čištění titanu

Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 1. 2025, 11:34

Ahoj
Poprosím zdejší mistry

potřebuju vyčistit 100 titanovejch šrobku a bloků 15x15 mm na kterých je naoxidovana vrstva buhvíčeho ...byly v titanovém dílu a ani nešli vyndat..mechanicky je to nesmysl...nejaká chemie přímo určená na titan? do ultrazvuku?
Matice musí být nová...šroub můžu zachovat...jeden kus stojí ale 1100 kč... :cry:
děkuji
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
marekzcke
Příspěvky: 277
Registrován: 26. 1. 2012, 2:04
Bydliště: Mladá Boleslav

22. 1. 2025, 8:48

Posobi to tak, ze sa ani tak nejedna o cistenie titanu ale o odstranenie toho buhviceho.
Poslednu dobu v mojom okoly rezonuje aceton a kyselina fosforecna. Oboje pre titan bezpecna latka :).
Ja rad este kyselinu chlorovodikovu, ale s tou opatrne :)
Rad kreslim v 3D. Ked je to zaujimave a nieco nove sa naucim, tak aj zadarmo.
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 1. 2025, 8:53

marekzcke píše: 22. 1. 2025, 8:48 Posobi to tak, ze sa ani tak nejedna o cistenie titanu ale o odstranenie toho buhviceho.
Poslednu dobu v mojom okoly rezonuje aceton a kyselina fosforecna. Oboje pre titan bezpecna latka :).
Ja rad este kyselinu chlorovodikovu, ale s tou opatrne :)
Ahoj
Chlorovodikovou mam tak to zkusim, diky
Je to tvrde jako sutr ta oxidace....
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2909
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

22. 1. 2025, 10:01

Asi si nejdřív přečti třebas tohle, část o chlorovodíkove.
https://cz.tmsalloy.com/info/corrosion- ... 07903.html
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 1. 2025, 10:30

lapa píše: 22. 1. 2025, 10:01 Asi si nejdřív přečti třebas tohle, část o chlorovodíkove.
https://cz.tmsalloy.com/info/corrosion- ... 07903.html
asi jen namočení by titanu nic neudělalo ale asi to nebudu pokoušet..... :shock: dík
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2909
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

22. 1. 2025, 11:07

Ono v situaci, kdy asi nevíš (predpokladam), co je to vlastně za sajrajt na těch sroubech, je celkem těžké odhadnout, co zabere.
Co tě vede k názoru, že to něco "naoxidovaneho", tedy pravděpodobně anorganickeho?
Nejsou to nějaké spíš "nějaké spaleniny" z oleju/mazadel, co tam mohly "prosaknout"?
Jen hypotezy :).
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

22. 1. 2025, 11:52

lapa píše: 22. 1. 2025, 11:07 Ono v situaci, kdy asi nevíš (predpokladam), co je to vlastně za sajrajt na těch sroubech, je celkem těžké odhadnout, co zabere.
Co tě vede k názoru, že to něco "naoxidovaneho", tedy pravděpodobně anorganickeho?
Nejsou to nějaké spíš "nějaké spaleniny" z oleju/mazadel, co tam mohly "prosaknout"?
Jen hypotezy :).
jsou to dilatační přechodové můstky mezi hliníkovou a ocelovou částí brzdového kotouče...střídaj se tam extrémní teploty..a zvětšuje se průměr ocelové části a mustky sloužej jako plovoucí element..litá na to brzdovej prach s vodou....a na těch šroubech to zkamení...dostane se to i do závitů že pak nejdou vytáhnout.....v předepsané udržbě není čištění...pouze vizualní kontrola...rozebírá se to až při výměně kotouče tzv refill...střed zustává a dává se ocelová část a musejí se vyměnit zajištovací matice....samozřejmě bych nerad nějak narušil strukturu těch šroubů.....utahuje se 11Nm a šroubek je M6....a namáháni je extremní
je na to předepsanej postup kdy po utažení momentovým kličem dokola už se nesmí testovat momentovým klíčem již utažená matice....pokud dojde k nerovnoměrnému utažení celej brzdovej kotouč se utrhne( kolegove na vlastni kola zažili) neni to nic dobrého
Přílohy
IMG_20200717_084412.jpg
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2909
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

23. 1. 2025, 12:56

Díky za popis, to vypadá zajímavě.
Z čeho jsou na těchhle superstrojich brzdové destičky - to vypadá na "zapečeni" castic kovu disku a částic destičky - psals "brzdovy prach". Ptá se laik :). Skoro mi to připomíná to, jak se možná dělají VBD :lol:.
Držím palce.
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7395
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

