola na tom stroji zatím není vidět nic, co by tě jako horizontkáře mělo rozhodit, kromě toho, že z toho bude mít jeden zase zasraný ruce až po lokty.
Případně když to budeš vyhazovat, si to za 5,- kg vezmu![]()
Horizontku sice mám, ale ta ze mě horizontkáre nedělá...
Vyhazovat určitě ne...to bych ti dílnu stavěl skoro zbytečně. Jen už teď vím, že ještě než ji dostavím, bude malá
Když děláš obě kola, tak je to jedno. Spíš bych bylo dobrý zjistit proč k tomu muselo dojít, ty škody co tam máš nejsou jen tak od stáří.
U novějších horizontek jako třeba H63A je přetěžovací spojka hned za motorem, a ta chrání soukolí. V H63 je motor na tvrdo a spojka chrání soukolí jen při rychloposuvu, a druhá spojka funguje na vypínání posuvu, když najede stůl na stavitelný doraz. (Ten systém je stejně na starý mašině téměř k ničemu, jak zabere proti dorazu, než dojde k vystavení, tak ti těma stolama šprajcne a máš po geometrii) Na to je lepší elektrickej koncák co ti vypne motor, ale to se zase dá dělat jen když vyjedeš z řezu, ale to je na delší povídání... nicméně proč o tom mluvím, když 63A něco nabere deskou, tak by teoreticky snad měla spojka zasáhnout dřív, než uletí zuby. U H63 motor soukolí očeše, a ještě rozlomí skříň. (Hřídel s ozubením jsem dával novou a skříň vařil) zkrátka se nepočítá s tím, že to někdo nahulí.
U tebe bych se zaměřil na to, jestli tam není žádný prvek proti havárii, nebo jestli tam původně nebyl, a pak to chce alespoň odhadnout příčinu proč se ty kola semlely. Aby se ti to pak taky nestalo. Pokud je vřeteno spojený s lícní deskou natvrdo, popřemejšlel bych o nějaký změně.
Na rovinu, kdybych takovou malou horizontku dotáhl domů, tak všechno z toho vřeteníku vyhážu do prdele, a celý to překopu, inspiroval bych se trochu myšlenkou od whn10, a vřeteno honil samostatným motorem, a nebál bych se řemenů. (Rychlost, hluk, atd..) Ale to jsme už úplně někde jinde.
U novějších horizontek jako třeba H63A je přetěžovací spojka hned za motorem, a ta chrání soukolí. V H63 je motor na tvrdo a spojka chrání soukolí jen při rychloposuvu, a druhá spojka funguje na vypínání posuvu, když najede stůl na stavitelný doraz. (Ten systém je stejně na starý mašině téměř k ničemu, jak zabere proti dorazu, než dojde k vystavení, tak ti těma stolama šprajcne a máš po geometrii) Na to je lepší elektrickej koncák co ti vypne motor, ale to se zase dá dělat jen když vyjedeš z řezu, ale to je na delší povídání... nicméně proč o tom mluvím, když 63A něco nabere deskou, tak by teoreticky snad měla spojka zasáhnout dřív, než uletí zuby. U H63 motor soukolí očeše, a ještě rozlomí skříň. (Hřídel s ozubením jsem dával novou a skříň vařil) zkrátka se nepočítá s tím, že to někdo nahulí.
U tebe bych se zaměřil na to, jestli tam není žádný prvek proti havárii, nebo jestli tam původně nebyl, a pak to chce alespoň odhadnout příčinu proč se ty kola semlely. Aby se ti to pak taky nestalo. Pokud je vřeteno spojený s lícní deskou natvrdo, popřemejšlel bych o nějaký změně.
Na rovinu, kdybych takovou malou horizontku dotáhl domů, tak všechno z toho vřeteníku vyhážu do prdele, a celý to překopu, inspiroval bych se trochu myšlenkou od whn10, a vřeteno honil samostatným motorem, a nebál bych se řemenů. (Rychlost, hluk, atd..) Ale to jsme už úplně někde jinde.
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
Taky bych doporučil tu konzolu a možná i pouzdro "volantu" zavařit. Svářeč nejsem ale vařil jsem olámané hrany hřebenu svěráku strojní pily a nějaké další litinové drobnosti (UTP 86 FN, střídavý proud). Dalo se to slušně opracovat a drží to už skoro 10 let bez problémů. Nakonec pokud se to pouzdro nepodaří, tak udělat nové se dá vždycky.
Jojo, UTP86 je dobrá volba, mě funguje líp jak Castolinka44, ale dost pravděpodobně je to svářečkou, a rukama, protože co s ní (s castolinkou) dovede Petr, je úplně někde jinde. A přesně tak, pokud by se to mělo dělat nový, tak hurá do toho, ale nevidím problém
H63,GH560,KFD250,HON200,16K20,4C,NK203,SMC8B,OSK36,SH4d,SV4d,BPH20,2UD,SDJ300...
-
- Příspěvky: 42
- Registrován: 10. 9. 2017, 6:55
Pro posuvy stolu a vřeteníku (matka stojí a točí se šroub), tam v posuvové převodovce pojistka proti přetížení je, ale výsuv vřetene a příčný suport lícní desky jištěné nejsou. Vřeteno má alespoň koncové dorazy pro vypnutí posuvu, ale příčný suport když dojede na konec svého rozsahu, tak jde na tvrdo a "obere" tyhle dvě kola.DwPetr píše: ↑30. 12. 2024, 8:14 Když děláš obě kola, tak je to jedno. Spíš bych bylo dobrý zjistit proč k tomu muselo dojít, ty škody co tam máš nejsou jen tak od stáří.
U tebe bych se zaměřil na to, jestli tam není žádný prvek proti havárii, nebo jestli tam původně nebyl, a pak to chce alespoň odhadnout příčinu proč se ty kola semlely. Aby se ti to pak taky nestalo. Pokud je vřeteno spojený s lícní deskou natvrdo, popřemejšlel bych o nějaký změně.
Na rovinu, kdybych takovou malou horizontku dotáhl domů, tak všechno z toho vřeteníku vyhážu do prdele, a celý to překopu, inspiroval bych se trochu myšlenkou od whn10, a vřeteno honil samostatným motorem, a nebál bych se řemenů. (Rychlost, hluk, atd..) Ale to jsme už úplně někde jinde.
Co se týká spojení lícní desky s vřetenem, mě napadá jen jedna možnost abych pořád nemusel roztáčet to obří závaží. Mít lícní desku po většinu času sundanou a nasazovat jí jen v případě potřeby práce s ní. Jen je blbý, že se připravím o možnost pohotového použití lícní desky. Jak už jsem psal, není vůbec složité ji nandat a sundat, ale je to opruz.
Do větších zásahů do konstrukce stroje se rozhodně pouštět nebudu. Sice vím, že by to určitě mnohonásobně zlepšilo užitné vlastnosti, ale jak jsem psal, stroje mám nejen za účelem obrábění, ale i jako "staříky" do sbírky a tudíž se snažím, pokud je to jen trochu možné, zachovat je v provedení jak opustily výrobní závod. Pokud tomu tak, v okamžiku kdy se ke mě dostali, nebylo snažím se je do toho stavu uvést. Vím že si tím komplikuju život, ale je to tak pro mě přijatelnější. V nově postavené dílně budu mít stará litinová okna ze zbourané fabriky, přece bych nemohl mít postavenou 90 let starou horizontku u plastového okna

Ale konečně jsem dospěl k tomu, že bych chtěl alespoň trochu vystoupit ze svého stínu a dát na některé mašiny odměřování: tady na Plauerta, na FA3U a na SV18. Prosím tedy kolegy co s tímto mají zkušenosti o rady jaké odměřování pro konkrétní stroje vybrat. A dál by mě zajímalo jestli je možné mít nějak jednoduše odnímatelný panel s tlačítky a displejem, aby nebyl pořád na očích. Kazilo by mi to ten můj skanzen.