23. 1. 2025, 7:07

zkusil bych hydrofiniš = aquablasting = tryskání za mokra směsí vzduchu, vody a balotiny
nepoškozuje to povrch dílu
nezůstávají v povrchu zasekané kousky abraziva jako u běžného "pískování"
zas to nemá takovou razanci
starý zoxidovaný Al odlitek to ale vyčistí do hezkého stavu nového odlitku, ne vyleští, s vrstvou dobře držící barvy to má trochu problém
komerčně na zakázku to dělá někdo v Litoměřicích v tom posledním RD před hřbitovem
bude třeba na ty šroubky udělat nějaký držák, třeba kousek plocháče s naheftovanými maticemi kvůli manipulaci s takovou drobotí
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

23. 1. 2025, 7:18

testone píše: 23. 1. 2025, 7:07 zkusil bych hydrofiniš = aquablasting = tryskání za mokra směsí vzduchu, vody a balotiny
nepoškozuje to povrch dílu
nezůstávají v povrchu zasekané kousky abraziva jako u běžného "pískování"
zas to nemá takovou razanci
starý zoxidovaný Al odlitek to ale vyčistí do hezkého stavu nového odlitku, ne vyleští, s vrstvou dobře držící barvy to má trochu problém
komerčně na zakázku to dělá někdo v Litoměřicích v tom posledním RD před hřbitovem
bude třeba na ty šroubky udělat nějaký držák, třeba kousek plocháče s naheftovanými maticemi kvůli manipulaci s takovou drobotí
ahoj, díky za tip, zkusím to poptat
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

23. 1. 2025, 7:21

lapa píše: 23. 1. 2025, 12:56 Díky za popis, to vypadá zajímavě.
Z čeho jsou na těchhle superstrojich brzdové destičky - to vypadá na "zapečeni" castic kovu disku a částic destičky - psals "brzdovy prach". Ptá se laik :). Skoro mi to připomíná to, jak se možná dělají VBD :lol:.
Držím palce.
já jezdím výhradně ferodo DS2500 a nemyslím si že ta směs bude nějak radikálně odlišná od běžné směsi....
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

23. 1. 2025, 7:54

protahovat to závitnékem neni řešení...ta sama vrstva je v tom slideru
ted mě napadá že i to pískování v tom otvoru a při tolika kusech nemusí bejt uspěšný...
Přílohy
IMG_3124.jpg
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
Uživatelský avatar
picom
Příspěvky: 2249
Registrován: 11. 8. 2006, 2:07
Bydliště: Praha

23. 1. 2025, 8:10

Pokud by to byly usazeniny z odpařené vody, tak zkusit teplou kyselinu citrónovou. Ta titan nepoškodí.
Modros
Příspěvky: 1966
Registrován: 31. 3. 2019, 7:58

23. 1. 2025, 8:15

picom píše: 23. 1. 2025, 8:10 Pokud by to byly usazeniny z odpařené vody, tak zkusit teplou kyselinu citrónovou. Ta titan nepoškodí.
já si myslím, že se postupne usazoval bordel a pak se to upeklo ale tvrdostí bych to přirovnal ke klasické hliníkové oxidaci
Masso, stroje všemožný, autoservis, amatérské závody Nissan GTR
lapa
medaile za lepsi forum
Příspěvky: 2909
Registrován: 6. 5. 2009, 7:18
Bydliště: Praha

23. 1. 2025, 8:57

Modros píše: 23. 1. 2025, 7:21 já jezdím výhradně ferodo DS2500 a nemyslím si že ta směs bude nějak radikálně odlišná od běžné směsi....
A cim se lisi od beznych, ze nemaji homologaci pro bezny silnicni provoz?
Na strankach se naopak spis chlubi, ze je vyvinuta spec. pro racing, brzdi dobre uz od nizkych teplot, vhodna na okresky a podobne zajimavosti ...

Cituji trebas z ferodo-racing "Varování: Brzdové destičky Ferodo Racing DS2500 nejsou vhodné do běžného silničního provozu..."
Jinde "Nemá homologaci pro běžný provoz.".

Jen zvedavost, protoze se nikde nemuzu docist, proc jsou vlastne tak dobre ... ale jen rychle hledani :).
Kostka těžko vysvětlí úsečce, natož bodu, že život má i jiné dimenze než má ten jejich ...
Odpovědět

Zpět na „Ostatni material“